Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biebs007
Berichten: 159
Geregistreerd: 06-09-06
Woonplaats: geervliet

Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 17:49

Hallo allemaal,
Uiteraard word elk paard gek van dazen en vliegen, maar de mijne maakt het wel heel bont nu.

Afgelopen week heeft ze me 2 x bijna omver gelopen en gisteren lagen we allebei gestrekt.

Als ik haar uit de wei ga halen is ze helemaal hysterisch ze wilt graag naar binnen . nu had ze een daas onder haar deken dus ik snap het wel, zelf maak je ook de meest mooie moves als er een wesp in je shirt zit.
Maar het is nu te gek aan het worden ze heeft zon dun huidje en zonder vliegendeken blijft ze rennen. Ze steigert en trapt naar de plek waar een vlieg zit op het moment dat je haar wilt redden van de vliegen. Ze kwam van de week zelfs op mij terecht waardoor ik viel en is op haar route naar stal zelf ook 3 x gevallen in haar blinde paniek.

Nu staat ze lekker binnen in een koele stal en laat ik haar een uurtje per dag in de paddock en dan wilt ze weer naar binnen....
Moet ik haar zonder deken zetten zodat de vliegen dazen in ieder geval weg kunnen of heeft iemand een gouden oplossing. Gezien haar ontzettend dunne gevoelige huid kan ik niet veel sprays gebruiken krijgt ze een allergische reactie op. Maar vind het nu ook sneu haar zo weinig buiten te hebben...

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:52

s nachts buiten zetten, dan zijn er geen dazen.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:54

Dazenval maken, misschien dat dan de meeste in ieder geval bij je paard vandaan blijven. En anders inderdaad snachts naar buiten dan is het ook lekker fris.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:58

Inderdaad overdag binnen zetten.
Onze paarden blijven overdag nu ook binnen, vanwege de warmte/vliegen/dazen.
En 's avonds en s nachts naar buiten.
Dat werkt nog het beste.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:58

Mijn paard reageert precies zo, ik heb een bucas buzz off vliegendeken voor hem gekocht en dat werkt perfect. Die dekens sluiten goed aan en je hebt een buikflap zodat de dazen bijna niet onder de deken kunnen komen.
Hij staat nu weer heerlijk rustig op de wei.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:00

Ik denk dat ze echt helemaal gek is van die vliegen en dazen. Mijn paarden staan 24/7 buiten en 's nachts op de wei, maar 's ochtends maken ze echt stampij dat ze die vliegen al spuugzat zijn en dat ze naar de schuilstal willen. Ik zou je paard lekker 's nachts buiten zetten en overdag alleen buiten als ze echt kan schuilen tegen het vliegend gespuis.

biebs007
Berichten: 159
Geregistreerd: 06-09-06
Woonplaats: geervliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 18:00

Ja alleen is dat denk ik te lang want dan komt ze zelf naar binnen na 4 uurtjes is ze het echt zat, had al een slowfeeder vol opgehangen in de wei maar daar kijkt ze na een uurtje ook niet meer naar om ;(

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:02

biebs007 schreef:
Ja alleen is dat denk ik te lang want dan komt ze zelf naar binnen na 4 uurtjes is ze het echt zat, had al een slowfeeder vol opgehangen in de wei maar daar kijkt ze na een uurtje ook niet meer naar om ;(

Ze staat toch niet alleen? Dan gewoon lekker buiten zetten 's nachts.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:00

Mss word ie wel gek van de deken met dit hete weer. Vliegendekens zweten ze ook onder wat dus ook weer dazen aan trekt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:08

Maar nu wil ze na 4 uur naar binnen omdat ze het op de wei niet naar haar zin heeft door de dazen en vliegen. Daar heb je 's nachts geen last van, dus dan zou die 4 uur ook geen probleem moeten zijn.

Onze pony's kunnen zelf kiezen. Ze lopen zelf rond 19-20 uur naar de wei en komen de volgende ochtend rond 9-10u weer naar de schuilstallen om daar rond te hangen tot 's avonds. Ze krijgen bij de stallen hun hooi en hun water staat daar.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:10

Asl ze in een gebied met veel dazen staat op tijd binnen halen...ik stond bij de bossen en moest ze voor 11 u binnen halen en om 20.00 konden ze weer naar buiten.

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:42

Aan het begin van dazenseizoen had ik de paarden onder vliegendeken staan.
Maar omdat er een baldadig veulen tussen loopt, over gestapt op vliegenspray.
Sindsdien lopen ze 24/7 met zonder deken. Inmiddels wel vliegenmasker tegen de vliegen die in de ogen kruipen.
Oude merrie kwam zo der deken of vliegenspray door de omheining naar de stal.
Met deze spray kon ik vorige zomer zelfs in het bos rijden, zonder dat paard belaagd werd.
Ik dan weer wel
Dus daarna mezelf ook maar ingespoten.

Dit jaar via via via grote bestelling gedaan en ik heb nog echt goede daas -en vliegspray over.
Watervast.

Zie mijn advertentie op boktmarkt.
Duur maar werkt 200 % en ruikt ook nog eens lekker.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paard word hysterisch en gevaarlijk door een daas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:21

Misschien een echte exceemdeken? Ik hoor goede verhalen over die van QHP en die zijn nog betaalbaar. Als die goed aansluit kunnen ze haast niet onder de deken kruipen.