Beste vitaminepil?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 08:43

Omdat oa mijn b11 en vitamine D te laag zijn, wil ik op aanraden van de huisarts deze bij gaan slikken.
Nu weet ik voor mijn paarden altijd heel goed wat ik wil en wat het beste is , maar voor mezelf zie ik door de bomen het bos niet meer.

Welke vitaminemerken slikken jullie? En is het bijvoorbeeld slim om beide apart te slikken of kan ik beter gaan voor een multivitamine?


Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:04

Mijn huisarts zei dat je niet moet investeren in dure merken maar dat (bijv) kruidvat huismerk ook prima is, zelfde bestanddelen alleen dan zonder merkje.

ik neem mijn vitamines (b12 en D) apart

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Meliaforever

Berichten: 12033
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:18

Ik zou ze apart nemen. Vitamine D zou ik in vloeibare variant nemen of zo'n olie capsule. Dat neemt beter op.

Ik heb staan van De Tuinen (Holland and barrett), Vitals, BetterYou en Solgar

------------------------------

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:21

ben erg tevreden over solgar (slik magnesium, visolie en vitamine D van ze)

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:51

Ik slik Vitals, dit maakte bij mij wel een enorm verschil na Davitamon. Andere mensen uit mijn omgeving merkten ook meer verschil bij duurdere merken dan bij (huis)merken met meer synthetische vitamines.

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Janneke2

Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:20

mirriejj schreef:
Omdat oa mijn b11 en vitamine D te laag zijn, wil ik op aanraden van de huisarts deze bij gaan slikken.

Heel elementair: vitamine D is vetoplosbaar - vitaminen B zijn wateroplosbaar.

Een multivitamine is op zich prima; het heeft mbt vitamine B 11 tekort zin om B complex te slikken (alle vitaminen van het B complex helpen elkaar) en kies mbt vitamine D voor iets van drinkolie, capsules etc.
(B12 werkt in praktijk alleen met smelttabletjes onder de tong.)

Ik beschouw de volgende merken als serieuze kandidaten: aov, bonusan, ortica, solgar en vitals. (De lijst is denk ik langer - @ Donna van Z: ik vind dat je huisarts de plank missloeg.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-07-18 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:22

Vitamine d neem ik 5000iu per dag.
Had n serieus tekort.
Merk is Healthy origins.
Besteld in Amerika.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:31

In de wintermaanden slik ik centrum.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:46

Solgar, Salus of Orthica :) in iedergeval geen syntetische vitamines/mineralen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:52

Ik meen dat de DA drogist eigen merk vitamine tabletten ook natuurlijk zijn. Geen synthetische 'troep'.
Zelf slik ik magnesium citraat van Solgar. Deze werkt voor mij het beste.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:53

Solgar vind ik het beste. Slik o.a. magnesium citraat en in de winter vitamine D.

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:09

ItsMe2 schreef:
Ik meen dat de DA drogist eigen merk vitamine tabletten ook natuurlijk zijn. Geen synthetische 'troep'.
Zelf slik ik magnesium citraat van Solgar. Deze werkt voor mij het beste.

Keet schreef:
Solgar, Salus of Orthica :) in iedergeval geen syntetische vitamines/mineralen


Onzin, juist kiezen voor synthetisch in dit geval.
D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 worden in synthetische vorm beter door het lichaam opgenomen dan in natuurlijke vorm. Vitamine E altijd kiezen voor een natuurlijke variant. Voor alle andere vitamines maakt het niks uit wat je doet.

Verder zou ik bij B12 even kritisch kijken waarom je een tekort hebt. Ben je vegetariër of veganist dan zijn tabletjes prima, in andere gevallen zou ik na het slikken van een supplement de huisarts vragen nog een keer opnieuw te prikken aangezien de kans dan groter is dat je het niet goed kunt opnemen en dan heeft suppletie met een tablet geen enkele zin.
Vitamine D zou ik ook in een druppel doen, maar dat is meer gevoelsgewijs, want ook tabletten worden bij de meeste mensen prima opgenomen.

Welk merk je kiest doet er niet zoveel toe, kijk goed naar je dosering en ga geen absurd hoge doseringen slikken maar gewoon normale standaard (10mcgr per dag vitamine D is voldoende, B12 een beetje afhankelijk van je tekort en dus ook de oorzaak van je tekort).

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:44

Secricible heb je een bron voor deze bewering mbt organisch vs. Anorganisch ik kan me hier namelijk totaal niet in vinden en zou graag willen weten waar je dit op baseert? Hydroxycobalamine beter dan adenosylcobalamine en of methylcobalamine? Synthetische B6 beter dan de organische die ook nog minder risico geeft op stapeling met alle mogelijke gevolgen van dien?

Wacht ik heb je bron gevonden. Dit gaat niet over organische vs anorganische pillen maar over pillen vs. voeding!

B12 prikken is na suppletie tijdenlang onbetrouwbaar. Wel ben ik het eens dat B12 in slikvorm meestal geen zin heeft. Ik zou die dan ook apart asviseren in smelttablet voor opname via het slijmvlies.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 11:51

b12 krijg ik inderdaad gespoten, smelttabletten neem ik niet op.

Dankjewel voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee!

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:51

Alwiene schreef:
Secricible heb je een bron voor deze bewering mbt organisch vs. Anorganisch ik kan me hier namelijk totaal niet in vinden en zou graag willen weten waar je dit op baseert? Hydroxycobalamine beter dan adenosylcobalamine en of methylcobalamine? Synthetische B6 beter dan de organische die ook nog minder risico geeft op stapeling met alle mogelijke gevolgen van dien?

Wacht ik heb je bron gevonden. Dit gaat niet over organische vs anorganische pillen maar over pillen vs. voeding!

B12 prikken is na suppletie tijdenlang onbetrouwbaar. Wel ben ik het eens dat B12 in slikvorm meestal geen zin heeft. Ik zou die dan ook apart asviseren in smelttablet voor opname via het slijmvlies.


grappig dat je zegt mijn bronnen gevonden te hebben, ben benieuwd waar jij je op baseert.
Mijn bron is mijn werk, ik ben zelf diëtist en heb dus een opleiding gevolgd, ook over welke vitamines het meest verstandig zijn. Dat is dan ook mijn bron, geen specifiek document of onderzoek maar gewoon jarenlange studie en bijscholing.

Maar ik wil vanavond best even voor je kijken voor digitale bronnen om dat te ondersteunen. Het gaat iig niet over voeding vs pillen, maar puur om de verschillende supplementen. Je zou eens bij het vitamine informatie bureau kunnen kijken, die hebben er ongetwijfeld wat over te zeggen, maar ik weet eigenlijk niet hoe hun bronvermelding is, dus hoe betrouwbaar hun website is.
Synthetische supplementen worden door het lichaam vaak efficiënter opgenomen. Daardoor werken ze beter als een natuurlijk supplement. Stapeling van B6 is echt iets uitzonderlijks, een theoretisch iets als je absurde supplementen slikt met een niet-logisch dieet. Maar geen erg realistisch probleem, dus dat heeft niet zoveel zin dat aan te halen. Vitamine E is dus de uitzondering, natuurlijk E is 2x zo effectief als wat er synthetisch wordt geproduceerd.

Ik denk dat voeding voor de meeste vitamines altijd de beste "suppletie" is en dat vitamine C tabletten geen fruit moeten vervangen. Maar vitamine D en B12 zijn daar nou juist weer de uitzonderingen op naar mijn idee. Meer dierlijke producten eten lijkt me nooit een zinnig advies en voor vitamine D kom je gewoon niet zo heel ver in NL, al helemaal niet met eten.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:04

Dat van die bron zei ik omdat het vitamine informatie bureau inderdaad exact heeft staan wat jij zegt in precies dezelfde volgorde ook nog. Alleen staat daar wel vermeld dat men het heeft over voeding vs pil.
Ik ben van mening dat als je gaat supplementeren omdat je dus blijkbaar niet voldoende binnen krijgt via de voeding dat organisch dan juist de voorkeur heeft. Als je per vitamine of mineraal gaat bekijken is er in een groot deel van de gevallen duidelijk verschil in opneembaarheid. Ik geef de voorkeur aan vormen die je lichaam niet meer zelf om hoeft te zetten zoals bij de hierboven genoemde b12 vormen. En bijvoorbeeld magnesium heeft zoveel vormen maar behalve als laxeermiddel zou ik nooit de in goedkope supplementen verwerkte magnesiumoxide aanraden. Ik heb geen opleiding gevolgd maar wel heel erg veel eigen research gedaan en ik ben niet iemand die daarvoor het eerste beste bericht gelooft maar duik graag de (vaak Engelse) wetenschappelijke artikelen in.

Ben trouwens oprecht nieuwsgierig waarom je zegt dat meer dierlijke producten eten nooit een zinnig advies zou zijn?

Edit: kijk eens naar de B6 in vrij veel B complex producten in vergelijking met de veilige grens laat staan de aanbevolen hoeveelheid. Je zou je wel eens rot kunnen schrikken. Het risico op stapeling is echt niet geheel denkbeeldig

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:13

dan wil ik beste even voor je zoeken van de week, maar dat houd je dan tegoed ;) En dat de volgorde hetzelfde is moet je maar zien als toeval, eerst de vetoplosbare vitamines, daarna de B-vitamines in volgorde en daarna de rest is gewoon hoe ik ze destijds geleerd heb in de opleiding en nooit meer los heb gelaten. Misschien was dat destijds wel via het vitamine informatie bureau, dat zou ik niet meer durven zeggen ;)
Net wel even gekeken op het VIB (tenminste, ik denk dat je deze link bedoeld https://www.vitamine-info.nl/nieuwsarti ... mines-294/ dus daar baseer ik me nu even op) en ik vind het idd een beetje een matig stuk. Want in het begin hebben ze het over "Winnen uit de natuur en maken in een lab" en later noemen ze inderdaad gewoon uit standaard voeding. Geen erg lekkere bron dus snap waar je over valt. Ik ga proberen dat te verbeteren voor je ;)

En w.b. je laatste opmerking. Je hebt gelijk, ik beschrijf het wat kort door de bocht. Maar ik denk gewoon dat gezien de maatschappelijke ontwikkeling en milieusituatie het nooit zo heel erg wijs is om mensen te adviseren meer vlees te gaan eten. Maar als een veganist of vegetariër een B12 tekort heeft en liever vlees/dierlijke producten eet dan een supplement slikt is het natuurlijk een advies wat het voedingsprobleem prima oplost, dus in zoverre is het natuurlijk wel zinnig te noemen.

Ok, back to work ;)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:29

Ik heb zeer sterke vitamine van WLS

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:57

Wat weten jullie veel :D interessant om te lezen.
Orthica gebruikt mijn moeder altijd. Zij is er erg tevreden over.

Mag ik vragen wat jullie van Floradix vinden?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:01

Ben net begonnen met Floradix tabletten. Kan er nog niets zinnigs over zeggen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn


rocky_1995

Berichten: 653
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Beste vitaminepil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:23

Ik slikte eerst vitamine tabletten van de Kruidvat, maar tegenwoordig Vital elke dag. Is een stuk duurder, maar deze is ook heel veel beter dan die van de Kruidvat. Volgens mijn chiropractor is dit 1 van de beste vitaminetabletten qua bestanddelen en verhoudingen en gezien hij helemaal in too fit en gezond eten en leven is vertrouw ik erop dat dit best zo zal dit best zou zijn haha. :+

[o]

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:38

Overigens ben ik zelf heel enthousiast over de multi's van essential organics, ik slik zelf de multi energy. Daar zit overigens méér, veel meer B6 in dan ik wenselijk vind, maar omdat het onder de veilige dosering blijft én omdat ik er maar 1 per dag neem ipv de aanbevolen 2 vind ik het toch acceptabel. De belangrijkste reden daarvoor is dat ik mij compleet rot gezocht heb naar een multi met zoveel mogelijk goed opneembare vormen van alles erin maar zelf 1 probleem heb en dat is dat ik geen -citraat vorm verdraag. En dat, een multi met goed opneembare stoffen zonder citraten erin, is bijna niet te vinden. De Essential Organics Energy is dat dus wel en daarom neem ik de hoge B6 met frisse tegenzin op de koop toe (wel in de p5p vorm waardoor ik de overtuiging heb de het risico op stapeling nihil is).

Of ik een multi of los zou adviseren hangt af van hoe de rest van je waardes is. Gezien B11 te laag is vraag ik mij af hoe het met de B12 en je IJzer gesteld is? Indien de B12 ook in de laagnormaal waarde of lager zit én er sprake is van klachten die kunnen passen bij het B12 tekort beeld zou ik kiezen voor een smelttablet met B12 en foliumzuur/folaat (B11) en liefst zelfs nog B6 erin. Ik ben zelf erg enthousiast over de Combi 6000 van Vitakruid. Absurd hoge B12 dosering geef ik meteen toe, maar wat je niet nodig hebt breek je wel weer af. Maar wel een combi van zowel Adenosylcobalamine als Methylcobalamine welke beide goed opneembaar zijn en het ziet er door ervaringen van gebruikers naar uit dat je lichaam baat heeft bij beide vormen. In deze tabletten zit eveneens folaat én een bescheiden hoeveelheid B6 wat ze in mijn ogen erg mooi samengesteld en compleet maakt. Doordat het smelttabletten zijn gaat de opname via het wangslijmvlies en niet via de maag waardoor een eventueel probleem met de intrinsieke factor (dit speelt vaak wanneer er ondanks de juiste voeding tóch een B12 tekort ontstaat) buitenspel gezet wordt.

Wat de D betreft, Ga gewoon voor D3, cholecalciferol, is voldoende en betaalbaar te krijgen. Secrible adviseerde 10mcg, ik zou de dosering van 10mcg (400IE) óf 20mcg (800IE) misschien laten afhangen van in hoeverre er factoren zijn die je meer gevoelig maken voor D tekort. In principe zou 10mcg inderdaad moeten volstaan, maar eventueel kan je arts vast ook adviseren wat in jouw persoonlijke situatie het beste is.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:01

Er zijn maar weinig vitamine/supplementen die echt effectief worden opgenomen door het lichaam. Calcium, magnesium, vitamine D en B12 kunnen effectief worden bij geslikt. De a tot z vitaminepillen hebben vaak geen enkele zin.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:50

RoyceMack schreef:
Er zijn maar weinig vitamine/supplementen die echt effectief worden opgenomen door het lichaam. Calcium, magnesium, vitamine D en B12 kunnen effectief worden bij geslikt. De a tot z vitaminepillen hebben vaak geen enkele zin.


Toch merk ik het wel of ik ze neem of niet. Ik heb gewoon eigen merk Kruidvat of Etos.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:00

ik gebruik de multi vrouw van Vitortho.
Zonder zooi er in.
De meeste die je in de supermarkt haalt zitten vol extra stoffen... zoals suiker.

Iwalesta M1 + 7

















Euforie, Scandic x Stedinger x Gribaldi
Euforie L1 + 6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: F_inley, GoogleAdsense, RedRoses en 61 bezoekers