Straalkanker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sofietjee

Berichten: 103
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Oosterhout

Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 13:36

Hoi iedereen.

Mijn naam is Sofie de trotse eigenaresse van mijn 15 jarige Tinker Sanne


Afbeelding


Bij deze wil ik dit forum openen om te laten zien hoe mijn Tinker straalkanker heeft overwonnen.
Ook wil ik meer bekendheid creëren over deze aandoening. Omdat er niet veel bekendheid is, en weinig te vinden is hierover op Bokt.

Ik zou bij het begin beginnen. Mijn Tinker merrie Sanne heeft altijd aan 1 hoef wat problemen gehad. Denk aan rotstraal, hoefzweer en bevangenheid.
De binnenste straalgroeve was erg diep en begon zacht te worden. Mijn hoefsmid concludeerde rotstraal dus dat gingen we behandelen. Echter bleek niks het echt te verhelpen.
Na een paar maanden gaf mijn hoefsmid aan dat hij het niet meer vertrouwden en ik beter naar een kliniek kon gaan. Mijn wereld stond op zijn kop.
Na heel veel research op internet. Hebben we de keuze gemaakt om naar Dierenhospitaal Visdonk te gaan voor de behandeling.
Mede omdat hier de hoefsmeden van Hoofcare werken.

Het was zo ver op 31 mei vertrokken we naar de kliniek. Ik was erom gespannen omdat we nog niet wisten of ze überhaupt nog geholpen kon worden.

Afbeelding

Al heel snel werd mij verteld dat Sanne inderdaad Straalkanker had. En dat ze dachten dit nog te kunnen genezen. De vraag was of we wilden gaan behandelen het zou een lang proces zijn en zeer kostbaar. De kans van slagen was nog totaal niet bekend.
Ik wilde er zeker voor gaan omdat ik mijn meisje nog lang niet kan missen.
De zelfde dag zou ze worden geopereerd. Ze zouden mij bellen als de operatie zou zijn geslaagd of niet.
De operatie houd in een totale curettage van al het 'foute'weefsel.
We lieten haar daar achter en het wachten kon beginnen.

Afbeelding

Om 17.00 werd ik gebeld door de DA, de operatie was geslaagd! Wel was er enorm veel weefsel verwijderd. Als het een paar millimeter dieper had gezeten was het klaar geweest.
De volgende dag ging ik langs. Sanne had veel pijn en haar hoef was helemaal ingepakt.
Ze was blij dat ik bij haar op bezoek kwam.
De komende dagen zou ze heel goed in de gaten worden gehouden om de 3 dagen word het verband gewisseld.
Ik kon gelukkig 3x in de week bij haar langs gaan om haar te verwennen.
Sanne moest zeker een 3 tot 6 weken blijven. De eerste weken totale boxrust ( best lastig voor een paard dat thuis 24/7 buiten staat).
Maar wat deed ze het GOED! Gelukkig mocht ze naar een aantal weken 1 uur per dag op de weide.
Wat waren we blij :)
Afbeelding

Het herstel ging gelukkig voorspoedig. Echter lieten ze niks los over wanneer ze naar huis zou mogen. Ondertussen had ze een verbandijzer zodat het verband beter zou blijven zitten.
Elk bezoek was ik zenuwachtig, hoe lang zou het nog gaan duren?
De 5e week liet de DA weten dat het echt heel goed ging en ze binnenkort naar huis zou mogen.
Ik leerde zelf het verband wisselen. En toen was het week 6 en ze mocht mee naar huis!! *\o/*
Die zaterdag gingen we haar ophalen. Eindelijk naar huis.
Ze zou heel rustig aan moeten doen. Dus apart staan en in een kleine paddock.
Het verband wisselen ging erg goed. Echter was Sanne zelf niet blij met het feit dat ze niet bij de groep mocht staan. Na 1 week was ze weer een beetje zich zelf. Haar hoef zag er super goed uit.

Na 2 weken thuis moesten we op controle komen. Erg spannend!
Gelukkig was het heel mooi hersteld en helemaal droog. Het was niet meer nodig om een verbandijzer te hebben. Dus helemaal happy weer naar huis.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar het is ons gelukt. Sanne is genezen.
Het was een zeer heftige stressvolle en onzekere periode. Maar mijn paardje is weer gezond.

hierbij een foto van het verloop van deze ziekte ( let op iets wat bloederige foto's):
http://boktimg.nl/img/m/syukLb.jpg


Ik hoop dat ik mensen kan waarschuwen voor deze onbekende ziekten. Want zelfs mijn eigen hoefsmid had dit niet herkend. Als ik er eerder bij was geweest was het waarschijnlijk nooit zo'n lang proces geweest. Ook hoop ik mensen te kunnen helpen die in het zelfde schuitje zitten.
Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat heel graag!

Afbeelding


marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:46

Heftig zeg maar gelukkig met een goed einde.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 02-08-18 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:53

Wat een heftig verhaal. Maar wat goed dat het gelukt is om te genezen! Lijkt me inderdaad zeer pijnlijk voor het paard en een lang en heftig proces. Geniet dubbel en dwars van haar! Heel veel geluk en gezondheid gewenst. <3

Don Johnson - Johnson x Fruhling *Reservekampioen LK M2 & Z1 * ZZZ
Jarona - Ferdinand x Negro Elite * DOC * Z1


Insta @anne.equestrian_

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:07

Niet alleen jou hoefsmid, maar ik heb ook al een dierenarts getroffen die een flinke straalkanker niet herkende.
Het ontwikkelde bij dit paard ook razend snel, van gewoon niet helemaal mooie stralen binnen 5 weken naar 3 flink aan getaste voeten (waarvan er 2 hersteld zijn, de 3e helaas niet). Dit paard is veel heftiger in gesneden dan bij de jouwe.

Fijn dat het zo goed hersteld is, nu extra scherp in de gaten blijven houden!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:20

Is straalkanker nu echt kanker,of is het een naam voor iets anders? Want hier was laatst een ander topic over,en daar werd gezegd dat het een ontsteking zou zijn waar ook koorts van kwam. Terwijl volgens mij kanker een "koude"ziekte is waar dus geen koorts bij komt.Fijn dat jouw paard weer genezen is!

Momo94
Berichten: 1105
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:30

Jeejtje! Heftig! Hopelijk blijft het nu weg. Fijn dat ze zo snel hersteld.

sofietjee

Berichten: 103
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 14:54

anjali schreef:
Is straalkanker nu echt kanker,of is het een naam voor iets anders? Want hier was laatst een ander topic over,en daar werd gezegd dat het een ontsteking zou zijn waar ook koorts van kwam. Terwijl volgens mij kanker een "koude"ziekte is waar dus geen koorts bij komt.Fijn dat jouw paard weer genezen is!


Straalkanker is een hoeflederhuidontsteking

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:21

sofietjee schreef:
anjali schreef:
Is straalkanker nu echt kanker,of is het een naam voor iets anders? Want hier was laatst een ander topic over,en daar werd gezegd dat het een ontsteking zou zijn waar ook koorts van kwam. Terwijl volgens mij kanker een "koude"ziekte is waar dus geen koorts bij komt.Fijn dat jouw paard weer genezen is!


Straalkanker is een hoeflederhuidontsteking

Maar dat is dan geen kanker in engere zin.Maar iets anders.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:29

Heb je toevallig ook een foto van voor er gesneden was?

Wel super dat je paard dit overwonnen heeft!

sofietjee

Berichten: 103
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 16:40

puppy1128 schreef:
Heb je toevallig ook een foto van voor er gesneden was?

Wel super dat je paard dit overwonnen heeft!


Zo begon het

Afbeelding

Later vormde dit stukje zacht weefsel


Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Amazonbot, Charlies, nobility en 7 bezoekers