[RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

[RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:14

Na 2 jaar ellende met hechtingen en wonden etc etc heb ik mijn paard weer fit en op ons oude wedstrijd niveau.

We zijn bezig met de overstap naar het M springen en m2 dressuur.

Mijn paard lijkt fitter dan ooit en eigenlijk geeft hij vrij weinig hrt gevoel dat de pijp leeg is en zweet alleen bij zijn flanken,onder het zadel en een beetje bij zijn hals.

Trainingsschema:
Ma: los in de longeerbak, 25 minuutjes,
Di:dressuurles op de club
Wo: longeren met touwtjes of rijden of 1x in de maand springles op de cluv
Do: rijden
Vr: buitenrit of vrij
Za: longeren met longeerhulp of los
Zo: wedstrijd of thuis wat losrijden/buitenrit

Voerschema:
Ochtend 1 kg gastro plus + 1 kg musli
Avond: 1 kg gastro plus + 1 kg musli en een schep muscle support van phytonics en 60 ml lijnzaadolie

Voor het rijden: luzerne( ik zet een grote bak voor zijn neus en hij kan eten hoeveel hij wilt)

Na het rijden: 1kg pavo slobbermash

Daarnaast staat hij in de zomer 24/7 buiten in een paddock van 100 m lang met 4 slowfeeder en als er gras is (dat is nu natuurlijk op) staan ze op het gras.


In de winter gaan ze rond 19.00 naar binnen en staan ze overdag in dezelfde paddock.

De bespiering blijft weinig.

3 weken geleden laten scopen op een maagzweer.. de maag was helemaal mooi. Ook de darmen laten opvoelen, niks aan de hand.

Getest op wormen. Helemaal vrij.
Tandarts vorig jaar nog geweest, komt 17 augustus weer. Zou dus geen problemen mogen geven in principe..

2 maanden geleden een nieuwe zadel laten aanmeten


Afbeelding
(Voor en na is van de cranio behandeling) foto is gisteren gemaakt.

Wie heeft de gouden tip?

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2


leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:16

Even voor mijn beeldvorming, is de bespiering nooit 'veel' geweest? Of is komt het niet meer terug zoals het was?

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:18

leeneliefje schreef:
Even voor mijn beeldvorming, is de bespiering nooit 'veel' geweest? Of is komt het niet meer terug zoals het was?


Het komt niet meer terug

Afbeelding
Even voor de beeldvorming ( dit is een half jaar voor alle ongelukken, met een slecht passend zadel en nog op l1 niveau)

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:20

Ben nog even op mijn fb hard op zoek naar een oude standfoto

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:21

Ik ben zelf helemaal niet van het vage abstracte gedoe, maar is er mentaal misschien iets anders met je paard? Ik heb zelf met mijn paard een poosje hetzelfde gehad, maar hij had gewoon echt even moeite met wat veranderingen in zijn ritme en daardoor kwam hij ook slecht aan in de bespiering. Nu zit hij letterlijk veel lekkerder in z'n velletje en is zijn bespiering ook een stuk fijner. Toen hij eventjes een boost nodig had heb ik hem geplette haver bijgevoerd als oppepper. Luzerne wordt hij alleen buikig van maar heeft voor de bespiering niet veel uitgehaald. Uiteindelijk werd hij zo gek als een deur van die haver en heb ik het afgebouwd, maar hij heeft het er ontzettend goed op gedaan!

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:23

Buiten dat je paard veel te weinig krachtvoer krijgt om überhaupt spieren te krijgen heeft hij toch ook amper trainmomenten!? Als ik naar jouw schema kijk denk ik dat je effectief aan spieropbouw niet meer dan 2 uur per week hebt.

En los in de bak of los in de wei zijn geen trainmomenten. Net zoals buitenritten dat voor de meeste paarden ook niet zijn. Ze krijgen er wel conditie van maar geen spieren.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:25

janderegelaa schreef:
Buiten dat je paard veel te weinig krachtvoer krijgt om überhaupt spieren te krijgen heeft hij toch ook amper trainmomenten!? Als ik naar jouw schema kijk denk ik dat je effectief aan spieropbouw niet meer dan 2 uur per week hebt.

En los in de bak of los in de wei zijn geen trainmomenten. Net zoals buitenritten dat voor de meeste paarden ook niet zijn. Ze krijgen er wel conditie van maar geen spieren.

Ma: los in de longeerbak, 25 minuutjes,
Di:dressuurles op de club
Wo: longeren met touwtjes of rijden of 1x in de maand springles op de cluv
Do: rijden
Vr: buitenrit of vrij
Za: longeren met longeerhulp of los
Zo: wedstrijd of thuis wat losrijden/buitenrit

Inderdaad, de manier van rijden scheelt ook heel erg, maar ik heb even aangenomen dat dit hetzelfde was als voorheen? En toen was die bespiering wel goed toch?
Ik doe zelf ook meer training met mijn paard, maar dat is voor iedereen anders.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:26

Een buitenrit is wel delijk een training. Veel heuvels en nageeflijk lopen. Schakelen in de galop. Uitgestrekte draf oefenen.

Het is niet tuffen met een lange teugel en alleen maar stappen

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:34

Afbeelding
Afbeelding

Wij rijden namelijk gewoon dressuur op het strand

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:43

Cheminee schreef:
Een buitenrit is wel delijk een training. Veel heuvels en nageeflijk lopen. Schakelen in de galop. Uitgestrekte draf oefenen.

Het is niet tuffen met een lange teugel en alleen maar stappen

Ok, maken we er 3 uur van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:44

Cheminee schreef:
[ [url=m/hoM752.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XQaCF6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij rijden namelijk gewoon dressuur op het strand

Je paard geeft alleen niet na...En dan krijgt hij ook geen spieren.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:45

janderegelaa schreef:
Buiten dat je paard veel te weinig krachtvoer krijgt om überhaupt spieren te krijgen heeft hij toch ook amper trainmomenten!? Als ik naar jouw schema kijk denk ik dat je effectief aan spieropbouw niet meer dan 2 uur per week hebt.

En los in de bak of los in de wei zijn geen trainmomenten. Net zoals buitenritten dat voor de meeste paarden ook niet zijn. Ze krijgen er wel conditie van maar geen spieren.



Te weinig krachtvoer??
Die heb ik nog nooit gehoord.. het is 5 kg wat hij op een dag krijgt he! Maar ik ben hier om te leren. Wat zou jij er nog boven op doen?

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:57

Ik vind 5 kg krachtvoer ook echt veel. Mijne liep Z1 op 1 kg krachtvoer per dag en zat vol in zijn spieren.

Misschien een ruwvoer check? Ik lees dat veel zo kan je erachter komen hoeveel voedingsstoffen erin zitten en wat hij misschien mist?

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:01

Je geeft hem gastro plus waar extra olie in zit, slobbermash met lijnzaad en dan ook nog een extra lijnzaadolie. Luzerne werkt licht laxerend.

Hij poept alles uit voordat het opgenomen kan worden.

Misschien dat een voerleverancier eens met jou kan meekijken en een gericht voedingsadvies kan geven voor spieropbouw want jouw voerprotocol lijkt meer op voorkomen van darmproblemen. En dat alles natuurlijk in combinatie met een goed trainingsschema. En dat is wel meer arbeid dan hij nu krijgt.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:07

Ik denk niet zo zeer meer arbeid, maar betere arbeid..hem echt aan het werk zetten zowel ohz als aan de longe. Actief van achter naar voor, scherp maken en helemaal los door zijn lijf rijden.

Imo ziet hij er prima uit, maar je ziet dat de halsbespiering op de verkeerde plek zit. Als hij echt zijn hals gaat laten vallen dan ga je die spier die vanaf de schoft loopt trainen en dan komt die weer terug.

Over het voer is al genoeg gezegd, het is trouwens wel bekend dat je van de gastro iets meer moet voeren dan met een "normale" brok.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:13

Ik denk dat je meer moet gaan kijken naar de manier waarop je traint. Waarschijnlijk zit daar nog het e.e.a. wat je kan aanpassen.

Zoveel krachtvoer heeft een paard niet nodig namelijk om goed op gewicht te blijven. Ik zou het zelfs minderen als ik jou was.

Krijgt je paard onbeperkt ruwvoer? En wat voor ruwvoer?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:20


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 14:15

Hij is 11 en heeft onbeperkt ruwvoer

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 14:20

Visitor schreef:
Misschien heb je hier wat aan: https://m.facebook.com/DrDavidMarlin/po ... 3160933574

Edit: oja en wat is zijn leeftijd?


Klinkt interessant maar ik kan geen engels *schaamt zich diep* haha

O trouwens, het voerschema wat hij nu heeft is samengesteld door een dierenarts.


Op mijn protocollen staat altijd dat mijn paard fijn over de rug loopt en mooi van de hand soms wat te diep in de aanleuning, voornamelijk tijdens zijgangen. Dit is ook waar ik met mijn instructie aan werk...

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:20

wat zegt je instructie dan van je probleem qua bespiering?
En hoe lang ben je hem alweer aan het oppakken?

Wel lastig dan, je traint dus hetzelfde als toen hij wel bespierd was nog? Of is er iets veranderd? Iets als een zadel wat niet goed zit kan ook al een boel in de war schoppen heb ik gemerkt

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 20:43

leeneliefje schreef:
wat zegt je instructie dan van je probleem qua bespiering?
En hoe lang ben je hem alweer aan het oppakken?

Wel lastig dan, je traint dus hetzelfde als toen hij wel bespierd was nog? Of is er iets veranderd? Iets als een zadel wat niet goed zit kan ook al een boel in de war schoppen heb ik gemerkt



Mijn instructeur ziet hem wel beter worden, maar voor de progressie die we boeken in de training is het weinig. We dachten eerst dat het door een maagzweer kwam, vandaar dus ook laten scopen. Maar daar kwam dus uit dat hij kern gezond is. Dus pas sins deze maand buigen we ons meer over het trainen omdat we eerst dachten dat het over zijn gezondheid ging.

Zadel lag zeer slecht maar met dat zadel heeft hij er dus ook beter uit gezien dan nu. Ondertussen heeft hij dus een nieuwe custom zadel gekregen van mij :)

Er is veel veranderd, tijdens en voor zijn blessures stond hij maar 3 uurtjes buiten op de manege en Nu staat hij 24/7 buiten in dr zomer en in de winter zolang dat de zon schijnt bij mijn nieuwe stal..


Het vreemde aan alles is, hij doet alles beter dan ooit. Hij loopt zo makkelijk alle proeven door, waar we 4 maanden geleden net aan 170 punten reden in het m1 reden we deze week gewoon dik 195 punten.

Hij beweegt zo soepel en met veel balans, mooie schoudervrijheid in de uitgestrekte gangen terwijl hij 4 maanden geleden alleen nog maar aan kon springen.

Dat is het vreemde aan het verhaal. Hij zag er beter uit toen hij minder zwaar werk verrichtte en hartstikke scheef was, slecht zadel en weinig buiten.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:34

Buiten staan kost ook energie. Nu ben ik niet van veel krachtvoer voeren, maar dat komt omdat ik altijd een zeer goede kwaliteit ruwvoer kon voeren.

Inderdaad is het goed om onbeperkt ruwvoer te voeren waar niet veel in zit, maar als je wil dat hij er naast buikvulling ook energie uit haalt, moet je wel iets ander ruwvoer voeren en kan dat niet, dan mag je best je krachtvoer wat omhoog zetten. Het komt uit de lengte of de breedte, ga met je ogen voeren en niet wat erachter op de zak staat.

En verder zoals al gezegd, voor een 11 jarige doe je erg weinig.

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:51

Wat je vaak ziet is dat paarden naast niet juiste training ( niet scherp genoeg en echt door lijf heen) ook niet de juiste voeding hebben waar ze wat mee kunnen. Waarom geef je muesli en brok? Als je paard het goed doet op de gastro waarom muesli bijvoeren. Heb je je voer daadwerkelijk afgewogen of bedoel je een voerschep?

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:01

Naast de andere adviezen zou je ook eens moeten kijken of de gastro nodig is en je dat kunt vervangen.
Ik heb het een hele tijd aan mijn merrie gevoerd,die trouwens met pensioen is en helemaal niks meer doet.
Maar naast dat het wel iets deed voor haar dunne mest,viel het me op dat ze in die periode de buik (die ook bol,was door verteringsproblemen) totaal verloor, maar dat de bespiering erg arm werd....
ze viel eigenlijk af terwijl andere voeding hetzelfde bleef.
Ik vond dat toen erg vreemd
Ik ben er toen wel mee gestopt en heb als eiwitaanvulling subli atleet gehaald en daar knapte ze enorm van op.

Kijk eens goed naar je voerrantsoen.
Hoeveel kilo ruwvoer gaat er daadwerkelijk op een dag in, dus afwegen wat er gegeten word.
Hoe is de kwaliteit van je ruwvoer,kan je paard er rustig van eten
wat mis je dan aan vitamines wat je moet aanvullen
En dan eventueel zoeken naar een muesli of brok,maakt niet zoveel uit maar wat wel hoog in vitamines en mineralen,zit.
En liefst zo min mogelijk toevoegingen die niet nodig zijn
Op,de site http://www.voervergelijk.nl kun je heel veel info vinden en verschillende voeders met elkaar vergelijken.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 22:04

Chesss schreef:
Wat je vaak ziet is dat paarden naast niet juiste training ( niet scherp genoeg en echt door lijf heen) ook niet de juiste voeding hebben waar ze wat mee kunnen. Waarom geef je muesli en brok? Als je paard het goed doet op de gastro waarom muesli bijvoeren. Heb je je voer daadwerkelijk afgewogen of bedoel je een voerschep?



De musli is de stal musli en gastro komt er boven op.

Ik heb een voer analyse laten doen en de ewpas uitgerekend. Dit kwam overeen met de berekeningen van Hartog en pavo die je online kan aanvragen.

Hoe vaak zitten jullie op je paard?
Ik vind 3 keer in de week en 1x goed longeren en 1x rustig longeren eigenlijk wel zat en mijn eigen gezondheid laat meer rijden ook niet echt toe.

O en ik rij op het strand dressuur omdat onze bak een stof bende is..

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers