Heel snel geïrriteerd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LoveGlove

Berichten: 7914
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 15:15

Ik weet niet wat er mis met me is.

Sinds een tijdje raak ik enorm snel geïrriteerd door mijn ouders.

Ik ben nu 17, dus het zou ook gewoon aan mijn leeftijd kunnen liggen.
Maarja mijn ouders zitten me echt behoorlijk in de weg. Ik wordt normaal gesproken nooit zomaar geïrriteerd om iets. Maar sinds een tijdje kan alleen het zien van mijn ouders me al helemaal geïrriteerd krijgen. Soms zelfs boos.

Nu komt er vanavond bezoek, en dat wilde ik helemaal niet. Normaal laat ik het dan los, maar nu ben ik van binnen helemaal boos dat er vanavond bezoek komt. Ik was hele andere, voor mijn doen, vele belangrijkere dingen van plan, en dat gaat nu niet. Dit is een van de vele dingen waar ik dus geïrriteerd door raak.

Mijn ouders zitten me gewoon constant in de weg. En ik snap niet waardoor het komt. Ik vind het enorm vervelend dat ik zo snel geïrriteerd ben, want zo ben ik niet. Ik houd het altijd binnen, want mijn ouders verdienen zoiets gewoon niet.

Waar zou dit door komen?
Weet iemand het?

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)


little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:17

Pubertijd . Hormonen waarschijnlijk .
Gebruik je een pil?
Zou kunnen sat dit dan niet de juiste voor je is qau dosering

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:18

Kan het niet komen door vakantie waardoor je veel meer op elkaars lip zit?

Moet jij thuis blijven voor dat bezoek?

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:21

Dat is echt een leeftijds- en hormonending. :D
Hoort er helemaal bij. Probeer ze dan wat uit de weg te gaan en een beetje je eigen ding te doen. Maar reageer je niet af op hen, dat is niet eerlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:22

Dat hoort bij het proces waarin je je uiteindelijk los maakt van je ouders in combinatie met hormoonveranderingen.

Probeer zelf te blijven relativeren en praat erover. Dat laatste heb ik vroeger helaas niet gedaan en uiteindelijk explodeerd de boel dan.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:26

little_birdy schreef:
Pubertijd . Hormonen waarschijnlijk .
Gebruik je een pil?
Zou kunnen sat dit dan niet de juiste voor je is qau dosering


Dit inderdaad, toen ik stopte merkte ik pas wat voor invloed het had qua saggarijnig/geirriteerd zijn.

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:28

Dat is echt rot, maar waarschijnlijk komt het door de leeftijd. Volgens mij ergert iedereen op die leeftijd zich kapot aan z’n ouders :')

Tegen de tijd dat je uit huis gaat komt het vrijwel altijd weer goed *\o/*

[o]

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:28

Herkenbaar ja, totaal irrationeel je ergeren aan alles wat ouders/broers/zussen doen (en andersom ook haha). De beste oplossing voor ons was dat ik lekker op kamers ging toen ik 18 was. Eerst ma-vr en later zondag avond-vr. Toen was de relatie tussen ons allemaal ineens een stuk beter :D

_Nancy

Berichten: 14090
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:38

Pff, jij bent boos/geïrriteerd omdat je ouders bezoek hebben gepland in HUN huis en nu kun jij je eigen plan niet trekken?
Ten eerste is het dus HUN huis en ten tweede hoef jij er toch niet perse bij te zijn..

Je geeft aan al bij het zien van je ouders boos/geïrriteerd te worden.. Zij geven je alles wat je nodig hebt om groot te worden, kleren en eten en je eigen kamer, en jij bent alleen maar boos op ze? Klinkt niet erg eerlijk, wel?

Klinkt inderdaad erg puberaal/hormonaal en je hebt je er maar overheen te zetten.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.. Maar als je je bericht over een paar jaar terug leest, zul je ook wel denken: jeetje, wat was ik een puber.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 30-07-18 15:41, in het totaal 3 keer bewerkt

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:39

Jij wil geen bezoek? Helaas heb je daar niets over te zegge dus daar kan je je druk om maken maar dat lijkt me doodzonde van je energie.
Ben je overigens verplicht om de hele avond op te zitten en pootjes te geven als de visite er is? Je kunt toch ook wat voor jezelf gaan doen?

Anoniem

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:56

Goh sneu dat ts zo aangevallen wordt.
Kan me het wel goed voorstellen, en daarom ben ik op mezelf gaan wonen ;)

Heb je vakantie? Dus nu meer tijd bij je ouders?
Ga na wat je dwars zit; waarom word je boos/geïrriteerd?
Zit je wel lekker in je vel?

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:04

Juist dat bagataliseren is vervelend. Je zit er immers wel gewoon mee, of het nou terecht is of niet.
Het is goed om dat gewoon ook te laten weten dat je in de knoop zit met jezelf.

Een angststoornis is ook niet reeel maar daar zegt ook niemand: stel je niet aan.

Zoek je eigen pad en probeer te begrijpen wat je precies dwars zit. Waarschijnlijk hebben veel vriendinnen precies hetzelfde.


Mondy

Berichten: 11819
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:12

Vergis je ook niet wat deze warmte met je kan doen.. hoor van meerderen dat ze de laatste tijd minder kunnen hebben en die zijn allemaal 30+ :(:)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:27

Ik heb zelf 2 tienerdochters en heb dus 1 tip.Ga boven op je kamer zitten.Lekker rustig.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:34

:(:)

Hoogstwaarschijnlijk een combinatie van puberale hormonen en de warmte.

Ik vind het overigens top dat je je realiseert dat je ouders OK zijn maar jij momenteel niet helemaal. Hou een beetje afstand als dat kan, leg aan ze uit hoe je je voelt en geef ze op zijn tijd een knuffel. Komt goed maar dat duurt misschien iets langer dan je zou willen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:41

_Nancy schreef:
Pff, jij bent boos/geïrriteerd omdat je ouders bezoek hebben gepland in HUN huis en nu kun jij je eigen plan niet trekken?
Ten eerste is het dus HUN huis en ten tweede hoef jij er toch niet perse bij te zijn..

Je geeft aan al bij het zien van je ouders boos/geïrriteerd te worden.. Zij geven je alles wat je nodig hebt om groot te worden, kleren en eten en je eigen kamer, en jij bent alleen maar boos op ze? Klinkt niet erg eerlijk, wel?

Klinkt inderdaad erg puberaal/hormonaal en je hebt je er maar overheen te zetten.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.. Maar als je je bericht over een paar jaar terug leest, zul je ook wel denken: jeetje, wat was ik een puber.


Nou zeg, zelf nooit puber geweest?
Tuurlijk snapt TS zelf ook wel wat je zegt, dat schrijft ze ook.
Maar haar gevoel is gewoon heel erg normaal. Elke puber gaat zich kapot ergeren aan zn ouders rond die leeftijd, volledig normaal. De ene uit dit wat meer dan de ander.

Man, toen ik 16 was wist ik zeker dat ik de allerstomste ouders had, niks deden ze goed. Kwam ik thuis, vroegen ze hoe mijn dag was. Als ze het niet vroegen was het ook niet goed. We aten elke dag iets waar ik geen zin in had en er kwam idd bezoek op momenten dat ik er geen zin in had en alleeeeen maar stomme mensen. De was werd nooooooit op tijd gedaan, want altijd dat ene jurkje werd nooit binnen een dag weer gewassen in mn kast gehangen. En de boodschappen nooit op tijd aangevuld, en er was nooit genoeg chocola :+
Niet herkenbaar??

Nu ben ik 32 en is het weer goedgekomen. Heb zelf een kind en kan nu ook wel zien dat mijn ouders het wel heel goed hebben gedaan :')

[o]

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:41

:D
Britta31 schreef:
Ik heb zelf 2 tienerdochters en heb dus 1 tip.Ga boven op je kamer zitten.Lekker rustig.

Niet banketstaaf maar poetsen.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:44

We zijn allemaal puber geweest, de een wat heftiger dan de ander. Dus we herkennen wat je doormaakt en wees gerust, er komt een eind aan.

Aan gevoel kun je niks doen. Je kunt het niet uitschakelen. Het helpt mss als je het probeert te relativeren. Wat voel je? Waarom maakt het je zo boos? Probeer afleiding te zoeken en je zult merken dat het gevoel minder intens wordt. En als het echt op komt kun je mss beter even afstand nemen van je familie. Dan hoeft je je later ook niet rot te voelen omdat je het op hun afgereageerd hebt.

LoveGlove

Berichten: 7914
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 17:09

Dus het ligt gewoon aan de leeftijd. Dan heb ik iig geen rare dingen ofzo, dus dat is mooi :)

De pil, daar zit ik aan. En het leukste verhaal is dat ik die van mam MOET nemen, want ja, je weet maar nooit. Ik snap haar wel, maar ik wil het niet. Het is veel gezonder om zonder pil te leven. Maarja goed.

Voor de mensen die me ‘aanvallen’ over dat ik me niet zo moet voelen over mijn ouders omdat het mijn ouders zijn die alles voor me doen: dat realiseer ik me ook wel. Ik zei al, ik houd me altijd in, omdat ze het gewoon niet verdienen dat ik me zo ontzettend irriteer aan ze. Je hebt geen idee hoe vaak ik tot 10 tel op een dag :')

Verder, dankjewel iedereen. Ik zal het er met mijn ouders over hebben. Ik ga nu toch eten, dus dat is een perfect moment om het over te hebben. Je zult straks na her eten nog wel van me horen :)

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:15

Dat herken ik wel van vroeger, hier was de oplossing ook op kamers :D

Daarnaast mag je vanaf je 16e veel medische beslissingen zelf maken, dus je moeder mag je niet dwingen om de pil te slikken. Dat kan je gerust eens met haar en/of de huisarts bespreken :)

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Anoniem

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:18

Ik vind dat je er sowieso heel rationeel en goed over nadenkt! :) Daar was ik minder goed in, nog steeds...

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:18

Als jij geen sexs hebt vind ik het wel raar om verplicht aan de pil te zijn.
Als je dat gewoon echt niet wil kan je moeder je niet dwingen, dan kun je je stripje gewoon onaangeroerd laten liggen.
Het is dan echter wel jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je niet ineens met z‘n tweeen bent :+

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:24

Heel herkenbaar, voor zowel mijn ouders als mij was het een opluchting toen ik eenmaal uit huis was. Nooit een slechte band gehad, maar we wilden gewoon allemaal onze eigen weg trekken en hadden daar andere verwachtingen in.
Moet je vanavond ook per se bij de visite zitten? Dan zou ik dat zeker even met je ouders, dat jij ook je eigen plannen hebt en dat het niet handig is als zij zomaar dingen voor jou inplannen zonder overleg. Zo heb ik het ook met mijn ouders gedaan, bijvoorbeeld toen ze mij plots zaterdagochtend vertelden dat we 's middags naar de opa's en oma's aan de andere kant van het land gingen. Gezellig, maar ik had ook huiswerk en mijn sociale leven.
Ik zou dus als ik jou was gewoon een keer met ze rond de tafel zitten en erover praten. Dat jij ouder wordt, je eigen leven hebt en het ook graag zelf in zou delen (op sommige vlakken). Hou er wel rekening mee dat je nog bij hun in huis woont, dus een beetje meehelpen in het huishouden of andere verplichtingen zijn te verwachten.

Never lose sight of the essence

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:27

Resistance schreef:
Ik vind dat je er sowieso heel rationeel en goed over nadenkt! :) Daar was ik minder goed in, nog steeds...


Haha ja hier hetzelfde en ik ben ondertussen 24.

Bij mij was de oplossing op kamers gaan. Ik heb tussendoor nog 2 maanden thuis gewoond, ik dacht dat ik gillend gek werd. Nu kom ik (bijna) elk weekend naar huis, maar dat is meer voor ons paard en de hondjes.

Nu zijn wij met het gezin op vakantie en het valt echt heel zwaar. Ik irriteer echt ontzettend aan mijn ouders en mijn zusje. Alles duurt lang, gaat stom, verkeerd, langzaam, dom aaarhg echt heel irritant :')

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

LoveGlove

Berichten: 7914
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Heel snel geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 17:50

Ja, ik moet nu nog ongeveer anderhalve week met deze strip, en dan ga ik maar weer eens proberen om te stoppen. Maar mam zal er niet blij mee zijn.

Net aan tafel met mijn ouders over gehad. Het eerste wat ze zeiden: het ligt aan de vakantie. Je werkt niet. (Ik werk trouwens wel. Alleen niet zoveel. Dat heb ik nu voor mijn gevoel ook nog niet nodig) Je hebt geen structuur in je dag. Ik zo: ja maar ik had dit voor de vakantie.... mam en pap: neee blablablablabla!
Daarom irriteer ik me dus enorm aan ze. Ze laten me 9 van de 10 keer niet uitpraten. Vooral mijn vader. En dan zit ik maar ja te knikken daar omdat ik geen gevechten wil. Soms vraag ik me af of ik het dan voor mezelf zou moeten opnemen of niet. Want meestal als ik dat doe, eindigt dat in een gevecht, omdat mijn ouders altijd gelijk willen hebben, aangezien ik pas 17 ben. Maar ik ken mijn eigen lichaam en hersenen toch nog wel het beste of niet dan :')

Pap irriteert zich er ook dood aan dat ik mijn eigen plannetje begin te trekken. Met dieet is dat bijvoorbeeld een issue. Omdat ik heel graag zo gezond mogelijk wil gaan eten. Nou ben ik niet iemand die meteen helemaal niet meer volgens de dingen van mam en pap eet, maar het zit hem meer in de kleine dingetjes. Ik drink nu bijna heen ranja meer. Als ik daar wel zin in heb, pak ik nu diksap. Dat is een veel gezondere keuze. En her smaakt bijna hetzelfde. Ipv koeienkaas en -melk en -yochurt, eet ik liever geitenkaas, -yochurt en sojamelk. Ook omdat dat veel gezonder is, en daar minder hormonen aan zitten. Aangezien ik er eentje ben die dat niet kan gebruiken. Ook ivm puistjes. Verder eet ik veel meer fruit, en de grootste verandering is nog dat ik vegetarisch ben geworden. Buiten dat laatste zijn het echt maar kleine dingetjes. Maar nee, pap vindt dat ik erin doorsla enzo enzo. Ik moest er bijna om lachen. Kom op joh, ben nu 17. Ik ben ondertussen zo oud dat ik die beslissingen voor mezelf mag gaan maken. Ik eet toch nog steeds mee aan tafel? Daar gaat het toch om? Ik betaal al die kleine dingetjes eventueel zelf wel. Daar heb ik echt geen moeite mee. Maar kom op joh, overdrijven is ook een kunst.

Dus ja, dat gesprek ging nergens heen. Mam wilde enigszins nog wel een beetje meegaan met mij, maar zij snapt me ook beter dan pap. Maar nee, pap moest er niks van hebben. En als pap zijn mond open trekt, durft mam niet meer aan mijn kant te staan, want dan krijgt zij ook een hoop gezeur over haar heen. Dan beland ze in dezelfde situatie als ik: gewoon stil zijn. Dan gebeurt er niks. Volgens mij heb ik het niet van een vreemde :')

Ik ben ook nooit echt een erge puber geweest ofzo. Ik ga ook niet uit enzo. Ik ben altijd lief op school, en thuis ook. Alleen af en toe van die ontplofmomenten als we ons een dag allemaal echt dood irriteren aan elkaar, en iemand kan het niet meer binnen houden. Dan gaat het mis. Maar dat gebeurt ook eens in de zoveel tijd. Vind ik verder niet zo speciaal

Ik weet niet of ik op kamers wil wonen. Sowieso ben ik een pleegkind, dus er komt nog meer bij kijken dan bij een kind wat geen pleegkind is. Mentaal ben ik daar helemaal klaar voor. Maar van geld heb ik niet heel veel verstand. Poetsen is niet zo mijn beste ding, aangezien ik nooit veel hoef te poetsen. Mam zegt wel dat ik dat moet, maar dat moet dan uit mezelf komen. Nouja, ik ben de hele dag bezig, dus dan denk ik er niet aan. Dan kun je me beter gewoon opdrachten geven. Ik heb die discipline nooit echt gehad, dus dat zal dan meer aan mijn ouders liggen denk ik. Als ze me eerder die discipline hadden gegeven, dan had ik het misschien nu ook zelf beter ingezien om dingen uit mezelf te gaan doen.
Dus ja, op kamers wonen weet ik nog niet zo zeker. Ik voel me daar kwa geld en onderhoud enzo nog niet klaar voor. Mentaal wel. Ik wil hier eerlijk gezegd echt weg :')

Ik ga straks ook met mam en pap op vakantie. Maar ik ga ook een week op kamp. Dat gebeurt als we op vakantie gaan. Zo heb ik een paar daagjes met mam en pap, en verder nog een week zonder ze. Daar ben ik wel echt blij mee. Even weg van ze :')

Kwa visite: er zit een kindje van 10 bij waar ik een hele goede band mee heb. Dus die zal het helemaal niet leuk vinden als ik niets met hem ga doen. Nou vindt hij het gelukkig wel leuk om de dingen te doen die ik van plan was. Hij is enorm sterk voor een 10 jarige, en ik ben heel lenig. Dus we dagen elkaar op die gebieden altijd uit. Ik wilde vanavond dus ook echt gaan stretchen. Maar ook dansen, en dat vindt hij dan weer niet leuk.
Het is niet perse een ramp, maar mijn hele eigen planning gaat dan helemaal de soep in, en dat kan ik gewoon nier hebben :')

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, L_Flo, silvericathy, Tigerboy, YandexBot en 161 bezoekers