Hond aan hondenkar laten wennen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3655
Geregistreerd: 03-08-04

Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:11

Ik heb een vrij onzekere hond die in oktober 2 jaar wordt. Aangezien ik geen auto heb en hem toch graag meeneem als ik ergens heen ga, heb ik vorige week een honden fietskar gekocht.
Deze heb ik in de huiskamer gezet. Eerst zonder wielen. Hond erin en eruit, steeds belonen tot hij er makkelijk uit zichzelf in en uit gaat.
Daarna heb ik de wielen eronder gedaan en het voorgaande herhaald. Dit gaat nu erg goed.
Maar wat is nu de beste volgende stap? Ik wil niet te snel gaan, want hij kan helemaal in paniek schieten.

De kar staat dus in de huiskamer met de wielen eronder en de voorkant op een standaard. Het voorste "deurtje" zit nu dicht. De achterste staat nog steeds open.

Het is de bedoeling dat hij straks aan een riempje vast komt te zitten in de kar. Er zit ook een wandel set bij de kar, hier zou ik dus ook nog mee kunnen oefenen voordat hij achter de fiets gaat. Mijn hond is geen bench gewend en durft hier ook niet in. Hij komt uit het buitenland en is waarschijnlijk zonder oefenen in de reiskennel voor het vliegtuig gezet.

Wie kan mij de handigste vervolg stappen vertellen?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:17

Volgens mij zou ik een lange lijn aan de hond maken zodat hij er uit kan zonder weg te kunnen rennen en dan idd er eens mee gaan wandelen.
Bij mijn eigen honden zou ik ze er gewoon inzetten en gewoon door het huis gaan rijden, maar kan me voorstellen dat het met zo'n nerveus ding wat anders werkt.

TinkerTreas

Berichten: 3655
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:26

secricible schreef:
Volgens mij zou ik een lange lijn aan de hond maken zodat hij er uit kan zonder weg te kunnen rennen en dan idd er eens mee gaan wandelen.
Bij mijn eigen honden zou ik ze er gewoon inzetten en gewoon door het huis gaan rijden, maar kan me voorstellen dat het met zo'n nerveus ding wat anders werkt.


Bij mijn vorige hond heb ik dat inderdaad ook gedaan, maar bij deze is dat geen optie.
Met die lange lijn, bedoel je dan dat de kar voorlopig nog open blijft met wandelen?

Anoniem

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:36

Buiten in de tuin zetten en erin en eruit... Wandelen en ding meenemen onderweg en even stilstaan en erin en eruit.... Binnen een stukje verplaatsen als hij erin zit... Kijken of je alles in zo klein mogelijke stapjes in kunt delen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:39

Mijn grote schijtebroek heb ik er met hele lekkere dingen in gekregen, en dan vooral leuke dingen gaan doen met die kar. Hij had al heel snel door dat de kar betekent dat we ergens heen gaan, en word nu helemaal dol als hij ziet dat de kar achter de fiets gaat.

Hier was de gladde bodem wel een probleem, ik heb er een stuk vloerbedekking in gemaakt, nu vind hij het een stuk comfortabeler. Baldr vind het met het dakje open veel fijner, als je hond vast zit of geen springer is kan je dat ook proberen. :)

TinkerTreas

Berichten: 3655
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:43

Ik heb gelukkig een anti slip bodem in de kar, dat scheelt. En voor het idee ligt er ook een kleedje in, haha.

Ik denk dat ik dat maar ga doen inderdaad, wandelen met hond en kar en hem er steeds in en uit laten gaan. Veel belonen en langzaam de stukjes rijden terwijl hij erin zit vergroten.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:43

Gaat het nu goed met de wielen er onder? De volgende stap zou dan zijn om beide deurtjes dicht te doen. Eerst heel kort, dicht, meteen weer open en belonen. Dan steeds wat langer, eerst er bij blijven, dan een klein stukje weg lopen (op de fiets sta je er immers ook niet naast). Heel rustig aan en als hij in paniek raakt stapje terug.
Ik zou juist niet wandelen met de kar open zodat hij er uit kan, je wil eigenlijk niet dat hij leert dat hij zelf bepaald wanneer hij er weer uit gaat. Achter de fiets is dat heel gevaarlijk. Dakje open kan wel, sommige honden vinden dat fijner. Zorg er voor dat hij eerst op z'n gemak is in de kar met de deurtjes dicht, dan pas ga je lopen. Eerst gewoon één keer heen en weer bewegen (echt een paar centimeter), dan steeds wat langer, dan door de huiskamer. Als hij echt zo angstig is, en afhankelijk van hoe lang het tot dit punt duurt voordat hij het oké vindt, ga je buiten weer opnieuw opbouwen. Dus eerst stilstaand er in met deurtjes dicht, dan pas stukje lopen. Als dat goed gaat zou ik eerst een keer naar een hele leuke plek lopen, zodat hij het met leuke dingen gaat associëren.
Pas als hij dat oké en leuk vindt ga je oefenen met de fiets. Eerst fiets aan de hand en lopen, evt iemand er bij om hond te belonen. Gaat dat goed, dan korte stukjes fietsen. Probeer het eerst over asfalt te doen, dat is minder spannend omdat het minder hobbelt en minder herrie maakt. En zo uiteindelijk uitbouwen tot je naar leuke plekken kan fietsen. Ga pas ergens heen wat minder leuk is als hij goed vertrouwd is met de fietskar. Dus niet meteen naar de dierenarts, want je wil niet dat hij verkeerde associaties maakt.

Veel succes!

TinkerTreas

Berichten: 3655
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:48

Sanned schreef:
Gaat het nu goed met de wielen er onder? De volgende stap zou dan zijn om beide deurtjes dicht te doen. Eerst heel kort, dicht, meteen weer open en belonen. Dan steeds wat langer, eerst er bij blijven, dan een klein stukje weg lopen (op de fiets sta je er immers ook niet naast). Heel rustig aan en als hij in paniek raakt stapje terug.
Ik zou juist niet wandelen met de kar open zodat hij er uit kan, je wil eigenlijk niet dat hij leert dat hij zelf bepaald wanneer hij er weer uit gaat. Achter de fiets is dat heel gevaarlijk. Dakje open kan wel, sommige honden vinden dat fijner. Zorg er voor dat hij eerst op z'n gemak is in de kar met de deurtjes dicht, dan pas ga je lopen. Eerst gewoon één keer heen en weer bewegen (echt een paar centimeter), dan steeds wat langer, dan door de huiskamer. Als hij echt zo angstig is, en afhankelijk van hoe lang het tot dit punt duurt voordat hij het oké vindt, ga je buiten weer opnieuw opbouwen. Dus eerst stilstaand er in met deurtjes dicht, dan pas stukje lopen. Als dat goed gaat zou ik eerst een keer naar een hele leuke plek lopen, zodat hij het met leuke dingen gaat associëren.
Pas als hij dat oké en leuk vindt ga je oefenen met de fiets. Eerst fiets aan de hand en lopen, evt iemand er bij om hond te belonen. Gaat dat goed, dan korte stukjes fietsen. Probeer het eerst over asfalt te doen, dat is minder spannend omdat het minder hobbelt en minder herrie maakt. En zo uiteindelijk uitbouwen tot je naar leuke plekken kan fietsen. Ga pas ergens heen wat minder leuk is als hij goed vertrouwd is met de fietskar. Dus niet meteen naar de dierenarts, want je wil niet dat hij verkeerde associaties maakt.

Veel succes!


Dank je voor je uitgebreide reactie. Daar zit inderdaad wel wat in, achter de fiets mag hij er niet zomaar uitspringen.
In huis met de wielen gaat goed. Hij wacht tot ik zeg dat hij eruit mag met springen. Maar hij houdt wel zijn neus buiten boord, zodat het deurtje eigenlijk niet dicht kan :+

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:52

Misschien kan je dan proberen hoe het gaat met het dakje open en deurtje dicht. Dan kan z'n kop toch nog naar buiten, maar kan hij er minder makkelijk uit. Of oefenen met vastzetten (in een tuig waar hij niet uit kan) zodat je wel met het deurtje open kan fietsen zonder dat hij er uit kan.

TinkerTreas

Berichten: 3655
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 12:02

Sanned schreef:
Misschien kan je dan proberen hoe het gaat met het dakje open en deurtje dicht. Dan kan z'n kop toch nog naar buiten, maar kan hij er minder makkelijk uit. Of oefenen met vastzetten (in een tuig waar hij niet uit kan) zodat je wel met het deurtje open kan fietsen zonder dat hij er uit kan.


Dat is een idee ja, om het dakje open te doen. Hij heeft een veiligheids tuig waar hij echt niet uit kan, dus dat scheelt.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:14

Als hij er nu braaf in gaat, een bot/kauwmateriaal geven achterin(aan de andere kant van het deurtje) de fietskar en deurtje dichtdoen. Deurtje weer open voor hij uitgegeten is. Dit steeds iets uit stellen tot hij braaf blijft zitten met het deurtje dicht.
Daarna ga jij steeds een beetje bij de kar weg. Eerst een stapje, dan twee, tot je uit zicht kunt.
Als dat ook goed gaat, ga je de kar bewegen. Ook weer kleine stapjes. Een centimeter, dan een meter, dan buiten huis, etc.
Pas als dat braaf gaat proberen achter de fiets. Ik zou voorkomen dat hij eruit kan. Dat wil je tijdens het fietsen echt niet hebben. Geef hem ook niet de kans te weten dat het wel kan. Mijn angstige hond is ooit dwars door de stof heen gegaan in paniek en dan ben je veel verder van huis.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:23

Misschien kun je eens (met de hulp van iemand anders) de kar buiten zetten en daarna iets gaan doen wat hij kei leuk vindt?
Dus dat je afspreekt dat iemand bij zijn favoriete vennetje gaat staan met jouw fiets + kar, dan eventjes oefenen, misschien eventjes lopen met de fiets aan de hand en daarna spelen. Zodat ie echt de associatie krijgt fietskar = leuke dingen doen.
Ik kan me ook indenken dat een fietskar buiten minder eng is dan binnen, maar ik kan het niet echt onderbouwen :=

Je zou het zelfs zo ver kunnen doen dat je vanaf nu voorafgaand aan elke grote wandeling eventjes oefent met de kar? Al gaat hij er maar even in en weer uit. Dus gelijk al werken aan zijn associatie van de kar met leuke dingen doen. Het zou zomaar kunnen dat het instappen dan sneller lukt. :)

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:29

Hoe gaat het ondertussen? Al een aantal stappen verder?

Ikzelf zit nu op hetzelfde punt met onze hond. Hij vindt het nu prima om erin te liggen, maar de wieltjes zijn er nog af.
Ben erg benieuwd hoe jij het hebt gedaan

TinkerTreas

Berichten: 3655
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 21:04

Hij ligt er in huis nu rustig in, met allebei de deurtjes dicht.
De bovenkant laat ik ook dicht, want hij heeft de neiging om eruit te springen. Ik kan nu gewoon heen en weer lopen in huis en even iets gaan doen, terwijl hij rustig in de kar ligt.
Ik ben vandaag begonnen met een beetje heen en weer rijden. Dit vind hij tot nu toe ook prima. Het gaat dus erg goed, maar ik neem steeds maar hele kleine stapjes omdat hij best wel kan stressen.

Als het rijden binnen helemaal goed gaat, ga ik de kar buiten zetten. En dan begin ik buiten weer van voor af aan. Als hij dan rustig in de kar blijft, ga ik eerst het wandelen met de kar uitbreiden.

Dus we zijn nog wel een paar weken bezig tot ik de kar echt achter de fiets ga hangen. Maar hopelijk heb ik er dan lang plezier van.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:08

Ik denk dat je super goed bezig bent! +:)+

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Hond aan hondenkar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:48

Super dat je het zo rustig aanpakt!