Rotstraal komt gewoon terug...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 14:56

Hoi,

Mijn paardje had in november rotstraal gekregen. Direct smid gebeld, hij heeft ijzers eraf gehaad en gesneden. Ik heb sinds die tijd veel verschillende producten gekregen, uiteindelijk was de rotstraal helemaal weg gegaan deze maand en kreeg terug ijzers. Nu ben ik een weekje op vakantie geweest en gisteren zag ik dat als ik de hoef uitkrabte er weer zoiets wit van de straal afkwam en het rook niet fris :( ik heb er direct een foto van genomen. (had men hoef nog wel niet helemaal goed gekuist dus let er even niet op :9 )
Dus dat betekent weer rotstraal.. ga de smid bellen dan maar. Maar mijn vraag is nu, wat gebruiken jullie voor producten en wat werkt er egt goed? Prijs maakt niet uit. :+

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 14:57

oops ik zie nu pas dat dit niet staat in medisch, sorey daarvoor :o

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:05

Fatsoenlijk hooi. Mijn paard heeft toen hij nog in pension stond eens vreselijke rotstraal gehad. Duurde máánden, en ook midden in een hittegolf op droog, wit zand ging het niet weg. Toen hij eenmaal hooi kreeg (ipv het voordroog wat vanuit stal gevoerd werd) was het binnen twee weken weg.

Rotstraal duidt op een gebrek aan weerstand. Weerstand komt vanuit de darmen.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:07

Het komt door een bacterie, meestal in de stal. Stal goed ontsmetten en een goed product tegen rotstraal erop smeren dan gaat het wel weg. Mijn paard eet zijn hele leven hooi, geen voordroog en had het ook dus om te stellen dat het aan het hooi ligt dat lijkt mij toch niet. Aan de weerstand mankeert ook niets, hij is nog nooit ziek of kreupel geweest in zijn 20 jaar. Wij hebben de stallen helemaal leeg gehaald en ontsmet en de rotstraal behandeld, daarna was het weg en ook niet terug gekomen.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:13


Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:17

Rotstraal komt door verschillende oorzaken, gebrek aan beweging (doorbloeding), slecht hoefonderhoud (bv onbalans in de hoef), verkeerde voeding en slechte leefomgeving (bv natte bodem).

Zeker als de rotstraal zo snel weer terugkomt gaat er dus waarschijnlijk in je management iets niet goed. Als ik jou was zou ik dus de rotstraal bestrijden met een middel en daarnaast kijken of er andere dingen zijn die je kunt aanpassen (meer buitenlopen, andere voeding bv).

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:21

Paardenfann4 schreef:
Het komt door een bacterie, meestal in de stal. Stal goed ontsmetten en een goed product tegen rotstraal erop smeren dan gaat het wel weg. Mijn paard eet zijn hele leven hooi, geen voordroog en had het ook dus om te stellen dat het aan het hooi ligt dat lijkt mij toch niet. Aan de weerstand mankeert ook niets, hij is nog nooit ziek of kreupel geweest in zijn 20 jaar. Wij hebben de stallen helemaal leeg gehaald en ontsmet en de rotstraal behandeld, daarna was het weg en ook niet terug gekomen.

Er kan altijd een dip in de weerstand zitten. Als dat zo is kan de bacterie toeslaan. Als je het behandeld en het komt niet meer terug dan is het tijdelijke dip geweest. Als het na maanden behandelen binnen no time weer terug is gaat er waarschijnlijk structureel iets fout. Dat is het verschil tussen jou en TS. In jouw geval heeft het hooi voeren er waarschijnlijk juist aan bijgedragen dat het niet teruggekomen is

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:25

Ir111 schreef:
Paardenfann4 schreef:
Het komt door een bacterie, meestal in de stal. Stal goed ontsmetten en een goed product tegen rotstraal erop smeren dan gaat het wel weg. Mijn paard eet zijn hele leven hooi, geen voordroog en had het ook dus om te stellen dat het aan het hooi ligt dat lijkt mij toch niet. Aan de weerstand mankeert ook niets, hij is nog nooit ziek of kreupel geweest in zijn 20 jaar. Wij hebben de stallen helemaal leeg gehaald en ontsmet en de rotstraal behandeld, daarna was het weg en ook niet terug gekomen.

Er kan altijd een dip in de weerstand zitten. Als dat zo is kan de bacterie toeslaan. Als je het behandeld en het komt niet meer terug dan is het tijdelijke dip geweest. Als het na maanden behandelen binnen no time weer terug is gaat er waarschijnlijk structureel iets fout. Dat is het verschil tussen jou en TS. In jouw geval heeft het hooi voeren er waarschijnlijk juist aan bijgedragen dat het niet teruggekomen is

Precies. De bacterie die rotstraal veroorzaakt is altijd op en om het paard. Pas wanneer de weerstand van het paard te laag is slaat de bacterie toe en tast het straalweefsel aan.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:35

Ik geloof daar niet zo in, ik denk dat het meer aan het strooisel in de stal ligt. Wij hadden jaren hetzelfde, maar dat was niet meer leverbaar. Dus toen hebben we wat anders genomen en toen kreeg hij rotstraal. Dus hele stal leeg gehaald en ontsmet, ander product erin en de rotstraal goed behandeld en toe was het weg. Nooit meer terug gekomen. Paard heeft nog nooit in zijn leven weerstandsproblemen gehad en hij heeft altijd al prima hoeven gehad. Overigens krijgt hij meer dan genoeg beweging, staat zomer en winter buiten alle dagen op droge grond en zijn stal wordt dagelijks schoongemaakt en voor de nacht altijd nog mestvrij gemaakt. Dus wat jullie beweren geldt zeker niet voor ieder paard.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:47

Hypozin, werkt fantastisch! En eens kritisch kijken naar het werk van je smid of hij de stralen niet te diep uitsnijdt.

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 15:54

het probleem is dat ik Jackie niet altijd kan buitenzetten, dat is niet mogelijk op onze stal :( nu is een andere stal vinden ook niet zo makkelijk.

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 15:56

Okei bedankt voor jullie reacties, ben een beetje radeloos :s

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:09

Kun je eventueel strooisel veranderen? Heb goede dingen gelezen over de stro korrel equibedding tegen rotstraal. Stal blijft veel droger en is bacterie/schimmel vrij.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:22

+1 voor cavalor dry feet! Werkt als een tierelier

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:28

Zeker weten dat het rotstraal is?

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:33

Ik zou beginnen met de stal helemaal schoon te maken en te ontsmetten en hypozin te kopen en daarmee te behandelen. Dan kom je al een heel eind. Maar staat je paard hele dagen op stal dan?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:58

mirjamalvaro schreef:
Kun je eventueel strooisel veranderen? Heb goede dingen gelezen over de stro korrel equibedding tegen rotstraal. Stal blijft veel droger en is bacterie/schimmel vrij.

Juist dat soort fijne spul komt in alle kiertjes en hoekjes van de hoef, met alle troep die er aan vast zit. En voedt daar de rotstraalbacteriën. Je kunt beter stro gebruiken als strooisel.

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 17:25

Paardenfann4 schreef:
Ik zou beginnen met de stal helemaal schoon te maken en te ontsmetten en hypozin te kopen en daarmee te behandelen. Dan kom je al een heel eind. Maar staat je paard hele dagen op stal dan?


Nee hij komt dagelijks buiten.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:42

Goed schoonmaken met water en dettol of weken in biotex en dan een goed rotstraalmiddel gebruiken.

Goed laten bekappen zodat de straal kan luchten en de rotte delen zoveel mogelijk weg gehaald worden.

Mijn paard had ook rotstraal toen hij jong was, sinds ik elke week met hem de zee in ga en zijn hoeven goed bekapt worden, hoeven zijn wat minder nauw en stralen zijn breder geworden, is zijn rotstraal helemaal weg.

fijn spul is ook artimud van Red horse, daar zijn meer fijne producten van voor rotstraal:
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... f-en-huid/

Anoniem

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:50

Ik verplaats dit topic van Wie, Wat, Waar naar Beweging en Hoefverzorging. Daar hoort het thuis.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:03

Eens. Beter laten bekappen. Op stal staan ze in hun eigen mest en urine en dat kan genoeg zijn. Heeft je paard ijzers nodig? Want dat is deels ook de oorzaak. Helemaal met ijzers is het schoonhouden van de hoeven heel belangrijk. Zonder ijzers had je paard er blijkbaar geen last van. 1+1=2

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 18:08

Kkkaren schreef:
Hypozin, werkt fantastisch! En eens kritisch kijken naar het werk van je smid of hij de stralen niet te diep uitsnijdt.


Hoe vaak moet je Hypozin dan gebruiken? Ik heb ook eens gelezen dat je het best eerst met betadine oplossing ontsmet en dan Hypozin gebruikt. Heb er zelf geen ervaring mee.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:12

Hypozin werkt inderdaad top!
Hier smeerde ik het elke dag erop.
Soms had hij een snee en dat met een stokje (apotheek zo een ijs lollie stokje) kan je het overal goed in smeren.
Na een paar dagen zie je al duidelijk verschil.
Ik deed geen betadine shampoo daar kan ik niks over zeggen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:19

Welke smid heb je? Ik ken een smid die rotstraal verzint bij al zijn klanten zodat hij producten kan verkopen tegen rotstraal...

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 18:34

Kabayo schreef:
Welke smid heb je? Ik ken een smid die rotstraal verzint bij al zijn klanten zodat hij producten kan verkopen tegen rotstraal...



Zijn naam is Wannes, heb de dezelfde smid al sinds dat ik Jackie heb gekocht. Op aanraden van mijn trainer, ben ik naar die smid gegaan. Maar wel zielig dat iemand zoiets zelfs zou daan :(