Merrie laten dekken in augustus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 17:40

hallo, iedereen
Ik ben van plan om mijn merrie nog te laten dekken in augustus.
Zouden jullie je merrie nog in augustus laten dekken, of vinden jullie dit te laat?
We hebben al een hengst gevonden. Het is een natuurlijke dekking. We moeten €200 betalen als ze drachtig is.

Een paard is toch 11 maanden drachtig dan moet het toch ongeveer in juli geboren worden?

Mijn merrie is een kwpn dus in 2019 is het toch de letter O voor je veulen?
Dus weten jullie leuke namen met de letter O voor merrie en hengsten veulentjes?
Liefst geen namen zoals Obelix,okkie,oesie enz.
ik vind deze namen wel leuk.

hengst:
Olano,
onyx,
O' Raven

Merrie:
Omany,
??


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chanelle007 op 28-07-18 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt


Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:45

Als je dat nu allemaal nog moet regelen ben je wel rijkelijk laat... en dekken in Augustus wil niet zeggen dat ze ook meteen drachtig word in Augustus...

Zou me over de namen nog even het minst druk maken overigens ;)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:48

Beter wachten tot het voorjaar, veulen in juli is rijkelijk laat en dan profiteer je niet van het groeizame voorjaar voor je veulen. Dan gaat veulen ook nog wat jong de winter in.

Ze is daarnaast ook misschien niet in 1 keer drachtig en dan wordt het nog later.
Zijn er nog dekhengsten die dekken in aug of is het een hegst van boertje in de buurt?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:51

Daarnaast niet heel verstandig om met een merrie van 16 die zoveel kreupelheids problemen heeft te willen fokken misschien...?
Je kunt ook gewoon een leuk veulentje kopen natuurlijk :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 17:54

We willen graag een veulentje van onze eigen merrie.

Ties1996
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:07

Ik vind het erg laat om er dan pas mee te beginnen :')

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:07

Niet laten dekken in augustus en eerst eens even heel goed nadenken of wat je bedacht hebt wel verstandig is. Je pakt een huis tuin en keuken hengst en wilt een kapotte constant kreupele merrie laten dekken. RaRa wat daar uit komt. Fokken is niet iets wat je doet als je niks meer met je paard kan. Fokken moet je doen met een goede gezonde merrie en dan een bewuste hengstenkeuze maken en niet zomaar de hengst van de buurman pakken omdat deze goedkoop is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:17

Wij laten onze merrie niet meer dekken mocht ze gust zijn.
Vind het te laat in het jaar.
Kan het veulen volgend jaar pas in december er bij weg.
Mooi tot volgend jaar wachten.


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:29

cissy schreef:
Beter wachten tot het voorjaar, veulen in juli is rijkelijk laat en dan profiteer je niet van het groeizame voorjaar voor je veulen. Dan gaat veulen ook nog wat jong de winter in.

Ze is daarnaast ook misschien niet in 1 keer drachtig en dan wordt het nog later.
Zijn er nog dekhengsten die dekken in aug of is het een hegst van boertje in de buurt?


Ik had een oepsie veulen 27 juli werd hij geboren... maar heb doordat het een mooi najaar was echt geen hinder van gehad en ook geen merkbare nadelen! Maar toen er een paard te vroeg beviel en een eerste week maart veulen had was het echt zwaar slecht weer....nog nooit heb ik zo een kwakkel veulen gehad als dat diertje :brr:

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:34

Veel opfokbedrijven hebben veulens liever niet later dan 1 oktober binnen. Dan zou je het veulen dus erg vroeg moeten spenen of er tot het voorjaar bij moeten laten staan. Beiden zou niet mijn keus zijn.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:41

Bij paardenmelkerijen wordt ook het hele jaar door gefokt, dus op zich zou het niet zo dramatisch moeten zijn, ware het niet dat de meeste pension-veulens eerder in het voorjaar geboren worden en dit veulen dan niet gelijk een leeftijdgenootje heeft om mee op te trekken. Waar ik wel zeer zwaar aan til is dat mensen maar fokken om hun eigen plezier en geen rekening houden met de gezondheid van de merrie. Hoe vaak lees je niet dat merries niet meer gereden kunnen worden en aangeboden worden (of zoals ik het noem: misbruikt worden) als fokmerrie. Ik heb daar geen goed woord voor over. Daarom hoop ik, TS, dat je nog eens achter je oren krabt en aan het welzijn van de merrie denkt. Als je graag een veulen wilt, koop er dan een of koop een gezonde merrie waar je een keer een weloverwogen dekking mee laat doen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:42

Mijn 5 jarige is ook van 17 juli en die heeft daar nu echt geen last van :)

Dus dekken in augustus zie ik het probleem niet. Fokken met zo'n merrie en zo'n hengst, da's wat anders...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:48

Ik lees in ander bericht van jou, dat je merrie langdurig kreupel is, verschillende oorzaken.
Is het wel verstandig om met deze merrie te fokken?
Een blessure door externe oorzaak is iets anders dan kreupelheid doordat de merrie geen goede benen heeft.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:52

Ook al word je merrie direct drachtig, bedenk wel dat ze soms zo maar drie a vier weken overdragen. En dan zit je ook eind augustus qua veulen. Hoeft geen probleem te zijn maar wanneer je kunt kiezen zou ik in maart/april dekken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

tienus63

Berichten: 12002
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:10

Dracht is fysiek ook nog zwaar, naarmate merrie ouder wordt, wordt het zwaarder.
Stel dat je merrie drachtig wordt, en je hebt volgend jaar weer zo’n lange warme zomer.
En het gewicht wat merrie op haar gewrichten en pezen krijgt.

Heeft merrie eerder veulen gehad?

Gezien leeftijd als het eerste veulen zou zijn, nooit aan bewegen.
Als ze vaker veulen heeft gehad, denk je dat ze dracht fysiek aan kan.
Los van feit dat kreupelheid misschien erfelijk is.

Je zult niet de eerste zijn die met een dergelijke merrie fokt, tegen heug en meug houdt merrie dracht vol, veulen trekt merrie leeg en zodra veulen maand of 3 -4 is, is de merrie zodanig slecht geworden dat enige dierwaardige optie om merrie in te laten slapen.

#trotsoponzeboeren

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:12

Sowieso, waarom zou je de hengst van de buren erop zetten, alleen maar omdat het dan maar 200 euro kost...

Als je dan toch perse wilt dekken, kies dan in ieder geval een goedgekeurde hengst

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:22

Eens met alle adviezen ;) .
Bedenk ook even hoe je omstandigheden zijn... een laat veulen vind ik sowieso niet fijn, maar als je geen grote stal hebt en/of geen beschut, hoog en droog weiland, zou ik er helemaal nooit aan beginnen.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:28

Ik zou het niet doen

Je veulen is dan altijd laat overal mee, en kan niet mee met de gewone groep in de opfok (mijn maart-veulen is half september in de eerste groep van de opfok gegaan)
En als je ooit wedstrijden wil gaan rijden dan loopt je paard ook altijd een half jaar achter (kijkt vanuit het sport-paard-wedstrijden---> 4jarigen rubrieken bijvoorbeeld)

Ik lees in de reacties van andere bokkers dat je merrie niet 100% gezond in? Dan zou ik zorgen dat je dat eerst voor elkaar hebt want een dracht is een beste opgave voor een paard en al helemaal als ze niet 100% gezond is.

Ben ook benieuwd of je merrie predicaten oid heeft

En waarom kies je precies voor deze hengst? (puur interesse)

En de naam is vaak gebruikelijk bij het KWPN met een merrie dat je het jaar letter (volgend jaar de O dus) gebruikt met de naam van de merrie. Mijn veulen zou Mirolieta heten als het een merrie werd, moeder heet Wirolieta. Met een hengstennaam kan je helemaal "los" gaan.

Maar voor namen bedenken heb je nog een jaar dus daar zou ik me nu nog totaal niet druk over maken

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:49

Ik zou er ook een half jaartje mee wachten. Onze merrie kreeg in de zomer een ongeluk waarna ze de wei in moest. Advies was toen, laat haat dekken. Dit was begin juli, direct naar Nijhof heen en ze kon toen gelijk geïnsemineerd worden. Helaas niet direct raak en daarna ook niet fijn hengstig meer. Inmiddels begin augustus hengstig gespoten en toen was het wel raak. Je zit totaal buiten het seizoen, controle veearts was er niet standaard meer, altijd bellen voor een afspraak. Veulen is begin juli geboren en overal waar je dan komt krijg je de vraag of hij niet een beetje klein is.

Wij hebben 4 weken terug een elite merrie gekocht en besloten deze pas volgend jaar te laten dekken, het was ons gewoon tegen gevallen als wanneer je in april begint met het hele gedoe!

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:25

Ts is van plan om een natuurlijke dekking te doen op deze kreupele merrie %)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:54

Ben wel benieuwd naar een reactie van TS, aangezien zij sinds het aanmaken van dit topic niet meer gereageerd heeft.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:09

Een natuurlijke dekking klinkt leuk, maar gaat vaak gepaard met heel veel geweld. Genoeg merries die er verwondingen aan over houden. In de reacties die ik hier boven lees is je merrie geregeld kreupel. Dan zou ik sowieso niet voor een natuurlijke dekking gaan. Als je per se wilt dekken, laat dat dan door de veearts doen met een spuitje sperma. Misschien wel duurder, maar wel veiliger.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Merrie laten dekken in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:29

Je kan ook een fok merrie kopen die al drachtig is. Lijkt me in alle opzichten beter.

Kies voor een goedgekeurde dekhengst. Fok met een degelijke merrie, zonder vaagheden.
En nu al een naam? Je paard is niet eens drachtig.. Je hebt nog geen eens een levend veulen er vanaf. Want zo makkelijk en simpel is fokken helaas niet.

Dit klinkt als een veel te overhaaste beslissing die voor jullie gunstig is maar voor de merrie totaal niet.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers