Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 18:57

Hoi Bokkers,

Ik liep net buiten in de tuin en zag toen in het gras een gekke bult met aarde omhoog komen. Het had een beetje de vorm van een kegel met een perfect, rond gat aan de bovenkant.
Mijn eerste gedachte was: mieren! Want daar hebben we heel veel last van.
Dus ik pakte een takje en hakte de bovenkant van de kegel eraf, maar dat is het moment dat ik een bij zag zitten, onder de aarde van de gesneuvelde ‘kegel’. Het diertje zat daar heel rustig en deed verder niks, maar ik begon me toch zorgen te maken.

Kan het zijn dat er een bijennest in ons gras zit?
Ik heb er uiteraard foto’s van gemaakt, helaas was de bovenkant van de kegelvormige zandhoop hier al gesneuveld:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook even een tekening gemaakt van hoe de hoop aarde er ongeveer eerst uitzag. Ik ben geen picasso, dat moge duidelijk zijn :')

Afbeelding

Ik hoop dat insectkennend Bokt mij hier misschien mee kan helpen, heeft iemand enig idee wat dit nest kan zijn? Ik maak me een beetje zorgen, omdat ik hier een insectgrijpende kat heb die de hele dag in de tuin zit :+ .

Ik heb overigens nog niet veel bijen in de tuin gezien, alleen bij de lavendelplant en verder heb ik niks op en aan zien vliegen bij het desbetreffende nest. Ik ga het morgen nog eens goed in de gaten houden.

:D


kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:02

Zou volgens mij wel een bijennest kunnen zijn. Ben ze ook wel eens in het bos tegengekomen.

[o]

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:17

Als het een bijennest is, dan kan je een imker bellen en die komt de bijen dan schijnbaar halen. Alhoewel ik geen idee heb hoe ze dat dan bij een ondergronds nest doen.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:20


Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:22

(Honing) bijen zitten niet in de grond, dit is een solitaire bij. Die hebben het steeds moeilijker en er zijn er ook steeds minder van te vinden in de natuur. Lekker laten zitten en hopen dat ze niet boos wordt dat je haar huis hebt verbouwd.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor


MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:24

Ja als het bijen zijn worden ze kostenloos opgehaald, dus lekker laten zitten en een imker bellen.

Ze nemen juist ook wilde bijen mee volgens mij.

Een zandbij heeft een heel klein plekje dus er kannbest een nest ondergronds zitten.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:29

Grondwespen.....

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:33

Natuurlijk neemt een imker geen wilde bijen mee, die produceren geen honing in zulke grote hoeveelheden dat een imker er blij van wordt. De enige bijen die voor een imker interessant zijn aziatische honingbijen en zwarte honingbijen. Je bedoelt waarschijnlijk dat als je een zwerm bijen tegenkomt, dat die opgehaald worden door imkers: dat klopt, maar zo'n zwerm zit niet in de grond en komt uit uit een andere bijenkast gevlogen.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 19:39

Wow bedankt allemaal :D
Ik heb de zandbij eens opgezocht en dat zou hem nog best wel eens kunnen zijn, aan het kleine gaatje te zien.
Het is helemaal nooit in me opgekomen dat het een bijennest kon zijn voordat ik hem verwoestte, anders had ik er uiteraard vanaf gebleven -O-

Helaas nemen mijn ouders mij totaal niet serieus en maak ik mij druk ‘om niks’.
Er komen op dit moment geen bijen in of uit, dus vinden zij dat er niks aan de hand is en hoeft er ook niks aan gedaan te worden :').

De bijen mogen wat mij betreft lekker blijven zitten, het gaat immers steeds slechter met de bij, maar ik maak me grote zorgen om mijn kat.
Hij heeft er nogal een handje van om achter vliegende insecten aan te jagen, dat vindt hij prachtig -O-

:D

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 09:28

Ik ben net weer richting het nest geweest en het zit er niet meer :? Ik heb het hele gras uitgekamd, maar de ‘kegelvorm’ is nergens meer te bekennen.

Er zit ook geen enkele bij in de buurt, dus ik snap er helemaal niks van :') iemand enig idee wat het dan geweest kan zijn?
De bij die ik gister bij het nest vond, leek ook erg versuft. Hij viel me in ieder geval niet aan toen ik het nest stukmaakte.

:D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:41

Lijkt me grondbijen. Heb ik hier ook gehad, wist niet wat het was. Imker laten komen en die werd helemaal wild van blijdschap. Rustig laten zitten en suikerwater voeren. Insecten hebben het zwaar met deze droogte, veel bloemen verschrompelen . Weinig eten of vocht voor ze. Hier hadden ze meer openingen.

Andere optie is een emelt die zich heeft uitgegraven. Maar daar zouden er meer moeten zitten dan

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat is dit voor een insectennest in mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:00

Aardbeien!!! Ja zo heten ze dus niet, maar zo noem ik ze wel! Zijn inderdaad bijen die in de grond nestelen. Deze steken trouwens niet, dus je hoeft daar niet bang voor te zijn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GrapeshotBot, pinto_1 en 38 bezoekers