Buitenrit bij (ex)droes manege.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 21:07

Hallo bokkers.
Ik hoop dat ik het hier goed plaats.

Ik maak ieder jaar een strand rit bij een manege. Ik huur hier een paard. Dit omdat wij ruim 2 uur moeten rijden heen en 2 uur terug en ik dit liever mijn eigen paard wil besparen omdat het anders wel een hele lange dag word en ik zelf geen rijbewijs heb voor de trailer en dus afhankelijk ben van mijn vader.

Nu heb ik vanmiddag een rit geboekt. Maar deze manege heeft in maart Droes gehad. Gelukkig is het volgens hun berichten inmiddels al lang weg.

Maar zijn er dan nog dingen waar ik toch extra op kan letten? Aangezien ik namelijk thuis een gezond paard heb staan? Om er gewoon zeker van te zijn ?

Wat zouden jullie doen?


Momo94
Berichten: 1105
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:40

Zorgen dat je je kleding gelijk in de was gooit en je laarzen ontsmet?

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:28

Ik zou na de rit me gelijk verkleden, gebruikte kleding en schoenen/laarzen in een plastic zak doen in de kofferbak of achterin je auto. Thuis alles in de wasmachine, schoenen/laarzen ontsmetten, zelf douchen. Dan lijkt het me sterk dat je iets op je eigen paard kan overbrengen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:51

Ja het lijkt mij ook sterk. Maar ik wil in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen. Hoe kan ik het beste mijn schoenen en laarzen ontsmetten denken jullie ?

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:58

Niet nodig allemaal. De incubatie tijd is allang voorbij.
Zoals je zelf al aangeeft “er is daar droes geweest”. Het is er nu niet.

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:07

Rien, dat is makkelijk gezegd. Ik weet van jaren geleden bij ons dat het ook over was, maar toch weer de kop op stak. Het kan soms heel lang in een stal of op het land blijven zonder dat je er iets van merkt en als jouw paard thuis dan geen weerstand heeft tegen die droesbacterie, kan je het zomaar op je eigen paard overbrengen.

Ik heb geen idee of je leren of rubberen schoen/laarzen hebt, rubber is makkelijk schoon te maken, ik denk dat je leer wel "droesvrij" krijgt met lederzeep. rubber lijkt me wel met een middel als Andy of Ajax schoon te krijgen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:10

Ik zou me er niet druk om maken als je een paard in de kracht van z'n leven hebt. Dan krijgt hij het. Istie een paar weken even heel ziek. En zodra het abces geknapt is. Is hij de rest van z'n leven beschermd.

Als die het als veulen al gehad heeft ie die zoiezo al beschermd. :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:10

Virussen en bacterien, Droes, Rhino etc. zijn altijd aanwezig. Ik wed dat wij ze ook op stal hebben. Dat wil nog niet zeggen dat ze actief zijn. Soms worden ze actief door een trigger. (Koude, dieren met minder weerstand, etc.).

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:15

Absolem, dat een paard dat als veulen droes heeft gehad het nooit meer krijgt is achterhaald hoor.

Rien, je hebt gelijk, maar paarden die je thuis hebt staan en nooit of weinig van het erf afkomen zullen het wel sneller oppakken, of dat nu om droes of Rhino of wat dan ook gaat. Ik zelf zou zeggen: better safe than sorry...

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:20

Jet schreef:
Absolem, dat een paard dat als veulen droes heeft gehad het nooit meer krijgt is achterhaald hoor.

Rien, je hebt gelijk, maar paarden die je thuis hebt staan en nooit of weinig van het erf afkomen zullen het wel sneller oppakken, of dat nu om droes of Rhino of wat dan ook gaat. Ik zelf zou zeggen: better safe than sorry...



Zolang een paard gewoon gezond is verder. En hij heeft al droes gehad. Is de kans dat hij het op dat moment nogmaals krijgt echt nihil. Wat wel kan is als zo een dier toch al ziek is en hij komt in contact met het droes virus dat hij het dan wel krijgt ivm verzwakte weerstand. Net als hele oude paarden die hebben ook een verzwakte weerstand en die kunnen het ook nog wel eens een tweede keer krijgen.

Maar bij een gezond paard in de kracht van z'n leven. Zou ik me niet zon zorgen maken.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:08

Er staan er 75 bij ons op stal. En ze komen vaak van t erf en de stal af. Wedstrijden, etc.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:48

Absolem schreef:
Zolang een paard gewoon gezond is verder. En hij heeft al droes gehad. Is de kans dat hij het op dat moment nogmaals krijgt echt nihil. Wat wel kan is als zo een dier toch al ziek is en hij komt in contact met het droes virus dat hij het dan wel krijgt ivm verzwakte weerstand. Net als hele oude paarden die hebben ook een verzwakte weerstand en die kunnen het ook nog wel eens een tweede keer krijgen.

Maar bij een gezond paard in de kracht van z'n leven. Zou ik me niet zon zorgen maken.


Ik heb in 2 jaar tijd 2 sterke, gezonde paarden zien overlijden aan Droes. Beide hadden het al een keer eerder gehad. Dus helaas gaat dat niet op.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:30

Als je twijfelt ontsmet je toch je schoenen en gooi je je kleding in de was?
Ik ben zelf ook een ontzettende zeikerd met dit soort dingen hoor, altijd bang dat ik mijn paard besmet met van alles... wij hebben helaas ook droes gehad op stal, maar er is niks meer aan de hand.
Geniet lekker van je rit!

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:31

rien10 schreef:
Er staan er 75 bij ons op stal. En ze komen vaak van t erf en de stal af. Wedstrijden, etc.

Ik ga ook met mijn paard veel op pad, alle andere manege paarden bij ons op stal kregen het en mijn paard niet. Gaat toch echt om conditie en weerstand. :))

Daarbij, vaak geven mensen het door, over de neuzen aaien, snot aan je jas etc etc
Zo lastig!

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 18:36

leeneliefje schreef:
Als je twijfelt ontsmet je toch je schoenen en gooi je je kleding in de was?
Ik ben zelf ook een ontzettende zeikerd met dit soort dingen hoor, altijd bang dat ik mijn paard besmet met van alles... wij hebben helaas ook droes gehad op stal, maar er is niks meer aan de hand.
Geniet lekker van je rit!


Ja. Dat ga ik ook doen :j
Just to be sure

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 03:33

Rien, dat is dus wat ik bedoel. De kans is groot dat jouw paard wel weerstand tegen droes opbouwt omdat het er vaker mee in aanraking zal komen in zekere mate. Maar de paarden van TS komen misschien niet met andere paarden in contact dus die hebben in dat geval minder weerstand tegen een droesbacterie.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 09:55

Jet schreef:
Rien, dat is dus wat ik bedoel. De kans is groot dat jouw paard wel weerstand tegen droes opbouwt omdat het er vaker mee in aanraking zal komen in zekere mate. Maar de paarden van TS komen misschien niet met andere paarden in contact dus die hebben in dat geval minder weerstand tegen een droesbacterie.


Precies. Mijne komt maar in contact met hooguit 2 ponys. En verlaat ons erf zelden.

En of ze vroeger al ooit droes heeft gehad weet ik niet.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Buitenrit bij (ex)droes manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:12

Sowieso is het wel zo handig om andere spullen te gebruiken als je naar een andere stal gaat. Niet alleen voor droes, maar ook schimmels etc. wil je liever niet verspreiden. Elke stal heeft zo zijn eigen fauna en flora.

Als je geen tweede cap of tweede paar rijschoenen hebt, moet je deze even schoonmaken en bv een tijdje in de zon zetten. Dan is het meeste er wel af of dood.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, IASCrawler, NoorW, StalNollie en 33 bezoekers