Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 13:58

De Limbuger
Welzijn


Paarden in de felle zon: het raakt mensen. Op sociale media regent het verontwaardigde reacties. Hoe erg is het als een paard in een wei zonder water en schaduw staat? En waarom maken we er ons druk om?

Op Facebook verscheen afgelopen woensdag het bericht dat enkele paarden in Midden-Limburg verwaarloosd zouden worden. Volgens de klokkenluider stonden de beesten in een wei zonder schaduw en met een beperkte hoeveelheid water. De melder schreef dat hij de eigenaar daarover had aangesproken, maar ook melding had gedaan bij de dierenpolitie. Tot zijn ongenoegen - en dat van 570 andere Nederlanders die het bericht verder verspreidden - gaf dit nauwelijks resultaat. Behalve kwaadaardige toespelingen aan het adres van de met naam genoemde eigenaar deelden mensen in een reactie soortgelijke ervaringen.

Oververhit
Hoe erg is het dat een paard in een wei staat zonder water en schaduw? "Paarden kunnen beter tegen warmte dan mensen, maar hebben met dit weer zeker water en beschutting tegen de zon nodig", zegt paardendierenarts Florence Gorter. "De vraag is hoe lang de paarden in die situatie blijven. Als dit maar een korte ­periode is, hoef je niet direct aan de bel te trekken. Zie je dat paarden oververhit raken - overmatig zweten en ook niet meer willen eten - grijp dan in. Als je de eigenaar kent, neem dan contact met hem op. Is de situatie verontrustend, bel dan de dierenpolitie."

Dierenpolitie
De dierenpolitie zegt dezer dagen niet meer meldingen van dieren in nood te krijgen dan anders. "In de zomer krijgen we gebruikelijk meer meldingen. Het betreft vooral meldingen van paarden die geen drinkwater hebben en honden in auto’s", zegt Marc Stachowski van dierenpolitie Limburg. "Is er werkelijk sprake van verwaarlozing, dan is het belangrijk om de dierenpolitie te bellen. Zijn waterbakken in een weiland leeg, dan hoeft dat niet meteen te betekenen dat de eigenaar de paarden verwaarloost. Fiets- en wandelroutes lopen vaak langs weilanden. Als voorbijgangers een lege waterbak aantreffen, wil dat niet zeggen dat dit de hele dag al zo is."

Antrozoölogieprofessor Marie-José Enders bestudeert de relatie tussen mens en dier. Ze weet wel waarom mensen snel alarm slaan als het vermoeden bestaat dat er sprake is van verwaarlozing. "Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen. Dat is ook waarom mensen soms voorbijgaan aan vluchtelingen en zwervers, maar niet aan dieren."

De situatie rondom de verhitte paarden staat volgens haar niet op zichzelf. "Denk aan de dieren bij de Oostvaardersplassen of de paarden in het stijgende water bij Marrum. Mensen zijn zich bewust van het feit dat dieren kwetsbaar zijn, kunnen lijden, en ze willen deze dieren een stem geven."

Volgens Enders, die jarenlang bij de Dierenbescherming werkte, is dit een goede zaak. Wel plaatst ze een kanttekening. "Schreeuwen, berichten plaatsen op internet; het haalt weinig uit. Het veroorzaakt alleen een kettingreactie aan emoties."

Actie
Terwijl de discussie over de paarden op internet voortduurt, is het probleem inmiddels opgelost. De paarden uit het Facebookbericht zijn weggehaald uit de wei. "Iedere situatie staat op zichzelf", zegt Saskia Thijssen van Dierenbescherming Limburg. "Het heeft geen zin om kwaad te spreken op internet. Zie je dat een drinkbak leeg is of paarden oververhit raken in de zon, waarschuw dan de eigenaar. Drinkbakken bijvullen is niet verboden, maar wanneer je verwaarlozing vermoedt, is het raadzaam eerst contact op te nemen met de dierenpolitie. Zij nemen dan contact op met de eigenaar of bekijken of er een instantie moet worden ingeschakeld."

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:07

Toch konden ze bij mij vroeger beter buiten staan in de volle zon dan binnen. Was een niet geïsoleerde loods en daar liep de temperatuur op tot boven de 45 graden, soort trailer effect krijg je dan. Buiten met vers drinkwater is dan nog beter dan in zo'n warme benauwde schuur.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:08

Citaat:
Zijn waterbakken in een weiland leeg, dan hoeft dat niet meteen te betekenen dat de eigenaar de paarden verwaarloost.


Bij dit weer vind ik lege waterbakken wel degelijk kwalijk en grenzen aan verwaarlozing. Als je niet meer toekomt met dagelijks 1 speciekuip vullen, dan moet je er 2 zetten. Komt dat ook niet meer toe, dan moet je er 3 zetten of twee keer per dag komen vullen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:13

Gino, dat weet je toch niet? Ik heb een week op paarden gepast, om 8.00 zette ik ze op de wei, waterbak gevuld. Om 13.00 kom ik, waterbak ondersteboven.
Wanneer ze dat gedaan hebben weet ik niet, en het is ook maar 1x gebeurt. Misschien hebben ze 5 min zonder water gestaan, misschien 3 uur, misschien 5....

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:33

Citaat:
"De vraag is hoe lang de paarden in die situatie blijven. Als dit maar een korte ­periode is, hoef je niet direct aan de bel te trekken. Zie je dat paarden oververhit raken - overmatig zweten en ook niet meer willen eten - grijp dan in. Als je de eigenaar kent, neem dan contact met hem op. Is de situatie verontrustend, bel dan de dierenpolitie."


Ja, laten we erop wachten dat het uit de hand loopt of bijna te laat is voor die beesten... :z
En idd zonder water is verwaarlozing. Wat een koekenbakkers zeg, daar bij de dierenpolitie.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:53

LadyMadonna schreef:
Gino, dat weet je toch niet? Ik heb een week op paarden gepast, om 8.00 zette ik ze op de wei, waterbak gevuld. Om 13.00 kom ik, waterbak ondersteboven.
Wanneer ze dat gedaan hebben weet ik niet, en het is ook maar 1x gebeurt. Misschien hebben ze 5 min zonder water gestaan, misschien 3 uur, misschien 5....



Ik had afgelopen week 3 specikuipen gevuld rond een uur of 9 in de ochtend. Ik neem mijn paard mee naar voren naar de stallen en kom zo'n 2,5 uur later weer terug: bijna alle drie de bakken weer leeg. ( staan in totaal 5 paarden)
Dus maar weer gevuld.

Het is pension dus geen paniek de hele dag door komen er mensen en we houden de waterbakken in de gaten.

Paard bewust zonder water op de wei is wat mij betreft verwaarlozing.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:04

Hier in de buurt staan de paarden met regelmaat uren in de felle zonnen. Zonder een schaduwplek of een andere vorm van beschutting. Om de hoek van de straat staat een paard dat al jaren alleen staat. Ik vind het sneu. Maar ik begrijp dat de dierenbescherming er niets aan doet als ze drinkwater hebben.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:49

Suzanne F. schreef:
Toch konden ze bij mij vroeger beter buiten staan in de volle zon dan binnen. Was een niet geïsoleerde loods en daar liep de temperatuur op tot boven de 45 graden, soort trailer effect krijg je dan. Buiten met vers drinkwater is dan nog beter dan in zo'n warme benauwde schuur.

Sluit ik me helemaal bij aan. Als je dan moet kiezen tussen "2 kwade", of in de stal waar het abnormaal warm is of buiten waar enigzins toch wat wind en vers water is. Dan kies ik ook voor buiten.
Eigen situatie, ik heb een stal van damwand, ongeïsoleerd, buiten bijna overal beschutting, althans redelijk veel beschutting. Waar staan de paarden bijna altijd in de volle zon...
Zou heel graag een schuilstal willen plaatsen, maar krijg geen toestemming van de gemeente..
Ik ga sowieso altijd een keer of 3- 4 per dag kijken bij de paarden, of ze genoeg water hebben. Vul gelijk de bakken aan indien nodig. Toch heb afgelopen week 1 keer gehad dat ze 's avonds geen water hadden.. Normaal ongeveer 200 tot 250 liter water per dag nu bijna 350 liter water (laatste 3 dagen).. 3 paarden, jaarling en veulen..

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:51

Ik vind ook dat paarden die overdag in de volle zon bij 35 gr zonder schaduw, staan te bakken in de kaalgevreten weilanden oneerlijk. Deze paarden zouden ook overdag op een schaduwrijke plek of binnen gehouden moeten worden in mijn ogen. Dit geldt ook voor de schapen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:57

die van mij hebben ook geen onbeperkt water hoor. Litertje of 100 moeten ze 't mee doen per dag. Samen wegen ze ongeveer 600 kilo. Het water vul ik 's avonds bij, dan hebben ze in elk geval 's nachts redelijk koel water. En gras hebben ze ook niet meer nee. Weet je hoe bevangen mijn shet daar van wordt.

Van de week fietste ik langs een pensionstal. Paarden op postzegelpaddockjes op knalheet zand, zonder schaduw. Dát vind ik erg. Het zal best dat sommige paarden beter tegen de warmte kunnen andere. Mijn ruin heeft er weinig last van, mijn shet heeft wat meer moeite maar doet 't dit jaar beter dan de afgelopen zomers. Je kunt nu eenmaal niet voor je paard bepalen hoe goed hij met de hitte overweg kan dus je hoort gewoon voor schaduw en voldoende water te zorgen. Punt. En dan mag 'ie lekker zelf uitzoeken of hij in de schaduw gaat staan of dat hij gaat staan bakken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:02

Mijn paarden gaan vrijwillig in de zon staan, ze staan liever in de wind en dicht bij de drinkplek. Ook werk ik met strookbegrazing en ivm fructaan in het voorjaar geef ik altijd savonds een nieuw stukje. Voor een omstander wellicht zielig, maar paarden zien er prima uit en hebben wbt schaduw een keuze. Zonder water staan ze nooit, ik heb een liter of 500-600 staan en ze drinken ongeveer 400 per dag. Ik vul 2 keer per dag alles aan. Snap ook niet dat je niet een wat betere voorraad inbouwt op dagen als afgelopen weken, kost een paar tientjes voor wat extra kuipen, verder niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:18

Mijn merrie staat 24/7, beschikking tot schaduw, maar van de staleigenaar, stalgenootjes en zelf gezien dat ze gewoon in de zon blijven staan en amper in de schaduw. Gister toen ik aankwam lag ze languit te slapen in de brandende zon, 10 meter verderop kon ze in de schaduw liggen... Vraag mij dan wel af hoeveel last ze er daadwerkelijk van hebben. Ik ben zeker voor extra maatregelen, maar ik denk dat wij er nog steeds een groter probleem van maken dan de meeste paarden.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:32

Anoniem schreef:
Mijn merrie staat 24/7, beschikking tot schaduw, maar van de staleigenaar, stalgenootjes en zelf gezien dat ze gewoon in de zon blijven staan en amper in de schaduw. Gister toen ik aankwam lag ze languit te slapen in de brandende zon, 10 meter verderop kon ze in de schaduw liggen... Vraag mij dan wel af hoeveel last ze er daadwerkelijk van hebben. Ik ben zeker voor extra maatregelen, maar ik denk dat wij er nog steeds een groter probleem van maken dan de meeste paarden.

Helemaal mee eens. Die twee van mij kunnen ook onder een boom, maar ze staan de hele dag in de zon. De schapen liggen wel de hele dag in de schaduw

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:33

Nou ja, vorig jaar heb ik mijn pony languit op de grond zien liggen flemen. Hittestress. Dat gaan we dus nooit meer zo doen. Ze hebben altijd schaduw, alleen die dag door omstandigheden niet. Sindsdien dus wel :Y) Het ene paard heeft het nou eenmaal harder nodig dan het andere. Niet elk paard is zielig in de zon. Maar sommige wel. En in de zon met wat wind kan inderdaad prettiger voor ze zijn dan in de schaduw en windstil. Het handigste is om verschillende opties te bieden op je wei of paddock.

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:40

Of het ene paard wel of niet in de zon gaat liggen zegt natuurlijk nog niks. Mijn paarden zoeken dan wel weer met liefde de schaduw op. Het ene paard is ook het andere niet.. Lijkt me van grootste belang dat een paard voldoende drinkwater heeft, en een plekje met schaduw is ook geen overbodige luxe. Al kan dit niet overal, dan hou je toch wel een oogje in het zeil of je paard het nog trekt. Jammer genoeg gebeurd dit niet overal. :( Goeie zaak dat er aandacht aan wordt geschonken iig!

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:55

Anoniem schreef:
Mijn merrie staat 24/7, beschikking tot schaduw, maar van de staleigenaar, stalgenootjes en zelf gezien dat ze gewoon in de zon blijven staan en amper in de schaduw. Gister toen ik aankwam lag ze languit te slapen in de brandende zon, 10 meter verderop kon ze in de schaduw liggen... Vraag mij dan wel af hoeveel last ze er daadwerkelijk van hebben. Ik ben zeker voor extra maatregelen, maar ik denk dat wij er nog steeds een groter probleem van maken dan de meeste paarden.

Maar dan heeft ze wel de keus om uit de zon te kunnen gaan en daar gaat het om. Dit is hetzelfde als de discussie over modder in de wei of paddock in de herfst/winter. Vinden meestal paarden ook niet zo erg om daar enkele uren in te staan, maar ze moeten wel de keuze hebben om droog te kunnen staan en te gaan liggen op een droge plek. Helemaal als we ze er 24/7 in op sluiten.

Mijn paarden hebben alle keus. Buiten, binnen, veel schaduw maar ook zon. Ze zijn alleen 's morgens in de ochtend zon geweest. Zijn 's middags onder de bomen gebleven of als er veel vliegen waren op stal gaan staan. Ook gaan zij graag met regen naar binnen. Ik zou mijn paarden niet 24/7 op een plek willen hebben zonder die mogelijkheden.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:59

Ik denk dat koudbloedrassen minder goed tegen felle zon kunnen dan warmbloeden

Anoniem

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:05

Maar dat is ook wat ik zeg :D Dat ik zeker voor extra maatregelen ben, dus meer drink mogelijkheden en zeker ergens schaduw! Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat wij, in de meeste gevallen, vaak van ergere dingen uitgaan dan dat de paarden er last van hebben :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:13

''Mijn paard gaat in de zon staan'' of iets in die trant, vind ik een beetje zinloze opmerking. Het gaat er ook om dat het paard de keuze heeft. Misschien heeft hij eerst twee uur in de schaduw gestaan?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:16

Hier in de buurt staan het hele seizoen 2 shetten op een open weiland zonder enige vorm van beschutting.. ook geen bomen. Water alleen uit de sloot. Woensdag melding gemaakt.. vandaag contact gehad met 144. Meldingen van paarden en ponys gaan naar het NVWA en die pakken dat op en zij konden mij niet vertellen of er nu iets met mijn melding gedaan is.
Ze gaven wel aan dat het extreem druk is geweest de afgelopen week bij 144 en NVWA

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:20

Anoniem schreef:
Maar dat is ook wat ik zeg :D Dat ik zeker voor extra maatregelen ben, dus meer drink mogelijkheden en zeker ergens schaduw! Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat wij, in de meeste gevallen, vaak van ergere dingen uitgaan dan dat de paarden er last van hebben :)

Weet ik Dreamer. Ik quote je ook als positief voorbeeld. :)

Daynight
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:25

Bij ons in dorp staan setjes en grote pony's in de hitte geen idee of er water er staat.
Te bakken en te zweten gebeld naar 144 mevrouw als ze nog staan en ze hebben water ist goed.
Weiland helemaal kaal meer zand dan gras. Waterbakken geen idee of ze gevuld zijn.
Kan daar niet bij komen.
Schandalig gewoon echt de hele dag in de pallets zon.
Mijn paardjes staan in de schaduw overdag van 12.00 /15.00 zon en dan zet ik ze binnen.
Van mij worden de waterbakken 6 keer per dag gevuld.
Voldoende hooi brok mix.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:37

:+ hier stonden fietsers mijn hooibakken te vullen met water, dat er overal automatische drinkbakken zijn hadden ze niet gezien ;( , oh en politie was ook al gebeld. paarden kunnen naar binnen maar gaan languit in het land liggen, de sukkels

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:47

Ah, dat verklaart waarom fietser zo kritisch de paarden stond te bekijken toen ik op stal ging helpen met binnen zetten :+
de ene waterbak was leger dan de andere, maar ze hadden allemaal water. Helaas geen schaduw, en weiland is op dit moment net zoals de meeste weilanden een rampenplan... Ja, ik had ze ook liever eerder binnen gehad, maar op een pensionstalling moet je helaas aanpassen, en moest zelf toch ook echt werken... Heb er vooral de afgelopen dagen echt wel stress van gehad of dit goed zou gaan, maar als ik s'avonds paard nog even buiten laat staat ie nog iedere keer even fit en blij te kijken...gelukkig.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:53

Hier ook geen schaduw helaas, maar wel vaak een windje uit zee dicht aan de kust, en bij erge hitte gaan ze ‘s middags naar binnen.
Dus het kan dan inderdaad zijn dat iemand ze in de zon ziet staan, maar ze moeten er toch uit...