Godsdienstig

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 13:49

Hallo! Ik ben erg godsdienstig,maar zodra ik daarvoor uitkom,zowel hier op Bokt als in de maatschappij,word ik direct afgefakkeld.Ik vind dat vervelend omdat ik dus niet voor mijn mening mag uitkomen. Is er iemand anders die deze ervaring ook heeft,of ben ik "de laatste der Mohikanen"?


leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:52

Ik ben niet godsdienstig of gelovig maar ben van mening dat je een ieder in zijn of haar waarde moet laten.
Leef en laat leven.

Winterbuitenrit in de sneeuw. Daarna warme chocolademelk met slagroom.


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:53

Je mag er best voor uitkomen dat je gelovig bent. Iedereen heeft recht op zijn of haar mening.

Maar het is net als met alles....het is de toon die de muziek maakt.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-07-18 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:55

Zolang je mij niet probeert te bekeren ga ik zelfs graag een gesprek met je aan :j. Ondanks dat ik zelf niet gelovig ben, vind ik religie heel interessant.

In sommige discussies (abortus, euthanasie, geaardheid etc) kan het wel weleens lastig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:56

NatasjavE schreef:
Je mag best wel er voor uitkomen dat je gelovig bent. Iedereen heeft recht op zijn of haar mening.

Maar het is net als met alles....het is de toon die de muziek maakt.



Dit, ja. :j Iedereen mag gewoon geloven in wat hij gelooft. Echter maak ik af en toe mee dat sommige gelovigen hun geloof enorm als waarheid profileren, waarbij ik soms ook nog bijna wordt "overgehaald" om ook te geloven, terwijl ik aangegeven heb daar niet voor open te staan. Ik denk dat dat een beetje de rotte appels zijn, waardoor sommige mensen iedereen meteen over één kam scheren.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:57

LadyMadonna schreef:
Zolang je mij niet probeert te bekeren ga ik zelfs graag een gesprek met je aan :j. Ondanks dat ik zelf niet gelovig ben, vind ik religie heel interessant.

In sommige discussies (abortus, euthanasie, geaardheid etc) kan het wel weleens lastig worden.

Dit! :)

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:57

Doorgaans worden mensen niet zozeet afgefakkelt omdat ze een geloof aanhangen maar om bepaalde meningen die regelmatig daarbij horen (dingen als homosexualiteit niet accepteren, abortus in een negatief daglicht zetten etc).
Het wordt dan helemaal ongewikkeld als iemand daar geen onderbouwde mening over heeft maar enkel met de dooddoener komt: dat heeft god niet zo gewild.

Iedereen die een redelijk linkse of rechtse sterke mening heeft zal op tegenstanders stuiten.

Ik heb geen idee hoe jij persoonlijk in het leven staat uiteraard.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:58

Ik heb geen moeite met geloof op zich maar sommige opvattingen die daaruit voortvloeien zijn voor mij wel zeer tenenkrommend. Godsdienst maakt ook zo veel kapot dus dat helpt ook niet. Maar er komt ook veel goeds uit natuurlijk.

Ik heb er wel een oordeel over, maar nog veel meer bij sommige uitspraken die je soms doet vanuit je geloofsovertuiging.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:59

Ik discussieer bijzonder graag met gelovigen. Spaans en katholiek is momenteel mijn favoriete combi en daar leef ik me helemaal op uit. :)

Zelf geloof ik niet.

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:59

anjali schreef:
Hallo! Ik ben erg godsdienstig,maar zodra ik daarvoor uitkom,zowel hier op Bokt als in de maatschappij,word ik direct afgefakkeld.Ik vind dat vervelend omdat ik dus niet voor mijn mening mag uitkomen. Is er iemand anders die deze ervaring ook heeft,of ben ik "de laatste der Mohikanen"?


Er zijn veel meer gelovigen op Bokt. Sommigen strenger dan anderen en van verschillende geloven.
Je mag hier spreken en uitdragen wat je wilt maar het is niet de bedoeling dat je iemand anders jouw mening of denkwijze opdringt. Dus heb respect voor allen hier, de ongelovigen, de atheïsten, de gereformeerden, de katholieken en de moslims. Dan is er niks aan de hand toch? Dan word je ook niet afgefakkeld. Ieder mag zijn mening geven. Maar het zou best kunnen dat mensen over jouw geloofsbeleving een bepaalde mening hebben, daar staan ze vrij in. Als jij er maar blij mee bent is het goed toch?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:05

Sizzle schreef:
Het wordt dan helemaal ongewikkeld als iemand daar geen onderbouwde mening over heeft maar enkel met de dooddoener komt: dat heeft god niet zo gewild.


Dat is voor die person juist een hele valide onderbouwing. :j

Ik denk dat in die discussies mensen wat meer moeten leren te accepteren dat ze elkaar niet kunnen overtuigen van hun mening en accepteren dat iemand anders het anders ziet. Daar hoort ook bij het accepteren dat 'omdat God het zo niet heeft gewilt' een valide onderbouwing is.

Niet aanvallend naar jou bedoeld, sizzle. Maar wilde gewoon even inhaken. :)

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:06

Gaat dit trouwens om de reacties die je kreeg in het topic over dat paard in Australie?

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:09

Even gekeken of er een specifieke post aan vooraf gegaan is.
Tja, met een erfzonde Adam en Eva verhaaltje ben je mij ook kwijt.
Dat mag een ieder van mij geloven, maar dan ben ik geen verdere gesprekspartner.

Dat is ook wel erg specifiek voor een bepaalde groep religieuzen en daarmee ontken je gelijk al de ‚waarheid‘ van andere religies die niets met erfzonde hebben.
Daar komen oorlogen van :+

AbbyBlues, dat snap ik heus wel, ik ben zeer streng katholiek opgevoed en woonde in een dorp waar een behoorlijke onderlinge oorlog gevoerd werd tussen katholiek, gerevormeerd, protestants en ongelovingen. Daar gingen de christelijk basisschool kinderen ook behoorlijk op de vuist met de ‚openbaren‘. 8)7
Toen ik later mijn moeder een beetje bleef ‚pesten‘ met vragen naar haar eigen mening ipv dogma‘s oplepelen is ze daarna toch een heel stuk van haar voetstuk afgestapt en minder veroordelend geworden.
Tegenwoordig praat ze niet meer klakkeloos pastoren na gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-07-18 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:10

AbbyBlues schreef:
Sizzle schreef:
Het wordt dan helemaal ongewikkeld als iemand daar geen onderbouwde mening over heeft maar enkel met de dooddoener komt: dat heeft god niet zo gewild.


Dat is voor die person juist een hele valide onderbouwing. :j

Ik denk dat in die discussies mensen wat meer moeten leren te accepteren dat ze elkaar niet kunnen overtuigen van hun mening en accepteren dat iemand anders het anders ziet. Daar hoort ook bij het accepteren dat 'omdat God het zo niet heeft gewilt' een valide onderbouwing is.

Niet aanvallend naar jou bedoeld, sizzle. Maar wilde gewoon even inhaken. :)


Mmm tja...

Als jij een bepaalde uitspraak doet met als onderbouwing dat God het nu eenmaal zo bedoeld heeft en daarmee ondertussen een heleboel mensen beledigd dan kan je nu eenmaal een reactie terug verwachten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 14:10

De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:12

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!


Maar het evangelie is een boodschap van hoop en liefde! En geen hel en verdoemenis.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Foaly

Berichten: 4760
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:12

Mag ik persoonlijk worden? Als ik je posts hier op Bokt lees, denk ik namelijk dat ik wel weet waar je op doelt, en wat mij opvalt is dit:

Je reageert soms in vrij heftige, beladen topics over bijv. relaties met ‘ik vind X want de Bijbel en God’. Nu is het natuurlijk helemaal prima dat jij X vindt omdat je gelovig bent, maar (en dit zeg ik als goed gereformeerd vrijgemaakte gelovige :D) de manier waarop je het brengt stuit heel veel mensen tegen de borst. Simpelweg omdat heel veel mensen in dat topic anders in het leven staan, niets met de Bijbel of God te maken (willen) hebben en omdat je het heel simpel laat overkomen, terwijl de problematiek in dat soort topics vaak juist uitermate ingewikkeld is. Dan is het logisch dat mensen heftiger reageren. Dat ligt niet aan het feit dat je gelovig bent, maar omdat je het laat overkomen alsof jouw mening daarom de klip-en-klare oplossing is.

Wat zou kunnen helpen, is om niet gelijk met je geloof te gaan schermen als je in dat soort topics wilt reageren. Vaak zitten mensen daar niet op te wachten, en zijn ze alleen op zoek naar steun en een luisterend oor. Oplossingen (al dan niet uit de Bijbel) komen later wel. Houd het daarom bij een ‘och nee wat erg ik leef met je mee (evt. ‘ik zal voor je bidden, als je denkt dat de TS dit kan waarderen)’ en bewaar de geloofsdiscussies (en de zendingsdrang!) voor een ander moment.

Je wordt heus niet afgefakkeld omdat je gelovig bent. Wél als je overkomt als een betweter die met de Bijbel in de hand elk probleem wel eventjes van tafel veegt. Iets meer inzicht en begrip kweken voor mensen die anders in het leven staan, je blikveld een beetje verbreden, en je komt een heel eind. Zonder van je geloof te vallen :)

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:13

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!



Dat is omdat dat iets wat bij jouw geloof hoort is. Maar iemand die niet gelovig is, is niet gelovig voor een reden. Die gelooft iets anders, bijvoorbeeld in de evolutietheorie. En die twee gaan moeilijk samen. Hoe zou jij reageren als iemand op jouw deur klopt en je vol overtuiging vertelt dat je God helemaal niet bestaat en dat je alles wat je daarover weet en wat je gelooft maar moet vergeten? Zo ervaren niet gelovigen het namelijk precies, maar dan omgekeert.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:13

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!

Maar dat is dus in sommige gevallen het opdringen van een geloof. Ik zie zeer vaak gezinnen, stellen in opdracht van ??????? langs de deuren gaan om zieltjes te winnen.Of dit jouw geloof is geen idee. Wanneer jouw god dezelfde god is als van andere gelovigen waarom heeft dan jouw geloof de opdracht gekregen om het evangelie te verspreiden en de rest niet??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:14

Maar wat wil je dan bereiken met een 'godsdienstige' inbreng in een topic dat daar in het geheel niet over gaat. Dan doe je meer dan alleen een mening delen, je probeert religie er met man en macht bij te halen. Ik denk dat veel mensen dat tegen de borst stuit.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:14

Iemand aanraden om in een duidelijk zeer beschadigend huwelijk te blijven, vind ik moeilijk te categoriseren als ‘goed bedoeld’.
Bovendien is die zendingsdrang wel een beetje anders ontstaan e: dat ging om territoriumsuitbreiding en macht en had niets te maken met goeds verspreiden.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:15

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!

Hoe goed bedoeld het ook is, als iemand het niet WIL dan heb je het te laten. Ook dat is respect. En dat dient wederszijds te zijn.
Als niemand elkaar wat dan ook probeert aan te brengen, op te dringen of als enige waarheid probeert door te drammen.....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt...... dat dus :D

Rocamor

Berichten: 10731
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:15

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!


Na alle trammelant met de kruistochten, IS en andere mensen met zendingsdrang kan ik me dat best goed voorstellen.

De manier waarop vind ik vaak een narcistische neiging: mijn god is beter dan de jouwe en omdat jij in de verkeerde god gelooft, ben je minder dan ik.

Er zijn meerdere (ook streng) gelovigen op bokt, die ik toch zeer fijn / wel fijn vindt discussiëren.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 30-07-18 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rockes <3

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:15

Ik vind het bijzonder vervelend wanneer gelovigen hun geloof willen opdringen aan anderen. Dat heeft niks met je mening verkondigen te maken. Als mij producten of diensten worden opgedrongen (bijvoorbeeld op straat of telefonisch) word ik net zo goed heel chagrijnig terwijl ik niks tegen het product of de dienst heb.

Daarnaast, als iemand het niet met je eens is zeg je dat diegene luistert naar inblazingen van de duivel. Ik neem aan dat je zelf ook begrijpt dat dat niet de manier is om vrienden te maken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:15

Ik denk dat mbt tot het Australië topic het veel gescheeld had als je het anders verwoord had. Want nu komt er ineens out of the blue een soort van bijbeltekst waardoor mensen denken 8)7 .

Je had ook kunnen schrijven: ik vind dit... want....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, nps, Perros en 1 bezoeker