Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14004
Geregistreerd: 20-04-16

Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 16:00

*bokt
Bokt community

Afbeelding
Working Equitation. Foto door Regine

Op 14, 15 en 16 september is het weer zover; Horse Event! Ook dit jaar zijn er weer kennismakingsclinics georganiseerd door Bokt. Ben je dus altijd al nieuwsgierig geweest naar een bepaalde discipline? Dit is je kans het te proberen!

Vrijdag 14 september
Working Equitation
Een paard is voor zijn ontwikkeling volledig overgeleverd aan de mens bij wie hij toevallig terecht komt. Wanneer je tot op hoge leeftijd van de kameraadschappelijke kwaliteiten van je paard wil genieten, moet je verstandig gymmen om hem sterk en soepel te houden, én variatie bieden om hem vrolijk en zelfverzekerd te houden. Een prachtig middel om beide doelen te bereiken zijn de oefeningen uit de

Working Equitation
Working Equitation (arbeidsrijderij) is een tak van sport die in Spanje en Portugal is ontstaan uit het werken op het land met vee. Het is een snelgroeiende discipline die ook in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgt. Het is heel belangrijk dat ruiter en paard goed op elkaar ingespeeld zijn, want het draait naast gehoorzaamheid ook om vertrouwen, wendbaarheid en lichtheid aan de hulpen. Je paard is een soort levensverzekering in het terrein, dus moet hij je vertrouwen en zelf mee kunnen kijken, zonder gesjor aan het hoofd. Dat is wat we willen zien in de WE: een geolied setje!

Een WE wedstrijd bestaat uit 4 onderdelen, op verschillende niveaus. Eerst is er een dressuurproef, dan een obstakelparcours in stijl, vervolgens volgt er bij voldoende score een speedtrail en als laatste het veedrijven. De laatste twee disciplines volgen naarmate het paard verder is afgericht. Op Horse Event zal Christel enkele combinaties in het parcours begeleiden.

WE training
Er wordt in een WE parcours gewerkt met obstakels waar je als vaquero in het gewone werk mee te maken kan krijgen. Een brug, een poort, een bocht achteruit met bel, een ton met een stok, een ringsteekstier, een sprongetje, pilonnen en balken enz. Elk obstakel vraagt iets anders van de samenwerking: soms gaat het om behendigheid van de ruiter -bijvoorbeeld bij het ringsteken-, maar bij de brug of het passeren van de stier is de moed van het paard cruciaal. Bij het rijden van cirkels om tonnen of pilonnen en het correct achterwaarts gaan in de L is een dressuurmatige basis weer heel belangrijk, en bij het beheerst doorrijden van de poort gaat het om gehoorzaamheid en routine.

Het effect
Juist door de afwisseling van de oefeningen wordt je paard wakker en gretig naar het volgende obstakel. Hij wordt voorwaarts! En doordat je al rijdend de dressuurafwerking niet uit het oog verliest, train je hem tevens fysiek op wendbaarheid, souplesse, rechtgerichtheid en op de achterhand zetten. Het leuke is dat hoe meer oefeningen je paard succesvol doorloopt, hoe meer zelfvertrouwen hij krijgt. Je laat hem als het ware punten verdienen en daar groeit hij van. Niks is zo fijn als een paard met veel zelfvertrouwen, met name op de buitenrit is dat een zegen.

Over de clinicgever
Christel Provaas beoefent al een aantal jaren de Working Equitation-sport. Ze reed in 2012 op Horse Event voor de net opgerichte Working Equitation-vereniging mee tijdens hun demo's en geeft sindsdien WE snuffelclinics door het hele land. Working Equitation, een welkome afwisseling voor ruiter en paard! Je leert spelenderwijs hoe je je paard dressuurmatig beter ‘voor elkaar’ krijgt, maar ook hoe je hem dapperder maakt door hem aan het werk te zetten in een WE-parcours. Dat gebeurt m.b.v. obstakels zoals balken, pionnen, een brug, een ton met stok, een ringsteekstier, een poort, een L met bel etc. Door de intensieve individuele begeleiding in het parcours worden ruiter en paard met respect klaargestoomd voor het rijden van een obstakelparcours. Zo krijgt de sport steeds meer liefhebbers, voor zowel wedstrijden als recreatie.
Er zijn voor deze clinic maximaal 3 plekken beschikbaar.

Zaterdag 15 september
Horse Agility
Een ander veelgevraagd item in de evaluatie was het werken met je paard op de grond. En wat is een betere manier om te laten zien hoe goed je kan samenwerken met je paard door samen een heel parcours af te leggen? Justine van de Berg, beter bekend als Duality op Bokt, is een ervaren Horse Agility trainer en beoefent zelf al flink wat jaren deze sport. Ze doet fanatiek mee met de competitie met haar eigen paard op hoog niveau. Door middel van positief trainen streeft ze naar een fijne samenwerking tussen mens en dier. Plezier in de lessen en trainingen staan dan ook voorop. Horse Agility is een onwijs leuke afwisseling voor paarden. Het is een uitdagend obstakel/behendigheids parcours waarin het draait om samenwerking tussen paard en eigenaar. Horse Agility is geschikt voor elk type paard. Het doel is om uiteindelijk om het parcours zo netjes mogelijk af te leggen zowel aan de leadrope als in vrijheid. Horse Agility heeft onwijs veel leuke oefeningen: van een enge doorgang tot bijvoorbeeld coördinatie oefeningen. Justine zal jullie dan ook alles vertellen over de sport! Horse Agility is lol met je knol.
Er zijn voor deze clinic 4 plekken beschikbaar.

Zondag 16 september
Proefgericht rijden
Verbeter je dressuurproef in harmonie met je paard! Wat is er mooier om te presteren in harmonie samen met je paard. Dat is ook waar Marlon van Wissen het zwaartepunt left in haar begeleiding tijdens deze Proefgerichte Clinic. In harmonie samenwerken met je paard!

Tijdens de clinic gaat Marlon 2 combinaties begeleiden om in harmonie met hun paard tot een mooie sportieve prestatie te komen in de ring. In de clinic rijden de ruiters een proef. Tijdens de proef en daarna helpt zij ze hoe ze nog meer in harmonie kunnen gaan samenwerken met hun paard zodat ze tijdens de proef beter kunnen scoren. Dit doet zij met tips voor hunzelf als ruiter maar ook voor de training van hun paard. Ook voor de toeschouwers is dit interessant.

Over de clinicgever
Marlon van Wissen is zelf ook als wedstrijdruiter actief en start momenteel Zware Tour met haar zelfgefokte merrie Zilver Sun W. Daarnaast is zij als als docent verbonden aan de KNHS Instructeuropleiding Wedstrijdsport Dressuur niveau III/IV.
Voor deze clinic zijn we op zoek naar 1 combinatie uit de breedtesport (B t/m ZZL) en 1 combinatie uit de subtopklasses. De proef moet uit het hoofd gereden worden.

Verplichtingen
Voor elke clinic is het verplicht om een cap te dragen m.u.v. Horse Agility. Daarnaast is deelname vanaf 18 jaar en dien je minimaal een maand lid te zijn van Bokt.nl. Je brengt je eigen paard mee, welke braaf is op vreemd terrein en de basis beheerst.

Aanmelden?
Je kunt je tot en met zondag 12 augustus opgeven via dit INSCHRIJFFORMULIER. Bij vragen kun je mailen naar he2018@bokt.nl
De clinicgevers kiezen zelf hun deelnemers zo snel mogelijk nadat de inschrijving is gesloten. Alleen zij krijgen bericht. Er wordt ook op Bokt gecommuniceerd wanneer de deelnemers bekend zijn.
Als je wordt uitgekozen ontvang je via ons 2 toegangsbewijzen en een parkeerkaart voor Horse Event. Eventuele extra tickets dienen zelf te worden aangeschaft. Wanneer je je paard zou willen stallen dan dien je hier zelf contact over op te nemen met Horse Event.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:30

jammer niets voor het mennen :)

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:32

pinkie87 schreef:
jammer niets voor het mennen :)

De mensport lijkt bijna overal wel een ondergeschoven kindje, helaas.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:45

Ohh... leuk een Clinic met Marlon. (Zit eerste rij hoor!) Wat leuk dat deze mogelijkheden geboden worden!

Take a smile :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101686
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:49

Jammer dat ik geen paard heb, zou graag de WE eens proberen!

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Jinte

Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:02

Leuke clinics. Ik heb me opgegeven voor de zondag. Lijkt me erg leerzaam


Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 07:02

pinkie87 schreef:
jammer niets voor het mennen :)

We doen heel hard ons best om zoveel mogelijk variatie te bieden. Afgelopen jaar hadden we een hele leuke men-clinic van stal Hulkesteijn waar we graag ook dit jaar weer mee hadden samengewerkt.

Echter, op de nieuwe locatie kunnen we nog maar 1 clinic per dag organiseren en moesten er keuzes gemaakt worden. We hebben dit jaar bijvoorbeeld gekozen voor een clinic waarbij je niet op, maar naast je paard werkt.

Zoveel mensen, zoveel wensen :j we doen ons best en wellicht volgend jaar weer iets met mennen, wie weet!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 07:41

Oh dat WE lijkt mij ook heel erg leuk.
Wie weet kom ik wel een keer kijken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:43

Waarom zijn er nooit men clinics waar je je voor kan opgeven?

Maar als er nog maar 1 clinic per dag is, hoop ik niet dat horse event enorm gaat tegen vallen

Lotte_Bjorka
Berichten: 184
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:50

Ik heb me opgegeven voor de WE clinic op vrijdag.
Leuke clinics dit jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:17

NathalietjeB schreef:
Waarom zijn er nooit men clinics waar je je voor kan opgeven?

Maar als er nog maar 1 clinic per dag is, hoop ik niet dat horse event enorm gaat tegen vallen


Zie de reactie van Amaryllis hier net boven. Vanuit Bokt hadden we vorig jaar een menclinic. Dit jaar hebben we ipv 2 kennismakingsclinics per dag, 1 per dag (er zijn wel heel veel meer andere clinics over de dagen, maar dus 1 Bokt kennismakingsclinic per dag). We hebben in overleg met de organisatie keuzes moeten maken. :)

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:43

Jammer dat het inschrijfformulier niet goed werkt, heel verhaal getypt en druk op verzenden alles weg en niets verzonden!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:53

Mira283 schreef:
Jammer dat het inschrijfformulier niet goed werkt, heel verhaal getypt en druk op verzenden alles weg en niets verzonden!

Hè dat is vervelend. Ik pb je even, want ik heb (gelukkig) al wel een hoop inschrijvingen probleemloos kunnen ontvangen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:17

Horse agility lijkt me zo leuk om met de pony van onze dochter te proberen. Jammer dat ik die dag moet werken.

Bisa

Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Purmerend

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:49

Ingeschreven! Maar zelfde probleem als hierboven. Verhaal geschreven voor Horse Agility, klik op verder en krijg dezelfde pagina opnieuw maar dan voor Working Equitation.. hoop dus dat het wel gelukt is

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 06:34

Hmm dat hoort niet. Ga ik gelijk even naar kijken.

Edit: gefixt, stomme fout!

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:59

Ik heb mezelf ook ingeschreven voor WE. Heb nog nooit aan een clinic meegedaan. Lijkt me tof

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:30

Jammer dat het vanaf 18 jaar is -O-
Maar ik ben natuurlijk wel aanwezig, waarschijnlijk ook met een paard!

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Mandarijn
Berichten: 9063
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:58

Leuk! Ik heb me aangemeld voor de vrijdag. :D

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:37

Oh oh... toch besloten mezelf aan te melden met Gio voor de WE clinic. :wow: Ik heb er al zoveel over gelezen. Denk wel dat iets voor ons is!

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:38

Vind het leuke clinicus en leuk dat er ook iets dat aan de hand is bij zit.
Heb al veel over Horse agility gelezen en het lijkt me zo leuk, maar is er nog nooit van gekomen om er echt mee kennis te maken. Dus nu aan gemeld voor de clinic met Echo :) .

Anoniem

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:44

Opgegeven voor Horse Agility :D

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:38

Inschrijvingen gesloten. Ik ben zo benieuwd of we mee mogen doen!

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:25

Spannend.. Ik ook! Het duimen kan beginnen :D

Instagram: demigisolf

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Schrijf je nu in voor de Bokt Kennismakingsclinics!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:14

Ik stuur vandaag alle aanmeldingen naar de clinicgevers en die krijgen tot en met zondag om aan ons door te geven wie er uitgekozen zijn :) Dus nog even een weekje spanning!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _Anke_, Akires1, Ashkerlon, bella24, Brandje_04, Butterfly, DeGelukkige4, Durquia, Karl66, Maris__, miekxlady97, Mo_Noah, posje, Symke, xJolijn, xYaartje en 68 bezoekers