Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 08:47

Hoi Allemaal!
Wij zijn op dit moment bezig met een vakantie te plannen voor eind augustus en we willen graag naar Griekenland. Vorige week las ik echter dit artikel;

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... n~b9a42487

en dat heeft mij toch aan het denken gezet; het zou veel beter zijn om naar Ameland te gaan, vooral omdat we begin juli al naar Ierland zijn gevlogen.
Ik vind het vooral interessant dat veel mensen bijvoorbeeld geen dierlijke producten eten vanwege de milieubelasting maar wel net zo makkelijk 3x per jaar het vliegtuig pakken naar een mooie bestemming. Mijn vraag aan de bokkers: weerhouden dit soort berichten jullie van het vliegtuig pakken om op vakantie te gaan? Ik denk over het algemeen niet omdat het bijvoorbeeld ook weer record drukte was op Schiphol deze week... :j
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 02-08-18 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

:)


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:50

Ik zal sowieso nooit in zo'n kist stappen, dus idd.. Ik vlieg vewust niet voor mijn vakantie.. :))

<3 Sneakers <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:52

nine1987 schreef:
Ik zal sowieso nooit in zo'n kist stappen, dus idd.. Ik vlieg vewust niet voor mijn vakantie.. :))


Hier inderdaad ook, ik durf niet dus ga sowieso nooit met het vliegtuig.
Ik vind het goed dat hier aandacht aan besteed word, het is altijd maar de veehouderij die de schuld krijgt. Maar zoek maar eens op, de luchtvaart is veel meer gegroeid en vervuilender dan de veehouderij.

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:55

Als ik op vakantie ga, blijf ik niet in Nederland :n Inderdaad, ik pak een vliegtuig naar een warm land, of voor een leuke stedentrip. Met de auto/ander vervoer is vaak qua reistijd veel langer + deze stoten ook co2 uit. en ik zie mezelf niet fietsen naar zuid-spanje zegmaar :+
Plus dat zou betekenen dat je nooit naar Azië/Afrika/Amerika zou kunnen gaan. Maar goed ik ben sowieso een niet-milieubewust persoon.

Dan maken ze de prijzen maar hoger. Ik blijf lekker vliegen :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:55

Ik vlieg ook bewust niet. Er is niets zo vervuilend als een vliegtuig, maar als ik dat zeg ben ik een betweter of moet ik horen dat vleeseters pas echt vervuilend zijn. En opvallend GroenLinksers maken meer verre vliegreizen dan alle andere reizigers.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:02

Wij zijn nu 2x met het vliegtuig op vakantie geweest, maar achteraf toen ik al die berichten had heb ik er best spijt van :+
Frankrijk is ook leuk en prima aan te rijden.

En natuurlijk, voor een verre reis moet je wel en het lijkt me niet goed om deze dan maar af te schaffen. Maar als we beginnen met alle prijsstunters af te schaffen, zoals met Ryan air voor 2 tientjes naar zuid-Spanje, zijn we al een heel eind.
Vliegen is echt onwijs slecht voor de wereld. Ik ga er nu wel bewuster mee om.
In het zakenleven komt Skype nu veel meer op om met z’n allen te vergaderen. Ipv allemaal naar elkaar toevliegen en daar vergaderen. Dat lijkt me voor de klimaattop ook wel beter. Dat vond ik pas echt onzinnig; gaan we het hebben over CO2-uitstoot enzo, en daarvoor vliegt iedereen eerst naar een centraal punt :?

[o]

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:03

Ik vlieg wel maar compenseer mijn vlucht altijd via greenseat. Vind ik een mooi iniatief.

Overigens gaat het argument dat auto rijden net zo slecht is niet op, de meeste vakantievluchten vallen onder de noemer korte afstanden en zijn beduidend slechter dan auto vakanties.

We saw brilliance when the world was asleep

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:06

YellowLeaf schreef:
Ik vlieg wel maar compenseer mijn vlucht altijd via greenseat. Vind ik een mooi iniatief.

Overigens gaat het argument dat auto rijden net zo slecht is niet op, de meeste vakantievluchten vallen onder de noemer korte afstanden en zijn beduidend slechter dan auto vakanties.


Dat heb ik ook niet gezegd (Als je mij bedoeld). Ik zeg alleen dat het óok uitstotend is.
Als je echt zo milieubewust wil leven moet je dan ook maar alles op de fiets doen.
En vooral denken aan de grootste milieuvervuiling: het hebben van kinderen.

Maar goed zoals ik zeg, heb dan wel geen kinderen maar verder ben ik totaal niet milieubewust bezig, dus ik ben dan niet zo hypocriet (even de openingspost van TS erbij pakken) dat ik bjivoorbeeld geen vlees eet maar wel 4x per jaar op vakantie ga met de auto, even snel/grof gezegd.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:10

Ik doe mijn best om een alternatief vervoersmiddel te zoeken voor elke vliegvakantie maar de reisbranche maakt dat je wel erg onmogelijk.

Mijn vriend en ik gaan naar Schotland in september. We wilden eerst met de trein vanaf Amsterdam, maar dat kostte een vermogen. Daarna gekeken naar de auto plus de boot, te doen maar toch al gauw €300. Toen toch gekeken naar het vliegtuig.

€30 retour.

Tja. Wat moet je dan nog? Ik vind dat de overheid hier echt z'n verantwoordelijkheid moet nemen en er een vliegtax moet komen. Ik wil echt graag moeite doen voor alternatieven, maar kom op, met dit soort prijzen?? Het is zowat gratis.

Uiteindelijk hebben we wel alsnog voor de auto gekozen, mede omdat ik dat makkelijker vind.

Celiien schreef:
Dat heb ik ook niet gezegd (Als je mij bedoeld). Ik zeg alleen dat het óok uitstotend is.
Als je echt zo milieubewust wil leven moet je dan ook maar alles op de fiets doen.
En vooral denken aan de grootste milieuvervuiling: het hebben van kinderen.

Maar goed zoals ik zeg, heb dan wel geen kinderen maar verder ben ik totaal niet milieubewust bezig, dus ik ben dan niet zo hypocriet (even de openingspost van TS erbij pakken) dat ik bjivoorbeeld geen vlees eet maar wel 4x per jaar op vakantie ga met de auto, even snel/grof gezegd.


Deze passages zorgen er uiteraard wel voor dat er nooit wat gaat veranderen :+ Het is niet alles of niks he? Als we allemaal slechts één keer per week minder vlees eten en één keer per 5 jaar niet met het vliegtuig gaan, dan scheelt dat al ongelooflijk veel en maakt dat wel degelijk heel erg veel verschil.
Laatst bijgewerkt door Marit op 02-08-18 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt



YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:12

Celiien schreef:
YellowLeaf schreef:
Ik vlieg wel maar compenseer mijn vlucht altijd via greenseat. Vind ik een mooi iniatief.

Overigens gaat het argument dat auto rijden net zo slecht is niet op, de meeste vakantievluchten vallen onder de noemer korte afstanden en zijn beduidend slechter dan auto vakanties.


Dat heb ik ook niet gezegd (Als je mij bedoeld). Ik zeg alleen dat het óok uitstotend is.
Als je echt zo milieubewust wil leven moet je dan ook maar alles op de fiets doen.
En vooral denken aan de grootste milieuvervuiling: het hebben van kinderen.

Maar goed zoals ik zeg, heb dan wel geen kinderen maar verder ben ik totaal niet milieubewust bezig, dus ik ben dan niet zo hypocriet (even de openingspost van TS erbij pakken) dat ik bjivoorbeeld geen vlees eet maar wel 4x per jaar op vakantie ga met de auto, even snel/grof gezegd.


Oh ik bedoelde jou niet specifiek hoor! Was gewoon algemeen bedoeld.

Ik ben overigens ook bewust kinderloos en eet geen dierlijke producten. En waar mogelijk fiets ik of gebruik ik openbaar vervoer. Ik vlieg maximaal 1x per jaar.

Marit, je zou je vlucht kunnen compenseren met Greenseat. Kost je naar Schotland een paar euro extra en het geld wordt gebruikt om ergens anders op de wereld CO2 te reduceren.
Laatst bijgewerkt door YellowLeaf op 02-08-18 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

We saw brilliance when the world was asleep

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:13

Ik hou hier geen rekening mee. Heel egoistisch hoor, maar ik leef maar 1 keer en wil kunnen zien en doen wat ik wil. Dat houdt niet in dat ik 4 keer per jaar vlieg, integendeel, de laatste keer is al enkele jaren terug, maar ik laat me er niet door weerhouden en als ik volgend jaar wel wil vliegen doe ik dat.
Overigens weet ik niet of ik nu beter bezig ben, wij hebben de afgelopen jaren vakanties met de auto gedaan en rijden dan makkelijk 5000km. Ook niet echt goed.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:15

Mens zijn is milieubelastend. Alles wat ademt en geen zuurstof produceert is mileubelastend.
Ik vlieg geregeld voor mijn werk en als ik dan eenmaal thuis ben, blijf ik lekker thuis of in de buurt, maar dat is dus niet beter ofzo.
Ik zie op Schiphol hele kuddes jonge mensen business class vliegen en als ik zie dat ik daar met mijn vliegbewegingen niet eens in de buurt kom, bedenk ik me wel dat enorm veel mensen zijn die echt heel veel (en ver) vliegen. Misschien is het zakenverkeer dan ook vele malen groter dan de vakantiebeweging?
Over 20 jaar lijkt het me allemaal afgelopen voor de gewone burger; vliegen.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:18

Marit schreef:
Ik doe mijn best om een alternatief vervoersmiddel te zoeken voor elke vliegvakantie maar de reisbranche maakt dat je wel erg onmogelijk.

Mijn vriend en ik gaan naar Schotland in september. We wilden eerst met de trein vanaf Amsterdam, maar dat kostte een vermogen. Daarna gekeken naar de auto plus de boot, te doen maar toch al gauw €300. Toen toch gekeken naar het vliegtuig.

€30 retour.

Tja. Wat moet je dan nog? Ik vind dat de overheid hier echt z'n verantwoordelijkheid moet nemen en er een vliegtax moet komen. Ik wil echt graag moeite doen voor alternatieven, maar kom op, met dit soort prijzen?? Het is zowat gratis.

Uiteindelijk hebben we wel alsnog voor de auto gekozen, mede omdat ik dat makkelijker vind.

Celiien schreef:
Dat heb ik ook niet gezegd (Als je mij bedoeld). Ik zeg alleen dat het óok uitstotend is.
Als je echt zo milieubewust wil leven moet je dan ook maar alles op de fiets doen.
En vooral denken aan de grootste milieuvervuiling: het hebben van kinderen.

Maar goed zoals ik zeg, heb dan wel geen kinderen maar verder ben ik totaal niet milieubewust bezig, dus ik ben dan niet zo hypocriet (even de openingspost van TS erbij pakken) dat ik bjivoorbeeld geen vlees eet maar wel 4x per jaar op vakantie ga met de auto, even snel/grof gezegd.


Deze passages zorgen er uiteraard wel voor dat er nooit wat gaat veranderen :+ Het is niet alles of niks he? Als we allemaal slechts één keer per week minder vlees eten en één keer per 5 jaar niet met het vliegtuig gaan, dan scheelt dat al ongelooflijk veel en maakt dat wel degelijk heel erg veel verschil.


Het gaat mij om de vingerwijzende mensen hierbij. Vega's die zeggen dat ze vega zijn want het is zóo slecht voor het milieu en vliegvakanties ja echt niet want dat is C02 uitstotend. Vaak wordt wel vergeten dat ze 30.000km per jaar rijden met hun auto en minimaal 2 kinderen hebben (generaliserend).


Verder ga ik echt mee met Goof :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:19

Marit schreef:
Ik doe mijn best om een alternatief vervoersmiddel te zoeken voor elke vliegvakantie maar de reisbranche maakt dat je wel erg onmogelijk.

Mijn vriend en ik gaan naar Schotland in september. We wilden eerst met de trein vanaf Amsterdam, maar dat kostte een vermogen. Daarna gekeken naar de auto plus de boot, te doen maar toch al gauw €300. Toen toch gekeken naar het vliegtuig.

€30 retour.

Tja. Wat moet je dan nog? Ik vind dat de overheid hier echt z'n verantwoordelijkheid moet nemen en er een vliegtax moet komen. Ik wil echt graag moeite doen voor alternatieven, maar kom op, met dit soort prijzen?? Het is zowat gratis.

Uiteindelijk hebben we wel alsnog voor de auto gekozen, mede omdat ik dat makkelijker vind.

Dit exact! Ik reis veel liever met de trein en heb dat ook geprobeerd als alternatief te doen voor mijn vluchten deze zomer. In 1 geval gelukt, wel een beetje duurder maar toch, en in twee gevallen is het of verschrikkelijk duur, of je verbinding is zo enorm bagger dat je meer aan het reizen bent dan aan het vakantievieren.

welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 09:20

Zunzuncito schreef:
Mens zijn is milieubelastend. Alles wat ademt en geen zuurstof produceert is mileubelastend.
Ik vlieg geregeld voor mijn werk en als ik dan eenmaal thuis ben, blijf ik lekker thuis of in de buurt, maar dat is dus niet beter ofzo.
Ik zie op Schiphol hele kuddes jonge mensen business class vliegen en als ik zie dat ik daar met mijn vliegbewegingen niet eens in de buurt kom, bedenk ik me wel dat enorm veel mensen zijn die echt heel veel (en ver) vliegen. Misschien is het zakenverkeer dan ook vele malen groter dan de vakantiebeweging?
Over 20 jaar lijkt het me allemaal afgelopen voor de gewone burger; vliegen.


Goed punt! Voor mijn werk afgelopen jaar 5x naar Hongarije moeten vliegen. Skype helpt enorm maar voor sommige dingen moet je echt op locatie zijn... Ik denk dat enorme tarief verhoging inderdaad de enige oplossing is.

:)

Kabayo

Berichten: 13895
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:22

Ik vlieg nooit en ik ga nooit op vakantie :+ Iets met dieren hebben ;)

Ben wel 1x naar zweden gevlogen. Voor stage was dat

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:25

Ik heb sowieso een hekel aan vliegen :+ . En nee ik heb geen vliegangst. Vind het alleen zo’n gedoe met al die regeltjes en onmogelijke tijden. En het feit dat het slecht voor het milieu is telt voor mij ook mee. Ik ga liever met de trein op vakantie. In het dagelijks leven prefereer ik ook het OV voor de auto. Die gebruik ik voornamelijk voor praktische dingen in de buurt. Mocht hij stuk gaan of niet meer door de APK dan neem ik weer een greenwheels abonnement.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:25

Ik ben heel erg milieubewust: eet geen dierlijke producten, ga overal met fiets/ov naartoe, heb geen auto, koop duurzame producten en dergelijke. Maar ik ga wel met het vliegtuig op vakantie...

Ik wordt altijd een beetje moe van mensen die dat dan hypocriet vinden, die het gek vinden dat als je eenmaal om iets geeft helemaal niets meer mag doen wat het ontkracht...

Ik zie het zo: alle beetjes helpen. Zelfs als ik met mijn hypocriete hoofd wel vlieg, maar geen vlees eet is het beter dan wel vliegen en wel vlees eten. Uiteindelijk gaan het erom dat je het aan jezelf kunt verkopen en ook nog een beetje kunt leven. Het kost mij 0 moeite om geen dierlijke producten te eten, maar van elk jaar op fietsvakantie zou ik wel een beetje flauw worden. Dus vlieg ik soms naar plekken waar je niet met het OV kunt komen. Andere mensen eten vlees, vliegen, etc. En die kunnen dat aan zichzelf verkopen. Of die eten wel vlees en vliegen niet. Allemaal prima. Ga alleen het niet afzetten tegen andere mensen of ze hypocriet noemen...

Show a little faith, there's magic in the night

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:27

Ik vind vliegen heerlijk en zal dat ook blijven doen. :D Ik draag mijn steentje bij door bewust kindloos te blijven.

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:30

In het ED van gisteren gaat het hier ook over. De desbetreffende geïnterviewde man haalt aan dat vluchten binnen Europa eigenlijk verboden moeten worden vanwege de zware belasting op het milieu en Europeanen binnen Europa heel gemakkelijk via andere middelen ergens kunnen komen.

Vond het nog niet eens zo gek klinken. Niet dat ik verwacht dat dit gaat gebeuren, maar mochten we ooit drastische maatregelen moeten gaan nemen, dan is dit een manier.

Supervixen

Berichten: 12816
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:32

Ik wil wat van de wereld zien, dus ik stap elk jaar in het vliegtuig. Liefst zou ik nog vaker gaan, maar de reizen die we maken zijn duur.

Hou geen rekening met het milieu daarbij.
Ik vlieg ook ver. Tja..
Ik heb geen kinderen, dat scheelt dan weer wat :'). Probeer op andere vlakken weer wat milieubewuster te zijn.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:35

Celiien schreef:
Het gaat mij om de vingerwijzende mensen hierbij. Vega's die zeggen dat ze vega zijn want het is zóo slecht voor het milieu en vliegvakanties ja echt niet want dat is C02 uitstotend. Vaak wordt wel vergeten dat ze 30.000km per jaar rijden met hun auto en minimaal 2 kinderen hebben (generaliserend).


Verder ga ik echt mee met Goof :j


Maar je doet nu toch precies hetzelfde? Die vega's dit, die vwga's dat, maar ik niet hoor. Ik weet dat ik niet milieu bewust leef, dus dan mag dat. Beetje raar.

Zelf vind ik dat het belangrijk is dat iedereen weet wat men uitstoot. De een eet geen vlees, de ander vliegt minder, weer een ander heeft geen kinderen, leeft zelfvoorzienend. Het is niet alles of niks, maar iedereen moet zijn steentjes bijdragen. Samen sta je sterk en alle kleine beetjes helpen.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:35

Niniane schreef:
In het ED van gisteren gaat het hier ook over. De desbetreffende geïnterviewde man haalt aan dat vluchten binnen Europa eigenlijk verboden moeten worden vanwege de zware belasting op het milieu en Europeanen binnen Europa heel gemakkelijk via andere middelen ergens kunnen komen.

Vond het nog niet eens zo gek klinken. Niet dat ik verwacht dat dit gaat gebeuren, maar mochten we ooit drastische maatregelen moeten gaan nemen, dan is dit een manier.

Stel dat dit gebeurd heh.
En we pakken een land als Griekenland (zeg maar wat).
Dat zou dus betekenen dat als mensen naar Kos willen op vakantie, voor twee weken, ze op enkele reis incl boot + auto er 3245 km over doet, wat gelijk staat aan 36u non-stop reizen/doorrijden.

Dit gaan mensen natuurlijk nooit doen :+ Griekenland in de crisis, want het toerisme loopt terug. Ja dat lijkt me niet een strak plan van de beste man := Dit geld dan ook voor landen zoals Cyprus, Malta, Spanje (eilanden + zuiden), Portugal ( eilanden+zuid) etc..

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:37

Griekenland leeft niet alleen van Nederlandse toeristen he. Er zijn ook mensen die dichterbij wonen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:39

Ik ben heel eerlijk in het feit dat ik daar absoluut niet aan denk of rekening mee houdt :o
Ik reis ook graag wat verder, en zou zonder vliegtuig nooit op die bestemmingen komen. Ik zou bijv niet weten hoe ik dan op de Filipijnen of in Kirgizië kom ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cijsalover, IASCrawler en 69 bezoekers