28-jarige merrie lekt uit tepel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 18:35

Ik zag vandaag bij mijn 28-jarige merrie wat troebel wit vocht uit haar tepel komen!
Ze heeft nooit een veulen gehad en heeft verder ook geen klachten.
Nu las ik ergens dat dit eventueel ook bij cushing kan horen maar ook hier heeft ze eigenlijk geen symptomen van. Uiteraard is haar bespiering flink afgenomen maar dit wijt ik meer aan ouderdom. Verder geen krullende vacht, vetophoping boven de ogen etc.
Haar tepels zijn een heel klein beetje gezwollen maar niet heel gevoelig.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:36

Hele snuggere vraag terug.Staan er hengsten in de buurt.??

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 18:37

Nope, geen hengsten..
Wel een hele enthousiaste ruin die denkt dat hij een hengst is...

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:41

Je vergeet de twee mini hengsten :P. Maar meneer ruin houdt zich wel rustig de laatste dagen. Heb hem wat in de gaten gehouden. Ben benieuwd wat het is...

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 18:45

De minihengsten staan niet echt in de buurt. En fijn dat de ruin wat rustiger is, ook voor hemzelf. :P

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:48

Niet de hengst de schuld geven. Een merrie gaat er gewoon bij liggen hoor om het passend te krijgen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 18:49

??? Ik bedoel dat de hengsten niet in de buurt van de merrie staan.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:57

Merrie bij mij in de buurt was gaan zwemmen naar een ukkie twee percelen verder. :D

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 18:59

Dat is niet zo mooi. Maar dit is in dit geval uitgesloten. Ze is niet gedekt. Dat weet ik 100% zeker.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:01

Maar even serieus de weggevallen bespiering is wel een teken.
Anders gewoon testen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:12

Er is afgelopen week trouwens wel gedekt met de mini’s... lijkt me een onlogische reactie maar merk wel de onrust aan de andere enthousiaste ruin en eerder ook bij ‘mijn’ enthousiaste ruin. Misschien heeft het ook op haar wat invloed gehad? Je weet hoe veel herrie de dekkende hengst maakt...

En idd fijn voor ruin zelf :')

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 19:14

Oké. Ik hoop maar dat dat een verklaring is dan. Ik zal het in de gaten houden. Thanx.

Tancreda4

Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:30

Mijn merrie heeft dit ook. Nu sinds begin juni. Wordt niet erger opzich maar vooral 1 speen is duidelijk vol. Ene dag wat meer vocht dan andere. Niet warm of hard, dat moest ik in de gaten houden ivm uier ontsteking. Als ik er in knijp komt er echt veel uit, idd wittig vocht. Ook niet hengstig nu (duurt het ok te lang voor), nooit drachtig geweest en nu ook niet (lijkt mij onmogelijk).

Da zei dat het iets van oedeem kan zijn. Bv Door gras of omdat ze wat dik is. Maar ik blijf het heel vreemd vinden en kan er weinig over vinden.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:39

De samenstelling van het gras kan er voor zorgen dat een merrie gezwollen uiers krijgt en dit samen met het weer ("alles wat meer laten hangen") kan er toe lijden dat er wat vocht mee uit komt.
Kan geen kwaad maar de meeste vinden het wel fijn als je het koelt en even in gaten houden of het geen uier onsteking word, vooral als het vocht er niet meer uit kan door vuil, kan het een ontsteking worden.

Verder hoeft ze er zelf helemaal geen last van te hebben. Gaat ook vanzelf weer over.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Dorien66

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:41

Geen zichtbare verschijnselen van cushing betekent niet dat ze het niet heeft. Mijn merrie vertoonde uiterlijk niets anders dan dat ze wat meer stond te tukken dan vroeger, maar haar waarden bleken sky-high bij een cushing-check. Ik zou er toch op laten controleren wat later in het jaar. Dan is het gratis (ik geloof in september en oktober, vraag de da even). Cushing is goed controleerbaar als je er op tijd bij bent.

instagram: @dorien_66

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:51

Is het bij jullie merries aan één kant of beide kanten? Mijn merrie (Cushing, staat op Prascend) heeft aan één kant dikke uier, komt niks uit. Heeft ab gehad tegen ontsteking maar hielp niet echt. Soms beetje hard maar meestal gewoon iets dik. Dierenarts weet ook niet echt, dacht nog aan novacam proberen maar omdat het nu niet meer hard is en ze er geen last van lijkt te hebben denk ik tja ik kijk het maar even aan tot de warmte weg is.
In haar jonge jaren heeft ze ook aantal keer uier ontsteking gehad, maar dat is zo'n 15 jaar geleden.

Tancreda4

Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:22

Ze had tijd terug aan beide spenen wat opgedroogd vocht zitten maar het is vooral 1 speen die vol zit. Mijn merrie heeft (naar mijn weten) geen cushing. De DA zei dat het mogelijk Door het gras kon komen of wat (vreemde) oedeem vorming Door een bacterie die ze van teken had opgelopen. Echter zou ze daar nu overheen moeten zijn.

Wat opgedroogd vocht. De voor haar rechter speen is steeds het volste.
Afbeelding

Ze is een paar dagen (half juni, dat de bacterie ook was geconstateerd) zo geweest. Maar dit was 2 a 3 dagen maximaal. Behoorlijke vocht zak.
Afbeelding

Nu vooral de speen zoals op eerste foto. Minimaal maar wel vol vocht en voel je duidelijk.

Momo94
Berichten: 1111
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:48

Uier ontsteking?


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: 28-jarige merrie lekt uit tepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:14

Thanks tancreda. Inderdaad gek dat er niet veel bekend over lijkt te zijn.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:35

Onze KWPN merrie heeft het ook sinds een paar weken. Ze is 10 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad. Heeft wel voordat het begon in een staltent naast een hengst gestaan. Na het rijden spuit het eruit en 1 uier is nu ook iets dikker dan de andere. Ze heeft geen koorts.

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:05

Ik schop dit topic even omhoog.

Ben benieuwd hoe het met je paardje gaat. Mijn pony van 22 is dit jaar ook begonnen met melk geven. Na wat verschillende klachten toch begonnen met prascend. Ze zag er wel weer wat beter uit en ze knapte duidelijk op, maar haar uier bleef dik en bleef melk uit komen. Maar goed, ze leek er geen last van te hebben, dus gelaten voor wat het is..

Nu begint ze toch weer wat te klooien. Het is weer wat dikker en het is wat warm/klam bij de uiers, tussen haar achterbenen. Ook met rijden bokt ze wat vreemd vanachter en ze loopt wat kort. Heb niet het idee dat het van het zadel komt, maar duidelijk van de uier. Het rare is ook dat het na wat losrijden ook veel beter is.. Ze is ook duidelijk niet in haar hum.

Ben benieuwd hoe het nu met de jouwe gaat en of je wat herkent in dit verhaal?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers