kleur bepalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 12:44

Wanneer is de kleur van een veulen te bepalen? Ik heb een veulen gekocht uit een appaloosa moeder en fewspot vader.

Hij heeft nu weinig stippen maar teveel voor een fewspot Denk ik. Wanneer zoute echt ( op het oog) kunnen zeggen, dit is wat het is?zit nu nog in veulen haar natuurlijk

Recent
Afbeelding

Met moeder, tijdje terug
Afbeelding


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:12

Omdat jouw vraag beter past op het Kleurgenetica forum, verplaats ik het daarheen.

"Een draver, is gaver" :D

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:19

Zeer waarschijnlijk fewspot, die worden vaker deels gekleurd geboren. (echte) Panterbonten worden al gestipt geboren, near panterbonten kunnen nog wel verkleuren. Wil je het nu al zeker weten kan je er voor een dollar of 40 een testje tegenaan gooien, maar mocht het niet zo belangrijk zijn zou ik het voorlopig even houden op waarschijnlijk fewspot


Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 15:42

Waar kun je zoiets laten testen en ook als je geen lid bent vh stamboek?

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:48

Ik heb zelf laten testen bij uc Davis, daar hebben ze een voordelig combi pakket voor lp en patn1 (patroon voor panterbont).
Ik weet niet of hij bij het nas of minipaarden stamboek zit, maar nas doet (helaas) nog niets met kleurtesten. Dus daar gaat het altijd buiten het stamboek om. Minipaardenstamboek heeft wel een regeling met een lab dacht ik, maar weet niet hoe die in de appaloosa patronen zitten



Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 22:41

Hij wordt gechipt en krijgt een paspoort. Ik voel me nu echt blond ...dan heeft ie geen stamboek toch?

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:42

Ze worden sowieso altijd gechipt met paspoort, ook de stamboek dieren. Het verschil ligt hem in welk boek ze worden opgenomen. Veulens die voldoen aan de afstammingseisen van het betreffende stamboek komen in het veulenboek en kunnen als 3 jarige worden gekeurd om in het hoofdboek te komen.
Sinds de registratieplicht bieden veel paspoortuitgevers (Dus stamboeken) ook paspoorten aan zonder opname in het stamboek, dan kan een shire bijvoorbeeld een paspoort hebben van het shetland stamboek. Maar dan horen ze dus niet in het stamboek.

Als hij geen stamboek ouders heeft kan je ervan uit gaan dat hij geen stamboek pony is.


Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 11:01

Eigenaar laat hem Chippen en is lid van nsps.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:53

Dan kan hij sowieso geen stamboek worden. Shetlanders hebben geen appaloosa erin.

Alex en Jorie <3

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:13

Fennadev schreef:
Dan kan hij sowieso geen stamboek worden. Shetlanders hebben geen appaloosa erin.

Zijn moeder is ook niet opgenomen bij het NSPS, dus dat pad houdt al vrij gauw op zeg maar.

Maar dat de eigenaar lid is van het NSPS betekent niet dat de moeder en/of de vader niet ergens bij een minipaardenstamboek of bij bij voorbeeld het NAS zijn ingeschreven. Ik bedoel: je kunt lid zijn van stamboek A en een paard hebben lopen van stamboek B :+ Dus TS ik zou even aan de fokker vragen of en waar de ouders zijn ingeschreven.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 13:46

Het gaat me niet om welk stamboek maar ik was gewoon benieuwd naar de benaming van zijn kleur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers