welk hondenras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 16:14

Dit jaar heb ik veel pech met mijn honden. In januari is het vrouwtje van mijn stelletje boerenfoxen overleden door een alveesklierontsteking. Ze was 12 jaar en we hebben van alles geprobeerd maar ze heeft het niet gered. Het mannetje was hierna behoorlijk van slag en wilde hierna niet meer alleen in de kennel buiten zitten. Hij bleef daar maar blaffen en onrustig.
Heel begrijpelijk en zielig. Hij is toen een poos bij ons in huis geweest, maar hij is 12 jaar buitenhond geweest dus niet gewend om in huis te zijn. Begin maart heb ik als maatje voor hem een labradorpup gevonden, een heerlijke hond.
Ze konden het samen goed vinden, en hij was zo vriendelijk en mensgericht en vrolijk.
Helaas na drie maanden begon hij moeilijk te lopen, en na onderzoek van de dierenarts bleek dat hij zo goed als geen heupkommen had. Dat betekende dus een leven vol met pijn en niet kunnen rennen en spelen, advies was laten inslapen. Opereren was geen optie, zo slecht waren zijn heupen aangelegd.
De moeilijke beslissing genomen om hem in te laten slapen.
we hebben onze oude boerenfox afscheid laten nemen en er bij gelaten bij het begraven van de labrador.
Hij was hierna rustiger en na drie ochtenden blaffen en piepen is hij rustig geworden en vind hij het oke om in de kennel te zitten.

de fokker, is een prima fokker en heeft dit ook volledig ok afgehandeld. Het was gewoon dikke pech, ook volgens de dierenarts kan dit gebeuren bij 2 HD vrije ouders, door genetische pech van verre voorouders.

Na in een half jaar afscheid te moeten nemen van 2 lieve honden, kan ik het even niet aan om weer met een pup aan de slag te gaan. Ook i.v.m. drukte op ons bedrijf wil ik dit jaar niet meer een pup beginnen.
wel wil ik me vast verdiepen in een geschikte hond voor bij onze oude boerenfox.
mijn man wil het liefst weer een boerenfox, ik het liefste een labrador, maar die vind hij te groot.
dus ben ik op zoek naar een hondenras dat wat kleiner is als een labrador, maar wel met dat lieve mensgerichte karakter, weet iemand welke hond geschikt zou zijn ?

alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal en hopelijk hebben jullie advies.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:18

wat hebben jullie de hond te bieden ne wat wil je doen met de hond? dat is erg belangrijk. aan je oude hondje pas een nieuwe hond zich wel aan en is het karakter ook van de specifieke hond.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:39

En stel dat je oude hondje komt te overlijden dan zit je pup weer alleen.
Is het de bedoeling dat de pups dan ook buiten blijven? Moeten ze waken?

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 16:50

De honden moeten niet speciaal waken, alleen de aanwezigheid van een hond werkt vaak al.
We willen graag wandelen met de honden, en als ze goed in de buurt blijven kunnen ze ook mee met het werken op ons bedrijf. Het zijn wel buitenhonden, dus de bedoeling is dat ze het hele jaar in de kennel zitten, dus geen kleine of hele gevoelige honden. Als onze oude hond komt te overlijden, komt er weer eentje bij, ik vind het niet leuk voor ze om heel lang alleen te moeten zitten.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:52

ik denk dat echte erfhonden zoals bv een rotweiler of een beauceron echt wel in jullie situatie zouden passen. erfvaste honden die wel wat afschrikken. Waarom wil je man een kleine hond als dit de functie voor de honden is?

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:07

Persoonlijk ben ik groot voorstander van kruisingen. Met zo goed als alle “ras” honden krijg je in meerdere of mindere mate te maken met gezondheidsproblemen t.g.v. inteelt..

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:15

Ik heb een kruising boerenfox x labrador, wat jij beschrijft is mijn hond. Misschien kun je op zoek gaan naar zo iets?

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:18

Ik zou langs het dierenasiel gaan en daar rustig een maatje uitzoeken voor je hondje :) Kan je de boerenfox ook meenemen en weet je zeker of het klikt en zo red je een asielhond!

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:25

Inderdaad een asiel of sommige stichtingen die honden uit het buitenland halen hebben honden al hier voordat ze een nieuw huis krijgen. Dan kan je rustig kijken of het een geschikte hond voor jullie is. Bij zo'n stichting is het wellicht ook makkelijker om een sociale hond te vinden dat in het asiel :)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:44

Heidewachtel of Engelse springer spaniël. Zijn wat kleiner als een labrador, maar wat groter als een boerenfox.

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:51

Sjofel schreef:
Inderdaad een asiel of sommige stichtingen die honden uit het buitenland halen hebben honden al hier voordat ze een nieuw huis krijgen. Dan kan je rustig kijken of het een geschikte hond voor jullie is. Bij zo'n stichting is het wellicht ook makkelijker om een sociale hond te vinden dat in het asiel :)


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het asiel is denk ik voorzichtiger met het plaatsen van andere honden bij andere honden omdat ze niet voor niks in het asiel zijn.

Een Italiaanse waterhond vind ik hier ook wel bij passen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:52

Ik zou niet voor jachthondenrassen zoals een heidewachtel gaan. Als je zegt op het bedrijf neem ik aan geen omheining. Een jachthond is geen erfvaste hond

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:54

Wij hebben een heidewachtel.
Is bij ons part time erfhond (bij de paarden).
Blaft naar vreemde mensen, loopt niet weg, voor bekenden ontzettend lief.
Als de poort open staat blijft hij echt op zijn erf hoor, heb ik hem nooit hoeven leren?
Gaat ook altijd graag mee wandelen, het is echt een heerlijke hond!

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:02

Ik ken er 3 en alle 3 als ze uit de ren zijn/in een niet omheinde tuin nemen ze de benen achter een konijn aan ofzo

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:16

Citaat:
Ik ken er 3 en alle 3 als ze uit de ren zijn/in een niet omheinde tuin nemen ze de benen achter een konijn aan ofzo


Dan heb ik waarschijnlijk gewoon mazzel :Y)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:34

Zoe_97 schreef:
Ik zou niet voor jachthondenrassen zoals een heidewachtel gaan. Als je zegt op het bedrijf neem ik aan geen omheining. Een jachthond is geen erfvaste hond

Ts heeft al een boerenfox = jachthond eerste klas :D
Consequent zijn helpt wel en Ts zegt al dat als ze zonder constante toezicht niet op het erf blijven ze in de kennel zitten maar wel mee uit wandelen gaan.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:37

Ik heb zelf een aantal maanden terug een 3 jarige sharpei x rottweiler geadopteerd uit het asiel, en ben nog steeds heel blij met deze keuze! Hij ziet er stoer uit, maar is een ontzettende lieverd, misschien dat een asiel hond ook iets voor jullie is? Dan kun je van te voren ook zien of het klikt met jullie hond :j

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:26

Gewoon zoeken naar leuke kruising. Hier een duitse herder x border collie. Helemaal niet groot uitgevallen en zou het super er doen als buitenhond waar ook mee gewandeld wordt en nee bedrijf op kan. Elke hond heeft zo zijn eigen karakter natuurlijk. Zat leuke kruisingen op marktplaats die best geschikt zouden kunnen zijn

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:48


capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:10

Kleiner dan een labrador en mensgericht. Dan denk ik meteen aan een pitbull. Die hebben een waanzinnige drive om hun baas te pleasen en de meeste zijn dol op aandacht en knuffelen. Je moet alleen wel kijken wat voor een hond je neemt want helaas zitten er ook honden bij die uit een lijn van vechthonden komen en dat wil je niet

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:10

Weet niet of een hond uit buitenland wel zo'n optie is. Ja ze zijn buiten leven wel gewend al dan wel ander klimaat. Maar ze zijn ook gewend zichzelf te moeten redden. Dus los mee op bedrijf lijkt mij voor groot deel van die honden een erg moeilijke opdracht

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:12

Misschien een border terriër.
Niet zo groot, maar wel groots van karakter :)

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:55

Ik heb een boerenfox en een bordercollie. Heel leuk stel. De border is ook mens gericht :j

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:52

Jamiefris schreef:
Sjofel schreef:
Inderdaad een asiel of sommige stichtingen die honden uit het buitenland halen hebben honden al hier voordat ze een nieuw huis krijgen. Dan kan je rustig kijken of het een geschikte hond voor jullie is. Bij zo'n stichting is het wellicht ook makkelijker om een sociale hond te vinden dat in het asiel :)


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het asiel is denk ik voorzichtiger met het plaatsen van andere honden bij andere honden omdat ze niet voor niks in het asiel zijn.

Een Italiaanse waterhond vind ik hier ook wel bij passen.


Er zijn minder goede stichtingen en minder goede asielen.. Maar ik doelde op dat de hond sociaal moest zijn voor de huidige hond. In een asiel zitten over t algemeen meer honden die niet met andere honden samen kunnen dan een stichting met buitenlandse honden.

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:45

Kijk eens rond in de dierenasiels, daar zitten zoveel honden te snakken naar een plek die jij zou kunnen bieden. Bv in Rijswijk bij asiel julialaantje hondje Boyko bv echt een schattig beestje zo te lezen zijn ze voor hem ook echt op zoek naar een plek voor buiten bv ergens op stal oid. Of in Haags dierenasiel boerenfox Leyla misschien? Boerenfox Bikkel in asiel Amerongen is ook gewend als erfhond op een boerderij. Op dierenasiels.com kun je precies aangeven welk type en voordeel van een erkend asiel is dat de hond altijd goed is onderzocht door de dierenarts en je het kunt uitproberen met je andere hond!