Mijn paard hangt i.h halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:37

Hallo Bokkers, ik zit met het volgende in mijn maag.
Ik heb een keurig opgevoed paard wat weet wat wijken voor druk is, heeft ook altijd keurig stil gestaan aan haar halster bij het poetsen, wassen en opzadelen. Echter de laatste drie weken hangt zij met grote regelmaat in haar halster. Ik vind dit niet alleen zeer vervelend voor haar, maar ook voor mij als eigenaar.
Op het moment dat ik haar vastzet (of kort na het vast zetten) draaien haar ogen weg en hangt ze zonder enig aanleiding daar toe in het halster. Dit is voor haar echt gedrag wat zij nooit eerder vertoonde en wat mij ook totaal overrompelt.

Ik hoef haar, als zij hangt, echt niet een pets op haar kanis te geven en evenmin zal een bezem achter haar billen gaan helpen. Dit zal eerder een averechts effect geven dan een helpende. Zij is ook echt in paniek als zij hangt. Zij heeft zichzelf nog niet los kunnen trekken, maar hangt wel dusdanig in het halster dat zij zowat op haar billen zit.
Nu zou ik haar natuurlijk los kunnen laten staan, maar eigenlijk vertik ik het om haar op die manier haar zin te geven. Zij zal toch gewoon vast moeten kunnen staan zoals zij dat voorheen ook altijd gedaan heeft.

Ik ben in gedachten alles na gelopen om te ontdekken wat haar zo triggert als zij vast staat, maar kan geen aanleiding vinden. Ik vind het zo raar ;(

Iemand van jullie mss een soort gelijke situatie met jouw paard? Zou jij je ervaring willen delen en ons mss daarmee kunnen helpen? Wel graag op vriendelijke wijze aub. :)


Ibbel

Berichten: 49071
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:15

Het feit dat je paard dit direct na het vastzetten doet én haar ogen wegdraaien, doet mij vermoeden dat er medisch iets aan de hand is. Halster dan ergens op drukt waar dat - om wat voor reden dan ook - vroeger niet op drukte.

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:19

Dit komt op mij ook over als dat je paard medisch iets mankeert

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:18

Ze steekt haar neus naar voren om in het halster te steken. Ik denk (zeker mijn merrie) dat een paard wat met haar halster een probleem/pijn ondervind ook het halster niet accepteert bij het om doen.
Het aan doen van het hoofdstel is ook geen probleem, in mijn optiek zou ik dan eerder dáár een probleem verwachten mede omdat een hoofdstel toch net even wat minder ruim zit dan een halster.
Zij is wel zo'n typstra, dat als zij problemen heeft met hoofdstel of halster ik het niet om krijg, zij zou het niet accepteren :n
Er staat bij het vastklikken ook geen spanning op het halster en/of touw, dat hangt gewoon los in een boogje.

Ik kan je gedachtegang wel volgen Ibbel, het had een mogelijkheid kunnen zijn inderdaad :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:21

Vastzetten aan een rubberen band (trailerlijn) heeft bij mijn vorige paard perfect gewerkt. Gewoonte van het hangen was heel snel over.


Afbeelding

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:23

Ik heb goede ervaringen met “the clip” van smart tie products. Een vastzetclip waar het touw een stukje door getrokken kan worden. Het scheelt een heleboel paniek, kapotte halsters en evt verwondingen als je je paard controle geeft over 50 cm touw. Wil ze gaan hangen trekken ze het touw een stukje losser en staan ze eigenlijk direct weer rustig, zo ook als ze bv het hoofd onder het touw doen en in paniek raken, touw gaat gewoon losser dus ze kunnen zichzelf, zonder paniek, bevrijden.

pluisje88

Berichten: 8056
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:35

boeflover schreef:
Ik heb goede ervaringen met “the clip” van smart tie products. Een vastzetclip waar het touw een stukje door getrokken kan worden. Het scheelt een heleboel paniek, kapotte halsters en evt verwondingen als je je paard controle geeft over 50 cm touw. Wil ze gaan hangen trekken ze het touw een stukje losser en staan ze eigenlijk direct weer rustig, zo ook als ze bv het hoofd onder het touw doen en in paniek raken, touw gaat gewoon losser dus ze kunnen zichzelf, zonder paniek, bevrijden.


Werkt dit ook als ze aan twee kanten tegelijk vast staan? Bij ons kan het niet anders dan aan twee kanten tegelijk maar mijn paard heeft daar een giga hekel aan dus ik heb haar los staan maar echt handig is dat niet echt

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:49

boeflover schreef:
Ik heb goede ervaringen met “the clip” van smart tie products. Een vastzetclip waar het touw een stukje door getrokken kan worden. Het scheelt een heleboel paniek, kapotte halsters en evt verwondingen als je je paard controle geeft over 50 cm touw. Wil ze gaan hangen trekken ze het touw een stukje losser en staan ze eigenlijk direct weer rustig, zo ook als ze bv het hoofd onder het touw doen en in paniek raken, touw gaat gewoon losser dus ze kunnen zichzelf, zonder paniek, bevrijden.

Wat ik mij dan afvraag Boeflover, als een paard paniekerig hangt en ze meer ruimte krijgen, krijg je dan niet te maken met het vluchtgedrag van het dier?
Het zou mij namelijk niks verbazen dat als mijn merrie de ruimte zou krijgen, doordat zij losbreekt -of meer ruimte zou krijgen, zij in haar overstuur zijn weg rent. Dan zou de 50cm ruimte wel eens een raar struikelblok kunnen worden. Snap je wat ik bedoel?
Ik wil daarmee niet stellig zeggen dat zij het zo zou doen, maar zie haar er wel voor aan :j

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:00

Er moet een trigger zijn geweest waardoor het gedrag is ontstaan, soms komen we er niet achter wat dat is geweest en soms is dat vinden van de oorzaak zelfs niet eens van belang.
Het is dat je aangeeft dat je per sé wilt dat ze aan haar hoofd moet worden vastgezet anders zou ik je voorstellen -al is het totdat je er achter bent gekomen wat het hangen veroorzaakt- om haar aandacht naar haar voeten te verleggen door haar te leren om op een matje te blijven staan waardoor ze op een andere manier plaatsgebonden wordt.
Of je kunt haar de ground tie aanleren die in de western training aangeleerd wordt.
Lastig probleem voor je in elk geval.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:41

Het is maar een idee wat je zou uit kunnen proberen, werkte enorm goed bij mijn merrie die nogal graag de grensen opzoekt. Aan een soort halsband vastzetten ipv het halster. Misschien kun je daarmee het patroon doorbreken en vervolgens weer werken naar het vastzetten aan een halster.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:52

Mijn ervaring met paarden die hangen is eigenlijk, zorgen voor een stevig koeienhalster en touw e.d die niet stuk kunnen gaan en laten hangen. (verder niets doen, zorgen dat je zelf veilig staat)

Na een paar keer snappen ze dat ze er niets mee opschieten en is het over. Paniek of niet, pijn of niet..het is gevaarlijk gedrag wat je het beste zsm in de kiem kan smoren.

En je weet soms toch ook echt niet wat de trigger is, ze hoeven maar 1 keer geschrokken te zijn van iets en het gedrag blijft zich in stand houden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:00

Levensgevaarlijk om ze aan een halsband vast te zetten of aan iets wat niet breekt. Grote kans dat als de paniek wel uit breekt en het paard wel blijft hangen en (nog) meer beschadigd. Ze zullen het ongetwijfeld afleren, maar tegen welke prijs.

Ik zou ook die clip proberen om het patroon te doorbreken. Het is niet zo dat ze plots veel ruimte krijgen, er is nog tegendruk doordat het touw er langzaam doorheen glijdt, maar het is niet een vaste druk van een touw vast op één punt totdat er iets breekt. Ontspannen ze, dan komt het touw weer los te hangen en is de druk weg = beloning. Op die manier leer je het af.

Je kan het ook eerst zelf doen door een longeerlijn aan het halster vast te klippen, die een slag over een buis te slaan en als ze naar achter gaan met iets tegendruk langzaam het touw door je hand laten glijden. Je kan eventueel ook nog achter iets druk geven zodat ze stopt met hangen en dus de 'release' ervaart.

Maar daarnaast denk ik ook dat er iets is. De vraag is natuurlijk, wat... maar gezien ze al een tijdje hangt is eens na laten kijken ook geen overbodige luxe.

"Een draver, is gaver" :D

Ibbel

Berichten: 49071
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:08

Inxs schreef:
Ze steekt haar neus naar voren om in het halster te steken. Ik denk (zeker mijn merrie) dat een paard wat met haar halster een probleem/pijn ondervind ook het halster niet accepteert bij het om doen.
Het aan doen van het hoofdstel is ook geen probleem, in mijn optiek zou ik dan eerder dáár een probleem verwachten mede omdat een hoofdstel toch net even wat minder ruim zit dan een halster.
Zij is wel zo'n typstra, dat als zij problemen heeft met hoofdstel of halster ik het niet om krijg, zij zou het niet accepteren :n
Er staat bij het vastklikken ook geen spanning op het halster en/of touw, dat hangt gewoon los in een boogje.

Ik kan je gedachtegang wel volgen Ibbel, het had een mogelijkheid kunnen zijn inderdaad :)


Ik zat meer te denken aan druk op een zenuw (achter de oren, in de keelstreek, onder de bakstukken, overal lopen zenuwen). Dat hoeft geen pijn te doen verder, maar als druk op die zenuw een soort spierverslapping veroorzaakt waardoor je een soort verslappingsreflex krijgt (zoals een jong katje dat aan de nek wordt opgetild), dan hoeft het helemaal geen link te geven bij je paard van 'halster doet pijn, dat wil ik niet meer om'. Dan heb je een autonome zenuwreactie waar je paard ook geen invloed op kan uitoefenen. En dan valt er ook niet veel af te leren.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:13

RianneH schreef:
Levensgevaarlijk om ze aan een halsband vast te zetten of aan iets wat niet breekt. Grote kans dat als de paniek wel uit breekt en het paard wel blijft hangen en (nog) meer beschadigd. Ze zullen het ongetwijfeld afleren, maar tegen welke prijs.


De vraag is vooral waar je meer waarde aan hecht. Een paard in paniek op de weg rennend en een auto raakt of door een stel draden (niet paard geschijt) bij de buren op het land kan veel meer schade veroorzaken aan zichzelf dan met een halsband om de nek. Is een beetje doem denken natuurlijk. Ik meld het alleen als optie. Ik denk dat TS zelf prima kan beslissen of dit wat voor haar paard is of niet.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:19

balance schreef:
Er moet een trigger zijn geweest waardoor het gedrag is ontstaan, soms komen we er niet achter wat dat is geweest en soms is dat vinden van de oorzaak zelfs niet eens van belang.
Het is dat je aangeeft dat je per sé wilt dat ze aan haar hoofd moet worden vastgezet anders zou ik je voorstellen -al is het totdat je er achter bent gekomen wat het hangen veroorzaakt- om haar aandacht naar haar voeten te verleggen door haar te leren om op een matje te blijven staan waardoor ze op een andere manier plaatsgebonden wordt.
Of je kunt haar de ground tie aanleren die in de western training aangeleerd wordt.
Lastig probleem voor je in elk geval.

Per sé is een groot woord hoor :) Het gaat mij er meer om dat ik niet voor altijd gebonden raak aan het niet kunnen vast zetten van mijn merrie. Ik vind je idee van een matje, als tussenoplossing, zo slecht nog niet. Zij kent grondwerk en haar kennende zal ze het een leuk "spelletje" vinden waar ze voor te porren is. Zij is slim genoeg om snel door te hebben wat de bedoeling is.
Ik zou, zo als je ook al aangeeft, van daar uit verder kunnen werken aan het zoeken van een oplossing voor haar hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:22

Moonlight17 schreef:
Het is maar een idee wat je zou uit kunnen proberen, werkte enorm goed bij mijn merrie die nogal graag de grensen opzoekt. Aan een soort halsband vastzetten ipv het halster. Misschien kun je daarmee het patroon doorbreken en vervolgens weer werken naar het vastzetten aan een halster.

Mijn hoefsmid opperde dit idee ook idd, al weet ik eerlijk gezegd niet of dit een optie voor haar zal zijn. Wel hou ik dit in het achterhoofd als eventuele tijdelijke oplossing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:37

RianneH schreef:
Levensgevaarlijk om ze aan een halsband vast te zetten of aan iets wat niet breekt. Grote kans dat als de paniek wel uit breekt en het paard wel blijft hangen en (nog) meer beschadigd. Ze zullen het ongetwijfeld afleren, maar tegen welke prijs.

Ik zou ook die clip proberen om het patroon te doorbreken. Het is niet zo dat ze plots veel ruimte krijgen, er is nog tegendruk doordat het touw er langzaam doorheen glijdt, maar het is niet een vaste druk van een touw vast op één punt totdat er iets breekt. Ontspannen ze, dan komt het touw weer los te hangen en is de druk weg = beloning. Op die manier leer je het af.

Je kan het ook eerst zelf doen door een longeerlijn aan het halster vast te klippen, die een slag over een buis te slaan en als ze naar achter gaan met iets tegendruk langzaam het touw door je hand laten glijden. Je kan eventueel ook nog achter iets druk geven zodat ze stopt met hangen en dus de 'release' ervaart.

Maar daarnaast denk ik ook dat er iets is. De vraag is natuurlijk, wat... maar gezien ze al een tijdje hangt is eens na laten kijken ook geen overbodige luxe.

Ahá, zo werkt dat dus. Dankjewel voor je uitleg RianneH.
Als het paard gelijk zwaar gaat hangen heb je dan niet dat je zelf als het ware de brandblaren in de handen hebt staan? Uiteraard zou ik handschoenen gaan dragen met de longeerlijn methode, ik vroeg het mij zo af. Het is, met haar hangen, gelijk 'van dik hout zaagt men planken'.
Soms zet zij stapje voor stapje naar achter waardoor je eigenlijk de bui al wat ziet hangen. Als ik gewoon rustig en zonder te trekken het touw vastpak en haar naar voren vraag geeft zij die respons ook en stapt naar voren.
Echter meestal zie je haar hangen ook niet aankomen om er tijdig op in te haken.
Maar goed, neemt niet weg dat ik het met een longeerlijn wel ga proberen. Ik ben wel benieuwd wat zij gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:47

Ibbel schreef:
Inxs schreef:
Ze steekt haar neus naar voren om in het halster te steken. Ik denk (zeker mijn merrie) dat een paard wat met haar halster een probleem/pijn ondervind ook het halster niet accepteert bij het om doen.
Het aan doen van het hoofdstel is ook geen probleem, in mijn optiek zou ik dan eerder dáár een probleem verwachten mede omdat een hoofdstel toch net even wat minder ruim zit dan een halster.
Zij is wel zo'n typstra, dat als zij problemen heeft met hoofdstel of halster ik het niet om krijg, zij zou het niet accepteren :n
Er staat bij het vastklikken ook geen spanning op het halster en/of touw, dat hangt gewoon los in een boogje.

Ik kan je gedachtegang wel volgen Ibbel, het had een mogelijkheid kunnen zijn inderdaad :)


Ik zat meer te denken aan druk op een zenuw (achter de oren, in de keelstreek, onder de bakstukken, overal lopen zenuwen). Dat hoeft geen pijn te doen verder, maar als druk op die zenuw een soort spierverslapping veroorzaakt waardoor je een soort verslappingsreflex krijgt (zoals een jong katje dat aan de nek wordt opgetild), dan hoeft het helemaal geen link te geven bij je paard van 'halster doet pijn, dat wil ik niet meer om'. Dan heb je een autonome zenuwreactie waar je paard ook geen invloed op kan uitoefenen. En dan valt er ook niet veel af te leren.

Zou best kunnen hoor. Ik denk dat een fysio daar een helder inzicht in zou kunnen geven. Zodra de matjes methode (waar in de eerste instantie mijn voorkeur naar uitgaat) aanslaat ligt het in de planning om de fysio te laten komen. Dit om eventuele 'schade' welke zou kunnen zijn ontstaan door haar hangen in kaart te brengen en te behandelen. Mocht zij pijnlijke drukpunten ervaren op het hoofd dan zal dit ongetwijfeld naar voren komen lijkt mij :)

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:49

Achter de oren zit heel teer weefsel, links en rechts zitten ook een slijmbeurs waar optimaal niet teveel druk op moet komen, hoofdstellen worden steeds meer anatomisch om het tere weefsel te ontlasten, dan vind ik het persoonlijk wat achterhaald om iets om te doen wat niet kapot gaat bij een paard wat paniek laat zien.
Ik heb twee jaar terug een paard gekocht wat nogal makkelijk ging hangen en heb toen een paar soort plastic ringen gekocht om haar aan vast te zetten, bij hoge druk schieten die los.
Nu is het paard al zeker een jaar niet meer gaan hangen, maar ik zet haar nog altijd bij voorkeur aan zo'n ring, ze kan nog wel eens schrikken en ik wil voorkomen dat ze daar een slechte ervaring mee op doet.
In het begin trok ze zich wel eens los en zette ik haar zonder enige emotie gewoon rustig weer vast, net zo lang tot ze haar angst kwijt raakte en door had dat er niks gebeurde, nu kan ik haar rustig 10 minuten alleen laten staan als ik nog even wat moet doen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:50

Wat bij mij hielp is een touw gebruiken waar elastiek in zit verwerkt, vaak trailerlijn, en daarmee vastzetten.
Het hangen heeft geen effect meer, het touw geeft mee en het paard stopt er dan vrij snel mee. Inmiddels hangt het paard helemaal niet meer.


Mijn idee was dat het paard zich opgesloten voelde tussen twee touwen en daarvan in de stress raakte. Als het meegeeft dan staat hij niet helemaal meer opgesloten en dat haalde de stress weg.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:18

RianneH schreef:
Levensgevaarlijk om ze aan een halsband vast te zetten of aan iets wat niet breekt. Grote kans dat als de paniek wel uit breekt en het paard wel blijft hangen en (nog) meer beschadigd. Ze zullen het ongetwijfeld afleren, maar tegen welke prijs.

Ik zou ook die clip proberen om het patroon te doorbreken. Het is niet zo dat ze plots veel ruimte krijgen, er is nog tegendruk doordat het touw er langzaam doorheen glijdt, maar het is niet een vaste druk van een touw vast op één punt totdat er iets breekt. Ontspannen ze, dan komt het touw weer los te hangen en is de druk weg = beloning. Op die manier leer je het af.

Je kan het ook eerst zelf doen door een longeerlijn aan het halster vast te klippen, die een slag over een buis te slaan en als ze naar achter gaan met iets tegendruk langzaam het touw door je hand laten glijden. Je kan eventueel ook nog achter iets druk geven zodat ze stopt met hangen en dus de 'release' ervaart.

Maar daarnaast denk ik ook dat er iets is. De vraag is natuurlijk, wat... maar gezien ze al een tijdje hangt is eens na laten kijken ook geen overbodige luxe.


Ik heb jarenlang prof in de paarden gewerkt en juist meer gevaarlijke situaties meegemaakt met paarden die gaan hangen en gewend zijn een drukrelease te krijgen.

Juist door even hard en duidelijk te zijn als ze gaan hangen leren ze het zichzelf af. (wel echt zorgen voor onbreekbaar spul) Zachte heelmeesters maken stinkende wonden is mijn ervaring in deze.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:32

Elisa2 schreef:
RianneH schreef:
Levensgevaarlijk om ze aan een halsband vast te zetten of aan iets wat niet breekt. Grote kans dat als de paniek wel uit breekt en het paard wel blijft hangen en (nog) meer beschadigd. Ze zullen het ongetwijfeld afleren, maar tegen welke prijs.

Ik zou ook die clip proberen om het patroon te doorbreken. Het is niet zo dat ze plots veel ruimte krijgen, er is nog tegendruk doordat het touw er langzaam doorheen glijdt, maar het is niet een vaste druk van een touw vast op één punt totdat er iets breekt. Ontspannen ze, dan komt het touw weer los te hangen en is de druk weg = beloning. Op die manier leer je het af.

Je kan het ook eerst zelf doen door een longeerlijn aan het halster vast te klippen, die een slag over een buis te slaan en als ze naar achter gaan met iets tegendruk langzaam het touw door je hand laten glijden. Je kan eventueel ook nog achter iets druk geven zodat ze stopt met hangen en dus de 'release' ervaart.

Maar daarnaast denk ik ook dat er iets is. De vraag is natuurlijk, wat... maar gezien ze al een tijdje hangt is eens na laten kijken ook geen overbodige luxe.


Ik heb jarenlang prof in de paarden gewerkt en juist meer gevaarlijke situaties meegemaakt met paarden die gaan hangen en gewend zijn een drukrelease te krijgen.

Juist door even hard en duidelijk te zijn als ze gaan hangen leren ze het zichzelf af. (wel echt zorgen voor onbreekbaar spul) Zachte heelmeesters maken stinkende wonden is mijn ervaring in deze.

Helemaal mee eens, vast is vast dus goed materiaal gebruiken waar ze ontzag voor hebben. Als ze de halsters stuk trekken gewoon een koeienhalsband om, ze zijn echt niet gek en geven vanzelf op!

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:48

Een vluchtdier klem zetten om iets te leren is sowieso onlogisch is mijn mening. Je wil dat ze zelf niet weg willen. Niet dat ze maar blijven staan met innerlijke spanning omdat ze geen kant op kunnen.
Jij kent haar het beste en jij zegt dat ze paniek uitstraalt. Paarden liegen niet. Ze doen zulke dingen niet om jou lekker een hak te zetten.
Grondwerk zou er voor moeten zorgen dat je paard vertrouwt op jou, en niet van je wegvlucht in angstige situaties. Zou daar nog wel even verder aan werken (oke eigenlijk is niemand ooit ‘klaar’ met grondwerk maar ik bedoel aan dit specifieke doel aandacht besteden)
Idd lange lijn door een ring/over buis zodat je zelf release kunt geven op het moment dat zij het goed doet.

Edit: even in je berichten gekeken. Ik lees dat ze zich al bezeerd heeft hierbij. Voor haar een nare ervaring met vaststaan, voor jou een goede kans om hier aan te werken. Ik zou niet beginnen met vast zetten, maar trainen dat je haar weer overal aan kunt gaan raken. Nek hoofd etc. Vast zetten is 3 stappen te ver nu. Als ze elke keer weer pijn ervaart is het logisch dat ze paniek krijgt.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:22

Elastische lijnen kunnen ook stuk en je weet niet waar de twee delen heen vliegen als het loslaat. Reken maar dat dat dan niet zachtjes tegen een hoofd kan kletsen.

Als je voor de methode kiest om lijn ergens omheen te slaan neem dan liever een lange leadrope ipv een longeerlijn. Leadrope slaat zich niet vast en geeft genoeg druk.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:28

Doet ze het altijd bij het vastzetten ongeacht de plek waar ze staat? En meteen van zodra je haar vastklikt, komt de paniek? Als je op die plek gaat staan zonder haar vast te zetten is er geen paniek?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 61 bezoekers