Morning after of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 11:12

Ik zou graag advies kunnen gebruiken over het wel of niet moeten innemen van de morning after pil.

Sorry voor het verhaal maar wat advies zou ik heel erg kunnen gebruiken aangezien ik de hele dag moet werken en apotheken vroeg dicht zijn.

Ik ben al een aantal maanden aan de pil, maar ik heb mijn laatste stopweek in de derde week gehad. Toen heb ik gisteren onbeschermde seks gehad. Het was wel heel kort moet ik er wel bij zeggen.

Zou het slim zijn om hem te nemen of is de kans dat er iets zou gebeuren zo klein dat het niet hoeft?

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:14

Je kan altijd voor de zekerheid toch doen denk ik. (hang me er niet aan op hoor want ben niet 100% zeker maar volgens mij kan het geen kwaad om dit voor de zekerheid te doen)

Maar geen idee hoe het zit maar ben je niet gewoon veilig in je stopweek? Staat daar niks over in de bijsluiter.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:16

Pfoe. Dat is altijd lastog te zeggen.

Waneer zou je nu weer stopweek hebben?

De kans is niet groot, maar wel aanwezig. Als je mega zeker wilt zijn kun je het soen, maar het moet geen pretje.

Het hangt er ook vanaf of hij is klaar gekomen (dan maakt t niet uit hoe lang t duurde). En in welk moment van je cyclus je zit.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:17

Ik zou de HAP even bellen voor advies.
Of het nou kort is of niet maakt weinig uit natuurlijk :+

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:19

_Femkeeex schreef:
Ik zou graag advies kunnen gebruiken over het wel of niet moeten innemen van de morning after pil.

Sorry voor het verhaal maar wat advies zou ik heel erg kunnen gebruiken aangezien ik de hele dag moet werken en apotheken vroeg dicht zijn.

Ik ben al een aantal maanden aan de pil, maar ik heb mijn laatste stopweek in de derde week gehad. Toen heb ik gisteren onbeschermde seks gehad. Het was wel heel kort moet ik er wel bij zeggen.

Zou het slim zijn om hem te nemen of is de kans dat er iets zou gebeuren zo klein dat het niet hoeft?


Ik weet niet wat je met dat zinnetje bedoelt?
Laatste pil van je strip?

De morning after pil stelt je eisprong uit dus als je je eisprong al hebt gehad heeft een map geen zin meer.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:21

Normaal werkt de pil ook door in je stopweek.
Je bent er niet 1 vergeten te nemen als ik het goed begrijp? Dan zou je gewoon veilig moeten zijn.
Ik heb ook wel eens een morning after pil gehad en hier niets van gemerkt.
Het wel of niet klaarkomen maakt niet uit, ook in het voorvocht zitten zaadcellen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:21

Ik snap je verhaal over de stopweek niet helemaal? Als je de pil gebruikt ben je in principe beschermd tegen een zwangerschap. Ook tijdens stopweek of ervoor/erna. Dus de hele maand. Tenzij je de pil natuurlijk 1 of meerdere keren vergeten bent afgelopen maand. Is dit niet zo, dan hoef je echt geen morning afterpil te halen hoor. Dat zou wat zijn, dan heb je nog niks aan de pil.
Het is trouwens niet zo dat als je kort seks hebt, je daardoor minder kans hebt op zwamgerschap. Als je vriend of scharrel klaar komt tijdens de seks in jou, dan geeft dat de meeste kans op zwangerschap. Hoe kort of lang de periode daarvoor duurde, maakt niet zoveel uit. Wel kun je van voorvocht ook zwanger raken omdat hier ook wat spermacellen in zitten. Maar nogmaals, als jij de pil gewoon volgens voorschrift gebruikt hebt, zit het wel goed. Pas je wel een beetje op voor soa's :o. Je lijf is kostbaar he, dus be carefull en vertrouw nooit op iemands blauwe ogen

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:23

W.b.t. de stopweek. Ik denk dat ze bedoelt dat ze de stopweek een week naar voren heeft geschoven.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:27

Mmm dat zou kunnen, ik ken alleen de pil doorslikken in de stopweek als menstruatie niet zo uitkomt. Maar daar moet TS dan antwoord op geven ;). Als je gaat rommelen met de pil, dan zou ik niet vertrouwen dat hij veilig is. Volgens mij kun je niet zomaar 2 weken slikken, dan vast de stopweek en dan verder zonder dat de pil dan 1 maand minder betrouwbaar is. Maar goed, ik gebruik hm al een tijdje niet meer haha.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:29

Joltsje schreef:
W.b.t. de stopweek. Ik denk dat ze bedoelt dat ze de stopweek een week naar voren heeft geschoven.


Nu je dat zegt zou dat ook kunnen kloppen ja maar dat zit je toch ongeveer (natte vinger werk natuurlijk) rond je eisprong?!
En dacht altijd maar ben al jaren niet meer aan de pil dat je niet zomaar eerder kan stoppen....wel langer doorslikken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:31

Wat zegt de bijsluiter van je pil? Er zijn pillen waarbij je na 14 dagen slikken een stopweek in mag lassen. Hoeveel weken heb je hem geslikt voor je nu stopte?

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 11:31

Ik kan alleen kort antwoorden op een vraag. Ik heb de pil 2 weken geslikt en toen ben ik hem in de derde week 1 dag vergeten en toen heb ik direct een stopweek genomen omdat het ook goed uitkwam. Ik hoop dat dat duidelijk is zo?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:32

_Femkeeex schreef:
Ik kan alleen kort antwoorden op een vraag. Ik heb de pil 2 weken geslikt en toen ben ik hem in de derde week 1 dag vergeten en toen heb ik direct een stopweek genomen omdat het ook goed uitkwam. Ik hoop dat dat duidelijk is zo?

Dan zit je precies op je eisprong met de stopweek en in die week is hij dan in ieder geval niet veilig geweest vermoed ik zo.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:38

Ik zou voor een map gaan indd en hopen dat je nog geen eisprong hebt gehad en niet zo vruchtbaar ben als ik :roll:

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:47

Houd er ook rekening mee dat als je de MAP neemt dat de rest van je pil niet meer werkt als je bijv midden in je strip zit.

Tenminste, dat was zo toen ik 'm 10 jaar geleden nam.

Anoniem

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:48

TS moe gewoon dr bijsluiter lezen. Daarin staat wat ze moet doen.

Er staat dan of:
'stopweek kan al na 14 dagen slikken'
'stopweek kan pas na 21 dagen slikken, indien vergeten neem extra maatregelen bij onveilige sex, bijv een MAP'
en als TS voor die 14 dagen die ze nu geslikt heeft al aan het doorslikken was is er ook geen man overboord.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:51

Als je de pil goed slikt heb je toch helemaal geen eisprong meer? ook niet als je de stopweek verschuift.
TS als je binnen 7 dagen na het stoppen weer begonnen bent, lijkt een map mij overbodig.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:51

Toen ik de pil nog niet slikte en heel onregelmatig ongesteld was, is eens een condoom gescheurt en heb ik voor de zekerheid gewoon de morning after pil geslikt. Ik heb er geen last van gehad en je kunt denk ik beter het zekere voor het onzekere nemen en het gewoon doen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:53

MAP hoef je niet perse bij de apotheek te halen overigens. Is ook gewoon bij etos/kruidvat verkrijgbaar. Als je twijfelt, gewoon halen!
Let er wel op dat je hele cyclus naar de klote gaat deze keer: je pil is de komende maand niet beschermend en je gaat waarschijnlijk last krijgen van tussentijdse bloedingen. Oh en je kan je er aardig ziek van zijn wat ik heb begrepen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:35

_Femkeeex schreef:
Ik kan alleen kort antwoorden op een vraag. Ik heb de pil 2 weken geslikt en toen ben ik hem in de derde week 1 dag vergeten en toen heb ik direct een stopweek genomen omdat het ook goed uitkwam. Ik hoop dat dat duidelijk is zo?

Welke pil slik je? Heb je in de bijsluiter gecontroleerd of je met deze constructie nog veilig was? Als er in de bijsluiter staat dat wat jij gedaan hebt nog bescherming biedt en je hebt dat secuur gedaan dan zou je geen MAP hoeven nemen.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:43

Celiien schreef:
MAP hoef je niet perse bij de apotheek te halen overigens. Is ook gewoon bij etos/kruidvat verkrijgbaar. Als je twijfelt, gewoon halen!
Let er wel op dat je hele cyclus naar de klote gaat deze keer: je pil is de komende maand niet beschermend en je gaat waarschijnlijk last krijgen van tussentijdse bloedingen. Oh en je kan je er aardig ziek van zijn wat ik heb begrepen.

Dat ziek worden schijnt tegenwoordig erg mee te vallen.
Ik heb er ook ooit een MAP moeten nemen.
Ben daarna meteen mijn bed ingedoken. Dacht als ik slaap wordt ik niet zo snel misselijk.
Heb er helemaal geen bijwerkingen van gehad

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:45

_suus19_ schreef:
Als je de pil goed slikt heb je toch helemaal geen eisprong meer? ook niet als je de stopweek verschuift.
TS als je binnen 7 dagen na het stoppen weer begonnen bent, lijkt een map mij overbodig.


Ja daar heb je wel een punt indd over geen eisprong.
Ben er kwa pil denk ik ook al meer als 15 jaar uit.
Maar zou toch eerder 20€ weggooien aan een map ipv voor een eventuele keuze abortus komen te staan.
Maar goed dat is mijn idee omdat het me zelf is over komen.
Overigens niet door de pil of slecht gebruik maar een spiraal baby.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:51

_Femkeeex schreef:
Ik zou graag advies kunnen gebruiken over het wel of niet moeten innemen van de morning after pil.
(...)
Ik ben al een aantal maanden aan de pil, maar ik heb mijn laatste stopweek in de derde week gehad. Toen heb ik gisteren onbeschermde seks gehad. Het was wel heel kort moet ik er wel bij zeggen.

Oma is altijd erg braaf geweest: 3 weken pil, 1 week niet.
Binnen dat schema ben je gewoon beschermd.
...sex zonder condoom heeft nadelen - en de factor 'tijd' is niet relevant. (Zowel nare dingen als een soa als in principe mooie dingen als een zwangerschap kunnen in 'no time' ontstaan.)

En rond 1980 gold: de morning afterpil is zoiets als 6 maanden pilgebruik in een paar dagen (en de bijnaam luidde: de kotskuur - zou je het ding ooit nodig hebben vraag iets tegen misselijkheid).

Fem

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:55

ik ben geen voorstander van de MAP. Ik ken meerdere vrouwen die na het gebruiken van de MAP nog maanden last hebben gehad voordat hun ongesteldheid weer normaal was.

Zelfs een bevriende gynaecologe zei dat het de meest onmogelijke troep is die je je kunt bedenken.


Maar dat even ter zijde.
Ik zou of even de huisarts bellen of goed je bijsluiter van de pil lezen zoals hier al vaker is genoemd.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Morning after of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:57

Wel grappig(of niet eigenlijk) dat je zegt dat de onbeschermde seks maar heel kort was, hoe naief ben je dan.