Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 14:42

Is er iemand die ook een kat heeft die alleen brokken wilt eten en het vlees laat staan? Ik heb heel duur vlees gekocht, speciaal natuur vlees, maar heb ook gewoon supermarkt vlees gekocht en beiden laat ze staan.. Ze wilt het liefste alleen brokken..

Is er een kat die dit ook heeft?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:44

Bij mij likken ze het alleen het vocht er af, de rest hoeven ze niet. Maar is niet erg toch? Alleen brokken is prima

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Supervixen

Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:49

Bij mij krijgen ze alleen brokken. Royal canin urinairy. Geen problemen. Dierenarts zei dat brok ook beter is dan natvoer.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:51

Mijn oudste poes at voorheen ook alleen brokken (tot bleek dat de andere vlees wel lekker vind, toen was het opeens interessant, maar dat terzijde :')), ze is prima volgroeid op alleen brokken. :j Mousse lusten ze hier alledrie niet. :+

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:52

Zolang je kat genoeg water drinkt is het geen probleem. Mijn kat kreeg echter blaasontsteking omdat hij alleen brokken had en dus bijna niks dronk. Sinds ik natvoer geef heeft hij het niet meer gehad. Dan krijgen ze toch wat vocht binnen.
Ik heb zelf ook lastige eters. Ik geef almo nature en daar smullen ze wel van. Wel wat duur maar het ziet er echt goed uit, zou het bijna zelf eten haha.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:52

Mijn katten willen alleen Almo Nature eten. En dan eigenlijk het liefst alleen de kip met pompoen.

Het mannetje van mijn dierenwinkel is een tikje excentriek en heeft zelf alle smaken geproefd :\ Maar hij raad deze smaak altijd aan voor katten die niet (meer) willen eten. Volgens hem is het lekker zoet en fris..

We saw brilliance when the world was asleep

Paardenfan25
Berichten: 1273
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:52

Hier 4 katten ook alleen op brokken. We de wat duurdere brok. Doen ze het prima op. Rest vangen ze muizen op de boerderij

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:53

Hier eten ze alleen brok
Kattenvlees uit de winkel heeft naar mijn mening ook geen toegevoegde waarde. Is voornamelijk vocht.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:54

izzie schreef:
Zolang je kat genoeg water drinkt is het geen probleem. Mijn kat kreeg echter blaasontsteking omdat hij alleen brokken had en dus bijna niks dronk. Sinds ik natvoer geef heeft hij het niet meer gehad. Dan krijgen ze toch wat vocht binnen.
Ik heb zelf ook lastige eters. Ik geef almo nature en daar smullen ze wel van. Wel wat duur maar het ziet er echt goed uit, zou het bijna zelf eten haha.


Drinken is idd belangrijk. Een waterfontein helpt bij veel katten goed :)

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:55

Die van mij lusten ook niks.
Geen zakjes of blikjes,geen vers vlees..
Alleen brokken.
Nou ja prima toch?

Anoniem

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:24

Ik verplaats dit topic van Leven zonder paarden naar Beestenboel, daar hoort het thuis. :)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 15:31

Dankje voor alle reacties! Dan gaan we alleen brok voeren. Is zonde van mn geld! Heb echt duur vlees gekocht, maar ze laat alles liggen.. :(

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:02

Mijn dierenarts zegt ook dat brokjes het beste is voor katten. Blikvoer is natte 'troep', krijgen ze vieze ontlasting voor en is slecht voor het gebit. Mijn kat krijgt en eet alleen brokjes, is kerngezond en drinkt heel goed. Dat is mijn en haar geluk.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:08

Heb je rauw vlees gekocht (diepvries/koeling) of natvoer (blikjes/kuipjes/zakjes)?

Ik zou gewoon af en toe een blikje proberen en dan opschrijven welke het was, zowel als ze het niet lust als dat ze het wel lust. Veelal zijn blikjes niet meer dan 0.50-1.00€/kleinste maat, dus dat is te overzien.

Veel katten drinken namelijk te weinig en het lijkt erop dat de nierproblemen die veel oude katten hebben, daar mee te maken heeft. 150-200g natvoer heeft dus wel de voorkeur.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:10

Moeten ze perse vlees eten dan? Bij mij krijgen ze Applaws en dan vooral de tonijn op boulion want die vinden ze het lekkerste. Een van mijn katten lust alleen dat aan vlees en verder niet. Voor haar ook diverse soorten geprobeerd, maar als ze dit ook niet meer lekker vind dan eet ze maar gewoon d'r brokjes.

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:15

Maar wat geeft dat? Ik heb al 25 jaar katten en die krijgen sowieso alleen droge brok te eten. Hartstikke gezond hoor

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:25

Bloodymary schreef:
Maar wat geeft dat? Ik heb al 25 jaar katten en die krijgen sowieso alleen droge brok te eten. Hartstikke gezond hoor

Het is toch best wel algemeen bekend dat rauw, vers vlees beter is voor katten dan brokken.
En als je brokken voert voer dan op z’n minst kwalitatief goede brok en geen supermarkt brokken, royal canin etc.. en vul het aan met goed natvoer.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:27

Nier- en blaasproblemen zijn klachten die toch wel vaak gekoppeld worden aan een langdurig vochttekort, en tegelijkertijd ook typisch kattenkwalen zijn. Graanvrij lijkt daar geen verschil in te maken. Applaws heeft zelfs een zeer slechte reputatie op het gebied van blaasproblemen.

Het kan dus zeker uitmaken of je kat ook natvoer/kvv wil eten, of eventueel simpelweg geweekte brokjes. Het gaat namelijk om het vocht binnen krijgen. En dan bij minimaal 30ml/kg kat, maar bij voorkeur 50ml/kg kat, inclusief vochtopname via drinken.

@LoesVDB: nee, dat is niet algemeen bekend en kvv is zeker niet bewezen beter. Royal Canin is zeer goed in elkaar gezette brok, zelfs al is het geen natuurlijke brok, en absoluut niet vergelijkbaar met supermarktbrokken.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:32

Onze katten aten alleen brokken

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:40

@ Mizora,
Royal Canin is een slechte brok. Je betaald er een premium prijs voor, maar is deze prijs absoluut niet waard.
RC heeft veel verschillende brokken, van brok voor raskatten tot gesteriliseerde katten, maar de ingrediënten lijsten lijken zo erg op elkaar dat de verschillende labels gewoon voor de marketing zijn. De ingrediënten van RC zijn niet goed. Kijk bijvoorbeeld naar het eiwit, belangrijkste voor een kat. Dit is plantaardig/gehydrolyseerd i.p.v. dierlijk. En is dus ongeschikt voor carnivoren. Het eiwitgehalte ligt over het algemeen zelfs maar op 20-30% terwijl katten 40-60% nodig hebben. Verder is het koolhydraatgehalte in brokken van RC hoog door het hoge gebruik van mais, tarwe en rijst. Hierdoor wordt er minder gegeten en krijgen ze dus nog minder eiwitten binnen. En voor de duidelijkheid; mais, tarwe en rijst is geen voer voor een carnivoor.

Een goede brok zijn bijvoorbeeld de brokken van Power Of Nature (Fee’s favorite & Meadowland mix), Celctic Connection en Orijen (Six Fish (vis niet voor alledaags!!) Fit en Trim & Cat en Kitten). Aanvullen met bijvoorbeeld goed natvoer van Wild Freedom, Power of Nature en Feringa (kip).


Edit; typefouten en voorbeelden goed voer toegevoegd
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 02-08-18 17:14, in het totaal 6 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:57

Hier ook eentje die geen vlees lust. Ook geen biefstuk trouwens :')

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:26

Jep, hier ook eentje :j !

Toen poeslief vorig jaar overal huiduitslag kreeg, moest ze van de dermatoloog op een eliminatiedieet. Ik kocht haar vers konijn. Noppes. Dan kwartel. Njet. Struisvogel, zelfde verhaal. Of ik het nou rauw gaf of gekookt, haar eerst half uithongerde, ze moest het niet.

Andere poes was content _O- !

Don't take anything for granted

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:29

Wauw .. wat een geweldige dierenarts adviezen zie ik hier langs komen zeg …. Kijk eens de netflix documentaire 'PetFooled'. & logisch dat een DA Royal Canin adviseert. Dat betekend niet dat het een goede brok is en dat natvoeding maar 'natte troep' is. Gewoon zelf je research doen dan kom je er wel achter dat dierenarts helemaal niet zoveel kaas hebben gegeten van voedingsadviezen.

Royal Canin staat ondertussen ook gewoon te shinen in de Albert Heijn hoor.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:30

Hier lusten ze ook allen geen vers vlees. Eentje wil af en toe wel een afsnijdseltje kip of een stukje zalm ofzo, maar verder ook niet. De andere twee sowieso niet.
Ik heb een periode geprobeerd met allerlei soorten. Ik was toen zelf strikt vegetarisch en stond met tranen in mijn ogen mijn kokhalsreflex tegen te houden terwijl ik runderhart en weet ik wat nog meer voor ze sneed. Maar ze keken me alleen maar zeer geschokt aan als ik dat voor ze neer durfde te zetten. Van alles geprobeerd, verschillende soorten, fijn of grover gesneden, een tijdje laten staan. Maar het is me niet gelukt om het ze ook maar een hapje te laten proeven. Dus ik heb het maar opgegeven...
Nu krijgen ze al jaren alleen droge brokjes (van royal Canin, ik heb ook orijen enzo geprobeerd, moeten ze ook niet) en heel af en toe een blikje voor de lekker (met dierendag, als kerstdiner etc). Blikjes vinden ze wel heerlijk, maar schijnen vaak niet gezond te zijn en ze gaan er snel van stinken, vandaar slechts af en toe.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 02-08-18 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:31

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
Maar wat geeft dat? Ik heb al 25 jaar katten en die krijgen sowieso alleen droge brok te eten. Hartstikke gezond hoor

Het is toch best wel algemeen bekend dat rauw, vers vlees beter is voor katten dan brokken.
En als je brokken voert voer dan op z’n minst kwalitatief goede brok en geen supermarkt brokken, royal canin etc.. en vul het aan met goed natvoer.

Eh nee.... Zelfs vroeger op advies van de dierenarts mee gestopt. Onze katten zijn altijd supergezond op brokken. En als aanvulling hebben ze overigens wel af en toe een verse muis of vogel natuurlijk. Maar fabrieksvlees schijnt echt niet goed te zijn. Voor de lever bijvoorbeeld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers