Nieuw paard eerste keer rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 13:35

Hallo allemaal ik heb sinds een week een nieuwpaard. Een ruin van 4 jaar oud. Ik heb daar gereden natuurlijk en toen was hij superbraaf, heb een slechte ervaring in het verleden met een paard dat eenmaal bij mij niet meer braaf was zeg maar. Vind het spannend erop te gaan rijden, wil vanavond gaan rijden en mijn man gaat mee voor geval dat. Hij is 2 maand onder het zadel nu, wil daarom niet langer wachten met opstappen maar ben bang dat hij spanning van mij voelt. Iemand tips?


mika11

Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:39

Misschien eerst longeren?

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 13:41

Ja dat doe ik sowieso maar dan nog, zie in Mn hoofd allerlei scenario’s van hoe het kan gaan.

En gekke is nog ik kan aardig rijden, of iig dingen uitzitten maar toch blijft de angst er een beetje. Is dit normaal vraag ik me af, heb dit ook pas sinds ik moeder ben geworden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-08-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:43

En als je nou eens allemaal scenario's maakt van hoe goed het gaat en hoe braaf hij is en hoe leuk jullie het allebei vinden?

blijf luisteren naar je gevoel. Je hoeft niet meteen een half uur te rijden, toch? En als jij het al spannend genoeg vindt om op te stijgen en weer af te stappen dan doe je dat. Er moet niks. Maar het is voor jezelf en voor je paard wel fijner als je van tevoren bedenkt hoe goed het allemaal zal gaan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:43

In dat geval zou ik een zeker iemand het paard eerst een kwartiertje laten rijden zodat je voorkomt dat je samen onzeker wordt. Dan kan je zelf uitstappen en als je je daarna veilig voelt volgende keer zelf rijden.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:43

Heb je een instructeur? Dan zal ik die laten komen. Gewoon lekker onder begeleiding :)

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:45

Volgens mij is het logisch dat je steeds voorzichtiger wordt naarmate je ouder wordt. En helemaal als je moeder bent geworden. Je hebt er een grote verantwoordelijkheid bij gekregen!

Gewoon rustig aan beginnen. Samen (naar elkaar toe) groeien en een band opbouwen. Dan groeit het zelfvertrouwen ook wel! Kwestie van uren maken samen denk ik zo

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:47

Is helemaal niet raar dat je wat meer voorzichtig bent nu je moeder bent geworden. De meeste mensen worden voorzichtiger als ze meer verantwoording voelen. Gewoon doen wat goed voelt en afstappen indien het niet goed voelt.

I love Zilda en Dana!!

ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:51

En het is ook niet raar als een paard zich op een nieuwe stal ook wat anders gedraagt.
Zou denk ik inderdaad even onder begeleiding aan de slag gaan. Beestje is ook nog maar pas onder de man zeg je, dus wel belangrijk dat zon eerste er Sting dan relaxt looot voor jullie allebei.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 02-08-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:52

Fellor schreef:
In dat geval zou ik een zeker iemand het paard eerst een kwartiertje laten rijden zodat je voorkomt dat je samen onzeker wordt. Dan kan je zelf uitstappen en als je je daarna veilig voelt volgende keer zelf rijden.

Zoiets ja.Of nu eerst alleen wat gaan knuffelen en grondwerken om elkaar te leren kennen.En een instructeur erbij in het begin is ook verstandig. Rustig aan in het begin,het is toch ook veel te warm om je druk te maken.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:53

Vertrouwen opbouwen door het in kleine stapjes te doen. Jij moet vertrouwen opbouwen bedoel ik vooral, maar ook jouw paard die maar net onder het zadel is moet jou leren kennen en leren vertrouwen. Dus longeren en dan (als het goed voelt en je paard ontspannen is!) er even op gaan. Vraag of een ervaren iemand hem even vasthoudt en ga er op. Vindt je dan al eng, doe het dan in nog kleinere stapje, eerst even hangen. Etc. Als je even zit en het voelt goed ga dan even stappen. Desnoods houdt de begeleider heb nog even vast. Daar zou ik het bij laten die eerste dag en dan de volgende dag nog een keer hetzelfde en dan iets uitbouwen. Dus langer stappen, los stappen, wat figuren, halthouden, drafje er bij. Etc.

Als het niet goed gaat of goed voelt weer even een stapje terug. Of zoveel als nodig is. Niets forceren, neem de tijd. Paard is pas net onder het zadel en jij vindt het eng. Vertrouwen in elkaar krijgen is het enige wat nu belangrijk is.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 13:54

Meestal gaat angst weg als ik er eenmaal op zit. Probeer te denken aan hoe fijn hij daar was en braaf enzo. Instructrice is ziek geworden dus sta er alleen voor, wil hem geen twee weken laten staan. Maar fijne tips allemaal. Kan idd ook op en afstappen of als goed voelt wel kwartiertje rijden. Bouw sowieso op want hij zal ook aan mij moeten wennen. En ja vertrouwen krijgen in elkaar is nu idd belangrijkst.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:58

ZarankaII schreef:
Meestal gaat angst weg als ik er eenmaal op zit. Probeer te denken aan hoe fijn hij daar was en braaf enzo. Instructrice is ziek geworden dus sta er alleen voor, wil hem geen twee weken laten staan. Maar fijne tips allemaal. Kan idd ook op en afstappen of als goed voelt wel kwartiertje rijden. Bouw sowieso op want hij zal ook aan mij moeten wennen. En ja vertrouwen krijgen in elkaar is nu idd belangrijkst.

Precies, hij leert van de goede ervaringen, niet van de duur van het werk wat hij zou moeten doen. Beweging kun je ook aan de longe geven. Volg echt je gevoel. Beter kort er op of even helemaal niet dan dat er ongelukken gebeuren door opgebouwde spanning. Succes vanavond. Lekker gaan zitten, diep uitademen en genieten van je nieuwe aanwinst! :)

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:59

Je kunt gaan rijden als je instructeur/instructrice erbij is. Die kan dan gelijk aanwijzingen geven om te voorkomen dat er iets mis gaat.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 14:01

Ja maar die is ziek, had eigenlijk gisteren les maja. Niks aan te doen dus. Heb voorgenomen dat ik vanavond even kijk hoe ik me voel als ik m longeren en als spanning afvloeit iets dan er even op en als spanning meer wordt wacht ik af.

kimkraakman
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-07-18
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:24

Waarom niet eerst een tijdje aan de hand werken met je paard om vertrouwen in elkaar te krijgen? Ik zou het langzaam opbouwen, zodat je zelf ook meer zelfvertrouwen krijgt. Het paard gaat het echt wel voelen als je zelf onzeker bent. En dan langzaam gaan opbouwen om er op te gaan zitten. Misschien kun je dit met een ervaren persoon erbij doen?

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:31

leg de lat niet te hoog voor jezelf, voel je je bijvoorbeeld wel zeker als je je voorneemt alleen een rondje te stappen? Zo ja doe dat dan eerst en als je erop zit kun je altijd nog anders beslissen, maar kleine stapjes is ook helemaal prima, laat je daarbij vooral niet opjagen omdat hij nog maar 2 maanden onder het zadel is, mocht hij wat vergeten, dan kun je dat later altijd weer herstellen dat is altijd beter dan een slechte ervaring door je spanning.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:36

Longeren en als ie lekker ontspannen is niet teveel over nadenken en opstappen.
Hoe langer je dit uitstelt, hoe meer je er over nadenkt, hoe groter je het maakt in je hoofd.

En als je zit, eerste rondjes diep in ademen, om je eigen ademhaling denken.
Wat ook helpt, iemand op de grond erbij en daar mee ouwehoeren. Hoeft geen paardenmens te zijn, maar gewoon een gesprek hebben over van alles en nog wat, zodat jouw ademhaling vanzelf beter wordt en je ontspant.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:39

Even iemand vragen met een longeertouw aan het hoofdstel mee te lopen als je er net op zit en zeker een paar rondjes zo rond te stappen/draven, longeertouw steeds langer. Als dat goed gaat heb je al een stuk meer vertrouwen denk ik.
Natuurlijk kan dat ook mis gaan, maar als iemand het paard vast heeft kan je er wat makkelijker vanaf springen omdat hij niet de hele bak door kan rennen in noodtempo.
Ook eerste rondjes geen beugels in kan misschien helpen? Zelfde verhaal als het misgaat glij je er zo vanaf en voorkom je de mogelijkheid dat je vast zit in de beugels of wat dan ook. Die gedachte vind ik zelf altijd eng.

Verder teugels gewoon lekker los laten hangen bij eerste rondjes stappen en draven en benen los laten hangen dan voelt die je spanning minder dan dat je teugels meteen aanneemt, dit helpt bij mij en mijn paard altijd heel goed als ik buiten spanning krijg.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:43

Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Een beetje voorbereiding kan je nog wel wat helpen. Neem even een kijkje in de bak waar je wil gaan rijden en haal eventuele enge dingen weg. Met dit weer heb je natuurlijk geen last van jassen of dekens langs de kant, maar je kunt even kijken naar stoelen, krukjes en andere dingen. Maak het voor jezelf gewoon overzichtelijk, dat helpt al. Als je binnen gaat rijden kun je misschien eventuele openstaande deuren dicht doen. Na het longeren kun je een rondje door de baan lopen met je paard om een kijkje te nemen en daarna ga je er op. En als je op een stal staat met anderen is het belangrijk om te zeggen wat je aan het doen bent, alleen op die manier kunnen anderen rekening met je houden. Heel veel plezier!!

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:45

Kleine stapjes nemen en de tijd ervoor nemen. Er is niks mis mee om een keer op en af te stappen en dat was het dan. Evt stukje stappen dat iemand hem aan de hand neemt. Kleine stapjes nemen waar jij je comfortabel in voelt en hij ook. Beestje is ook net verhuisd, waarom niet de tijd nemen en positieve ervaringen opdoen samen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:54

Is niet vreemd hoor wij hebben net 2 weken een nieuw paard en 1 van de eerste keren dat ik er op zat schrok hij ergens van. Ook zijn zijn bewegingen heel anders dan ons vorige paard. Erg wennen dus en ik vind het ook nog iedere keer een beetje spannend. Wat mij helpt is niet nadenken hoe moeilijk ook. Als ik niet denk aan wat er kan gebeuren en gewoon voel dan gaat het goed. En ik heb een body protector aan dat helpt voor mijn eigen gevoel van veiligheid.


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:58

Misschien, en ik zeg het voorzittig was het niet zo slim om zo'n jong paard te kopen die nog maar een maand onder het zadel is als zo angstig/gespannen bent.
Maar goed, het zal wel een goed weloverwogen keuze zijn geweest. Dan heb je ook genoeg ervaring om het paard op te leiden.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 15:07

Mijn oude merrie zelf ingereden en die was niet zo braaf de ervaring heb ik wel. Ervaring wilt niet zeggen geen angst.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 15:08

We kunnen een hoop kanten op met alle goede adviezen, misschien dat ik idd mijn man even mee laat wandelen, aan longeerlijn doe ik niet meer want ongeluk mee gehad ooit, los is veiliger. Ik laat straks wel even weten hoe het ons vergaan is, het is iig een nuchter paard dat scheelt wel iets


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 48 bezoekers