Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 18:10

Oke, ik ben momenteel helemaal mijn kluts kwijt en heel verdrietig en boos. Ik weet zelf niet goed hoe ik hier mee moet omgaan en wat ik precies moet doen om me iets beter te voelen. Ik wil eigenlijk vooral mijn ei kwijt.

In februari is de hond van mijn vader en stiefmoeder die voordien in Turkije woonde overgevlogen naar Nederland. Hier heeft hij tot 2 weken geleden gewoond. Zowel in Nederland als in Turkije had de hond (Golden retriever) een grote tuin en veel beweging. Ze hebben hem 3 jaar geleden uit een asiel gehaald in Istanbul. Door omstandigheden is mijn stiefmoeder terug naar haar geboortestad Londen verhuisd en mijn vader terug naar Turkije. Maar ja... Wat met de hond? Originele plan was om de hond mee te nemen naar Londen. Maar helaas niet ideaal, hond zou op een appartement komen te zitten zonder tuin in het centrum van de stad. Terug naar Turkije ging ook niet meer vanwege omstandigheden die ik hier liever niet vernoem. Omdat mijn vader dan vervroegd weg moest mocht de hond hier voor 1,5 week blijven bij mij en mijn moeder. Ik heb de opdracht gekregen van mijn vader om een betere thuis hier te vinden voor hem zodat hij niet naar Londen hoefde. Het plan was dat mijn stiefmoeder hem anders op een afgesproken datum kwam halen maar dit werd telkens verlengd en verlengd en uiteindelijk zaten wij met een tweede hond. Wij wonen ook in een stad met een kleine tuin en hebben al een keeshond die wel een pak kleiner is als een retriever. We twijfelde eerst om hem gewoon zelf te houden, maar dit werd nogal moeilijk aangezien onze eigen hond geen held is en soms nogal jaloers en bang was van onze retriever. Tweede was dat eigenlijk onze tuin te klein is voor een retriever en ten derde dat ik terug vollop ga studeren in oktober en de tijd die we nu hebben om lange wandelingen te gaan maken niet voor eeuwig blijft. Wij konden maar max. 2 wandelingen per dag gaan maken maar onze retriever heeft wel wat meer beweging nodig dan onze keeshond. Na wat zoeken hadden we dan een goede potentiële thuis gevonden voor hem bij een ouder koppel die gepensioneerd zijn en een grote tuin en huis hebben en 4 kleinkinderen die elke week langs komen. Hij is nog enkele dagen bij ons gebleven, we zijn nog eens naar de zee geweest en zijn nog gaan wandelen in het bos, gelukkig kwamen de honden al een pak beter overeen en zagen we ook echt dat ze aan elkaar gingen hangen.

Maar vanmiddag was het moment dan gekomen dat we hem moesten gaan afzetten bij zijn nieuwe thuis. En dit sloeg voor mij echt in als een bom. Ik heb deze hond natuurlijk ook 3 jaar bij mijn vader bij me gehad en ik baal verschrikkelijk. Natuurlijk begreep hij er niet veel van en toen ik dan naar de auto liep liep hij mee en keek echt heel verward toen hij niet mee in de auto mocht. Ook toen ik dan thuis kwam zonder hem keek ons Keesje ook heel verward en bleef naar de gang staren zo van 'Waar blijft Zeus?'. Ik weet dat hij vast en zeker veel liefde en aandacht zal krijgen maar het doet me zo veel pijn omdat ik weet dat hij nu vast en zeker heel erg in de war is en eigenlijk voor de derde keer wordt weggehaald in een korte tijd uit zijn omgeving en dit verdient hij absoluut niet. In de eerste plek ben ik ook gewoon boos op mijn vader en stiefmoeder dat ze niet gewoon beter hun verantwoordelijkheid nemen, als je een hond neemt dan neem je die voor 15 jaar. Ik ga uiteraard wel contact houden met de nieuwe eigenaars, het zijn dan ook goede kennissen en mogen hem af en toe nog eens oppikken om naar de zee te gaan. Ben nu wel eventjes mijn kluts helemaal kwijt.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:10

Wat een nare situatie, aan alle kanten niet makkelijk. En dan ook nog de hond moeten verhuizen, dikke knuffel :(:)

Misschien een schrale troost, maar honden wennen heel snel aan hun nieuwe omgeving meestal. Die hebben niet echt een besef van het consant missen van een baas, ze leven in het nu. Krijgen ze nu liefde en aandacht en een wandeling, dan is dat wat ze bezig houdt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Je hebt de eerlijkste keus gemaakt voor hem, en dat kan je alleen doen als je veel van hem houdt.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:24

Wat naar.... :(:)
Ik denk dat de hond nu lekker tevreden op zijn plek ligt te slapen. Of een lekkere wandeling aan het maken is.
Ja, het moment dat jij weggaat en hij achter moet blijven, is even gek voor hem. Maar hij heeft er geen weet van of het voor twee weken is of voor altijd.
De keus die je hebt gemaakt, is het beste voor hem.
Er zijn honden die weigeren te eten tot het baasje terug is, maar dat zijn de uitzonderingen.

Misschien stelt het je gerust om morgen even te bellen hoe het is gegaan?
Wat ontzettend aardig dat jullie hem soms nog mee mogen nemen, trouwens!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:44

Sterkte.

Ik weet niet op welke termijn je van plan bent om hem weer te zien, maar dat zou ik de komende maanden niet doen hoor. Dat is voor de hond namelijk vaak heel erg verwarrend, laat hem eerst maar echt helemaal thuis raken bij zijn nieuwe baasjes.

koeien op de weg...

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:47

Wat fijn dat je een goed thuis voor hem hebt kunnen vinden. Snap goed dat je er verdrietig om bent. Nu lekker veel tijd doorbrengen met je eigen hondje!

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:57

Ik kan me heel goed voorstellen dat het rot is voor je.
Maar de hond zal zeker snel wennen.
Gisteren hebben wij een oude teckel (11jaar) overgenomen van mensen die liever dingen voor zichzelf wilden gaan doen en daar paste de hond niet meer bij -:(-
De hond heeft even voor de deur liggen piepen, maar na een tijdje ging ze op verkenning uit en nu lijkt ze er wel tevreden mee.
Omdat ze niet meer vraagt en piept denk ik dat ze snel went.
Natuurlijk als ze de oude baas zou zien zou ze enthousiast zijn, maar ik denk niet dat honden ( als ze tevreden zijn met de nieuwe situatie ) lang ‘rouwen’.
Ik hoop dat het een troost is voor je. :(:)
Het zou voor mij ook niets zijn om een hond af te staan, maar als het echt beter voor de hond is hoeft het zeker niet naar uit te pakken.

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:08

Ik weet hoe je je voelt. Ik heb een jaar een opvang hondje gehad met de intentie haar te houden maar ze kon absoluut niet alleen zijn en ik moest natuurlijk wel brokjes verdienen dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe familie. Ze woont nu bij een gezin met 4 kinderen van verschillende leeftijden en 1 moeder werkt thuis en ze hadden al een sociale hond en veel ruimte dus beter kon niet. Toen ik haar ging brengen was ik in tranen maar de hond ging gelijk op onderzoek uit en kroop bij de kids op schoot. Ondanks dat ben ik 3 dagen de kluts kwijt geweest, stond met 3 kluifjes ipv 2 in mn handen en dat soort dingen. Ik kreeg na een week wat foto's en een appje dat allee goed ging en dat ze erg blij met haar waren en dat was het moment dat ik het echt los kon laten. Dus mijn tip aan jou is, houdt wat afstand en vraag of ze een keertje een foto of iets willen sturen en dan krijgt het vanzelf een plekje. Het zit hem nu vooral in de routine die je gewend bent en nu anders loopt.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Heel emotioneel afscheid hond, hoe mee omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 20:55

Ze hebben me ondertussen ook wat filmpjes en foto's gestuurd maar dat doet mij eigenlijk wel veel pijn. Ben ondertussen erachter gekomen dat ik zijn etensbak vergeten meegeven ben en die wil ik ook nog graag gaan afzetten maar liefst wil ik hem zelf even niet zien. Het voelt heel vreemd omdat ik gewoon constant het gevoel heb dat hij bij ons hoort en niet bij hen...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:31

Lijkt me heel verwarrend om foto's te krijgen van je 'eigen' hond. In je hart blijft hij toch van jou. En nu zijn het ineens anderen die de beslissingen over hem nemen, hem eten geven, verzorgen, meenemen naar het bos...
Misschien kunnen de mensen de voerbak zelf ophalen? Of anders op een later tijdstip. Voerbak is geen noodzaak.
Eerst zelf alles een beetje op de rit krijgen. 't Is niet niks zeg :(:)

Hoe is je andere hondje er onder?

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 21:39

amber15 schreef:
Lijkt me heel verwarrend om foto's te krijgen van je 'eigen' hond. In je hart blijft hij toch van jou. En nu zijn het ineens anderen die de beslissingen over hem nemen, hem eten geven, verzorgen, meenemen naar het bos...
Misschien kunnen de mensen de voerbak zelf ophalen? Of anders op een later tijdstip. Voerbak is geen noodzaak.
Eerst zelf alles een beetje op de rit krijgen. 't Is niet niks zeg :(:)

Hoe is je andere hondje er onder?

Momenteel wel rustig, maar krijg ook wel de indruk dat hij 'iets' mist. Hij kruipt ook constant op de plek waar Zeus normaal ligt, en voordien lag hij daar nooit. Onze kees is ook een waakhond, soms een beetje vervelend want soms kan hij echt blaffen voor het minste wanneer er gewoon iemand voorbij het huis loopt. Opzich goed, maar hij hield zich meer gedeisd als Zeus er was en hij is nu ook echt veel minder relaxed en blaft weer veel sneller.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler, Plus_en_Min en 17 bezoekers