Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 19:43

Ja, dat vroeg ik me laatst dus af.
Ik zie hier in de omgeving veel verdroogd mais staan, maar ook appelbomen en aardappelvelden die er niet best aan toe zijn.
Ik neem aan dat we dit straks gaan merken qua aanvoer en prijzen in de winkel?
En voor welke groente/fruitsoorten zal dit waarschijnlijk gaan gelden?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:46

Ik hoorde wel op het nieuws dat de patat een stuk duurder zal worden.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:50

Aardappelen sowieso heb ik begrepen, als ik zie hoe de landerijen er hier bij staan zal alles met graan en tarwe ook wel duurder worden net als stro.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:52

Als ze nu eens gewoon niet zo moeilijk doen over 'A-kwaliteit' fruit en groente, en gewoon kleinere vruchten en vruchten met een vlekje of deukje gaan verkopen dan is er weinig aan de hand volgens mij..
Ik zag op het nieuws dat een boer met gigantische ladingen pruimen bleef zitten omdat ze een paar millimeter te klein waren 8)7

Ik denk dat bepaalde soorten wel duurder worden. Aardappelen inderdaad, het veld hier in de buurt was erg slecht met veel slechte of rotte aardappelen er tussen.
Maar er zijn ook juist soorten die het prima doen met deze temperaturen en op weinig water.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:01


Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:03

Meeste groente en fruit komt uit het buitenland dus maak me direct niet zo'n zorgen.

Aardappelen wel en appels misschien ook.

Hooi en stro word wel heel duur.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:04

Eilinora schreef:
Meeste groente en fruit komt uit het buitenland dus maak me direct niet zo'n zorgen.

Aardappelen wel en appels misschien ook.

Hooi en stro word wel heel duur.

Volgens mij is de droogte redelijk wereldwijd dit jaar.

De aardappels hier gaan slecht. Deze regio doet het volgens mij wel prima met graan en het maïs staat er nog vrij vrolijk bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:06

Alles wat we van Hollandse bodem eten en wat slecht tegen droogte kan. Aardappelen, uien, tarwe, appels, peren, pruimen... Er is in de winter ook veel dat we eten en dat van andere continenten komt of uit de kas. Daarmee zal het verhoudingsgewijs wel meevallen, denk ik. Dat wil zeggen: dat is al duurder en dat zal ook wel zo blijven.

Op mijn moestuin is het ook gedoe. Niets groeit lekker. Alles blijft klein. Behalve de bietjes en de rucola. En het spul dat in de kas staat, zoals tomaten en komkommer. En de courgettes gaan als de brandweer, maar die komen mn neus uit.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:07

moonsparkle schreef:
Ik hoorde wel op het nieuws dat de patat een stuk duurder zal worden.

En dat is dus echt een praatje van de patatfabrikanten en verkopers om de prijzen op te hogen. Contracten met de boeren zijn al ver voor de droogte getekend en de kilo prijs staat gewoon vast. Er kan wel schaarste ontstaan maar dan halen ze de aardappelen wel ergens anders vandaan.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:10

kimmie261 schreef:
https://www.ad.nl/koken-en-eten/zakje-p ... ~a0701ec3/

hoor net op rtl nieuws dat de druiven het goed doen met dit weer,dus dat worden veel druiven eten :D


Druiven? Dat betekend goede en goedkopere wijntjes! O:)

Bij mij gaan de tomaten ed als een malle maar kan mij voorstellen dat de echt oer Hollandse gewassen het moeilijk hebben vanwege sproeiverbod dus dat daar wel iets in de prijs zal gebeuren.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:12

Nog nooit zulke mooie tomaten gehad in de tuin, af en toe water gegeven onderaan bij de wortels en geen ziektes erin door zeiknatte planten.

Ook hier velden vol verdorde aardappels gezien, maarja andere jaren was het weer te nat en stond alles te verrotten.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:15

Eilinora schreef:
Meeste groente en fruit komt uit het buitenland dus maak me direct niet zo'n zorgen.

Aardappelen wel en appels misschien ook.

Hooi en stro word wel heel duur.


Dat is niet alleen in NL helaas.
Spanje verwachten ze 50 graden. In Zweden gaat ook alles kapot waardoor het Duitse hooi nu naar Zweden gaat. Wordt nog spannender dan men denkt hoor.

En ja ik weet dat hooi geen groente is maar even een voorbeeld :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 20:17

Hooi en stro mag ook genoemd worden hoor! Zijn ook producten die straks waarschijnlijk schaars zijn en de prijzen van zullen stijgen.

Ik gok dat de broodprijzen ook omhoog gaan aangezien graanvelden het eveneens moeilijk hebben.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:21

aardappelen groeien van geen kant, veel akkers in onze omgeving zijn geklepelt, compleet opgegeven.

Bieten groeien niet, dus reken erop dat alles waar suiker in zit in prijs zal stijgen

Hooi is hier al een schaarste aan het worden

Tarwe groeit van geen kant, de graankorrels blijven kleiner dus daar is de oogst ook minder geslaagd. Groeit ook niet de hoogte in, dus korter stro, minder in een pak.

Is een uienveld hier in de buurt wat enorm zot stinkt...zal ook wel verloren zijn :(

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:23

8nnemiek schreef:
Als ze nu eens gewoon niet zo moeilijk doen over 'A-kwaliteit' fruit en groente, en gewoon kleinere vruchten en vruchten met een vlekje of deukje gaan verkopen dan is er weinig aan de hand volgens mij..
Ik zag op het nieuws dat een boer met gigantische ladingen pruimen bleef zitten omdat ze een paar millimeter te klein waren 8)7


Dit ja :D Die boer heeft nu hellofresh gevonden als afnemer en het komt in de fruitbox. Ik zeg dikke prima. Beter dan op composthoop. Mijn pruimen zijn ook klein. Normaal moet ik de boom stutten zo zwaar is hij, en nu moet je zoeken naar de pruimen...

Tja, we gaan het zeker voelen in onze portemonnee komende winter. Tenzij we een redelijk herfst krijgen. Niet te koud, redelijk weer en laat vorst. Dan zal de prijs qua pompoenen, spruitjes, late soorten wel gaan meevallen, maar fruit? Dat wordt bijna onbetaalbaar.

Mijn fruitboer heeft altijd een mengzak met diverse minder mooie stukken fruit voor 5 euro (en daar eet je met 3 man voor 5 dagen van) en hij gaf al aan dat het met een maand een euro duurder gaat worden en hij vermoed ook dat eind winter op 8 a 9 euro uitkomt.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:23

bigone schreef:
moonsparkle schreef:
Ik hoorde wel op het nieuws dat de patat een stuk duurder zal worden.

En dat is dus echt een praatje van de patatfabrikanten en verkopers om de prijzen op te hogen. Contracten met de boeren zijn al ver voor de droogte getekend en de kilo prijs staat gewoon vast. Er kan wel schaarste ontstaan maar dan halen ze de aardappelen wel ergens anders vandaan.


Zelfs de roomboter is al omhoog gegaan deze week in de supermarkt haha wat zullen ze weer lachen bij jumbo en ah.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:26

Ja, dan gaan ze vertellen dat de melk minder room bevat door te weinig vet gras, is ook zo maar ze laten geen kans liggen. Het leuke is dat mijn vlasboer zei niet al te veel te bestellen, dat word goedkoper waarschijnlijk want vlas groeit juist bij droogte ook enorm goed.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:34

de kwaliteit van het geoogste tarwe is ook aan de goede kant.
ook late soorten zoals pompoenen staan nu al op de velden en hebben zeker te leiden onder de droogte dus die zullen ook vrij duur zijn.
verder al het fruit omdat de bomen de vruchten nu al laten vallen vanwege het watertekort.
de aardappelen ja, bonen, koolsoorten, uien, prei en bieten. die vinden het nu niet zo leuk. hoewel je nu wel een heel goed verschil kan zien in de landbouwers de echt verstand hebben van bodembewerking en die, die dat niet hebben. is leuk om te zien.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:42

NenaC schreef:
de kwaliteit van het geoogste tarwe is ook aan de goede kant.
ook late soorten zoals pompoenen staan nu al op de velden en hebben zeker te leiden onder de droogte dus die zullen ook vrij duur zijn.
verder al het fruit omdat de bomen de vruchten nu al laten vallen vanwege het watertekort.
de aardappelen ja, bonen, koolsoorten, uien, prei en bieten. die vinden het nu niet zo leuk. hoewel je nu wel een heel goed verschil kan zien in de landbouwers de echt verstand hebben van bodembewerking en die, die dat niet hebben. is leuk om te zien.


Het is nu afhankelijk van je grondwaterpeil ,verstand komt er nu niet bij kijken.Alleen de mazzel met de regio waar je zit en wat je nog mag beregenen.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:43

Cayenne schreef:
Hooi en stro mag ook genoemd worden hoor! Zijn ook producten die straks waarschijnlijk schaars zijn en de prijzen van zullen stijgen.

Ik gok dat de broodprijzen ook omhoog gaan aangezien graanvelden het eveneens moeilijk hebben.

Hooi is nog niet schaars.
Hier is al voldoende gehooid (en bij mijn leveranciers liggen er nog baaltjes en pakken van vorig jaar).

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:47

SARINO schreef:
NenaC schreef:
de kwaliteit van het geoogste tarwe is ook aan de goede kant.
ook late soorten zoals pompoenen staan nu al op de velden en hebben zeker te leiden onder de droogte dus die zullen ook vrij duur zijn.
verder al het fruit omdat de bomen de vruchten nu al laten vallen vanwege het watertekort.
de aardappelen ja, bonen, koolsoorten, uien, prei en bieten. die vinden het nu niet zo leuk. hoewel je nu wel een heel goed verschil kan zien in de landbouwers de echt verstand hebben van bodembewerking en die, die dat niet hebben. is leuk om te zien.


Het is nu afhankelijk van je grondwaterpeil ,verstand komt er nu niet bij kijken.Alleen de mazzel met de regio waar je zit en wat je nog mag beregenen.


deels maar een goede bodembewerking in het verleden geeft nu gewassen die het langer volhouden in deze droogte. daar is heel goed verschil in te zien. dat zie je in andere jaren ook, maar nu net even iets beter.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:52

Over de boter enzo,hoorde laatst al een boerin die roomboter haalde in de AH.
Campina roomboter was in 1 week tijd 40 cent duurder geworden.
Echter krijgt de boer geen hogere melkprijs.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:57

85% van de aardappelen wordt op contract geteeld en deze prijs is lager dan vorig jaar. Jammer voor deze boeren. Dus de patatprijs verhogen zou echt onzin zij. Niettemin zal het vast wel gaan gebeuren (en nooit meer verlagen natuurlijk).

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:19

Eilinora schreef:
Over de boter enzo,hoorde laatst al een boerin die roomboter haalde in de AH.
Campina roomboter was in 1 week tijd 40 cent duurder geworden.
Echter krijgt de boer geen hogere melkprijs.


Ik vind dat zo'n nare ontwikkeling >;)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:26

Roomboter is een iets ander verhaal. De room is eigenlijk een afvalproduct van de melk, maar doordat het steeds meer bekend wordt dat roomboter gezonder is dan margarine stijgt de vraag en gooien ze de prijs omhoog omdat ze niet meer roomboter kunnen produceren dan dat er melk wordt verwerkt.