Hoe groot moet mijn paard zijn?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2005538
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-03-13

Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 14:49

Hoi allemaal!

Ik ben sinds een tijdje aan het kijken voor een paard. Ik rij nu zo’n 6 jaar met verschillende bijrijdpaarden en wil als ik een.vaste baan heb een eigen paard gaan kopen.

Nu is mijn vraag; hoe groot moet mijn paard zijn? Ik ben zelf namelijk 1.80 en wil graag een paard waar ik goed op pas. Heb zelf erg lange benen en kom liever niet onder de buik van het paard vandaan. Ik ben opzoek naar een KWPN’er of iets soortgelijks.

Ik hoor het graag! Foto’s zijn ook welkom :)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:54

Hoogte zegt eigenlijk heel weinig. Ik ben 1,72 en heb een Lusitano van 1,56, wat echt perfect past. Ik paste ook prima op een fjord van 1,40. Maar een paardgefokte kwpn pony van 1,57 was te klein voor me..

Of je eronderuit komt, is goeddeels afhankelijk van de ribben/rondte van je paard en niet van de hoogte. Uitproberen dus!

Toen ik ging zoeken had ik wel een minimale hoogte, maar vooral een maximum. Een iets te klein paard vond ik persoonlijk minder erg dan een te grote. Maar ik heb dan ook weer niet zoveel met hele grote paarden.

Ohja. Mijn vriend van ruim 1,90 paste perfect op mijn vorige kwpn van 1,64.. ;-)

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:00

Precies wat Bianca zegt ja. Ligt heel erg aan de bouw van het paard. Ik ben zelf zo'n 1.88 en mijn paard is ongeveer 1.62 maar heel breed. Voor de mooi is het het net niet helemaal, maar dit vind ik zelf en heb ik nog nooit van iemand anders gehoord.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:05

Voor de mooi, zeker als je lange benen hebt, is rond de 1.75 ideaal denk ik. Maar op mooi kan je niet rijden. Dus zou me daar niet op focussen.

Ik ben vrij klein (1.67) en wilde absoluut geen groot paard. Heb er nu een van 1.78 :D Ik vind mijn instructrice van rond de 1.80 er eigenlijk mooier op staan, ik heb maar mini beentjes als ik te paard zit. Maar uiteindelijk kan ik hem gewoon heerlijk rijden en daar gaat het om.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:30

Een groot paard in ieder geval. Minimaal 1.70 m en dan een rondgeribte. Anders zeker 1.75 m.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:55

Een lekker groot paard (maar ik heb dan ook veel met grote paarden)! Mijn dochter is 1.80 en heeft een 4-jarige Apache x Negro van nu 1.72, dus daar komt nog wel wat bij. Ik vind dat mooier staan dan een kleiner paard. Maar ik moet zeggen, we hebben ook een grote E pony, en aangezien dochter niet veel weegt kan het wel, dus een kleiner paard kan ook, maar ik vindt dat de grote een stuk beter oogt (maar ik weet ook dat dat heel persoonlijk is).

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:01

Suzanne F. schreef:
Een groot paard in ieder geval. Minimaal 1.70 m en dan een rondgeribte. Anders zeker 1.75 m.

Mwah, ik ben ook ruim 1,80 en heb een paard van 1,70 met redelijk wat massa. Staat perfect. Ik vind juist vaak dat het beeld andersom is, wel grappig, zo'n klein mens op zo'n groot paard, maar voor het ideale plaatje hoeft het paard meestal echt zo heel groot niet te zijn.

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:09

Het verschilt inderdaad wel per paard. Daarnaast, als je een paard vind welke voor het oog best ietsje groter had mogen zijn, maar waar je wel een enorme klink mee hebt, zou ik hem er niet voor laten staan.
Daarbij voorop gesteld dat het natuurlijk wel een beetje moet kloppen als combi. Mee kunnen lopen met je paard lijkt me nooit een goed idee ;)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:17

...ik ben persoonlijk juist van 'doe maar zo klein mogelijk'.
Juist bij KWPN'ers: in 1975 oid is besloten om het dier in 10 jaar tijds 10 centimeter omhoog te krijgen.
Er zijn individuele paarden die dit kunnen, maar de epidemie van losse botfragmenten in de knie, artrose in de kogels en wat al niet aan ellende
- brrr.
Tineke Bartels stelde ooit: elke 5 centimeter hoger betekent dat het dier een jaar langer nodig heeft om in de spieren te komen.

Ik zou dus opteren voor een rondgeribt dier met een 'normale' 1.65.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:31

Eens met Janneke. Vaak missen daarnaast de grote paarden behoorlijk wat balans (want ja, langere benen) en worden bijna gefokt op hypermobiliteit, niet de kracht en balans die je wil als een paard je moet dragen.

Daarbij - extreem groot vind ik je ook niet :+ Inderdaad een rondgeribt dier van rond de 1.65. Ligt inderdaad ook wel ontzettend aan zijn bouw.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:33

Denk zoals meerdere hebben genoemd het ook echt aan de bouw ligt. Neem bijvoorbeeld lange mensen die op kleinere fjorden paarden rijden. Dit misstaat vaak niet door de ronde/grove bouw die ze hebben. Dit geld ook voor de sportpaardrassen. Gewoon rond gaan kijken naar paardjes en proberen of je er mooi op past of niet. Is soms ook een kwestie van smaak/gevoel.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:35

Ik ben ook 1.80 met hele lange benen en rijd een Draver van 1.63 m. Vind zelf dat het heel mooi past :)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:47

Ik ben 176 met lange benen (enkel mijn onderbeen is al 50cm) en mijn merries zijn 160 (KWPN) en 162(Fries). Meestal denken mensen als ik erop zit dat ze groter zijn, maar echt, de meetstok hoeft niet hoger. Mijn inziens is een goede ribpartij belangrijker dan de stokmaat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:50

Dit is niet echt een rijtechnische discussie :-) Ik verplaats je topic naar PP (paardenpraat).

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:56

Ik zou ook eerder voor een ´gewone´ paardenmaat gaan, van 1.60- 1.65 .
En dan meer kijken naar een wat breder typje in plaats van een kleintje op lange stelten. Vaak kan je het al op een foto zien, of het zo´n sliert is die op benen balanceert of eentje is die stevig op zn benen staat.

Ik weet dat je het niet zoekt maar denk maar aan friezen, die zijn over het algemeen helemaal niet zo hoog in schoft maar ogen en rijden wel groot.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Hoe groot moet mijn paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:03

Denk dat de bouw idd het belangrijkste is qua passen.
Ik heb altijd grote paarden, en bij de laatste wilde ik ook iets kleiner.
Hij "was" 1.72m toen ik hem kocht, maar tikt nu ook de 1.80m aan ;)
Ik vind groot niet erg, maar als je zelf liever wat kleiner wil kan dat best mits de bouw beetje meewerkt.
En gewoon erop klimmen, aan de buitenkant zie je echt niet of het daadwerkelijk past of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:13

Ik ben 1.75 mtr lang.
Dit ben ik op een KWPN merrie van 1.64 mtr (wel met 2 gaten te korte beugels :') )
Afbeelding

Dit ben ik op een kleine smalle PRE van 1.50 mtr hooguit
Afbeelding

En dit ben ik op een wat bredere PRE van 1.55 mtr ong.
Afbeelding

Maw, je hebt echt geen 1.70 mtr peerd nodig om te passen :) De enige die me iets te klein is, is de smalle PRE, maar de andere 2 past prima :)

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:28

1,83 op een redelijk smalle merrie van 1,68
Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:58

Ik heb een tijd een spillenbeentje van 1.81 gereden en dat was geen gezicht. Paard leek wel een kleine pony onder mij. :')

Dit ben ik, 1.80m op mijn verzorgpaard, Draver van 1.63/1.64m. Beugels zijn hier wel 2 gaatjes korter dan normaal.
Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:05

Ik heb een brede fjord van 137 en een luxe gebouwde fjord van 149 maar qua plaatje is het hetzelfde.
Ben zelf ook rond de 180 ongeveer.

Op de kleine brede fjord;
Afbeelding
Afbeelding

Op de grote luxe fjord;
Afbeelding


Verder compleet eens met Janneke2, de grote lange paarden van tegenwoordig zijn voor mijn gevoel veel minder stabiel dan bijvoorbeeld mijn mini fjord. Voor mijn gevoel is de draagkracht ook veel minder. Er zijn grenzen natuurlijk maar ik zou het paard niet op de schofthoogte uitzoeken.