kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:27

Foto in spoiler omdat het nogal een heftige aanblik geeft!

Vanmorgen vond ik een van mijn twee kippen zwaar toegetakeld naast ons terras. Het bot van haar ene achterpootje was zelfs kapotgebeten in de lengte!
Wie kan mij vertellen welk roofdier dit op zijn geweten heeft?

Nu blijft helaas de dochter van deze kip alleen over, kan ik haar beter onderbrengen bij iemand die kippen heeft? Ik wil eigenlijk niet meer kippen.


Spoiler:
Afbeelding

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:28

Vos? Ik zag op facebook dat er veel kippen vermoord waren door vossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:30

Steenmarters en ratten zijn hier ook vaak de schuldigen. Als bij mijn ouders thuis kippen vermoord worden is het 9 vd 10 keer door een steenmarter of een rat.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:31

Ik denk ook de vos.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:31

Volgens mij een steenmarter of een bunzing. De vos neemt meestal de kop mee.
Hier paar jaar geleden ook zo'n ravage. 3 kipjes dood ;(

De overgebleven kip kan je idd misschien best aan iemand geven waar ze nog kippen hebben als je er geen 2e meer bij wil nemen.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:33

Denk marter

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:36

Ik denk ook een marter.
De foto staat bij mij trouwens niet in spoiler?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:36

Ach Pandora, wat een rotgezicht he.

Steenmarters doden geen kippen volgens 'het kippenforum' en vossen zouden de kop eraf bijten. Ik snap er helemaal niks van dat dit gebeurd is. Ze lopen al ruim een jaar vrij op het erf en hebben een grote paardenbox in de stal als nachtverblijf en daar eten en drinken en leggen ze ook.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:38

nee geen vos, die trekken de koppen er af grrr weet ik helaas uit eigen ervaring... misschien vanzelf doodgegaan en daarna aangevreten?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:40

Huh? Steenmarters zijn echte killers. Ik zie ze hier vaak 's avonds de straat oversteken. Doen telkens hetzelfde rondje bij iedereen in de buurt waar kippen zitten en als ze erbij geraken heb je prijs. Buuf vergat z'n hok dicht te doen en was 20 brahma's armer :7

Hier kan je geen 2 weken kippen levend houden als ze niet in een afgesloten nachthok zitten.

Met dit aanhoudende droge weer hebben ze honger en gaan ze ook op plaatsen waar ze normaal niet komen. Dus waarschijnlijk bij jou in de stal deze keer. :\

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:43

ellenimar schreef:
nee geen vos, die trekken de koppen er af grrr weet ik helaas uit eigen ervaring... misschien vanzelf doodgegaan en daarna aangevreten?


Maar waardoor dan? Het moet in de ochtend gebeurd zijn, dan zijn vossen en marters en zo toch niet meer op jacht? En het lag helemaal bezaaid met veren, dat zou toch niet hoeven als ze vanzelf dood is gegaan en aangevreten zou zijn?
Eten eksters en bonte spechten aas? Die vogels hebben wij hier in de tuin. Ook is er een buizerdfamilie in de bomenrij om ons land. Maar die vallen toch geen kip aan?

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:44

Wij hebben al onze kippen in een nachthok vanaf het moment dat het gaat schemeren, dit is geen beet van een vos. Die bijt de kop eraf en neemt de kip mee. Die bijt ze ook eerst allemaal dood bij de nek en dan neemt hij ze mee. Zo helaas al een aantal kippen kwijt geraakt :=

Deze beet kan van allerlei dieren komen, zelfs een hond kun je niet uitsluiten. Sterkte iig. Mocht je in de buurt wonen, mag je de kip die over is wel bij mij onderbrengen. Ik heb er 16 en een schitterend enorm nachthok en weiland waar ze hun eigens tuk hebben omheind van 20 bij 18 meter := desnoods tijdelijk tot je zelf een nachthok hebt en een extra kipje.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:45

Marters zijn ook gek op de kop. Zij bijten hun prooi in de nek en nemen hem dan het liefst mee. Je zou kunnen zoeken naar bijtwonden in de nek? Ik zou een steenmarter of bunzing zeker niet uitsluiten.

Ik zou dan ook aan een kat denken. Is dat geen optie?

Marters jagen in de ochtend en avond, dus dat kan prima. En de veren moeten er toch uit om bij de kip zelf te kunnen.

Ik zag pas bij ons in de wei twee eksters een jonge merel aanvallen, dus ook dat kan..

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:46

Cayenne schreef:
Ik denk ook een marter.
De foto staat bij mij trouwens niet in spoiler?


Hoe kan dat nou weer :o

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:47

Ik denk overigens niet dat een ekster deze schade aangericht heeft het lijkt echt alsof een roofdier een hap heeft genomen en dan is gaan schudden oid. Kat zou ook zeker een optie kunnen doen. Steenmarters zijn ook eerder geneigd de nek te pakken. Dit lijkt mij eerder een dier die normaal geen kip op het menu heeft. Levende kip dan welteverstaan :=

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:47

Steenmarters pakken wel kippen, naar meestal vind je dan alleen het lijfje terug zonder kop. Onze kat pakte ook wel kippen (normaal komt hij niet buiten, maar hij was ontsnapt). Dat zag er ook wel een beetje zo uit.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:48

beert schreef:
Marters zijn ook gek op de kop. Zij bijten hun prooi in de nek en nemen hem dan het liefst mee. Je zou kunnen zoeken naar bijtwonden in de nek? Ik zou een steenmarter of bunzing zeker niet uitsluiten.

Ik zou dan ook aan een kat denken. Is dat geen optie?

Marters jagen in de ochtend en avond, dus dat kan prima. En de veren moeten er toch uit om bij de kip zelf te kunnen.

Ik zag pas bij ons in de wei twee eksters een jonge merel aanvallen, dus ook dat kan..

Een kat? Kan die een kippenpoot in de lengte afvreten? Echt, ik wist niet wat ik zag en dacht dan ook niet direct aan een kat.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:48

Bij mij staat de foto wel in een spoiler :j
Eksters zijn aaseters, maar gaan geen kip doden.
Marters en bunzings jagen bij valavond en bij zonsopgang. Dus het moment ook dat de kippen buiten komen. Verklaart ook de hoop veren overal.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:48

Heb je een foto van de uitgetrokken/afgeknaagde veren? Daar kun je namelijk aan zien of het om een roofvogel ging of toch een groot zoogdier.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:50

Mer1980 schreef:
Wij hebben al onze kippen in een nachthok vanaf het moment dat het gaat schemeren, dit is geen beet van een vos. Die bijt de kop eraf en neemt de kip mee. Die bijt ze ook eerst allemaal dood bij de nek en dan neemt hij ze mee. Zo helaas al een aantal kippen kwijt geraakt :=

Deze beet kan van allerlei dieren komen, zelfs een hond kun je niet uitsluiten. Sterkte iig. Mocht je in de buurt wonen, mag je de kip die over is wel bij mij onderbrengen. Ik heb er 16 en een schitterend enorm nachthok en weiland waar ze hun eigens tuk hebben omheind van 20 bij 18 meter := desnoods tijdelijk tot je zelf een nachthok hebt en een extra kipje.


Dank voor je aanbod. Woon in Lemelerveld, niet echt naast jouw deur, maar ik zal het er thuis ff over hebben.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:55

Een marter of een wezel. Wezel slacht je kip en drinkt enkel was bloed. De rest laten ze achter.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:01

Egel kan ook nog.Een vos had als er maar 1 dode is de kip meegenomen.Ik leg als ik een dode kip heb,de kip op de mesthoop.De vos komt die dan altijd halen.Verder sluit ik snachts altijd de kippen op om ze om 8 uur los te laten dan zijn de meeste dieven weg,overdag lopen ze bij ons ook op de wei.
Als een vos jongen heeft jaagt hij ook in de dag,maar dan neemt hij als nog de kip meer voor zijn jongen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 17:15

Thats_Me schreef:
Heb je een foto van de uitgetrokken/afgeknaagde veren? Daar kun je namelijk aan zien of het om een roofvogel ging of toch een groot zoogdier.


Hier foto's van wat veren. Wat ik ook wel gek vond is dat er geen bloed te zien was op de kip of op de grond.
Afbeelding


Afbeelding

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 17:16

Mijn man heeft onze twee kippen vanmorgen om 06.00 uur nog gezien in de stal.
Ik heb zojuist ook de foto's naar de jachtopziener gestuurd, wie weet kan hij mij ook wat meer vertellen.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:33

Ik denk een buizerd oid. Kip was waarschijnlijk te zwaar om mee te nemen, dus heeft ter plekke ervan gegeten. Toen is de roofvogel misschien verstoord en vertrokken. In de vroege ochtend is dan niet zo gek, omdat juist in de vroege morgen de buizerds hongerig zijn van de nacht. Hier laat ik de kippen ook pas wat later op de ochtend vrij, want ben in het verleden aan buizerds juist in de vroege morgen kippen verloren, maar nog nooit later op de dag.