Mestonderzoek na zandweg kuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Mestonderzoek na zandweg kuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 23:31

Hallo!

Zaterdag gaan onze paarden op stal allemaal aan de zandweg kuur ivm het vele zand en stof. Het is vooral preventief.
Alleen in augustus willen we ook mestonderzoek doen.
Is het slim om dat nog gauw ervoor te doen of hoelang moet ik wachten na de zandkuur om een betrouwbaar mestonderzoek te krijgen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mestonderzoek na zandweg kuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:41

Ervanuit gaande dat je mest onderzoek blijkbaar betrouwbaar acht zou ik deze vraag desnoods voorleggen aan je dierenarts.

Ik kan me er weinig bij voorstellen dat een kuurtje zandweg het mest onderzoek naar wormen zou kunnen beïnvloeden.
Maar persoonlijk zie ik weinig in een dergelijk onderzoek dus misschien is mijn mening niet geheel objectief.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 19:30

Ik laat het doen bij Worm&co en daar kijken ze naar zand in de mest. Vandaar mijn vraag.
Wat betreft de effectiviteit van een onderzoek, geloof ik er niet in dat het waterdicht is.
Echter ben ik ook bekend met resistente dieren die gewoon afgemaakt konden worden. Dus 4x per jaar blind ontwormen vind ik ook geen effectieve manier.
Ik ontworm 1x per jaar zoiezo. Rest op eitelling.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:20

Ik hoop dat ze als je het na de zandweg kuur laat doen geen of erg weinig zand in de mest aantreffen, maar het lijkt me dat ze evengoed wel wormeieren vinden als die er zonder de zandweg kuur ook waren.

Misschien is het het handigst als je WormenCo een mailtje stuurt of even opbelt met deze vraag, ze hebben er vast wel een goed antwoord op.