Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 23:28

Hoi

Mijn VZ tinker met redelijk wat behang heeft sinds de winter wat korsten bij haar voorbenen en dan aan de binnenkant van haar knie.
Op bokt lees ik veel over hoe je van mok afkomt maar ik lees wel 101 manieren... en ik heb geen idee welke nou de juiste is.

Ik heb al veel geprobeerd
×met babyolie haar sokken uitkammen (alle losse korsten glijden eruit)
×heeell veell soorten mokzalf van welkoop tot DA zalf niks hielp :(
×alle korsten eraf plukken en dan wassen geen succes maakte het erger ipv beter...
×het zo laten en aankijken (de mok bleef hetzelfde dus niet erger niet beter)
×droog houden van benen en stal 2x mesten per dag ipv 1x dus vooral alles on haar heen droog en schoon houden om irritaties te voorkomen en verhelpen. Dit hielp iets de huid werd minder rood en geirriteerd
Huidig... ergste eraf proberen te plukken en zorgen dat er geen kloven in de korsten onstaan ook de boel om haar extra schoonhouden doe ik nu...
Ik heb zo even geen foto maar die verschijnt wel als mensen die nodig hebben in hun oordeel.
Tink heeft weinig geduld en vind het maar niks als je constant aan haar benen zit. Ze is allesbehalve kleinzerig maar mokkorsten haat ze...

Wat mij wel opvalt
Tinkertje staat bij 20 soortgenootjes in een kudde en letterlijk alle paarden zie je knagen en stampen (ook wel zomer=steekinsecten..? Toch?)
Of erger mijt....

Als iemand DE manier heeft om hiervan af te komen hoor ik het graag

Ps dit is mijn 1e topic op bokt ik hoop dat het hier goed staat ...

Alvast bedankt namens kjelda en mij

(DA is al geweest die zei dat het mok maar dat is al een maand of 3 geleden toen de kudde nog niet aan het knauwen was...)
Wow lang topic ... oops

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:12

Mok komt vaak van mijt dus dat eerst behandelen. Zeker omdat je haar ziet stampen.
Mok plekken vet houden met bijv. sudocreme. Niet teveel aan de korsten pulken, alleen weghalen wat al los is vd huid.
Kijk ook eens kritisch naar de voeding, ook een mogelijke oorzaak voor mok.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:15

Grote kans dat dit paard last heeft van CPL.https://www.bokt.nl/wiki/CPL

Jeuk ontstaat door mijt. Dat is te behandelen met middelen van de dierenarts.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:21

senna21 schreef:
Grote kans dat dit paard last heeft van CPL.
Jeuk ontstaat door mijt. Dat is te behandelen met middelen van de dierenarts.


CPL is iets anders. Vooralsnog klinkt dit als mok door mijt.

Nog een toevoeging, zodra je je paard gaat behandelen tegen mijt moet je ook de borstels e.d. mee'behandelen'.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 07:43

Wat zegt de dierenarts hierover?

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 07:54

Hoi
Bedankt voor de antwoorden!
Ik ga aan de staleigenaar melden dat er mijt in de kudde kan zijn dan wordt waarnschijnlijk de DA erbij gehaald...
Dan wordt er wel iets aan gedaan!

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 07:58

Mara2000 schreef:
Mok komt vaak van mijt dus dat eerst behandelen. Zeker omdat je haar ziet stampen.
Mok plekken vet houden met bijv. sudocreme. Niet teveel aan de korsten pulken, alleen weghalen wat al los is vd huid.
Kijk ook eens kritisch naar de voeding, ook een mogelijke oorzaak voor mok.


Hoi
Kleine vraag
Ik heb niet heel veel ervaring met de verzorging van paarden omdat ik altijd op een manege reed waar de paarden opgezadeld klaarstonden en ik vraag me af hoe het dan zit met voeding en mok? Hoe hangt het samen? (Kjelda krijgt onbeperkt hooi en een schep biks na intensief rijden/werken ze is qua gewicht aan de mollige kant maar dat is volgens mij tinkereigen... ik hoop dat deze info nuttig is)

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:14

Waar is de eigenaar van het paard in het hele verhaal?

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:19

Als de hele kudde stampt dan heeft de hele kudde waarschijnlijk mijt en moeten ze allemaal gewassen worden met anti-mijt spul van de dierenarts. Anders blijven ze elkaar herbesmetten. Als je dat niet doet kan je smeren tot je een ons weegt, helaas.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:31

troi schreef:
Als de hele kudde stampt dan heeft de hele kudde waarschijnlijk mijt en moeten ze allemaal gewassen worden met anti-mijt spul van de dierenarts. Anders blijven ze elkaar herbesmetten. Als je dat niet doet kan je smeren tot je een ons weegt, helaas.


Mijt in de omgeving compleet uitroeien gaat niet lukken.
Het is, net zoals bij luizen, vooral een kwestie van weerstand verbeteren en de paarden die aangedaan zijn behandelen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:43

Mok is een verzamelnaam voor allerlei beenaandoeningen en bij tinkers is de oorzaak meestal CPL. Voel eens in de kootholte of je daar een rimpel voelt. Meestal begint dat bij de achterbenen. Bij knobbels en rimpels hoger op het been is het al wat verder gevorderd.
Mijt geeft ook jeuk, maar geen grote korsten, wonden, rimpels en knobbels.

Het is wel een goed idee om de hele groep eens tegelijk te behandelen tegen mijt. Cydectin Pour On is een prima middel, en werkt veel beter dan sebacil/byemite.

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 08:46

Koper schreef:
Waar is de eigenaar van het paard in het hele verhaal?


De eigenaar is altijd binnen de papierwinkel aan het doen zoals hij zelf zegt. Ook niet extreem betrokken of overbezorgt met zijn paarden.
Ik mag eigenlijk doen en laten met het paard wat ik wil zolang ik manen/staart met rust laat qua knippen en als ik "nieuwe" dingen wil doen zoals een hogere sprong maken bijv. 60cm ipv klein kruisje of buitenrit dan moet ik ff vragen of het mag.

(Het is een zorgboerderij waar de paarden (allemaal tinkers of tinkerkruising) van de zorgboerderij-eigenaar staan en stuk of 10 pensionpaarden... stal is op het erf van van de eigenaar. een zorgboerderij met paarden dus waar ik 4-5x per week kom om tink te rijden en verzorgen, kjelda is een paard van de eigenaar)

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 08:52

8nnemiek schreef:
Mok is een verzamelnaam voor allerlei beenaandoeningen en bij tinkers is de oorzaak meestal CPL. Voel eens in de kootholte of je daar een rimpel voelt. Meestal begint dat bij de achterbenen. Bij knobbels en rimpels hoger op het been is het al wat verder gevorderd.
Mijt geeft ook jeuk, maar geen grote korsten, wonden, rimpels en knobbels.

Het is wel een goed idee om de hele groep eens tegelijk te behandelen tegen mijt. Cydectin Pour On is een prima middel, en werkt veel beter dan sebacil/byemite.


Ik voel nergens rimpels ook niet achterbenen of kootholtes.
Het zijn echt alleen korsten achter de knie van haar voorbeen aan beide kanten. Die korsten zitten ook los op de huid en als je ze eraf trekt bloed het bijna niet en als ik de korst laat zitten dan wordt ie heel dik maar verspreidt niet. En hoe ziet mijt eruit? Ik hoor anderen op stal er nu ook over.

Edit: ik kan korsten eraf trekken wat ik wil maar de volgende dag zit het er weer ...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:08

Maar er zitten korsten voorbenen en dan met name bij de knie?
Is geen mok.

Dan denk ik dat het komt door overmatige keratine productie
In engels noemen ze het Mallenders, zit het op de achterbenen dan is het Sallenders.
als je gaat googlen vind je veel info.
O.a. hier.
https://www.equiderma.com/blogs/skin-co ... -in-horses

Komt vaak voor bij dieren met zwaarder behang aan de benen.

Kan voorkomen na een mijt infectie, dan is behandelen tegen mijt zinvol.
Wat je kunt proberen is om na mijt behandeling er gewoon eens een tijd af te blijven.
Kan zijn dat als je de huid gewoon eens met rust laat er niet teveel keratine word geproduceerd en de aandoening dan af neemt,
Hier staat wel wat over keratine
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Keratine
Maar beste is om een veearts een huidbiopt te laten nemen om te kijken wat er aan de hand is.

Kwa smeersels, er is veel wat je kunt proberen,
Mijn merrie heeft het ook,daar werkte een mengsel van olijfolie en zwavelbloem enorm goed

Zeboki
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-06-11

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:14

Mok is een factorenziekte waarbij je het hele management onder de loep moet nemen. Het is altijd het gevolg van verminderde weerstandstand. Beginnen met de voeding. Eerst een goed vit.preparaat (mijn mening die van de groene os) en plekken eenmalig wassen met badedas groen (de echte dus classic) en korsten zoveel mogelijk verwijderen. Dan hooi (geen voordroog) en liefst even niet op (stress)gras. Eventueel ondersteunen met Cure-mok (pb bij interesse want je moet niet de van NML hebben). Succes ermee.

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 11:41

ellepel schreef:
Maar er zitten korsten voorbenen en dan met name bij de knie?
Is geen mok.

Dan denk ik dat het komt door overmatige keratine productie
In engels noemen ze het Mallenders, zit het op de achterbenen dan is het Sallenders.
als je gaat googlen vind je veel info.
O.a. hier.
https://www.equiderma.com/blogs/skin-co ... -in-horses

Komt vaak voor bij dieren met zwaarder behang aan de benen.

Kan voorkomen na een mijt infectie, dan is behandelen tegen mijt zinvol.
Wat je kunt proberen is om na mijt behandeling er gewoon eens een tijd af te blijven.
Kan zijn dat als je de huid gewoon eens met rust laat er niet teveel keratine word geproduceerd en de aandoening dan af neemt,
Hier staat wel wat over keratine
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Keratine
Maar beste is om een veearts een huidbiopt te laten nemen om te kijken wat er aan de hand is.

Kwa smeersels, er is veel wat je kunt proberen,
Mijn merrie heeft het ook,daar werkte een mengsel van olijfolie en zwavelbloem enorm goed


Hier was ik nog niet eerder opgekomen ik ga zeker zwavelbloem en olijfolie mengsel uitproberen.
Dank je voor het meedenken!

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 11:44

Zeboki schreef:
Mok is een factorenziekte waarbij je het hele management onder de loep moet nemen. Het is altijd het gevolg van verminderde weerstandstand. Beginnen met de voeding. Eerst een goed vit.preparaat (mijn mening die van de groene os) en plekken eenmalig wassen met badedas groen (de echte dus classic) en korsten zoveel mogelijk verwijderen. Dan hooi (geen voordroog) en liefst even niet op (stress)gras. Eventueel ondersteunen met Cure-mok (pb bij interesse want je moet niet de van NML hebben). Succes ermee.


Hoi
Ik weet dat er veel factoren zijn, en ik probeer deze zoveel mogelijk antimok/antikorst te houden maar dat gaat soms wat lastig.
Ik heb erg weinig budget voor VZ paardje maar ik ga zeker de eigenaar vragen of dat speciale producten een optie kan zijn!
Bedankt voor het meedenken!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:31

Kjellebel schreef:
Zeboki schreef:
Mok is een factorenziekte waarbij je het hele management onder de loep moet nemen. Het is altijd het gevolg van verminderde weerstandstand. Beginnen met de voeding. Eerst een goed vit.preparaat (mijn mening die van de groene os) en plekken eenmalig wassen met badedas groen (de echte dus classic) en korsten zoveel mogelijk verwijderen. Dan hooi (geen voordroog) en liefst even niet op (stress)gras. Eventueel ondersteunen met Cure-mok (pb bij interesse want je moet niet de van NML hebben). Succes ermee.


Hoi
Ik weet dat er veel factoren zijn, en ik probeer deze zoveel mogelijk antimok/antikorst te houden maar dat gaat soms wat lastig.
Ik heb erg weinig budget voor VZ paardje maar ik ga zeker de eigenaar vragen of dat speciale producten een optie kan zijn!
Bedankt voor het meedenken!


Ga nu gewoon eerst eens de mijt behandelen met een geschikt middel (vraag de dierenarts). En met de staleigenaar praten over het feit dat de hele kudde staat te stampen en dus waarschijnlijk allemaal behandeld moeten worden. Met 1 fles Sebacil kun je een heleboel paarden behandelen (pas op met de zon).
Een vette creme op de korsten zijn ook de kosten niet maar hou verder je geld voorlopig in je zak.

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 16:45

Als afsluiting
Bedankt voor alle adviezen en meningen!
Vandaag met de staleienaar gepraat en die gaat zorgen dat de DA volgende week langskomt om te kijken wat het precies is en dan zal er wel een gepaste behandeling komen!

De staleigenaar is wat terughoudend richting medische problemen omdat hij op zijn kantoor 5x per dag mensen ontvangt die zeggen dat ene paard kreupel loopt, koliek heeft, hittestress heeft etc.
Hij krijgt "veel zeikerts" om het zo te zeggen...
Maar omdat we met zn vieren kwamen en meteen foto's lieten zien liep hij meteen mee naar het land om ff te kijken en te voelen.
Staleigenaar gaf mij t advies om de korsten van kjelda eerst maar te laten en de DA volgende week af te wachten.
Benen van kjelda komt wel in orde net ald de rest van de kudde. *\o/* *\o/*

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Twijfel over mokbehandeling van VZ tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:55

Succes als de paarden mijt hebben... Alle paarden behandelen + alle stallen.. Hier ook gehad en keert vaak terug. Mok/mijt is vaak hardnekkig is mijn ervaring

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:54

Fijn dat de eigenaar van het paard nu wat onderneemt!