3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Verkopen of houden

Drie paarden houden
34 (52%)
Kleine ruin verkopen
2 (3%)
Grote ruin verkopen
13 (20%)
Merrie verkopen
16 (24%)

Totaal aantal stemmen: 65


J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 12:41

Wie van jullie heeft nog meer drie paarden aan huis en hoeveel beweging geven jullie ze?

Ik zit al ruim een jaar te dubben of ik er niet beter een weg kan doen, maar verstand en hart gaan daarin niet samen. Bijrijder is geen optie. Financieel is het geen moeten.

We hebben drie kinderen. Ik werk niet meer, we hebben wel veel werk in en om het huis. bezig met een grote verbouwing, dus mijn man is ook erg druk. Geen bak en verlichting. De twee oudsten gaan naar school.

Mocht ik verkopen, dan zou ik niet weten welke. Ik heb een 7-jarige kleine ruin welke ik veel rij en waar de kinderen ook wel eens op hobbelen. Een prachtige 5-jarige grote ruin die heerlijk rijdt maar ook nog veel leren moet en de knuffeligste 4-jarige merrie ooit, waar ik pas voor het eerst met zadel op gezeten heb. Ze zijn me allemaal erg dierbaar.

Hopeloos lastig is het...


Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: 3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:43

Hmm lastig. Echter als het geen punt is om ze alle drie aan te houden:
Jonge Merrie lekker nog een paar jaar op t land houden en niet inrijden. Dat scheelt je al de helft qua tijd. wel uiteraard meenemen in het sociaal contact/verzorging.
Zodra het rustiger wordt met betrekking tot de verbouwing, de derde ook naar school gaat, kijken hoe het gaat en deze eventueel inrijden.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 12:48

Celiien schreef:
Hmm lastig. Echter als het geen punt is om ze alle drie aan te houden:
Jonge Merrie lekker nog een paar jaar op t land houden en niet inrijden. Dat scheelt je al de helft qua tijd. wel uiteraard meenemen in het sociaal contact/verzorging.
Zodra het rustiger wordt met betrekking tot de verbouwing, de derde ook naar school gaat, kijken hoe het gaat en deze eventueel inrijden.


Tegen die tijd is de merrie al 8 en ze wil zo graag mee wat doen. Anders was dat zeker een optie!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:49

We hebben er 4, of eigenlijk 3,5 en huren zelf iets. Druk zoekende naar een huis met grond.

Hoe oud is de jongste?

Onze paarden zijn soms ook een last, maar ik zou niet zonder kunnen en ze zijn eigenlijk alle 4 niet meer te verkopen. Als je niemand als back u hebt, is dat toch wel het grootste probleem denk ik.

Wij vertrouwen ook niemand en een bijrijder zie ik niet zitten. Maar daardoor zijn we wel erg gebonden en beperkt.

Onze zoon is 21 en hielp normaal, maar heeft het erg druk. Wat ik wel zag toen hij kleiner was, is dat hij heel klein makkelijk mee te nemen was, of opgepast kon worden door oma 's avonds ( die werkte nog ) Daarna krijg je ene lastige leeftijd. Als straks je 3e ook op school zit, zou je eventueel wat meer tijd hebben. Maar 3 elke dag rijden naast stalwerk, huishouden en de kids blijft veel werk. Zeker in de winter als je niet 's avonds kan rijden. Is verlichting geen optie?

Je hoeft ook niet per se te rijden om van ze te genieten. Door omstandigheden rijden we nu echt weinig, maar ben wel gek met ze.
Rij je liever in de bak of in het bos? Als je veel in het bos rijdt, is 3 wel fijn, zodat je er 2 samen achter kan laten.

Maar als je zelf nu het idee hebt dat er eentje echt tekort komt of beter weg kan, dan moet je misschien adverteren en kijken wat er op af komt. Van tevoren hele goede afspraken maken dat ze bij geen klik, niet weg gaan. De wens uitspreken dat iemand vaker komt kijken......Of alle 3 te koop zetten en kijken wat op welke afkomt.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:50

Ah dan wordt het lastig inderdaad..
Als verzorger geen optie is en je hebt de ruimte ervoor, kijk dan of je de jonge merrie kan (laten) opleiden/inrijden en dan verkopen. Of je moet haar groen willen verkopen?

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:50

Ik heb ook 3 paarden aan huis, maar mijn situatie is compleet verschillend van die van jou :+

Heb je nog plezier in het rijden ? Geeft het je nog energie of slurpt het werk eromheen met 3 paarden enkel maar energie op ?

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 12:54

Pandora2 schreef:
Ik heb ook 3 paarden aan huis, maar mijn situatie is compleet verschillend van die van jou :+

Heb je nog plezier in het rijden ? Geeft het je nog energie of slurpt het werk eromheen met 3 paarden enkel maar energie op ?


Ik merk dat ik me vaak rot voel omdat ze er niet zo bij staan als ik graag zou willen. Dat zegt eigenlijk wel genoeg. Maar de stap daadwerkelijk zetten; je kunt niet meer terug he.
Ik heb zeker nog plezier in het rijden,maar kom er meestal maar twee keer per week aan toe. En dan is het altijd de vraag, wie van de drie?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:56

Ik zou de merrie 'afwerken' en dan verkopen. Dus binnen een paar maanden als de basis er helemaal op zit een goeie thuis voor zoeken. Het is duidelijk dat je toch veel energie nodig hebt voor de 3 paarden, anders zou dit topic er niet geweest zijn. En een jong paard kost gewoon meer tijd en energie. Dus als er dan toch een weg moet zou ik voor de merrie gaan. Als ik in jouw situatie was zou ik ze alledrie bijhouden, al helemaal omdat ze ana huis staan en geld geen issue is. Tenzij er voor jou wel nog ruimte is om een tandje bij te steken om ervoor te zorgen dat ze wel staan zoals jij het zou willen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:57

Ik heb er 2 staan, rijd ze zelden en dat vinden zij prima. Is het een probleem dat je niet rijd?

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:59

Vier paarden hier. 1 pensionada/reddingsproject, 1 sem bejaarde voormalig sportpony, nu recreant, en 2 sporters.
Voor de sporters heb ik, naast het eigen rijden, een vooruitrijdster: Iemand die vele malen getalenteerder is dan ik zelf ben, en mijn pony's voor me uit schoolt. Heb ik heel veel plezier van, creeer zo mijn eigen 'Leerpaarden".

Maar goed: dit is niet geheel gratis. De ene rijd ze wel puur voor zichzelf, voor het rijden van mijn jonge merrie betaal ik.

Dus dat zou je kunnen overwegen als je daar de middelen toe hebt: Je jongste dier laten inrijden en de komende tijd laten door rijden door een (semi) prof die aan huis wil komen ( maar voor wiens diensten je dan wel betaald).

Is hier de beste inverstering ooit gebleken.


Iedereen een Connemara!!


.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:59

Ik heb er ook 3 maar geen kinderen.. En die komen ook niet dus dat is niet helemaal te vergelijken. Ik werk wel thuis en de paarden staan ook thuis, bij jou ook?

Je kan ook een oppas vragen voor 2 ochtendjes per week. Een gastouder ofzo dat is niet zo duur.

Ik heb wel 3 jonge paarden dat scheelt. 1 Shetlandermerrie waar ik mee men (ook veel wedstrijden) van 5 jaar oud. En 2 fjorden van beide 3 jaar waarvan 1 net beleerd en 1 nog groen is.

De Shet men ik 2 a 3 keer per week en 1x longeren. Ik rij meestal 3 kwartier met haar en longeren 20 minuutjes.

De fjord rij ik 1 a 2 keer per week een halfuurtje waarvan 1x les. En nog 1 keertje longeren á 20 minuten.

De andere fjord doet nog niks. Die borstel ik 1x per week uitgebreid en gaan we wandelen langs de weg. Die ga ik volgend voorjaar oppakken en dan net als mijn andere fjord 2x rijden en 1x longeren.

Als de fjorden ouder worden ga ik ze meer rijden natuurlijk maar omdat ik een bak aan huis heb en een verenging om de hoek is dat goed te doen. Wellicht ga ik dan minderen in wedstrijden met mijn Shet.

Ik ga eigenlijk altijd savonds rijden na het werk en dan red ik het om 2 paarden per avond te doen. Beetje optijd eten en dan gaat dat makkelijk. Misschien ook een idee voor jou.

En daarbij, als ze lekker buiten lopen dan geven ze zichzelf sowieso ook beweging genoeg dus het ‘moet’ niet ofzo. Behalve als je ook wilt starten, dan is training wel gewenst natuurlijk. Anders is het gewoon hobby en pak je per keer degene waar je zin in hebt. Niks moet dan toch?

Ik wilde er zelf ook liever 2 maarja het is zo gelopen en het komt wel goed. Ik kan er ook geen weg doen. :n

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:13

J_E schreef:
Pandora2 schreef:
Ik heb ook 3 paarden aan huis, maar mijn situatie is compleet verschillend van die van jou :+

Heb je nog plezier in het rijden ? Geeft het je nog energie of slurpt het werk eromheen met 3 paarden enkel maar energie op ?


Ik merk dat ik me vaak rot voel omdat ze er niet zo bij staan als ik graag zou willen. Dat zegt eigenlijk wel genoeg. Maar de stap daadwerkelijk zetten; je kunt niet meer terug he.
Ik heb zeker nog plezier in het rijden,maar kom er meestal maar twee keer per week aan toe. En dan is het altijd de vraag, wie van de drie?



Idd. Je kunt niet meer terug als er wat verkocht wordt.
Als geld geen issue is, laat het dan even voor wat het is. Ze hebben eten, drinken en beweging, dus als paard zijnde helemaal happy.

Ga er over een tijdje nog eens goed voorzitten en bedenk wat je het meeste stress en / of rotgevoel oplevert...het feit dat ze niet helemaal staan zoals je zou willen of het feit dat, als er ééntje weggaat, je de controle niet meer hebt.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 13:21

Pandora, klopt tot op zeker hoogte, want er staat er hier altijd een alleen gezien de ruinen niet samen kunnen. Ik wissel de merrie zoveel het lukt.

Het mesten het poetsen staan me het meest tegen, dat het niet altijd lukt.

Xapple, ze staan idd thuis.

In dit afgelopen ruim jaar denk ik steeds, nee ik hou ze allemaal en een paar weken later begin ik wéér te twijfelen en denk ik dat verkopen toch beter is. Komt het puntje bij het paaltje dan schrikt de verkoop me weer af en begin ik wéér van voren af aan...

De oppas is misschien wel een goed idee...

Punz, iemand betalen om hier te rijden wil ik niet.


Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:30

Even dat idee van "perfectie" loslaten.
Vroeger was hier ook altijd alles in mijn beleving perfect in orde voor de paarden. Gras onder de draad netjes gemaaid, geen overhangende takken, elektriciteit getest voor ze op een weide gingen enzovoort.
Sinds ik zelf een gedraineerde piste (in Nederland bak genoemd) kwam daar nog bij dat daar geen mest of hooi mocht blijven in liggen. De paarden lopen er in de winter vrij op los.
Ik had er ook geen enkele met te lange manen, niet afgeknipte sokken...

Maar, in 2012 kwam mijn adoptiezoontje aan en enkele maanden later verhuisde de papa naar een in zijn ogen groenere wei (met alleszins een interessantere "merrie") en stond ik er alleen voor met een tweejarige die ik niet alleen in huis kon laten om de paarden te doen.
De paarden komen niks tekort maar hebben nu eerder lange manen, er hangt al eens nog een tak tegen de draad, de mest is ongeveer elke dag weg uit de piste maar zeker niet meer uit de stallen enzovoort.
Zijn de paarden daar ongelukkiger van geworden, helemaal niet dus ik heb het leren loslaten.

Ik heb op dit moment 2 gepensioneerde paarden staan (1 van mijn nichtje en ik van mezelf), twee rijpaarden (die nooit gereden worden) en twee pony's. Zalig toch voor hen zo'n leventje van lekker samen staan, eten, kroelen...
Mijn zoontje is ondertussen acht en ik kan makkelijk alleen buiten een tijdje bezig zijn dus dat rijden komt wel terug. Ik beschouw het werk er rond nu als mijn hobby en geniet van mest in de kruiwagen scheppen of de weide in orde brengen met de bosmaaier enzovoort.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:35

Gezien je situatie zou ik je oude ruin verkopen. Daarmee kunnen je kleine veelgebruikte ruin en je merrie bij elkaar staan. En heb je volgens mij de voor jou moeilijkste verkocht. Ook al zal dat pijn doen omdat je weet hoe dat voelt.
Maar hoe dan ook een rottige situatie. Ik baal dat de afstand naar je voor mij gewoon niet te doen is helaas.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:36

Maar je paarden zijn nog hartstikke jong, dus je hebt nog alle tijd. Ik zie de noodzaak niet om een 4jr veel te moeten rijden, als je toch de 5 en 7jr ook hebt. Ik zou dan de 7jr het meest rijden en dan de 5jr die ook nog jong zat is en de 4jr komt wel.

Oppas aan huis voor de kleinste is ene goed idee.

Wat wel jammer is, is dat je paarden niet samen kunnen lopen. Als je dan moet kiezen, zou ik degene weg doen die daar het grootste probleem in is, want het is beter en makkelijker om ze samen te hebben lopen.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:42

Hoe is je band met de grote ruin? Want in principe heb je er nu 2 staan die nog veel moeten leren en 1 die je gewoon lekker kan rijden, die je lekker kan rijden is heerlijk om als je lekker ontspannen wilt rijden een keer en je zegt zelf, mn kinderen hobbelen daar nog wel eens op, de merrie heb ik t idee dat je die ook echt aan wilt houden omdat je die echt heel leuk vindt, maar bij de grote ruin zeg je hij is prachtig, maaaarrr.... terwijl t bij de merrie is van ja agh is 1x op gezeten, ook omdat de 2 ruinen niet bij elkaar kunnen zou ik denk voor de grote ruin gaan om te verkopen, hij is nu nog een mooie leeftijd om te verkopen als groen onder t zadel, als je daar langer mee wacht verwachten mensen toch wel een beetje meer ervaring door de leeftijd

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:46

Kan de merrie samen met de oudere ruin? Persoonlijk zou het mij ook nekken in het schuldgevoel dat er steeds één ruin alleen staat. Dat samen met je schuldgevoel van tekort doen zou ik denk ik de ene ruin wegdoen waar je het minste mee doet.
Maar gevoelsmatig is dat natuurlijk heel moeilijk. Heel veel succes en sterkte met je beslissing!

Karaat_the_newforest op Instagram

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:55

Iemand zoeken die het leuk vind om samen buitemritjes te maken. Dan ben je er zelf altijd bij, maar geef je in hetzelfde tijdsbestek 2 paarden beweging ipv 1 en je kunt na of voor het rijden even samen uitmesten.

Een andere optie is wat creatiever worden. Rijden met een handpaard. Beweging geven dmv grondwerk is ook sneller en net zo goed.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 14:07

Op Saskia en maddy:
De grote ruin is echt een heerlijk beest, al van ver mee gekomen. Maar, hij is nog niet zover dat ik hem alleen mee naar buiten kan nemen. Heb er wel alle vertrouwen in dat dit gaat lukken. De kleine en grote ruin rijd ik ongeveer evenveel en de merrie doet niet veel.
De merrie kan met beide ruinen. De ruinen zouden misschien wel samen kunnen als de merrie er niet is, maar dit weet ik niet zeker.
Gevoelsmatig heb ik het minst met de kleine ruin, maar qua rijden kan ik ook van hem erg genieten.

Op gypsy, af en toe heb ik wel iemand die mee wil. Maar dit is niet iets waar ik op rekenen kan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:21

Alles hangt samen met het gevoel dat jij hebt bij eventuele kopers. Als jij adverteert en op 1 van de paarden komt echt een goede match af, voelt het beter dan noodgedwongen verkopen aan iemand waar je een slecht gevoel bij hebt.

Helaas is verkocht, verkocht en kun je er daarna niks aan doen als een paard weer wordt doorverkocht wat ook vaak gebeurt. Als je hem echt aan een fijn iemand verkoopt, kun je evt een afspraak maken op terugkopen, maar of mensen zich daaraan gaan houden???

Hoe groot acht je de kans dat je kids fanatiek willen rijden en er straks ook een pony/pony's bij komen?? Dat heeft ook zo zn voor-en nadelen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: 3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:55

Ik heb er 4 staan en worstel al tijden met dit gevoel ook. Maar degene die er uit zou kunnen is een 11 jarige merrie die in haar leven niet veel heeft gedaan. Voor recreatie zou het een prima rij/menpaard zijn, maar met adverteren krijg ik toch veel vragen over marathon en dat zie ik haar liever niet doen. Dus ze staat er nog steeds, hartstikke zonde, maar ja. Ik heb wel een paardje verkocht dit jaar, die staat er prima bij waar ze nu staat. Alleen daar weer een jong sportpaard voor terug gekocht omdat die op mijn pad kwam en mijn favoriete merrie waar ik alles mee kan is op verdenking van een spierziekte uit de sport gehaald.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:44

Wat Balte zegt inderdaad. De perfectie loslaten. Gaat een tijdje overheen, eer je dit kunt. Been there, done that :D

Hier staan ze ook alle 3 apart. 2 gepensioneerden. Borstelen gebeurt echt niet vaak. Maar als ik dan even heel objectief rondkijk, heeft een paard dat ook niet nodig en zien ze er nog net zo goed uit als 10 jaar geleden toen ze wel 4 x per week gepoetst werden :+
Mesten ben ik gaan beschouwen als een vorm van gratis fitness en beweging, want hé...een mens blijft maar in vorm door te bewegen en een abo in de sportschool is pokkeduur en saai :')

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: 3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:53

en waarom is een bijrijder geen optie die ook op die dagen mest en voert??

my haflinger horse lucydan!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:00

Pandora2 schreef:
Wat Balte zegt inderdaad. De perfectie loslaten. Gaat een tijdje overheen, eer je dit kunt. Been there, done that :D

Hier staan ze ook alle 3 apart. 2 gepensioneerden. Borstelen gebeurt echt niet vaak. Maar als ik dan even heel objectief rondkijk, heeft een paard dat ook niet nodig en zien ze er nog net zo goed uit als 10 jaar geleden toen ze wel 4 x per week gepoetst werden :+
Mesten ben ik gaan beschouwen als een vorm van gratis fitness en beweging, want hé...een mens blijft maar in vorm door te bewegen en een abo in de sportschool is pokkeduur en saai :')

Haha zo zie ik het ook. We hadden op school ooit een initiatie in een soort van beweging/dansachtig iets, ben de naam ervan vergeten. Eén van de bewegingen was "de wood chop" en toen dacht ik van seg, dan hak ik liever echt hout hoor. Een ander ding was rondstappen, euh ja, dan liever met een hond aan de lijn erbij en lekker buiten in plaats van in een sportzaal.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, Danseresje, dolor, ikkedus, journee, pien2010, SylS, Ubermetrics, Vagabondo, XxMariellexX en 85 bezoekers