Stal blijft vies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Stal blijft vies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 01:12

Heeii!

Ik zit met een dilemma omtrent onze stallen. Wij huren een wei met daarop twee stallen.
De ondergrond is zwart zand (water, urine,... vloeien niet goed weg) en wij gebruiken als bodembedekking vlas of gehakseld stro. Dit vinden wij het fijnste werken met uitmesten en we willen deze bodembedekking graag houden.
Maar... onze stallen zijn/lijken altijd viezig door het zand en het zand blijft altijd nat —> onaangename geur als we tot de bodem uitmesten (elke dag plas + poep eruit, om de dag tot op het zand uitmesten).

Nu zou ik graag onze stallen opvullen met geel zand (betere afvoer water, urine) en laten betegelen zodat we ook minder bodembedekking moeten gebruiken en het langer netjes blijft.
Dit kost echter weer een hoop geld en we huren de wei ook maar. We moeten het wel echt zelf doen als we het willen.

Onze paarden staan elke nacht binnen en overdag is de stal een schuilstal.

Wat zouden jullie doen? Laten betegelen? Of zo laten?
Andere tips?

Help me out! :9

Perdje 1: Buth’s Beauvoire


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Stal blijft vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 01:25

Staltegels?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Mri

Berichten: 15305
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Stal blijft vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 06:14

Zoveel zoudat toch neot hoeven kosten als je het zelf doet? Let wel dat je een aardig stukje moet afgraven van het oude zwarte zand.

Op mp worden vaak gratis tegels aangeboden. 30x30 volstaat prima, of (beton) klinkers

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:38

GuusjeBloks schreef:
Nu zou ik graag onze stallen opvullen met geel zand (betere afvoer water, urine) en laten betegelen zodat we ook minder bodembedekking moeten gebruiken en het langer netjes blijft.
Dit kost echter weer een hoop geld en we huren de wei ook maar. We moeten het wel echt zelf doen als we het willen.

Onze paarden staan elke nacht binnen en overdag is de stal een schuilstal.

Ik denk dat de afvoer van urine erg tegenvalt met een beklinkerde vloer. De meeste urine zal denk ik gewoon in je bedekking blijven (zeker met vlas) dus ik denk dat je niet echt verschil gaat merken in gebruik.


Mri schreef:
Zoveel zoudat toch niet hoeven kosten als je het zelf doet? Let wel dat je een aardig stukje moet afgraven van het oude zwarte zand.

Op mp worden vaak gratis tegels aangeboden. 30x30 volstaat prima, of (beton) klinkers

Mee eens, hoeft niet veel te kosten.

Je huurt, heb je al zicht op hoe lang je hier nog blijft huren? Je kunt ook eens kijken hoe een potstal je bevalt, daar hoef je helemaal geen extra kosten aan te maken en zo hou je bovenop een mooie schone laag.

koeien op de weg...

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Stal blijft vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:41

Vaak kan je wit zand ook gratis/ goedkoop ophalen via marktplaats.

Moet je wel zelf gaan scheppen, maarja. Het kost geen geld en je krijgt een aardige krachttraining er gratis bij!

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:46

Kan je niet een kleine paddock maken voor de stallen zodat ze niet binnen hoeven te staan ‘s nachts? Je zal zien dat er dan ook meer buiten gemest wordt en zo blijven je stallen properder. Ik doe het zo, heb een vloer van steenshotten en daarop stalmatten. Mijn stallen blijven bijna altijd proper, enkel wanneer het extreem lang regent durven ze al eens mesten of plassen in de stal maar dan haal ik de mest er uit en gooi wat vlas over de urine. Het vlas absorbeert de urine er goed. Heb eigenlijk nooit last van geurhinder.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:50

Mri schreef:
Zoveel zoudat toch neot hoeven kosten als je het zelf doet? Let wel dat je een aardig stukje moet afgraven van het oude zwarte zand.

Op mp worden vaak gratis tegels aangeboden. 30x30 volstaat prima, of (beton) klinkers


Was ook mijn gedachte? Je hebt vast wel iemand in je omgeving die je daar even bij kan helpen (al is het het begin leggen). Wij hadden 2 grote bergen met gratis klinkers, ook gehaald van internet. En dan 1 dagje flink gewerkt en ze lagen er! En dit ging over een grotere oppervlakte dan 2 stallen (wij hadden het stuk voor de stallen gedaan). Was even flink doorwerken en uiteindelijk heb ik er zelf nog maar 6 maanden gestaan maar voor de winter was het wel een hele verbetering!

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stal blijft vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:12

Als je dagelijks tot op de bodem mest, ligt er gewoon te weinig bodembedekking in je stal. Begin eens met 10kg strooisel per m2 (dus een pak per 2m2). Dan zal je zien dat de stallen veel netter blijven en hoef je de natte plek maar 1 a 2x per week te verwijderen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Stal blijft vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:24

Misschien kan je rubberen matten in de stallen leggen? Met vlas is het niet nodig om elke dag de natte plekken eruit te halen. Ik doe dit zelf één keer per week en dan gooi ik een nieuwe baal vlas erbij.

In eerste instantie wel vier pakken nieuw vlas in een lege stal (3x3) doen, zodat er voldoende in zit.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Stal blijft vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:26

Rubberen matten?

some of my best friends, never say a word to me...


MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:29

Een vloer erin is wel inderdaad beter, dan loopt het niet in de grond en kun je het beter schoonhouden.
Rubber matten zijn behoorlijk prijzig.
Stoepegels kun je sowieso overal gratis ophalen.
Grinttegels zijn ook prima, die kun je met de onderkant boven leggen, maar die zijn groter en zwaarder om mee te werken.
Je hebt voor twee stallen niet zoveel zand nodig, zand is niet zo duur dus je kan het ook bij de bouwmarkt kopen.
Als je de ondergrond egaal maakt dan volstaat een dun laagje zand erover wel.
Tegels leggen is niet moeilijk, het belangrijkste is dat je zorgt dat het vlak ligt, verder een kwestie van netjes naast elkaar leggen.
En heel mooi hoeft het niet te worden, het wordt geen sierpad. :P
Het enige wat je nodig hebt is een rubber hamer, daarmee sla je de stenen wat steviger in het zand.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 136 bezoekers