[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:25

Ik kom niet meer zo heel vaak op
Bokt, maar wil iedereen die afscheid van zijn/haar paard moest nemen veel sterkte wensen❤️

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.


mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:37

Hoe gaat het nu met de bevangen paardjes?

Lola gaat sinds dit weekend een stuk beter! We hebben haar nu 3,5 maand ongeveer en sinds vorige week durft ze op de paddock ook weer te draven. We hebben nog een lange weg te gaan, maar voor nu ben ik hier heel tevreden mee.
https://www.youtube.com/watch?v=IPpVS_8wywg

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:54

Wat fijn dat Lola goed op lijkt te knappen!

Hier gaat het eigenlijk heel goed! We zijn het stappen lekker aan het opbouwen. Nu met schoenen aan omdat de hoeven anders te snel slijten, maar ik heb wel het idee dat ze beter loopt zonder schoenen. Draven op het harde gaat ook goed, maar daar ben ik nog erg voorzichtig mee.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:38

Toen die van mij nadat ik terug kwam van mijn vakantie weer hb stond, had ik de hoop opgegeven. Natuurlijk was het niet weer alleen hb maar had ze ook nog extra problemen als weinig eten en drinken etc. :roll: Maar ze is er weer boven op gekomen! Veel sneller dan hoe de hb dd vorige keer gelopen is, omdat we nu al veel beter konden aanvoelen wat wel en niet hielp. Toch nog iets positiefs overgehouden aan de ervaring van de vorige hb :') maar ben erg blij dat ze weer blij rond loopt.

@LinSa welke hoefschoenen heb jij als ik vragen mag?

S <3


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:05

Deni11 schreef:
Toen die van mij nadat ik terug kwam van mijn vakantie weer hb stond, had ik de hoop opgegeven. Natuurlijk was het niet weer alleen hb maar had ze ook nog extra problemen als weinig eten en drinken etc. :roll: Maar ze is er weer boven op gekomen! Veel sneller dan hoe de hb dd vorige keer gelopen is, omdat we nu al veel beter konden aanvoelen wat wel en niet hielp. Toch nog iets positiefs overgehouden aan de ervaring van de vorige hb :') maar ben erg blij dat ze weer blij rond loopt.

@LinSa welke hoefschoenen heb jij als ik vragen mag?


Bah, dat is geen leuke verrassing als je thuis komt van vakantie! Dat was hier ook het geval, maar dat lag totaal niet aan de verzorging gelukkig!

Ik heb de equine fusion active in maat 10. Moet zeggen dat ze vrij rap slijten aan de onderkant en ik denk dat dat aan haar manier van lopen ligt.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:47

Ik zit verder niet in dit topic maar had wel een vraag hier :) . Wanneer kies je er voor om röntgenfoto’s te maken van de hoeven en in wat voor mate kun/doe je iets met die informatie?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:18

Ik heb zelf geen röntgen foto's laten maken. De hoefsmid en dierenarts waren het er toen over eens dat het toen geen meerwaarde had. Inmiddels is aan de groei van de hoef wel te zien dat het hoefbeen gekanteld is. Ze doet het nu echter zo goed dat ik besloten heb om ook nu geen röntgen foto's te laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:35

xChantal94 schreef:
Ik zit verder niet in dit topic maar had wel een vraag hier :) . Wanneer kies je er voor om röntgenfoto’s te maken van de hoeven en in wat voor mate kun/doe je iets met die informatie?

Ik heb binnen een week foto's laten maken..... Gewoon omdat ik wilde weten hoe het er aan de binnenkant uitzag. Gelukkig viel het allemaal erg mee, dus hebben we de behandeling voortgezet. Als het er aan de binnenkant echt slecht uit had gezien dan had ik de behandeling meteen gestopt en hem in laten slapen. Klinkt een beetje bot, maar het is een gezelschapspony en hij moet op het gras bij mijn andere paarden. Als dat niet meer zou kunnen dan houdt het voor hem gewoon op.

Hij doet het nu super! Staat hele dagen met grasmasker op het land en gaat 's nachts met zijn vrienden in de paddock. Voorheen 24/7 op het gras in de zomer, maar ik ben bang dat dat teveel van het goede is voor hem.

Voor de andere paarden is het ook niet verkeerd dat ze 's nachts in de paddock staan (met onbeperkt hooi), die worden eigenlijk ook altijd aan de vette kant in de zomer en dat kan ik nu een beetje beter in de hand houden.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:41

Bedankt voor de antwoorden :) ! Ik ben ook in overleg met de dierenarts om verder advies in te winnen.

Maar wanneer spreek je over ‘slecht’? Ik lees dat het ene paard wel nog prima door kan met een gekanteld hoefbeen en het andere niet.

Mijn paard is in het verleden bij de vorige eigenaar bevangen geweest en loopt nu niet goed, vandaar dat ik foto’s overweeg. Maar wil graag weten of die informatie dan zinvol is natuurlijk :) .

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:31

xChantal94: Dat je paard nu niet goed loopt wil niet zeggen dat het paard HB is.
Hier liep een paard niet goed, foto's wezen een gekanteld hoefbeen uit maar het bleek een diepe hoefzweer te zijn. Paard was dus ook in verleden HB geweest en vanwege de acute kreupelheid ( wat wel kenmerkend voor een hoefzweer is) heeft de eigenaresse direct foto's laten maken.


Wat wel zo is, is dat je bij foto's van nu wél vergelijkingsmateriaal hebt voor een volgende keer, als hij wél bevangen is. Verder kun je idd niet veel met de info, als er wel een kanteling is weet je nog steeds niet hoelang dat al zo is en waardoor het is opgetreden destijds, je weet wel dat je een potentiele HB-er hebt staan en kunt er voorzichtig mee omgaan in moeilijke grasperiodes...

Mijn paard is Chronisch HB, gekanteld hoefbeen LV maar al bijna 15 jaar, hij is nu 30 en loopt nog steeds prima! Maar ik let continu op het weer, het gras, het paard zelf, het werk wat hij doet en voer erop aanpassen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:16

xChantal94 schreef:
Bedankt voor de antwoorden :) ! Ik ben ook in overleg met de dierenarts om verder advies in te winnen.

Maar wanneer spreek je over ‘slecht’? Ik lees dat het ene paard wel nog prima door kan met een gekanteld hoefbeen en het andere niet.

Mijn paard is in het verleden bij de vorige eigenaar bevangen geweest en loopt nu niet goed, vandaar dat ik foto’s overweeg. Maar wil graag weten of die informatie dan zinvol is natuurlijk :) .

Voor mij is "slecht" als ik zie dat hij echt vreselijk pijnlijk beweegt of liever niet beweegt, zwaar ademt van de pijn enz. Dus als het klinische slechte beeld wordt bevestigd door de foto's.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:15

Voor mij is slecht als ze niet meer zichzelf is, ze niet wil lopen en ze veel wil liggen. Als dat niet opknapt met medicatie is dat voor mij echt slecht en betekent dat voor mij dat ik beslissingen moet nemen. Zelfs als ik geen foto's heb van de situatie in de hoef. Als het klinische beeld zo slecht is, maakt het eigenlijk niet zoveel uit of het van binnen nou wel of niet goed zit.

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:58

Die van mij liep ook af en aan onregelmatig waardoor ik uiteindelijk bij de kliniek terecht kwam. Die vermoedde al snel hoefbevangenheid en foto's lieten ook een sincker zien. Op advies op ijzers gezet en daarmee gaat hij als een trein. Het enige wat echt gevoelig blijft is de hoefsmid tijdens het wisselen van zijn oude/nieuwe ijzers want dan staat hij even op blote voeten.
Voor mij waren foto's dus zeker de moeite waard voor een definitieve diagnose. Anders had ik hem ook nooit op ijzers gezet en heb ik geen idee of hij nog zo goed gelopen had. Ik zeg doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:51

LinSa schreef:
Voor mij is slecht als ze niet meer zichzelf is, ze niet wil lopen en ze veel wil liggen. Als dat niet opknapt met medicatie is dat voor mij echt slecht en betekent dat voor mij dat ik beslissingen moet nemen. Zelfs als ik geen foto's heb van de situatie in de hoef. Als het klinische beeld zo slecht is, maakt het eigenlijk niet zoveel uit of het van binnen nou wel of niet goed zit.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Bij mijn pony was het klinische beeld echt heel erg slecht, hij reageerde niet op de medicatie, toen heb ik foto's laten maken en viel de schade aan de binnenkant erg mee. Met wat extra medicatie knapte hij langzaam op en nu doet hij het super.

Ik ben blij dat ik hem niet heb laten inslapen op het klinische beeld.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:36

[***] schreef:
LinSa schreef:
Voor mij is slecht als ze niet meer zichzelf is, ze niet wil lopen en ze veel wil liggen. Als dat niet opknapt met medicatie is dat voor mij echt slecht en betekent dat voor mij dat ik beslissingen moet nemen. Zelfs als ik geen foto's heb van de situatie in de hoef. Als het klinische beeld zo slecht is, maakt het eigenlijk niet zoveel uit of het van binnen nou wel of niet goed zit.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Bij mijn pony was het klinische beeld echt heel erg slecht, hij reageerde niet op de medicatie, toen heb ik foto's laten maken en viel de schade aan de binnenkant erg mee. Met wat extra medicatie knapte hij langzaam op en nu doet hij het super.

Ik ben blij dat ik hem niet heb laten inslapen op het klinische beeld.


Maar die extra medicatie zou je ook kunnen proberen zonder die foto. Ik bedoelde meer dat ik geen beslissingen maak op basis van een foto. Ze kan klinisch heel goed zijn maar een hele slechte foto hebben, maar ze kan ook klinisch slecht zijn en een goede foto hebben. Voor mij persoonlijk weegt het klinische beeld zwaarder. Maar ik zeg niet dat ik nooit een foto zou maken hoor, alleen is dat tot nu toe niet nodig geweest/ van meerwaarde geweest. Ik snap wel dat je nog graag een foto maakt voordat je uiteindelijk beslist. Risico is dan wel dat je langer doordoktert omdat de foto wel goed is.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:06

Bedankt voor de reacties! Uiteraard wil het niet zeggen dat ze bevangen is. Ze loopt echter wel enigszins als een bevangen paard en om die reden bedacht ik me dat het wellicht zinvol is om foto’s te maken, maar dan moet je natuurlijk wel iets met die informatie kunnen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:07

Ja, dat is waar wat medicatie betreft. Alleen is het mijn persoonlijke overweging dat als een dier klinisch zo slecht is, ik dit graag uitgezocht wil zien door het nemen van een foto. Als op die foto dan ook blijkt waardoor het slechte klinische beeld veroorzaakt wordt, dan neem ik makkelijker een beslissing.

Alleen op een klinisch beeld zou ik in eerste instantie geen beslissing nemen is wat ik eigenlijk bedoel te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:07

xChantal94 schreef:
Bedankt voor de reacties! Uiteraard wil het niet zeggen dat ze bevangen is. Ze loopt echter wel enigszins als een bevangen paard en om die reden bedacht ik me dat het wellicht zinvol is om foto’s te maken, maar dan moet je natuurlijk wel iets met die informatie kunnen. :)

Je kunt er natuurlijk altijd iets mee. Je hebt in ieder geval een beeld of de voeten in orde zijn of niet.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:04

[***] schreef:
xChantal94 schreef:
Bedankt voor de reacties! Uiteraard wil het niet zeggen dat ze bevangen is. Ze loopt echter wel enigszins als een bevangen paard en om die reden bedacht ik me dat het wellicht zinvol is om foto’s te maken, maar dan moet je natuurlijk wel iets met die informatie kunnen. :)

Je kunt er natuurlijk altijd iets mee. Je hebt in ieder geval een beeld of de voeten in orde zijn of niet.


Maar stel dat het met de voeten wel meevalt, maar je krijgt je pony er niet bovenop (in een dierwaardig tijdsbestek) dan zou ik persoonlijk niet door blijven gaan omdat de foto nou eenmaal goed is. Ik vind het dan belangrijker om af te gaan op wat de pony aangeeft.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:49

Wat versta jij onder een dierwaardig tijdsbestek linsa?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:15

xChantal94 schreef:
Wat versta jij onder een dierwaardig tijdsbestek linsa?


Ja dat vind ik dus een hele moeilijke. Hier was het 3 weken afzien toen ze in de acute fase zat. Daarna nog een keer 2 weken nadat de hoefsmid geweest was.
Toch was ze al die weken wel alert, liep ze rond, was ze vrolijk. Alleen de eerste 3 dagen lag ze alleen maar te kreunen. Toen heb ik me wel serieus afgevraagd hoe lang ik daar mee door moest gaan. Voor mij ligt dat (zoals ik er nu tegenaan kijk) aan het gedrag van mijn pony. Is ze duidelijk zichzelf niet en kan ik dat niet oplossen door meer/andere medicatie, dan zal dat toch helaas het einde betekenen.

Maargoed, ze gaat nu gelukkig erg goed, hopelijk blijft dat ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:13

Dan zou ik ook op het klinische beeld een beslissing nemen.
Als mijn pony ondanks de goede foto's niet op zou knappen dan houdt het ook op.

Het ging mij er in mijn eigen geval om, dat ik gezien het klinische beeld van mijn pony, graag wilde weten hoe zijn voeten er uit zagen aan de binnenkant. Als het meeviel wilde ik nog wel even doorgaan. Als de foto's dramatisch zouden zijn dan had ik daar niet eens aan begonnen.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:23

Dat laatste vind ik wel een goede [***]..

Vroeger bij mijn verzorgpony was het echt duidelijk. Zij lag vrijwel alleen en had zichtbaar veel pijn, zij leefde gewoon pijn.

Maar mijn paard is verder happy. Ze heeft wel zichtbaar pijn want ze loopt slecht. Maar is klinisch echt heel anders. Ik heb ook nog niet gedacht aan inslapen maar het baart me wel zorgen dat pijnstillers niet aanslaan. Daarom ook het idee verdere stappen te nemen met foto’s.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:43

Daar ben ik het mee eens [***]! Het blijft toch ontzettend moeilijk, want je wil er zeker van zijn dat je al het mogelijke gedaan hebt.

xChantal94, moeilijke situatie! Ik begrijp dat je dan overweegt foto's te maken. Wellicht komen er dan nog behandel opties bij.

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:46

Het is en blijft gewoon een ontzettend lastige ziekte, met vaak een wisselend verloop. Daarbij is het ook nog wel van belang waar je het dier voor gebruikt en wil gebruiken. Mijn pony hoeft alleen maar gras te maaien en mijn oude ruin een beetje in beweging te houden (en dat doet hij ook super) :D . Ik vind het heerlijk als mijn paarden staan te genieten op het gras. In het begin van de hb heeft mijn pony steeds in zijn uppie in de paddock gestaan terwijl de andere 2 gewoon lekker op de wei konden. Voor een periode vind ik dat niet zo heel erg, maar als zijn hb zou betekenen dat hij de rest van zijn leven in de paddock zou moeten slijten, dan had ik hem ook in laten slapen. Gelukkig is het niet nodig en staat hij nu hele dagen met masker op het gras, maar het is wel ontzettend moeilijk om te weten wat je moet doen.

Je hoort natuurlijk ook zoveel verschillende verhalen. Sommige knappen uiteindelijk echt wel op, anderen hebben steeds terugvallen, maar komt het toch nog goed en weer anderen lijken op te knappen om van het één op het andere moment zo te verslechteren, dat je heel snel moet beslissen.

Rotziekte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers