Zadel voor pony met korte rug ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Zadel voor pony met korte rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 14:22

Ik ben op zoek naar een nieuw (dressuur)zadel en ik hoop het passend te krijgen op beide ponys. Ze zijn beide rondgeribt en hebben dezelfde boommaat nodig, maar de ene pony is heel erg kort in de rug en kan max. 42cm qua lengte hebben.

Ik vroeg me af of mensen tips voor mij hebben waar ik dat kan laten aanmeten en wat voor merken zadels geschikt zijn.

Ik wil geen boomloos zadel. Een zadel met monoblad lijkt me wel interessant.
Ik heb gekeken naar de eq flapless wat me ook wel erg interessant lijkt omdat ik zowel dressuur als endurance doe en die zadels kun je de zweetbladen afhalen of terug aan doen indien nodig. Ik hou ook wel van zoveel mogelijk direct contact met het paard. Maar die zadels beginnen ergens bij 5000 euro geloof ik en dat is me echt veel te gek.

Ben geen fan van een hele vaste zit of hele grote dikke wrongen. En ben niet zo groot met mijn 1.60 dus lange zweetbladen is ook niet zo geschikt.

Ruglengte is met 42cm wel een dingetje. Dat zou 16 inch zijn maar ik heb het vermoeden dat ik daar niet in ga passen al weet ik het niet zeker, maar het lijkt me wel erg klein.

Kortom bij welke zadelmaker en welk merk zadel moet ik zijn?

Ik heb nu toevallig een 2ehands prestige Venus K van 17 inch op het oog. Ben wel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. Dan hoor ik het graag :j

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:26

Ik rij nu met een kent and masters dressuur zadel op een tinker. Korte rug, hoge schoft. Het is een 18" zadel van 41 cm lang met een breed tussenkanaal, kopijzer is verwisselbaar. De tinker heeft er nu wide (oranje) inzitten en moet nu dus extra wide (wit) in is heel makkelijk zelf te veranderen. Kniewrongen zitten er op maar die kun je er zo af trekken (klittenband) wij rijden nu zonder wrongen

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:29

PS. Zijn IJslanderzadels maar er zijn veel verschillende modellen, ook dressuurgericht. En over het algemeen met een niet te diepe zit. Wrong is afhankelijk van het model.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:31

De meeste moderne 17 en 17.5 inch ijslanderzadels hebben die lengte. Ik heb hier: PS 17,5 inch, Stubben island NT 17,5 inch, Tekna letek icelandic 17,5 inch allemaal rond de 42 cm draagvlak van de kussens, afhankelijk van de rugvorm van je paard.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Zadel voor pony met korte rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:33

Massimo, tribal, kent en masters? Wellicht iets als vivary/custom. Die kunnen kleinere kussens onder een grotere inch zetten

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Zadel voor pony met korte rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:37

Harry Dabbs.

Ik heb nu een Harry Dabbs, ook monoblad modellen en mooi kort. Volgens mij zijn er verschillende zadelmakers in Nederland die ze verkopen (woon zelf in het zuiden, dus dat is wat uit de richting denk ik zo).

EQFix

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-08-18

Re: Zadel voor pony met korte rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:44

Ik heb een Massimo dressuur II met Frans kussen, is 42cm bij een 17,5" zo uit het hoofd. Heb ik voor mijn hele korte merrie en ben er erg tevreden over.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Zadel voor pony met korte rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:58

Ik heb een Kieffer Lech Profi te koop, Nieuw met wat lichte oppervlakkige beschadiging maar verder in orde bevonden door de zadelmaker. Het is een medium boom aanpasbaar dmv infrarood. Het lag hier op een fjord, heb het 4 x gebruikt en daarna een ongeluk gekregen en gestopt met rijden.
O.a.het Drunens Ruiterhuis heeft de apparatuur om het zadel aanpassen.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:49

Zou Suzanne Godijn van Zadels&Co laten komen. Ik heb hetzelfde probleem, rondgeribte pony met korte rug en schouders die wat verder naar achteren doorlopen waardoor er weinig ruimte is voor een zadel.
Ik heb nu een Frank Baines Elegance in bestelling met een zitmaat van 17,5 inch en 17 inch kussens eronder. Superfijn zadel, lekker zacht, niet gedwongen en toch voldoende ondersteuning.
Pony was ook blij en liep er lekker ontspannen en ruim onder. Nu helaas nog even wachten want de levertijd is 6 tot 8 weken.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Zadel voor pony met korte rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 23:42

Ik heb een afspraak bij country mill eind deze maand. Werd mij door velen aangeraden. Wat ook fijn is, is dat ze altijd veel nieuw en 2ehands op voorraad hebben, want het zou t mooiste zijn om meteen een mee te kunnen nemen naar huis. :j

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:46

Ik had een Tribal pony dressuur op mijn korte pony liggen, die kon nog minder dan 42cm kwijt. Inderdaad een 16 inch, waar ik heel ruim in pas met mijn 1.58m :)

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:52

Vorig jaar mijn pony met zeer korte rug (nrps) verkocht.... diverse zadels gepast en geprobeerd met de huidige eigenaresse maar telkens paste t niet.

Uiteindelijk heb ik haar de tip gegeven om contact op te nemen met Arno Brandt en nu heeft ze n op maat gemaakt en aangemeten mono dressuurzadel (donkerbruin) met niet al teveel wrong voor iets van €2200,-