Aanleg hebben voor gevoelige paarden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Aanleg hebben voor gevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 13:59

Hoi bokkers! :)
Ik heb een onwijs gevoelig paard in mijn bezit en mijn ouders zeggen dat ik talent heb voor hem...
We begrijpen elkaar zonder woorden, ik kan alles met hem doen (ik heb hem nu net wat langer dan 1 jaar, maar ben afgelopen maand pas begonnen met hem op te pakken), ook heb ik hier 2 ponys staan waar ik ook werkelijk waar alles mee kan doen, terwijl anderen dit niet kunnen.
Heeft iemand anders dit ook?

Heel veel tijd besteed ik niet aan de paarden omdat ik zelf ook werk.
Wel zoiezo elke dag dat ik met ze bezig ben en dan met elke pony/paard zo'n halfuur tot 1 uur, en als ik dan ga wandelen (doe ik ook los met hun dus geen touw) dan soms 1,5 uur.

Het is een onwijs raar gevoel hebben of je weet dat het paard z'n dag heeft of niet, en als hij/zij dingen eng vind of niet.

Ook hadden we hier een paard staan die er zomaar vandoor kon schieten (van een particulier, die ik dus in de training mee moest nemen) en die dat bij mij helemaal niet doet...

Ik doe zo veel mogelijk grondwerk, natural horse man ship, bitloos rijden en vrijheidsdressuur.

Op de manege rijd ik ook wel eens "probleempaarden", dus meer de paarden die verkeerd dingen doen en alles op een andere manier zien dan dat ze bedoelen, hierop is het met mij ook opstappen en wegrijden, en ik heb ook geen last van de problemen die ze hebben...

Als ik hier dus aanleg voor heb, wil ik er denk ik wel mijn werk van maken, aangezien dit ook best wel bizar is...

Ook praat ik veel met mijn paarden, vooral met mijn gevoelige paard, hij staat dan met zijn oren naar je mond als je voor hem staat, oortjes naar voren en als ik dan de dingen uitvoer die ik had vertelt, doet hij dat dan ook nog eens...

Als ik er zo nog eens over nadenk vind ik dit heel bizar...

Heeft iemand van jullie dit ook...?



Misty3030
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Aanleg hebben voor gevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:47

Hey!!! Wat super leuk dat je dat heb! (Dit klinkt echt vet dom, maar het lijkt me echt fijn om zo goed met paarden om te kunnen gaan!) Ik denk dat als je het echt leuk vind en ke het bij meerdere paardjes hebt dat het dan totaal geen slecht idee is om je er een beroep van te laten maken! Ik heb soms best nog wel eens probleempjes met m'n paardjes en het lijkt me dan ook echt fijn als je dan net zo iets als jij hebt af en toe ;) Als je het leuk vind kan je me wel een keer een berichtje sturen en dan praten over Horsemanship enzo en kan je me misschien helpen??

Georged
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: momenteel zuidelijk

Re: Aanleg hebben voor gevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:57

Goed bezig, misschien zijn paarden niet alleen jouw lieveelongsdieren maar ben jij ook hun lievelingsdier ;-) blijkbaar ben jij in tegenstelling tot veel andere mensen absoluut niet bang en onbevangen of eventueel-rekening-houdend-met-risico's en daardoor wordt jij iedere keer door het paard geaccepteerd als logische leider. Dus volgens jou is in principe ieder paard breid om te rijden en bestaan er geen "robokken"? Dat is goed nieuw :-)

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Aanleg hebben voor gevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:37

Ik denk dat heel veel ruiters zoiets hebben van 'dat paard kan niemand wat mee, probeert iedereen eraf te bokken, geen richt mee te schieten, maar ik kan alles met hem..'
Klinkt een beetje penny heel eerlijk gezegd. Veel mensen vinden het geweldig als ze een leuke klik hebben met een paard (is denk ik ook de basis van alles) maar dat je veel met het dier kunt ligt waarschijnlijk aan het feit dat jouw houding klopt bij het dier in kwestie.
Ik heb juist mijn paard ook geleerd dat hij ook anderen moet meelopen en dat n ander hem ook kan longeren. Ooit had ik een bijrijdpaard dat ik zelf heb opgevoed en ingereden. Hij kende alleen mij en deed ook echt helemaal niks met een ander. Zelfs de eigenaresse noemde hem geregeld een 'bok' omdat hij simpelweg geen pas verzette. Bij mij was er niks aan de hand. Ik ben veel met hem bezig geweest, elke dag was ik er.

Gelukkig heb ik nu een heel makkelijk en zelfverzekerd paard die ook vrij makkelijk op zichzelf kan. Is niet afhankelijk of plakkerig aan mij maar is wel echt mijn maatje. Ondanks dat mn vriend ook veel bij hem is en veel met hem doet, merk je wel voorkeur voor mij (gelukkig!).
Maar goed, mijn vriend heeft ook een 'aanleg voor probleempaarden' waarbij hij de dieren echt verder krijgt dan de eigenaren vaak en ze geregeld helemaal zen bij hem staan te knuffelen met vol vertrouwen in hem. Heel veel aandacht, liefde en geduld zijn de ingredienten.

Denk dat vrij veel mensen dat hebben of denken dat t hebben met specifieke dieren. Ligt echt aan je houding en je klik met het dier. En de aanvulling van jou en het paard.

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 21:39

Misty3030 schreef:
Hey!!! Wat super leuk dat je dat heb! (Dit klinkt echt vet dom, maar het lijkt me echt fijn om zo goed met paarden om te kunnen gaan!) Ik denk dat als je het echt leuk vind en ke het bij meerdere paardjes hebt dat het dan totaal geen slecht idee is om je er een beroep van te laten maken! Ik heb soms best nog wel eens probleempjes met m'n paardjes en het lijkt me dan ook echt fijn als je dan net zo iets als jij hebt af en toe ;) Als je het leuk vind kan je me wel een keer een berichtje sturen en dan praten over Horsemanship enzo en kan je me misschien helpen??

Jaa tuurlijk!!

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 21:40

RoyceMack schreef:
Ik denk dat heel veel ruiters zoiets hebben van 'dat paard kan niemand wat mee, probeert iedereen eraf te bokken, geen richt mee te schieten, maar ik kan alles met hem..'
Klinkt een beetje penny heel eerlijk gezegd. Veel mensen vinden het geweldig als ze een leuke klik hebben met een paard (is denk ik ook de basis van alles) maar dat je veel met het dier kunt ligt waarschijnlijk aan het feit dat jouw houding klopt bij het dier in kwestie.
Ik heb juist mijn paard ook geleerd dat hij ook anderen moet meelopen en dat n ander hem ook kan longeren. Ooit had ik een bijrijdpaard dat ik zelf heb opgevoed en ingereden. Hij kende alleen mij en deed ook echt helemaal niks met een ander. Zelfs de eigenaresse noemde hem geregeld een 'bok' omdat hij simpelweg geen pas verzette. Bij mij was er niks aan de hand. Ik ben veel met hem bezig geweest, elke dag was ik er.

Gelukkig heb ik nu een heel makkelijk en zelfverzekerd paard die ook vrij makkelijk op zichzelf kan. Is niet afhankelijk of plakkerig aan mij maar is wel echt mijn maatje. Ondanks dat mn vriend ook veel bij hem is en veel met hem doet, merk je wel voorkeur voor mij (gelukkig!).
Maar goed, mijn vriend heeft ook een 'aanleg voor probleempaarden' waarbij hij de dieren echt verder krijgt dan de eigenaren vaak en ze geregeld helemaal zen bij hem staan te knuffelen met vol vertrouwen in hem. Heel veel aandacht, liefde en geduld zijn de ingredienten.

Denk dat vrij veel mensen dat hebben of denken dat t hebben met specifieke dieren. Ligt echt aan je houding en je klik met het dier. En de aanvulling van jou en het paard.

Ja diegene had geen vertrouwen in het paard en was onzeker wat ze aanvoelen, gevoelig paard dus, daar liep het hem mis met hem, bij mij heeft hij dat niet :)

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 10:12

Georged schreef:
Goed bezig, misschien zijn paarden niet alleen jouw lieveelongsdieren maar ben jij ook hun lievelingsdier ;-) blijkbaar ben jij in tegenstelling tot veel andere mensen absoluut niet bang en onbevangen of eventueel-rekening-houdend-met-risico's en daardoor wordt jij iedere keer door het paard geaccepteerd als logische leider. Dus volgens jou is in principe ieder paard breid om te rijden en bestaan er geen "robokken"? Dat is goed nieuw :-)


Nee dat kan wel kloppen ja, die houding heb ik ook, alleen andere mensen niet dus, en ik denk dat het daarop mis loopt, en ik kijk ontzettend veel naar hun lichaamstaal wat ze uitstralen. Daarmee spiegel ik, zodat ze mijn grenzen ook kennen, eerst doe ik heel veel grondwerk, ook voor het rijden doe ik dit, daarna is alles best wat je met ze doet heb ik. Anderen kunnen dat niet hebben omdat ze bijvoorbeeld niet zeker van zich zelf zijn, met dit soort dingen ben ik heel zeker maar als je mij in een groep onbekende mensen zet word ik heel onzeker, bij paarden heb ik dit niet en voel ik me beter om mn gemak :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:39

Joh Royce, dit staat op YRT. Had jij vroeger niet zulke fantasieën? :') Behalve dan dat TS al 18 is

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers