Rubberen bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Rubberen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 16:15

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag mijn zadel, hoofdstel en bit binnengekregen voor mijn shetlander. Ik heb nu al een paar keer een zadeltje van iemand anders erop gehad en na lang zoeken ook een goed zadel gevonden voor mijn shet. Daarbij had ik dus ook een bit besteld, ik had de maat opgenomen bij mijn pony (1.05 m schofthoogte) en ook stevig gebouwd met een groot hoofd, en heb een bit genomen van 11,5 cm. Ik had voor een rubberen bitje gekozen omdat mij dat wel een fijn en zacht bit leek. Op de website stond er ook bij dat het een shetlander en ponybit was. Nu kreeg ik het vandaag aan en het bit is voor mijn gevoel veel te dik voor de mond van mijn pony. De maat klopt wel qua lengte, maar behalve dat het best wel een zwaar bit is, vind ik het ook dik. Ik heb het prijskaartje er maar even aangelaten. Wat denken jullie? Is hij te grof voor een shetlander? Zou ik hem meteen terugsturen of toch proberen en anders een nieuw bitje kopen?

Hieronder foto’s van het bit ter illustratie.


Afbeelding


Afbeelding

My little bandit Zaro


pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Rubberen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:41

Ik zou hoe dan ook niet kiezen voor een rubberen bit. Het rubber kan scheuren en er kunnen stukjes af vliegen, heel gevaarlijk voor je pony. Te dik... moeilijk te zeggen. Sommige paarden lopen beter op een wat dikker bit daar waar andere beter lopen op een dunner bitje en nog anderen zijn prima te rijden zonder bit.


Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Rubberen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:44

Zo'n zwart rubberen bitten zijn in 95% van de gevallen die dikte :) Ik zou persoonlijk niet voor zo'n bit kiezen tenzij je pony zeer goed schuimt omdat dit anders kan schuren. Voor ze hier echt stukken vanaf bijten ben je al wel even verder.
Of hij te grof is hangt echt van de voorkeuren van je pony af, maar die dikte bij een shetlander lijkt mij vanaf hier niet geschikt :)

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Rubberen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 16:45

Dus ik kan beter een wat dunner bitje kiezen zonder rubber?

My little bandit Zaro

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:47

De bitten die ik zo heb gezien zijn te dik, en rubber vinden ze vaak ook niet lekker smaken. Bovendien kan het inderdaad scheuren/schuren

Edit: persoonlijk zou ik liever een ander kiezen inderdaad

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:48

Wauw, dat bit is dikker dan dat van mijn IJslander. Ik denk inderdaad dat dit bitje veel te dik is voor een shet.

Mijn voorkeur zou ook zijn om een gewoon rvs bitje te kiezen. Dat rubber kan gaan branden en schuren in de mond.

Leuke liniaal trouwens :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:17

Rubber kan niet alleen schuren maar ook branden in de mond.

Je kan wel een appel bitje nemen of een gewone trens.

Die laatste heb ik voor kleine Des, mag je gerust een tijdje lenen om te proberen. Die gebruik ik toch niet.

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 18:00

Percy schreef:
Rubber kan niet alleen schuren maar ook branden in de mond.

Je kan wel een appel bitje nemen of een gewone trens.

Die laatste heb ik voor kleine Des, mag je gerust een tijdje lenen om te proberen. Die gebruik ik toch niet.


Zou misschien fijn zijn om inderdaad een keer te proberen en te kijken hoe hij erop reageert :)

My little bandit Zaro


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doedatje, EliseXJoelle, Hieperdi, rhapsody_do, singa en 67 bezoekers