Ik werk dus in de zorg en ik had een poosje geleden een aparte ervaring met een (bejaarde)cliënt. Ik stond op het punt om te vertrekken en wenste de cliënt een fijne dag. Ik merkte nog op dat ik het jammer vond dat ik weg moest want het was daar zo lekker koel in huis met de airco (buiten was het 30 graden) toen zei meneer dat ik ook wel bij hem mocht blijven en toen gaf hij mij een knuffel. En ik kan je vertellen dat ik mij daar heel ongemakkelijk bij voelde.
Ook gelijk mijn vriend geappt over de situatie.
Later een mail gestuurd naar de vertrouwenspersoon van mijn werk omdat ik het er toch even over wilde hebben. Ik kreeg dus het advies quote:
'wat betreft de knuffel. je bent er nu op voorbereid dat dit kan gebeuren. Probeer er met een grapje onderuit te komen. Maak duidelijk dat dit niet gewenst is. Neem een klein beetje afstand. Blijf vriendelijk, veroordeel nog niet, maar geef wel duidelijk je grenzen aan.'
Ik vind dit nogal vreemd advies, probeer er met een grapje onderuit te komen de volgende keer... Ik vind dat nou niet echt als professioneel advies klinken

Ik heb mij voorgenomen om de volgende keer duidelijk aan te geven dat ik geen knuffels of andere lichamelijke aanrakingen wil en gewoon te zeggen dat ik mij daar ongemakkelijk bij voel.
Het moet natuurlijk niet uit de hand gaan lopen. Voor je het weet kan ik ook meedoen aan de #metoo.