Bokkers vertellen: laughterline

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 11:32

Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Deze maand vertelt bokker laughterline over haar aanstaande reis naar Zuid-Afrika. Eerder is ze al in Zuid-Afrika geweest en nu heeft ze besloten er ook daadwerkelijk heen te verhuizen. Waarom wil ze hierheen verhuizen en wat vindt ze eigenlijk van dit land? Dat kun je hier lezen.

Voor de mensen die je nog niet kennen, stel jezelf eens voor.
Mijn naam is Wilke, ik ben 25 jaar en woon momenteel (nog) in een klein dorpje in het zuiden van Nederland. Mijn passies zijn fotograferen, dieren en natuur. Bokkers kennen me wellicht van mijn (paarden)fotografie.

Waarom heb je gekozen om naar Zuid-Afrika te verhuizen?
Twee jaar geleden ging ik voor het eerst naar Zuid-Afrika, om een vriendin op te zoeken en om twee maanden vrijwilligerswerk te doen met paarden. Toen zat het al in mijn hoofd, ik wil hier terug, dit voelt als thuis! Ik weet al een tijdje dat ik mezelf 'later' niet in Nederland zie wonen, maar waar dan wel wist ik niet. Tot ik naar Zuid-Afrika ging. Ik ben een echte natuurmens en ik kan daar gewoon janken omdat ik alles zo mooi vind haha. Ook al is Nederland heel schoon, goed geregeld (ja echt!), en hebben we het heel goed hier, dat soort geluk voel ik niet in Nederland.

Ook wil het bedrijf waar ik in totaal 8 maanden heb gewerkt met paarden, mij graag in hun team hebben. Het werk wat ik doe daar vind ik ontzettend leuk, elke dag met de paarden aan de slag vind ik geweldig. En nog een klein dingetje...mijn vriend woont er haha. :D Ook werkt hij bij hetzelfde bedrijf. Maar dat is vooral een heel leuk pluspunt, het is niet de grootste reden om te verhuizen, ik ben echt verliefd geworden op het land.

Je bent al eerder in Zuid-Afrika geweest. Wat vind je van Zuid-Afrika?
Zuid-Afrika is prachtig. Veel en veel meer dan de big 5 en wat wij ervan zien op social media en tv. Het is een wereld in 1 land, ontzettend groot en heel veel verschillende natuur. Maar Zuid-Afrika is wel wat anders dan Nederland. In mijn kleine dorpje (of ergens in de stad) in Nederland kan ik gewoon 's avonds alleen over straat. Dat doe ik daar niet in Zuid-Afrika, tenzij ik met mijn vriend of vriendengroep ben. Momenteel is het ook onrustig met protesten, dat is wel erg eng. Een collega woont in een dorp waar een aantal weken terug ook protesten waren, ze zei dat ze de hele nacht pistoolschoten hoorde, dat is voor mij net een film en echt niet te bevatten. Mensen kunnen soms zo eng zijn. Ondanks dat voelt het voor mij toch als thuis en houdt het me niet tegen.

Wat ga je het meest missen van Nederland straks en wat niet?
Natuurlijk mijn familie en vrienden. Momenteel ben ik in Nederland en probeer ik zo veel mogelijk tijd met iedereen door te brengen. En de dieren.. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik m'n hondje die al 10 jaar bij ons is, straks maar 1x per jaar ga zien. Ik probeer daar dan ook maar niet aan te denken. Ook de pony die ik alweer 4 jaar verzorg vind ik lastig om 'achter te laten'. Hopelijk kunnen we nog veel leuke dingen doen voor ik vertrek. :)

Wat ik niet ga missen, is de -over het algemeen- zeurende mentaliteit van de Nederlanders _O- , kom op, je hebt het hier echt heel goed! De trein komt in Kaapstad standaard een half uur of uur te laat, je staat soms wel uren in de rij om een rijbewijs te verlengen, en als je je rijbewijs kwijt duurt het wel 1,5 maand voor je een nieuwe hebt. Nederland is goed geregeld, schoon, en als je een dak boven je hoofd hebt en eten op je bord mag je echt gelukkig zijn daarmee _O_

Afbeelding


Hoe gaat een doorsnee dag voor jou eruit zien zodra je naar Zuid-Afrika verhuisd bent?
Meestal begint mijn werkdag rond 8.30u, ik kijk op de planning of er een rit gepland staat en welke paarden er zijn ingedeeld zodat ik weet welke er gezadeld moeten zijn. Als het echt heel erg druk is zadel je 8 paarden in je eentje, soms in een half uur. Er zijn 4 ritten per dag + 2 ponyritjes voor de kinderen. Er is een ochtend en middag groep in de paarden, zodat ze nooit te veel werken. 3 ritten zijn stapritjes voor beginners en 1x per dag is er een gevorderden rit waarbij we ook het gas open kunnen gooien, als ze ook echt gevorderd zijn. Dan vliegen we in rengalop door de bergen, dat blijft wel echt heel gaaf, zelfs als je het dagelijks doet. Naast het paardrijden is het natuurlijk ook stallen schoonmaken, alles tip top vegen, het grote konijnen en kippenhok verschonen, de varkens verzorgen, hoofdstellen schoonmaken en het tuig onderhouden. Je hoeft je nooit te vervelen! En als er dan geen ritten gepland zijn gaan we zelf voor een leuk fun buitenritje of trainen we de jonge paarden in de bak.

In de avond gaan we regelmatig wat leuks doen met de vriendengroep. Zo gaan we in de zomer naar het strand naar de grotten. Een lekker kampvuurtje, gezellig bijkletsen, muziek maken en eten maken boven het vuur. In de winter wordt dat meestal ingeruild voor de bar :) Als ik vrij ben ga ik meestal een wandeling langs de kust maken, ik woon een paar honderd meter van de zee af.

Is er een verschil in de paardenwereld tussen Nederland en Zuid-Afrika en hoe uit zich dat?
Er is zeker op sommige plekken een groot verschil tussen de paardenwereld in Nederland en Zuid-Afrika. De paarden op mijn werk hebben het denk ik goed. Ze verblijven meer buiten (4,5 hectare) in een grote groep dan dat ze binnen in de (open) stal staan. Ze komen alleen in de stal voor ontbijt en lunch of als er een rit is. Tijdens lunchpauze gaan ze altijd naar buiten en in de middag tot aan de volgende ochtend ook. Het voerbeleid is goed geregeld en er komt -zoals in Nederland- regelmatig een tandarts, hoefsmid, zadelfitter en zo nodig dierenarts langs. Ook zijn er in de omgeving zo nu en dan wedstrijden in springen en dressuur te vinden dus ik denk dat het daarin niet heel veel anders is als Nederland.

Maar toch, het is geen Nederland. Ik heb ook stallen (of foto's op websites/facebookpaginas) gezien waarbij je kunt zien dat de paarden het een stuk minder goed hebben. Zadels die niet passen, paarden die dun zijn, hoeven die niet bijgehouden worden. Wij hebben ook twee 'rescuepaardjes' vanuit de omgeving. Er zit een bedrijf in de omgeving die strandritten organiseert. Hij heeft over de 70 paarden, maar niet genoeg geld om ze allemaal goed te verzorgen. Zet ze maar op de wei dan eten ze genoeg.. ja dat werkt natuurlijk niet. Ook niet als je hengsten en merries bij elkaar houdt want dan krijg je natuurlijk nog meer paarden... Wij hebben dus twee paarden van hem, de merrie is nu een van de beste leadhorses. Maar je had d'r moeten zien toen ze aankwam... Een nek zo dun, je kon de ribben tellen, vol met vlooien, hoeven niet gedaan, tanden niet gedaan etc. Nu 8 maanden later, ziet ze er ongelooflijk goed uit en doet het goed in haar training als leadhorse. Ik moet zeggen, de eerste keer toen ik naar Zuid-Afrika ging om met paarden te werken, was ik best zenuwachtig. Je weet natuurlijk nooit echt hoe de paarden er uit zien en wat je aan gaat treffen. Toen ik zag dat ze er super uitzagen, goed verzorgd werden en goed tuig hadden was ik erg opgelucht.

Zou je je hele leven lang daar willen blijven wonen? Waarom wel of niet?
Lastig om deze vraag te antwoorden, want ik kan niet in de toekomst kijken haha. Ik neem het zoals het op mijn pad komt, maar wie weet. Ik hoop dat de onrust in Zuid-Afrika niet verder escaleert, het is allemaal wel wat spannend.. Maar goed, voor nu in ieder geval wel! :)


Suzanne F.

Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:07

Wat leuk! Veel plezier! Waar in Zuid Afrika ga je naar toe? Ik heb familie wonen aan de Westkust.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:09

Suzanne F: Ik ga naar het kleine dorpje Gansbaai, 2u van Kaapstad af :) tussen de bergen en de zee

Captain: Thanks! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:18

Wat leuk en spannend zeg! Prachtig daar zo te zien op de foto's!

Ik ben twee jaar geleden op paardrijvakantie geweest in Zuid-Afrika, in de Waterberg regio en aan de Wildcoast. Echt geweldig mooi <3 <3 <3

Is de plek waar jij werkt ook echt een naturereserve oid voor vakanties, of doen ze alleen ritten?

Selina

Berichten: 14269
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:51

Leuk stuk Wil! *\o/*

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:55

Gaaf! Vorig jaar 5 weken in Afrika geweest en inderdaad, we hebben het zo goed in Nederland :o
Verder begrijp ik volledig dat je gaat verhuizen, wat een prachtig land..

Veel succes en plezier alvast gewenst!

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:58

Wat gaaf Marie_Anne! Ik wil ook nog heel graag naar de Wildcoast, daar ben ik nog niet geweest. Moet prachtig zijn! Nee, dat is inderdaad een nature reserve, paardrijden is een van de activiteiten die de gasten kunnen doen :j

Thanks Selien! /3 /3

Oh dat is een hele mooie tijd om het land te ontdekken Esirene! Ik denk dat Zuid-Afrika iedereens hart wel een beetje steelt :D

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:53

Ik ben vier keer in Zuid Afrika geweest en ik ben ook verliefd op het land. De dieren, het landschap, de uitgestrektheid, geweldig! Ik heb er fantastische dingen meegemaakt.
Wel meer de kant op van het Krugerpark, Hoedspruit, Drakensbergen, enz.

Jammer dat het zo onveilig is, wij hebben ook op plekken gezeten waar je overdag al niet alleen over straat kon of waar je snel doorheen reed en hoopte dat je geen autopech zou krijgen.
Ik snap helemaal dat je er heen wil verhuizen.
Waarom neem je je hond niet mee als ik vragen mag?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Suzanne F.

Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:56

Supervixen schreef:
Waarom neem je je hond niet mee als ik vragen mag?


Ik begreep dat TS nog thuis woont en dat het de gezinshond is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:06

Och ja natuurlijk, even niet aan gedacht.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:35

Wat een leuk interview om te lezen. Ik vind het altijd heel dubbel. Ik zou graag eens naar Afrika willen inderdaad voor de natuur, de ruimte en de dieren. Maar omdat ik vaak lees over dat het niet veilig is en je eigenlijk het best met een gids op weg gaat of dat je beter zelf geen auto kunt huren ben ik eigenlijk een beetje bang, ga ik wel genieten van een vakantie als ik me niet veilig voel?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:54

Ik heb me niet veel onveilig gevoeld, het is meer een kwestie van goed opletten en voorzichtig zijn.
Het ene gebied is ook onveiliger dan het andere natuurlijk.
Wij hebben alle keren gewoon met een huurauto rondgetuft, deels op de bonnefooi.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Jorinda

Berichten: 13460
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:01

Zo gaaf dat je erheen gaat LL! Mijn vriend (komt uit ZA) wil graag terug als hij een goede baan kan krijgen. Zijn familie woont in George/Mosselbaai/Beaufort Wes, zijn broer in Johannesburg. :) Ik heb zelf niet zoveel met Johannesburg, mijn vriend ook niet. Mochten we gaan emigreren, komen we meer in de West- of Oostkaap terecht denk ik.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:04

Het is inderdaad de familiehond haha, en hij zou de vliegreis niet overleven van stress gok ik zo :') Ik heb me eigenlijk maar 1x overdag onveilig gevoeld, en dat was toen ik mijn ouders terug naar het vliegveld bracht in Kaapstad. Het was spitsuur en de vrijdag van het paasweekend. Google maps gaf me de snelste route.. wist ik veel dat dat 3 kwartier door de onveiligste sloppenwijk was :+ Nee, dat was echt niet leuk, onwijs onwijs druk en wij waren overduidelijke toeristen met onze huurauto en koffers erin. Met stalen gezicht gereden en wonder boven wonder geen deuk. Nyanga, google het maar eens :') 'Murder capital of Africa' Nou lekker dan :+

Verder voel ik me prima met een huurauto, ook toen ik alleen met m'n ouders op pad was. 2800 km in 2 weken in m'n eentje gereden :+ Heb me geen moment onveilig gevoeld :j Maar je moet inderdaad gewoon even kijken waar je kunt stoppen. Ik zou gewoon lekker gaan hoor Moonsparkle, maar van te voren even kijken wat je graag wilt gaan zien :) Al zou ik niet zo snel helemaal in m'n eentje gaan.

Ah ik vind de Garden route zo mooi he, ik snap nooit zo goed waarom mensen in de grote stad willen wonen als ze ergens in de natuur kunnen zijn haha :P Ik heb ook niks met Jhb, ben er 1x geweest met mijn vriend. Toen hadden we onze laatste nacht doorgebracht in een backpackers in Soweto en de hele avond muziek gemaakt met locals, dat was echt een van de mooiste avonden die ik heb gehad. Maar verder heb ik er niks mee, ik ben liever iets veiliger :=

Jorinda

Berichten: 13460
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bokkers vertellen: laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:14

Haha, ja, veiliger maar zeker ook de natuur. <3 Mijn vriend mist de Karoo het meeste, het liefst gaat hij dan in BW wonen, ik liever wat dichter bij de zee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie