Wat voeren voor meer pit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
danique998

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-01-10
Woonplaats: Achterhoek

Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 09:13

Zoals het onderwerp al zegt ben ik opzoek naar voer voor een beetje meer pit.

Het paard krijgt op dit moment 2 kg subli sportbrok+ per dag, loopt gemiddeld 10 tot 12 uur per dag in de wei, krijgt daarnaast op stal nog bijna onbeperkt hooi.
Gemiddeld werkt hij 5x per week afwisselend (springen, dressuur, buitenrit of longeren) op ongeveer L niveau.
Het is een 6 jarige warmbloed ruin van ongeveer 1,70

Wat zou er veranderd of toegevoegd kunnen worden aan het voerschema voor een beetje meer pit?

Don't follow me, I'm lost too



leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:19

Wat bij mij goed heeft gewerkt, bij mijn paard wel te verstaan, is geplette haver.
Twee keer een kwart per dag en je merkt veel verschil! :D

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:23

Is hij altijd zo? Of op dit moment slomer dan anders? Eerste alles medisch natuurlijk uitsluiten. MAar neem aan dat je dat gedaan hebt.

Ik heb hier zowat een studie van gemaakt haha (nee hoor, grapje). Ik heb een Haflinger, de braafste ever, maar niet bepaald een pittige. Zit gewoon niet in het karakter. Zoals mensen dat ook hebben. En de een luier is dan de ander. Ik heb dus ook van alles geprobeerd. Er bestaan m.i. geen wondermiddeltjes. Maar ik ben bijvoorbeeld voor mijzelf ook nooit zoiets tegen gekomen haha. Waar ik opeens pittiger o.i.d. van werd (en legaal is :-)).

Wat het BESTE werkte bij ons was Cavalor Superforce bijvoeren. En qua supplement 2G van Soulmate Nutrition. En vooral: het werk uitdagend houden. Afwisseling. Korte trainingen. Als ik zelf elke dag 20km moet hardlopen, ben ik het na een week ook spuugzat.

Maargoed, qua voer is het uitproberen, heb geexperimenteerd met haver, Gold mix, Liquihorse etc. En bovenstaand werkt voor de mijne het allerbeste <3. Succes ermee!

[edit]Ohja en Electrolyte bijvoeren in deze periode! Als ik zelf hardgelopen heb en niks zouts eet, ben ik ook zo slap als een vaatdoek.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:31

Ik zou ook een beetje rekening houden met het weer. Het is nu natuurlijk ook warm voor de paarden en daar worden ze ook wat sloom van. 3 jarige van een vriendin is op het moment ook niet vooruit te branden, en zei vraagt me ook iedere keer of ze hem haver bij zou moeten voeren. Geef haar het advies om de trainingen gewoon iets korter te houden en hem wat actiever te maken door veel overgangen te maken.

Als hij deze sloomheid ook heeft met kouder of frisser weer, dan zou ik hem een halve schep haver geven ongeveer 30 minuten voor dat je gaat rijden.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:39

Met haver is het wel heel belangrijk te weten dat dit een kortdurende energieboost geeft (inderdaad zoals charmings zegt, na ca. een hlaf uur).
Dus niet haver geven en dan in een stal opsluiten, dat is zielig :D en heb je ook geen lol van.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:57

Ik heb ook zo'n paard. Super braaf en lief maar geen hele vlotte van zichzelf.

Ook van alles geprobeerd qua voer. Alle soorten muesli, geplette haver, hele haver, olie, poedertjes. Het maakt allemaal weinig tot weinig verschil. Het enige wat werkt is consequent zijn tijdens het werk. Been=reactie. Ik merk al ik niet consequent genoeg ben, hij snel weer inkakt. En inderdaad, afwisseling!

Momenteel krijgt hij na het werk een schep superforce, die noemt astridastrid hierboven ook.
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 03-08-18 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:01

Sinds kort ben ik mijn IJslander haver aan het bijvoeren (zwart of gemengd en variërend van 250 tot 750 gram afhankelijk van de gedane arbeid) en ik merk verschil. Het zit niet in zijn karakter om ineens gekke dingen te gaan doen, maar hij herstelt beter van de training, heeft meer energie en fut en is daardoor veel gemotiveerder.

Daarnaast geef ik met dit weer elektrolyten bij wat ook zeker helpt.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 03-08-18 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:01

Sintara schreef:
Met haver is het wel heel belangrijk te weten dat dit een kortdurende energieboost geeft (inderdaad zoals charmings zegt, na ca. een hlaf uur).
Dus niet haver geven en dan in een stal opsluiten, dat is zielig :D en heb je ook geen lol van.


Inderdaad haha :')

Ook zou ik dan op letten als het weer wat kouder gaat worden, misschien word hij dan juist te fris en krijg je vliegles :j

Heb mijn paard ook een tijdje omega 3,6 en 9 bijgevoerd, speedbooster heet dat volgens mij, maar daar moet je een spiegel van opbouwen dus dat resultaat merk je niet direct. Ook kreeg mijn paard er een beetje dunne ontlasting van (krijgt hij al snel dus weet niet of het perse daardoor komt).

Nogmaals, hou rekening met het weer en doe het rustig aan.. Had geen vakantie gepland voor mijn paard, maar met deze temperaturen ga ik hem niet pesten.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:30

Probeer eens 2 keer per week conditietraining op de volgende manier:
Zoek je een groot veld en galoppeer de omtrek aan crosstempo. In de hoeken kies je voor gewoon vertragen ofwel voor een volte. Uiteraard rijd je de rechte stukken in verlichte zit en met het nodige enthousiasme maar ook evengoed met verstand en overzicht.
Het is de bedoeling om tot telkens 2 stukken van 6 minuten te komen (chrono!), eentje links en eentje rechts, met minimum 6 minuten stap ertussen.
De eerste week start je met kortere stukken bv. 4 min., de volgende week 5 min en dan vanaf de derde week 6 min. Het tempo is wel vanaf de eerste week crosstempo.

Opgelet, nu is het echt te warm om met zoiets te beginnen, best minder dan 20 graden.

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:40

Wij voeren onze rustige merrie Speedmix van horsefood bij. Dat werkt echt onwijs goed. Dit voer zorgt voor explosieve energie en werkt erg snel. De pony is normaal heel rustig en maakt zich nergens druk om, showt zich totaal niet en is gemakkelijk. Voor de keuring en wedstrijden zochten we iets wat haar wat meer looplust geeft. Dit voer heeft haar zoveel heftiger gemaakt dat ze eindelijk ster is geworden omdat ze met het draven en springen veel meer liet zien. Ze blijft goed berijdbaar maar is veel actiever.

Toen ik dit voer kocht werd me verteld heel voorzichtig te proberen omdat ze er echt heel erg energiek van kunnen worden. Onze pony krijgt een halve schep per dag en dat werkt dus super. Van ander voer merk ik eigenlijk nooit echt verschil maar met dit is het echt een super verschil.

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:20

Heeft hij het niet gewoon warm nu?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:11

Mijn normaal gezien vlotte paarden lopen nu ook een tandje minder hard. Niet meer dan normaal met deze temperaturen.
Zelf lopen we ook minder snel.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:00

Krijg je de subli sportbrok vanuit stal? Anders zal ik zelf op zoek gaan naar een heel andere muesli/brok met een hogere energiewaarde en dezelfde hoeveelheid blijven voeren. Kijk eens op voervergelijk hiervoor..

Als je een stapje hoger wilt dan de sportbrok van subli qua energie kun je naar de prestatiebrok kijken, zie: http://www.voervergelijk.nl/vergelijken/413/sportbrok/409/prestatiebrok/

Bijvoorbeeld:
Subli sportbrok
EWPa 0,83
VREp (g)84

Subli prestatie
EWPa 0,90
VREp (g)95,0

Wil je er iets naast gaan voeren voor explosieve energie (net even wat scherper in het werk), dan heb ik goede ervaringen met Triple p van Pavo.

Maar ik zal je zelf adviseren om over te gaan op een ander type krachtvoeder met een hogere energiewaarde, zoals de subli prestatie dan bijvoorbeeld, in plaats van meer te gaan voeren.

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wat voeren voor meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:24

Kijk ook eens naar het moment van voeren. Na het voeren zal een paard een paar uur een glucosedip hebben en trager zijn

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:06

15 jaar geleden overgestapt van Subli naar Havens. Wij voerden als enige Subli (wel 6 kg op een dag) alle andere paarden op stal konden met 2 kg toe (Havens en Pavo) Havens Power Plus is heel geschikt als je meer energie wilt, momenteel doen al onze paarden het prima op Draversbrok maar in het verleden hele goede resultaten mee behaald.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 42 bezoekers