Elektrische auto voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 19:17

Hoi bokkers,

Wij zijn druk bezig met het idee om zonnepanelen te leggen. Nou is dat vet een dure investering natuurlijk.. en om dat te rechtvaardigen had ik ineens bedacht dat we dan ons vet dure slurpende monster wel zouden kunnen vervangen door een elektrische auto. Dan rij je qua "brandstof" na aanschaf van de panelen zegmaar gratis.
Maar dan de vraag... wat voor keuze is er qua auto's die twee paarden kunnen trekken? Zijn er al bokkers die elektrisch rijden met de trailer?
Het schijnt dat elektrische auto's niet veel duurder zijn tweedehands dan benzine of diesel auto's. Geen idee of dat ook geldt voor de zwaardere types die een trailer kunnen hebben?
(evt is een combi ook prima, dus eentje die op stroom rijdt maar ook een benzinetank heeft voor als het stroom op is)
Brand los!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:33

Het is heel makkelijk. Er is maar één volledig electrische auto waar überhaupt een trekhaak onder mag. Daar mag dan wel iets van 2400 kg aan gehangen worden en ik heb toevallig van het weekend nog gehoord dat ie dat uitstekend trekt. Je mag zelf opzoeken wat het prijskaartje van een Tesla model X ongeveer is.

Hybrides als een Mitsubishi Outlander PHEV zijn ook prima trekauto's, wat die mogen trekken ook even zelf nazoeken ajb. Bijvoorbeeld op autoweek.nl merk en model invullen en dan op specificaties klikken.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:35

Rex_Rolfo schreef:
H
Hybrides als een Mitsubishi Outlander PHEV zijn ook prima trekauto's, wat die mogen trekken ook even zelf nazoeken ajb. Bijvoorbeeld op autoweek.nl merk en model invullen en dan op specificaties klikken.

Deze mag max 1500 trekken.
Dat is te weinig voor 2 paarden.

https://www.caravantrekker.nl/info/hybride.php

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:43

Denk er wel aan dat je wellicht een tesla powerwall of ander systeem nodig hebt om stroom op te slaan zodra het terugtellen van de meter wordt afgeschaft. Als je overdag buitenshuis werkt iig.
Verder zijn die oudere elektrische auto's inderdaad niet geschikt om te trekken, maar een hybride is wel een optie, ik zou alleen niet weten welk merk/model twee paarden kan trekken. De Mitsubishi schijnt wel enórm onzuinig te zijn zodra hij op benzine rijdt, echt héél onzuinig.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:46

Hybrides kunnen doorgaans helemaal niet trekken, daarvoor is het koppel namelijk te laag.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:51

zoekresultaat autotrack
Veel excuushybrides. Over de Touareg schrijft autoweek bijvoorbeeld "een elektromotor ... waarmee je onder de 50 km/h maximaal 2,5 kilometer achter elkaar volledig elektrisch kunt rijden."

Toch Model X dan maar? Als je 'm op de zaak kunt zetten is het te doen. Anders toch maar gewoon in de ouderwetse gas guzzler blijven rondcrossen?

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:54

Myca schreef:
Hybrides kunnen doorgaans helemaal niet trekken, daarvoor is het koppel namelijk te laag.

Citaat:
Een hybride mag toch niets trekken? Dat was vroeger....
Zelfs de Toyota Prius mag tegenwoordig al een kleine caravan trekken (725 kg). Veel andere auto's voorzien van elektrische (hulp)aandrijving mogen grotere caravans trekken.

https://www.caravantrekker.nl/info/hybride.php
Citaat:
Doordat het koppel van een elektrische auto enorm groot en direct beschikbaar is zijn de prestaties van de 4WD Tesla fenomenaal

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 21:48

8nnemiek schreef:
Denk er wel aan dat je wellicht een tesla powerwall of ander systeem nodig hebt om stroom op te slaan zodra het terugtellen van de meter wordt afgeschaft. Als je overdag buitenshuis werkt iig.
Verder zijn die oudere elektrische auto's inderdaad niet geschikt om te trekken, maar een hybride is wel een optie, ik zou alleen niet weten welk merk/model twee paarden kan trekken. De Mitsubishi schijnt wel enórm onzuinig te zijn zodra hij op benzine rijdt, echt héél onzuinig.


Wat is enorm onzuinig? Huidige auto is ook enorm onzuinig. En feitelijk rij ik weinig lange stukken met trailer dus het gaat maar om korte stukjes. Het leegrijden van de tank gebeurt nu meer net dingen als op en neer naar werk, uitjes, enz. Dus al rij ik met trailer effe op benzine is geen ramp. Als de andere ritten dan op elektriciteit gaan

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:24

Hij schijnt 1 op 5 te rijden als je op benzine rijdt :=
Mijn vader wilde hem kopen, maar door dat enorm hoge verbruik is hij toch maar voor een gewone benzineauto gegaan.

Misschien nog een idee om een volledig elektrische auto te nemen en daarnaast een goede betaalbare trekauto?
Ik weet niet of jullie nu twee auto’s hebben en of dat mogelijk is met werk enzo, maar wellicht is dat een optie.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:28

Hybride kom je uit in een Porsche Cayenne, Mercedes E klasse, Range Rover, Volvo XC 90 enz. Die mogen 2 paards trekken... maar daar moet je ook de portemonnee flink voor trekken 8)7

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:31

Voor auto erbij volledig elektrisch raad ik de golf af... actieradius van 250 kilometer op papier. Van Zwolle naar Apeldoorn en terug red ik amper zonder bijladen. En dan rijd ik netjes toegestane maximum snelheid. Heel leuk speelgoed maar je moet er de stad niet mee uit willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:32

Ik heb een Volvo V60 hybride met een dieselmotor die 1800 kg mag trekken. Meestal red ik zo'n 35-40 km elektrisch (zonder trailer). Ik kan de auto op m'n werk laden dus woon-werk verkeer rij ik geheel elektrisch. Als de trailer erachter hangt heb ik meestal de dieselmotor aan maar het gebeurt vaak genoeg dat 'ie op de snelweg weer overgaat naar elektrisch als de accu weer is opgeladen. Dieselverbruik valt enorm mee (vind ik).

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:57

Paar jaar terug was het punt juist dat iets trekken met hybride auto's niet was toegestaan. Slechte invloed op subsidie en alles die je er juist op kreeg oid.

De phv mag nog wel wat trekken maar is prijs dan ook wel weer naar. En een goede (caravan)trekauto is ook weer heel wat anders dan een 2 paards trekauto qua eisen.

The unicorn made me do it!

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 23:04

8nnemiek schreef:
Hij schijnt 1 op 5 te rijden als je op benzine rijdt :=
Mijn vader wilde hem kopen, maar door dat enorm hoge verbruik is hij toch maar voor een gewone benzineauto gegaan.

Misschien nog een idee om een volledig elektrische auto te nemen en daarnaast een goede betaalbare trekauto?
Ik weet niet of jullie nu twee auto’s hebben en of dat mogelijk is met werk enzo, maar wellicht is dat een optie.

We hebben 2 auto's maar het dure kreng moet dus liever op elektra. Die goedkopere is al niet zo duur dus daar maken we geen klapper mee.
De dure (de trekauto dus) is een bmw x5 en ik vind dat ie flink zuipt, ook zonder trailer. Geen idee hoeveel op hoeveel maar als we toch zonnepanelen zouden nemen kunnen we op de trekauto wel een paar honderd euro besparen als we op elektriciteit rijden ipv benzine

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 23:06

Anne_GTI schreef:
Hybride kom je uit in een Porsche Cayenne, Mercedes E klasse, Range Rover, Volvo XC 90 enz. Die mogen 2 paards trekken... maar daar moet je ook de portemonnee flink voor trekken 8)7

Ohh de XC90 vind ik tof! Altijd al geroepen dat ik anders die zou willen als we geen bmw zouden hebben. Ik wist niet dat de XC90 ook hybride kan. Het lijkt me trouwens verder wel een redelijk vergelijkbare auto met de huidige auto

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 23:10

Anne_GTI schreef:
Voor auto erbij volledig elektrisch raad ik de golf af... actieradius van 250 kilometer op papier. Van Zwolle naar Apeldoorn en terug red ik amper zonder bijladen. En dan rijd ik netjes toegestane maximum snelheid. Heel leuk speelgoed maar je moet er de stad niet mee uit willen.

We rijden eigenlijk bijna nooit ver. Meestal ritjes van 20 min half uurtje. Maarja je wil niet stil komen te staan

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 23:11

Tarico schreef:
Ik heb een Volvo V60 hybride met een dieselmotor die 1800 kg mag trekken. Meestal red ik zo'n 35-40 km elektrisch (zonder trailer). Ik kan de auto op m'n werk laden dus woon-werk verkeer rij ik geheel elektrisch. Als de trailer erachter hangt heb ik meestal de dieselmotor aan maar het gebeurt vaak genoeg dat 'ie op de snelweg weer overgaat naar elektrisch als de accu weer is opgeladen. Dieselverbruik valt enorm mee (vind ik).

En de wegenbelasting? Want die is mega toch als je diesel rijdt? Wij maken niet echt veel kilometers. Vooral hele dure kilometers haha

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:12

Dorine92 schreef:
En de wegenbelasting? Want die is mega toch als je diesel rijdt? Wij maken niet echt veel kilometers. Vooral hele dure kilometers haha


Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief in de mrb.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:38

Dorine92 schreef:
We rijden eigenlijk bijna nooit ver. Meestal ritjes van 20 min half uurtje. Maarja je wil niet stil komen te staan

Over de snelweg of door de polder? Met een hybride sta je niet stil vanwege doorrijden op benzine of diesel, een Model X heeft voldoende range.

Jij en je partner zijn geen van beide als ondernemer ingeschreven?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:00

Mijn vader heeft een Volvo v60 hybride en die kan 1 op 22 rijden als je op let. (Woon werk is meer dan de accu kan leveren, zelfs dan)
En die kan trekken!

Mijn baas heeft een tesla model X voor de foodtruck. Dat is hetzelfde gewicht als een trailer die vol is. :P

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:28

De Tesla Model X is de beste trekauto ter wereld, in NL maar toegestaan tot 2.300 of 2.400 kg, in de VS veel meer. Maar behoorlijk duur ja. De Model 3 wordt nu ook getest om eventueel te gaan trekken, maar nog geen idee hoeveel.

Verder is er nog niet veel op de markt qua elektrisch en trekken helaas, heb er zelf ook naar zitten kijken. We hebben een model S maar die mag niet trekken.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 09:58

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
We rijden eigenlijk bijna nooit ver. Meestal ritjes van 20 min half uurtje. Maarja je wil niet stil komen te staan

Over de snelweg of door de polder? Met een hybride sta je niet stil vanwege doorrijden op benzine of diesel, een Model X heeft voldoende range.

Jij en je partner zijn geen van beide als ondernemer ingeschreven?

Door de stad en het buitengebied. Vrijwel nooit snelweg.
Jawel mn vriend is ondernemer hij heeft een eigen bedrijfje (eenmans)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 09:59

Tarico schreef:
Dorine92 schreef:
En de wegenbelasting? Want die is mega toch als je diesel rijdt? Wij maken niet echt veel kilometers. Vooral hele dure kilometers haha


Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief in de mrb.

Oh dat scheelt toch wel ja. Hoewel je dan niet weet wat ze daarna doen.
Hoe zit het met benzine hybrides dan?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:01

Mijn vader heeft ook een volvo v60 plugin hybrid en die haalt 1 op 23 gemiddeld. Zijn woon werkverkeer is aanzienlijk meer dan hij elektrisch redt, hij kan hem wel opladen op z'n werk. Als je er korte afstanden mee rijdt kan je volledig elektrisch rijden. De auto mag 1800 kilo trekken maar hoeveel hij dan verbruikt weet ik niet, hij heeft er geen trekhaak onder.

Edit: die 1 op 23 is inderdaad als hij ook op stroom rijdt, maar de afstand woon-werk is meer dan het dubbele dan de range als hij volledig elektrisch rijdt. Als je korte afstanden rijdt en tussentijds kan opladen verbruik je bijna niks. Op lange afstanden is hij iets zuiniger dan de gemiddelde diesel. Dat komt omdat de elektromotor vrij zwaar is en de auto als hij op diesel overschakelt niet erg zuinig meer rijdt.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 02-08-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 10:01

MarlindeRooz schreef:
Mijn vader heeft een Volvo v60 hybride en die kan 1 op 22 rijden als je op let. (Woon werk is meer dan de accu kan leveren, zelfs dan)
En die kan trekken!

Mijn baas heeft een tesla model X voor de foodtruck. Dat is hetzelfde gewicht als een trailer die vol is. :P

1 op 22 als hij ook op stroom rijdt bedoel je? Valt me nog tegen want een goeie diesel (die niet op stroom kan) haalt ook de 1 op 18 wel

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers