Ervaringen Franco zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Ervaringen Franco zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 22:04

Vandaag even proefgezeten op een Franco zadel van Green Distance.
Zo op het oog een prachtig zadel dat ook nog eens heerlijk zat.

Zijn er hier mensen met ervaringen met dit zadel?
Ben benieuwd hoe ze bevallen, ook wat betreft de aanpasbaarheid en op de langere termijn/bij intensief gebruik.

Afbeelding



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:34

Ik heb ze wel bij Equiday gezien, ook bij Green Distance, maar heb er zelf geen ervaring mee. Ik was helemaal verliefd op de Bua, ook al zo'n nieuw merk waar nog weinig ervaringen in Nederland mee zijn. Dat is het nadeel van een winkel die steeds de nieuwste dingen heeft. ;)

Edit: ik wil sowieso de Bua hier gaan proberen, maar door jouw post ben ik toch even verder gaan lezen over de Franco en als de Bua niet past dan wil ik de Franco Renegade absoluut ook eens proberen. Bedankt voor de tip!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 23:45

Wat leuk xyzutu, ik heb ze dan op dezelfde plek gezien als jij.
De bua waren veel mensen erg enthousiast over hoorde/zag ik. Voor mij was het het net niet, maar ik heb dan ook al een heul fijn dressuurzadel als vergelijk.
De Franco vond ik wel superfijn en een interessant systeem, met daarbij een leuke prijs voor een zadel dat er zo keurig uitziet en ook nog eens zo fijn zit. Ben benieuwd of er nog meer mensen reageren in dit topic, want ben echt wel benieuwd naar ervaringen op een paard ;)

Anoniem

Re: Ervaringen Franco zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:58

Heb je er ook op gezeten? Zitten ze breed of smal?
Ik was eigenlijk altijd gefocust op dressuurzadels en barokke zadels, maar met een licht paardje speelt het gewicht van het zadel ook een steeds grotere rol dus die lichte zadels spreken me erg aan. Ik gebruik nu een Trekker True Talent, maar dat ziet er bijna hetzelfde uit als de Franco Renegade dus daar zou ik ook nog wel aan kunnen wennen. ;)
Waar ik wel benieuwd naar ben is de boom: waar is die van gemaakt en is die vast of flexibel? En vallen de zadels lang of kort? Want hier is met een kort ruggetje de lengte ook al snel een probleem.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 00:18

Ah ja, ik snap je overweging, ik ken je paard een beetje uit het boomloos topic.
Ik heb zelf twee paarden; voor mijn haflingermerrie heb ik een dressuurzadel van Ninon/Zadelatelier waar ik echt gek op ben. En dat zegt wat, want ik heb een (vrij) sterke voorkeur voor niet-engelse zadels ;)
Mijn jonge morabmerrie heeft nu een ghost waar we heel blij mee zijn en waarmee ik met haar de eerste stappen onder het zadel maak, maar ik houd mijn ogen open voor iets 'voor later'.

Ik heb inderdaad ook op de franco gezeten, vond hem niet perse breed of smal. Wel heel 'eerlijk'. Niet ingepakt of superzacht, maar gewoon goed zittend. Ik denk dat het je moet passen, ik vond het wel wat. Het klopte gewoon voor mijn gevoel.

Trekker heb ik ervaring mee, vond ik zelf lekker zitten maar was niet aanpasbaar genoeg voor mijn paard toendertijd, dus daarom ging hij weer. Vond hem ook wel anders ogen als de franco, zeg ik eerlijk... al is de true talent wel een stukje toffer dan het model dat ik toen had zeg ik meteen ;)
Van wat ik begreep werkt de franco met een vaste boom met panels van schuim/memoryfoam die eventueel te shimmen zijn.
Ik vroeg ook meteen naar de lengte, in mijn geval zou dat een kwestie van passen zijn zei Esther.

Anoniem

Re: Ervaringen Franco zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 01:17

Klinkt goed! De zitting ziet er ook wel goed uit, met een mooie cantle maar verder een vlakke zit, dat vind ik ook zo prettig aan de Trekker.
Qua klittenbandpanelen/shims klinkt hij heel erg als het systeem van Specialized saddles, als je meer in het algemeen ervaringen zoekt met zadels met een vaste, harde boom die met panelen/shims geschikt kunnen worden gemaakt voor veel meer paardenruggen. Volgens mij gebruiken ze zelfs hetzelfde materiaal voor de shims/panelen (moosgummi in het Duits).

Hier is [***] helaas door alle vrijheid die hij door de Trekker krijgt zo hard aan het groeien qua bespiering dat hij daar volgens mij binnenkort ook uitgegroeid is. Zijn trapezius is zo breed aan het worden dat ik nu al zonder schapendekje rij omdat die het zadel te krap maakt (of ik moet de voorboom zo breed schroeven dat het zadel met de zitting weer op de rug komt te liggen). Dat is dan weer het nadeel van zo'n goed liggend zadel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:04

Hihi geinig, jij ook al! :D
Ik heb ook proef gezeten, hij staat al een poosje op mijn verlanglijst, al dan niet in de super light kunststof versie. Voor later ooit. Hij zat in elk geval zeker heerlijk :j <3

Esther is bij Carolien langsgeweest en zij heeft hem geprobeerd, te paard. Even terugscrollen naar het bericht van 11 april. Misschien kan ze je meer vertellen :j

Anoniem

Re: Ervaringen Franco zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:17


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:22

Ik vind ze beiden veel naar achteren kantelen, maar heb ook het idee dat haar paard (bij de foto van de Franco) voor hoger staat dan achteren (helling)

Anoniem

Re: Ervaringen Franco zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:30

De Franco lijkt dat inderdaad ook te doen, maar die lijkt rechter te liggen doordat hij een hogere achterkant van de zitting heeft.
Welsh Cobs hebben nogal eens een kuipjesrug met hoge schoft/brede schouders, lage middenrug en dan achter wat overbouwd. Misschien dat dat ook meespeelt met het achterover hellen?

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 20:59

Haha Wubwub, jij ook al dus :D
Leuk om te zien!
Ligging van foto's beoordelen is echt wel lastig, zeker als het paard voor hoger staat. Model van het paard kan inderdaad ook nog wel meespelen Xyzutu, het is in ieder geval een totáál ander modelletje dat mijn merrie.

Xyzutu, thanks, specialized heb ik wel eens vaker langs zien komen, ook interessant om daar eens naar te kijken.
En joh, jouw Rio alweer bijna uit zijn zadel? Wat een vooruitgang dan weer, ben heel benieuwd waar je bij uit gaat komen.

haf_sjakie

Berichten: 770
Geregistreerd: 08-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 07:38

Zijn er nu mensen die ervaring hebben met dit franco zadel?

^_^ Yuna ^_^


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 06:15

Zijn hier al ervaringen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Sterrenpony en 59 bezoekers