Ezel in de regen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 00:59

Hey, ik heb begrepen dat ezels niet tegen regen kan?

Is het heel schadelijk als hij 1 keer in een regenbui en miss wat onweer staat?


Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:01

Want dan smelt hij?? :')

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:04

Waar heb je gehoord dat ze daar niet tegen kunnen? In dat opzicht lijken ze best wel op paarden. Die kunnen heus tegen regen, maar moeten ook beschutting kunnen opzoeken.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 01:07

khirshanta schreef:
Waar heb je gehoord dat ze daar niet tegen kunnen? In dat opzicht lijken ze best wel op paarden. Die kunnen heus tegen regen, maar moeten ook beschutting kunnen opzoeken.


Op elke internet site. Ezels lijken qua uiterlijk op paarden maar ze missen dat stofje die tegen regen beschermd. Maar ik heb geen idee of het heel schadelijk is om hem 1 keer te laten staan

Roosje01 schreef:
Want dan smelt hij?? :')


Ezels schijnen dat stofje niet te hebben en worden dus gelijk door en doornat
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:13

Daarom ook 'best wel'- hun vacht is veel minder waterafstotend, maar het is niet zo dat je bij het geringste buitje halsoverkop operatie 'red de ezel' op moet zetten. Ze hebben schuilmogelijkheid nodig, en inderdaad, als het serieus gaat regenen moeten ze gewoon binnen staan

Edit: ik had over het gedeelte 'met wat onweer' heengelezen. Meestal is dat dan inderdaad weer niet zo'n strak plan, bij onweer komt er toch meestal aardig wat regen. Maar, heb je een ezel? Gaat deze uit zichzelf binnen staan als het begint te regenen? Want dan zou je je weinig zorgen hoeven maken denk ik
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 31-07-18 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 01:16

khirshanta schreef:
Daarom ook 'best wel'- hun vacht is veel minder waterafstotend, maar het is niet zo dat je bij het geringste buitje halsoverkop operatie 'red de ezel' op moet zetten. Ze hebben schuilmogelijkheid nodig, en inderdaad, als het serieus gaat regenen moeten ze gewoon binnen staan


In de wei is helaas geen schuilstalletje mogelijk. En morgen ben ik dus weg. Maar er wordt net nadat ik weg ga regen en onweer opgegeven. En ik weet niet wat k moet doen haha

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:17

Ah, ok- dan zou ik 'm eerder binnen laten staan denk ik. Heb je vrienden/kennissen die hem anders op tijd binnen kunnen zetten?

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 01:18

khirshanta schreef:
Ah, ok- dan zou ik 'm eerder binnen laten staan denk ik. Heb je vrienden/kennissen die hem anders op tijd binnen kunnen zetten?


Nee op dat moment is er niemand in de buurt. Ik ga dus naar m'n broer en schoonzus je dat is niet perse heel verweg, wat k kan doen is ze als ik wegga binnen te zetten en dan als de bui over is even snel naar huis om ze weer naar de wei te brengen

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:52

Binnen laten dan of regenpak en kaplaarzen aantrekken.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:56

Ezel bij ons op stal is net een spons met regen.
Kan dan ook heel zielig staan.
Ze is dit jaar 3 geworden en hoewel we proberen rekening er mee te houden door haar een regendekentje op te doen als we weten dat het gaat regenen.
Gebeurt het ook dat ze wel eens nat regent. Als ze tijd heeft om na de bui op te drogen heeft ze nergens last van.
Maar ze moet niet een paar uur achter elkaar in stromende regen staan dan raakt ze door en door verkleumd. Geen schuilmogelijkheden op de weides.


Weerbericht in de gaten houden en bij goede kans op regen een ongevoerde regendeken opleggen.
Werkt bij onze ezel tot nu toe super.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 07:47

tinker_sally schreef:
Ezel bij ons op stal is net een spons met regen.
Kan dan ook heel zielig staan.
Ze is dit jaar 3 geworden en hoewel we proberen rekening er mee te houden door haar een regendekentje op te doen als we weten dat het gaat regenen.
Gebeurt het ook dat ze wel eens nat regent. Als ze tijd heeft om na de bui op te drogen heeft ze nergens last van.
Maar ze moet niet een paar uur achter elkaar in stromende regen staan dan raakt ze door en door verkleumd. Geen schuilmogelijkheden op de weides.


Weerbericht in de gaten houden en bij goede kans op regen een ongevoerde regendeken opleggen.
Werkt bij onze ezel tot nu toe super.


Ik heb een 0 grams regendeken maar die vind ik alsnog erg warm voor dit weer

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:53

Lijkt me met dit weer en deze temperaturen geen probleem. In de winter is dit het wel en kan je er beter voor zorgen dat ze niet door nat regenen. Maar nu zal hij een buitje vast lekker vinden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

KimD

Berichten: 20409
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:33

Met dit weer kun je hem rustig buiten laten staan, alhoewel in de volle zon zonder schuilmogelijkheid misschien ook niet optimaal is...

De vrouw met ezels in het dorp laat ze ook buiten staan, ze kunnen zelf naar binnen als ze willen. Met dit weer doen ze dat eigenlijk niet, ik denk dat ze ezeltjes de verkoeling ook lekker vinden en ze zijn zo droog nu.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:03

Lianne_xxx schreef:
khirshanta schreef:
Ah, ok- dan zou ik 'm eerder binnen laten staan denk ik. Heb je vrienden/kennissen die hem anders op tijd binnen kunnen zetten?


Nee op dat moment is er niemand in de buurt. Ik ga dus naar m'n broer en schoonzus je dat is niet perse heel verweg, wat k kan doen is ze als ik wegga binnen te zetten en dan als de bui over is even snel naar huis om ze weer naar de wei te brengen


Waarom dan niet andersom? Gewoon buiten laten en stel dat er toch regen/onweer komt even snel binnen zetten? Vaak genoeg dat het voorspelde weer niet komt...

:+: Ben zoooo trots op mijn mannetje!!! ... ^&+ 21-09-2017

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:20

ik heb zelf een ezel gehad en ze kunnen idd niet tegen regen! Vaak gaan ze zelf al in de stal of het schuilhok staan maar wanneer je paardenvriendjes wel buiten blijven dan ga je als ezel niet naar binnen ...
Ik had een 0 grams regendekentje voor hem maar die haatte hij. Dus ezelbeest heeft altijd zonder gelopen, óók in de regen. Gelukkig had hij er nooit last van en bij heftige regenval stonden ze met zijn allen binnen.
Geef ze dus wél de mogelijkheid om naar binnen te gaan.



Verder beetje off-topic: maar ben ik er wel achter dat ezels en paarden heel verschillend zijn in gedrag en in hun communicatie.Mijn ezel staat nu weer bij ezels en is duidelijk veel gelukkiger!!!!!!
Ik zal nooit meer een ezel als gezelschap bij een paard zetten. Dan liever een ander paard/pony en wanneer je een ezel hebt neem dan een 2e ezel. Maak je beide partijen veel gelukkiger mee

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:27

Mijn ezel rent al naar binnen als de kucht betrekt, hij HAAT regen/water.
Ezels hebben geen vetlaagje op de huid dus ze zijn niet "waterdicht".

Afgelopen januari was de hele boel ingestort bij mij na de storm en kon ie een par dagen niet naar binnen. In overleg met de Ezelshoeve (opvang voor ezels) heb ik hem geschoren en een deken op gedaan. Toen het zo heel koud werd in maart, een dikkere deken. Hij was er erg gelukkig mee. Nu met de hitte heb ik nog geen druppel zweet gezien en hij ligt gewoon in de volle zon te pitten. Ezels zijn rare wezens en ze zijn reteslim!

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:01

Ezels moeten bij regen kunnen schuilen, een miezerbuitje kan geen kwaad maar echt flinke regen worden ze door en doornat van. Een buurman is ooit op de vingers getikt omdat zijn ezels zonder schuilmogelijkheid in de stromende regen stonden.
Dus als je geen andere mogelijkheid ziet, de ezel binnenzetten als je veel regen verwacht en jij weg moet. Van een paar uurtjes binnen staan met genoeg voer wordt hij niet ziek, van drijfnat worden zou dat wel kunnen.
Overigens kunnen ezels beter tegen brandende zon dan tegen regen; ze staan rustig urenlang in de zon, dat doet ze blijkbaar niks. Een ezel en een paard zijn zowel qua gedrag als qua onderhoud heel verschillend.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:08

Ezels houden zonder schuilmogenlijkheid is gewoon niet nadenken voordat je een dier koopt.
Met een zomers buitje zal hij niet gelijk staan bibberen, maar ik zou iemand vragen om hem dan even binnen te halen als het echt over langere tijd gaat regenen.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:19

Nu kon je handelen voor het heel hard gingen regenen, maar er zullen ook momenten zijn dat die wel op het land staat, maar dat de regen opeens losbarst. Het lijkt mij hoog tijd om op de wei ook een schuilmogelijkheid te creëren...

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Ezel in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:25

Er zijn schuilstallen mogelijk die verplaatsbaar zijn en dus vaak wel toegestaan zijn door de gemeente. Wellicht een idee om eens naar te kijken en navraag te doen bij de gemeente?

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:30

Met deze temperaturen is de ezel ook vlot weer droog.
Zou t in herfst niet buiten laten zonder beschutting .
Maar nu in de zomer is t niet zo een drama
Maar zou wel Hard denken over een schuil mogelijkheid.
Al is het maar een simpele party tent

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 22:21

KimD schreef:
Met dit weer kun je hem rustig buiten laten staan, alhoewel in de volle zon zonder schuilmogelijkheid misschien ook niet optimaal is...

De vrouw met ezels in het dorp laat ze ook buiten staan, ze kunnen zelf naar binnen als ze willen. Met dit weer doen ze dat eigenlijk niet, ik denk dat ze ezeltjes de verkoeling ook lekker vinden en ze zijn zo droog nu.


Ezels zijn juist dieren die vooral warmte willen

Cinderella schreef:
Er zijn schuilstallen mogelijk die verplaatsbaar zijn en dus vaak wel toegestaan zijn door de gemeente. Wellicht een idee om eens naar te kijken en navraag te doen bij de gemeente?


Gaat niet om de gemeente. Tis van me vader ze staan hier maar tijdelijk en t is land van de koeien

Sizzle schreef:
Ezels houden zonder schuilmogenlijkheid is gewoon niet nadenken voordat je een dier koopt.
Met een zomers buitje zal hij niet gelijk staan bibberen, maar ik zou iemand vragen om hem dan even binnen te halen als het echt over langere tijd gaat regenen.


K heb 2 stallen, paddock wei. Genoeg ruimte. Maar helaas niet de wei bij de stallen. En als het losbarst ben ik zo in de wei.

ElCid schreef:
Ezels moeten bij regen kunnen schuilen, een miezerbuitje kan geen kwaad maar echt flinke regen worden ze door en doornat van. Een buurman is ooit op de vingers getikt omdat zijn ezels zonder schuilmogelijkheid in de stromende regen stonden.
Dus als je geen andere mogelijkheid ziet, de ezel binnenzetten als je veel regen verwacht en jij weg moet. Van een paar uurtjes binnen staan met genoeg voer wordt hij niet ziek, van drijfnat worden zou dat wel kunnen.
Overigens kunnen ezels beter tegen brandende zon dan tegen regen; ze staan rustig urenlang in de zon, dat doet ze blijkbaar niks. Een ezel en een paard zijn zowel qua gedrag als qua onderhoud heel verschillend.


K weet het haha

ElCamino schreef:
ik heb zelf een ezel gehad en ze kunnen idd niet tegen regen! Vaak gaan ze zelf al in de stal of het schuilhok staan maar wanneer je paardenvriendjes wel buiten blijven dan ga je als ezel niet naar binnen ...
Ik had een 0 grams regendekentje voor hem maar die haatte hij. Dus ezelbeest heeft altijd zonder gelopen, óók in de regen. Gelukkig had hij er nooit last van en bij heftige regenval stonden ze met zijn allen binnen.
Geef ze dus wél de mogelijkheid om naar binnen te gaan.



Verder beetje off-topic: maar ben ik er wel achter dat ezels en paarden heel verschillend zijn in gedrag en in hun communicatie.Mijn ezel staat nu weer bij ezels en is duidelijk veel gelukkiger!!!!!!
Ik zal nooit meer een ezel als gezelschap bij een paard zetten. Dan liever een ander paard/pony en wanneer je een ezel hebt neem dan een 2e ezel. Maak je beide partijen veel gelukkiger mee


Deze 2 zijn dol gelukkig. Als k m'n pony even weghaal wordt de ezel helemaal wild. Hij is hartstikke gelukkig.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RvT en 69 bezoekers