Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 19:31

Hey bokkertjes,

ik was benieuwd, zijn er tests gedaan m.b.t. slijtage en andere aandoeningen van rijpaarden t.o.v. paarden die bijvoorbeeld voor de kar staan of slechts als wijdemaatje dienstdoen?

Als dit bestaat ben ik erg benieuwd wat men van de onderzoeksresultaten vindt, hoe men denkt over eventuele oplossingen en of men anders is gaan denken over rijden?

Ik ben benieuwd!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:11

Ik denk dat hoe je de vraag nu steld dat deze te breed is om er onderzoek naar te doen. Wil je weten wat betreft de benen slijtage? En zo ja wat, pezen of bot? Of wil je juist rug slijtage ? Zo zijn er een tal van dingen mbt slijtage wat je kunt vergelijken.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 21:43

Eigenlijk alles in zijn algemeenheid, ik heb namelijk gehoord dat er tests zouden zijn m.b.t. de rug en benen (mogelijk artrose gerelateerd) maar hoe of wat, ik heb geen flauw idee. Wilde graag het hele verhaal hebben omdat er toevallig laatst naar gevraagd werd. Hoopte op een duidelijke volledig en onafhankelijk onderzoek maar ik begrijp dat dat er dus niet is?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:05

Er is iemand die veel doet met ruggenwervels van gebruikspaarden vs wilde paarden. Echter zijn de resultaten zo 'perfect' dat er in mijn hoofd toch wel rode vlaggetjes gaan wapperen.

Een heel goed, objectief onderzoek heb ik nog niet weten te vinden


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:20

Zo'n onderzoek is onuitvoerbaar.
Retrospectief kun je niets zeggen omdat de leefomstandigheden (vanaf veulen), de africhting, het gebruik, het voer, allemaal verschillen zullen zijn.

Als je zoiets prospectief wilt doen, ben je er niet met ettelijke miljoenen. Je zult dat verschillende groepen paarden (en ook nog eens hele grote groepen, want ze krijgen niet allemaal artrose) tot ze 20 jaar of zo zijn, op identieke wijze moeten laten opgroeien, africhten, gebruiken, huisvesten, etc. Dat gaat dus gewoon nooit gebeuren.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 22:22

Ahh das jammer, ik dacht echt dat er een dergelijk onderzoek was gedaan, een masseur ofzo kwam met het verhaal dat er een test was gedaan en dat alle rijpaarden aan het en de rit in de rug helemaal kapot waren gereden tov. paarden die niet gereden werden. Maar ik heb dit ook niet van de 1e hand dus |o

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:24

Dat is dus het 'onderzoek' van de persoon die ik bedoelde. Maar dat staat wetenschappelijk gezien dus erg wankel, onder andere door wat ibbel zo netjes toelicht


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 22:26

Juist oke, zo'n donkerbruin vermoeden (dat het te perfect zou zijn) had ik al. Is er toevallig een linkje naar dat onderzoek? Ik ben nu wel erg benieuwd...

Valt er uberhaupt iets zinnigs te zeggen over slijtage/blessure e.d. bij een rijpaard tov een onbelast paard?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:48

Vanuit het humane onderzoek naar artrose is ondertussen bekend dat voor gezond kraakbeen er een zekere mate van belasting nodig is. Niets doen zou dus wel eens slechter kunnen zijn dan belasten, als je het over artrose ("slijtage") hebt. De huidige theorie is dat overbelasten van kraakbeen ("slijtage") éigenlijk niet mogelijk is. Pas bij malalignment (verkeerde beenstand) krijg je na hele lange tijd mogelijk artrose, maar er spelen heel veel meer factoren mee. Voeding, overgewicht en vooral vet zijn vermoedelijk een hele grote risicofactor. En de grootste risicofactor voor artrose is leeftijd. Daar kan je sowieso weinig aan doen :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Onderzoeken mbt slijtage bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:50

Ik heb ook zwaar mn vraagtekens bij dat hele onderzoek. Bovendien, wat is slechter; al die paarden die niks staan te doen en zich 24/7 volvreten. Een paard in het wild loopt 40 km per dag, dat haal je in NL niet tenzij je dat erbij rijdt :)*
Of we moeten allemaal overstappen op mennen, maar dat vind ik dan weer niet zo leuk.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:10

De enige die ik ken die wilde paarden naast gedomesticeerde paarden zet in onderzoek is Sharon May-Davies. Zij doet mij iets teveel dissecties om de onderzoeken zomaar aan de kant te schuiven als onzin. Daarnaast gaat haar de vergelijking om wat we van de wilde paarden kunnen leren om management en fokkerij van de gedomesticeerde paarden te verbeteren.

Een van haar onderzoeken betreft ellebooggewricht: paarden die onder het zadel of voor de wagen gebruikt worden, ontwikkelen hier artrose binnen enkele maanden. Nee, ze gaan er niet dood aan, de meesten functioneren hier prima mee, maar het is best handig te weten wat en hoe je management kunt optimaliseren.
Ze is fanatiek in wetenschappelijke artikelen gratis beschikbaar stellen op het net, het googlelen waard.
https://thehorsesback.com/equine-arthritis/

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:17

Toch denk ik dat de onderzoeken naar de Rollkür bijvoorbeeld best wel steekhoudend zijn. Maar goed, dat is mijn idee.
En er is bijvoorbeeld ook onderzoek gedaan naar het verband tussen hoefkatrolontsteking en paarden die veel over de weg in draf moesten trekken ( gemend werden). Daaruit kwam dus naar voren dat dat niet goed was. Natuurlijk heeft hoefkatrolontsteking meer oorzaken, maar dit was hierop specifiek gericht.
Als je verder spit zijn er vast nog meer ziektes/aandoeningen die alleen ( of veel vaker) bij gereden paarden voorkomen, maar of daar duidelijke redenen voor gevonden zijn is dan natuurlijk wel weer de vraag.
Maar zoals anderen weer opnoemen is weidegang hier in Nederland zonder iets van je paard te vragen ook niet goed omdat we hier meestal veel te rijk ( koeien-)gras hebben.
Juut, ik ben het trouwens ook met jouw visie eens!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christina, nuevo_mien, Pallatin, Samantha89, tengeltje11 en 105 bezoekers