Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 11:39

Hoi! Ik ben vaak een stille meelezer op bokt en nu had ik eigenlijk een vraagje waar ik het wel interessant voor vind om meerdere meningen te horen. En laat bokt nou heel goed zijn in het delen van meningen 8-) dit is nogal een gevoelige kwestie in het kader van ongewenste intimiteiten dus houdt de discussie beschaafd!

Ik werk dus in de zorg en ik had een poosje geleden een aparte ervaring met een (bejaarde)cliënt. Ik stond op het punt om te vertrekken en wenste de cliënt een fijne dag. Ik merkte nog op dat ik het jammer vond dat ik weg moest want het was daar zo lekker koel in huis met de airco (buiten was het 30 graden) toen zei meneer dat ik ook wel bij hem mocht blijven en toen gaf hij mij een knuffel. En ik kan je vertellen dat ik mij daar heel ongemakkelijk bij voelde.
Ook gelijk mijn vriend geappt over de situatie.
Later een mail gestuurd naar de vertrouwenspersoon van mijn werk omdat ik het er toch even over wilde hebben. Ik kreeg dus het advies quote:
'wat betreft de knuffel. je bent er nu op voorbereid dat dit kan gebeuren. Probeer er met een grapje onderuit te komen. Maak duidelijk dat dit niet gewenst is. Neem een klein beetje afstand. Blijf vriendelijk, veroordeel nog niet, maar geef wel duidelijk je grenzen aan.'

Ik vind dit nogal vreemd advies, probeer er met een grapje onderuit te komen de volgende keer... Ik vind dat nou niet echt als professioneel advies klinken |o

Ik heb mij voorgenomen om de volgende keer duidelijk aan te geven dat ik geen knuffels of andere lichamelijke aanrakingen wil en gewoon te zeggen dat ik mij daar ongemakkelijk bij voel.
Het moet natuurlijk niet uit de hand gaan lopen. Voor je het weet kan ik ook meedoen aan de #metoo.
Laatst bijgewerkt door Flora_horses op 02-08-18 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt


verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vertrouwenspersoon geeft raar advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:43

Wat voor advies had je verwacht?

Ik vind het advies zo slecht niet. Doe dit ook altijd zo :+

Waarom denk je dat het uit de hand gaat lopen en dat je ook mee kan doen aan metoo :?

[o]

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:43

Overdrijf je niet een beetje? Je hebt een ongewenste knuffel gehad van een ouwe man. Ik vind het juist een heel verstandig advies. Niet meteen een probleem van maken, eerst met zacht hand (een grapje) er onderuit komen, en duidelijke je eigen grenzen in de gaten houden. Je weet nu dat deze ouwe man een beetje dichtbij kan komen, hou zelf bij voorbaat al een stapje extra afstand.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."


Elegante05

Berichten: 299
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Tjuchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:44

Ik vind het een goed advies. Je kan je er inderdaad geestelijk op voorbereiden, zodat je niet met je mond vol tanden staat de volgende keer. En de duidelijke boodschap dat je op geen enkele aanraking wilt, kun je best met een grap brengen, zonder daarbij af te doen aan de duidelijke boodschap.
Zo voorkom je dat het de keren daarop heel ongemakkelijk wordt.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:44

Ik vind het eigenlijk geen heel raar advies. Vaak zie je wel dat oudere niets decorumverlies hebben en dit soort dingen wat makkelijker doen. Het is ook niet dat hij je meteen vol betast heeft ofzo, dus zou het zelf niet groter maken dan het is. Vindt de afstand tot #metoo ook wel erg groot zelf...

Dus ik zou zelf ook met een luchtige opmerking de volgende keer het af doen, niet te groot maken maar wel je afstand bewaren. Opmerking als "knuffelen hebben we tegenwoordig geen tijd meer voor" als je er een grapje van wil maken, of "normaal gesproken geef ik alleen een hand" en je hand duidelijk uitsteken lijkt me voor zoiets toch ook een prima oplossing zonder het op te blazen?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:45

Ik vind het ook niet zo een gek advies. Mss is de man best wel eenzaam en echt oprecht blij dat jij er bent. Kan je beter met een grapje duidelijk maken dat dat voor jou niet hoeft dan het vrij direct zeggen waardoor een bejaarde zich Mss rot gaat voelen.

Mij lijkt het best wel een goed idee om gewoon met een lach het duidelijk te maken, als het dan nog voorvalt kan je altijd duidelijker worden natuurlijk.

Utixo

Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:46

Ik vind het juist een superadvies. Ben je bekend met de humoristische benaderingsmethode? Dit is de manier om zonder gelijk te directief te zijn en zonder negatief te zijn rustig te vertellen dat je het niet fijn vind.

"Nou meneer Janssen, het knuffelen bewaar ik liever voor mijn teddybeer ;)"

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:47

Ik vind het advies van je vertrouwenspersoon niet zo heel gek? Als een klant mij wil aanraken of een knuffel geven geeft ik het ook op die manier aan. Vooral ouderen kunnen heel blij worden als ik hun problemen fix.

Ik vertel ook altijd op een vriendelijke manier dat ik aanraking niet prettig vind. Daarbij probeer ik naast vriendelijk ook assertief te klinken. Vaak grap ik dan altijd dat ik liever heb dat ze mijn baas een berichtje doen met hoe blij ze met me zijn.

Be happy eat a snackkie

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:47

Ik vind het ook een prima advies.
Gewoon aangeven, sorry maar dit hoeft van mij niet. Ik wil de relatie graag zakelijk houden.

Steppe

Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:50

Ik vind je reactie ook een beetje overdreven, snap dat je niet gediend bent van een knuffel maar het advies van de vertrouwenspersoon vind ik juist goed, en die heeft er waarschijnlijk al meer mee te maken gehad.
Maak duidelijk naar deze meneer dat je niet van knuffels houdt en dit niet fijn vindt.

Wat had je voor advies verwacht? daar ben ik dan ook benieuwd naar.
En laat dat hele #metoo gebeuren er alsjeblieft buiten

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:50

Ik vind het ook geen heel gek advies denk ik. Zelf ben ik meestal wel een stuk directer, maar dat is niet per se beter of slechter. Ik vind het heel onprettig als collega's me aanraken (en dan echt geen gekke dingen, gewoon een hand of tikje op de schouder oid). Ik vraag gewoon gelijk "Hey, wil je me alsjeblieft niet aanraken? Dat vind ik niet prettig." Vaak kijken ze inderdaad even raar op, maar het is wel gelijk duidelijk en opgelost.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:53

Een heel verstandig wijs advies van je vertrouwens persoon, het is maar een knuffel. Door toe te passen wat je geadviseerd hebt gekregen kom jij onder de knuffel uit en je client wordt niet meteen aan de schandpaal genageld als hij het gewoon vriendelijk en niet meer dan dat bedoelde. Win win situatie dus.

Edit moeilijk he foutloos typen :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110624
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:57

iet_patron schreef:
Het moet natuurlijk niet uit de hand gaan lopen. Voor je het weet kan ik ook meedoen aan de #metoo.


Met name deze regel vind ik ontzettend overdreven. Het is nou niet zo dat de man je heeft geprobeerd aan te randen.
Je vertrouwenspersoon heeft je een uitstekend advies gegeven. Wat had je dan verwacht?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:58

Echt een prima advies, dat is precies hoe ik dergelijke situaties ook aanpak. Juist door een grapje te maken houd je de situatie wat luchtiger, en je kan evengoed je boodschap dat je er niet van gediend bent overbrengen.

Maar jemig, meteen verwijzen naar #metoo vind ik wel zwaar overdreven hoor :o

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:01

Ik ga eigenlijk met mijn voorgangers mee.
Vind het ook geen raar advies.
Dat je de knuffel niet prettig vind kan ik me voorstellen, dat zou ik zelf ook awkward vinden.
Maar het is niet zo dat de man er gelijk iets verkeerds mee bedoeld, en vind ook wel dat je het hele gebeuren te groot maakt.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:06

Eens met voorgangers, uiterst verstandig advies zelfs!

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:07

Heel verstandig advies!

Petpa

Berichten: 1669
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:08

Prima advies!

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Anoniem

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:08

Bijzonder GOED advies.

Goof

Berichten: 28733
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:12

Wat maakt dat je je zo ongemakkelijk voelde? Je werkt met mensen en dan specifiek een groep die jou waarschijnlijk zeer dankbaar is dat je er bent voor hen. Je kan het ongewenst vinden maar ik kan wrl begrijpen dat deze mensen je af en toe een knuffel willen geven. Je zal dit nog wel vaker gaan tegenkomen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:13

Wat vervelend dat je zo van je stuk gebracht bent! Dat ten eerste. Want jouw gevoel is voor jou gewoon zoals het is en moet serieus genomen worden.
Ik ben benieuwd wat maakt, dat jij deze knuffel zo heftig ervaart. Misschien is het een idee om dat te onderzoeken bij jezelf.

In de zorg kom je waarschijnlijk in de toekomst vaker mensen tegen namelijk die vrij lichamelijk zijn en voor jezelf is het handig te weten wat het met je doet, waarom dat zo is en hoe je hier op een professionele en voor jou goed voelende manier mee om kan gaan.
Succes!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:14

Lante schreef:
Wat vervelend dat je zo van je stuk gebracht bent! Dat ten eerste. Want jouw gevoel is voor jou gewoon zoals het is en moet serieus genomen worden.
Ik ben benieuwd wat maakt, dat jij deze knuffel zo heftig ervaart. Misschien is het een idee om dat te onderzoeken bij jezelf.

In de zorg kom je waarschijnlijk in de toekomst vaker mensen tegen namelijk die vrij lichamelijk zijn en voor jezelf is het handig te weten wat het met je doet, waarom dat zo is en hoe je hier op een professionele en voor jou goed voelende manier mee om kan gaan.
Succes!


Goed advies, als jij dit zo voelt dan is daar niks op af te dingen. :n Voel e je je misschien niet serieus genomen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:17

Nou ja het maakt natuurlijk vrij weinig uit of meneer eenzaam is of niet, als TS liever niet geknuffeld wordt is dat haar goed recht.
Ik zou het even aankijken, als het nog eens gebeurt (of dat je denkt dat het gaat gebeuren) gewoon zeggen "sorry meneer, ik hou niet zo van knuffelen". Op een directe manier of middels een grapje. (Dat laatste wel mits je er zeker van bent dat de boodschap wel aankomt.)
Dan merk je vanzelf of meneer jou respecteert hierin, zo niet dan toch de vertrouwenspersoon maar terugmailen. Het is niet dat je in de zorg werkt dat je je moet laten knuffelen als je dat niet fijn vindt :)

Edit: Lante verwoordt het erg goed!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:25

Magrathea schreef:
Nou ja het maakt natuurlijk vrij weinig uit of meneer eenzaam is of niet, als TS liever niet geknuffeld wordt is dat haar goed recht.
Ik zou het even aankijken, als het nog eens gebeurt (of dat je denkt dat het gaat gebeuren) gewoon zeggen "sorry meneer, ik hou niet zo van knuffelen". Op een directe manier of middels een grapje. (Dat laatste wel mits je er zeker van bent dat de boodschap wel aankomt.)
Dan merk je vanzelf of meneer jou respecteert hierin, zo niet dan toch de vertrouwenspersoon maar terugmailen. Het is niet dat je in de zorg werkt dat je je moet laten knuffelen als je dat niet fijn vindt :)

Edit: Lante verwoordt het erg goed!


Niemand zegt toch ook dat ze zich moet laten knuffelen?

Maar het is gewoon een goed advies om het netjes af te wimpelen. Wat moet je anders? Ik ben ook heel erg benieuwd wat TS dan wel verwacht had voor advies.

[o]

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 12:31

Oké veel reacties al!
Wat voor advies ik had verwacht? Eigenlijk vind ik het 2e deel van het advies wel goed, maar het woord grapje staat mij heel erg tegen. Ik verwacht dat als ik het met een grapje afdoe dat ik dan niet serieus word genomen door de cliënt. Dat het niet goed over komt bijvoorbeeld, dat gevoel krijg ik altijd bij een grapje.

Wat betreft het laatste #metoo, dat is nu echt niet van toepassing, maar dat schoot toen door mijn hoofd. Ik zit best in een kwetsbare positie. Ik ben op dat moment namelijk alleen met meneer in zijn huis. Als je dan niet goed op je strepen gaat staan, kan het zomaar uit de hand lopen.
Ik moet het zegmaar niet van mijn fysieke kracht hebben. Het kostte mij al moeite om uit de omhelzing te ontsnappen de vorige keer. En ik kon mij zo voorstellen dat het steeds stapje voor stapje verder kon gaan als je dus niet duidelijk bent. Maar gelukkig ga ik wel duidelijk zijn.

Iemand schreef ook of ik niet overdrijf, nee dat vind ik niet. Ik voelde mij heel erg ongemakkelijk op dat moment. Ik zag het totaal niet aankomen, dus waarom mag ik daar geen probleem van maken? Ik vind het ook spannend om weer naar die cliënt terug te gaan. De een vind een knuffel fijn en de ander ziet het als ongewenste intimiteiten. Zo zie ik dat dus ook, en dan vind ik het naar dat jij al gelijk klaar staat met je oordeel dat ik overdrijf. Dat is mijn gevoel en daar kan jij niks aan veranderen.

Oh en meneer is ook niet eenzaam, hij is getrouwd

Het valt mij op dat er vaak word gezegd dat ik er een te groot probleem van maak. Maar ik heb alleen advies gevraagd aan de vertrouwenspersoon, ik heb geen aangifte gedaan ofzo, dat zou ik ook overdreven vinden ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers