Help, mijn paard is een smosser.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 07:13

;(

Ik ben radeloos op zoek naar tips voor er hier een 500 kilogram paard achter het behang getaped zal worden.

Mijn merrie is een hopeloze smosser. Ze krijgt het voor elkaar stilletjes maar zeker alle drinktonnen kapot te krijgen, mijn emmers vliegen alle kanten op als ik haar voer... met mijn goed afgemeten op haar gewicht en mejuffer's noden voer er in. Ze is te lui om een stap vooruit te zetten en duwt daarom met haar voeten en haar hoofd de emmer om. De laatste keer was ik ze als een baby aan het voeren: ik hield haar bak vast en ze moest zelf haar hoofd er in steken. Ze is drie jaar, for f*** sake! Ik ging mee alle kanten op want ze hield toch vast aan haar maniertjes (of eerder het gebrek aan). Mijn buren lachen zich een breuk met mijn gegrommel als de psylliumvezels op de vloer plakken, maar hé: de euro's hangen nog altijd niet aan de boom hoor!

We zijn nog bezig met haar stal helemaal klaar te krijgen, voorlopig hangt er nog geen voerbak in op. Ik had gehoopt haar op een meer natuurlijke manier vanaf de grond te kunnen voeren door middel van een emmer maar dat is kansloos met deze boerin. Ik ben ook nooit zeker dat ze het voer dat ze moet hebben, binnenkrijgt. Overdoseren doe ik niet graag. Ik was bezig met een kuur van psylliumvezels voor reiniging van de darmen, ben nog wat zoekende naar de consistentie van die brei: heeft al twee keer in het zand gelegen dus daaag werking. De elektrolyten daar moet ik maar een dopje van geven, maar je ziet het dus al gebeuren...

Tips?

- Kun je dit afleren? Hoe? Ideeën?
- Welke voerbak voorzie ik best? Ik heb schrik dat ze degene die ik zal ophangen ook zal molesteren. Is zoiets resistent tegen dit geweld?
- Tips voor meer mindfulness in mijn hoofd? :D


(Psst.. ik zie ze wel doodgraag hoor! ;) )

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.


eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:15

Gewoon een speciekuip aan de muur schroeven?

Ik heb er zelf zo eentje:
https://www.paardenmestonderzoek.com/st ... ugel-14ltr

Niet stuk te krijgen, alleen kunnen ze er wel mee gooien. Maar evt kan je de hengsels eraf halen, en heb dan (goed!!!) tegen de muur schroeven. Niet met twee kleine schroefjes, maar serieuze schroef(bouten) erdoor, op een stevige ondergrond. Dan moeten ze het wel heel knap spelen willen ze het stuk krijgen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:18

Betonkuip in een vrachtwagenband zetten :)


Afbeelding

Afbeelding

[o]

neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 07:23

Eilleen, en die zijn effectief niet stuk te krijgen? Ik dacht eventueel aan een metalen voerbak omdat ik net dacht dat die sterker waren...

Djeradalover: klinkt als een goed plan, maar zou op zich op termijn ook graag in de stal gaan voeren, en daar is een vrachtwagenband dan niet ideaal.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Maaike_Indy

Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:24

Ik weet niet wat je als bodembedekking in de stal hebt (en wat een smeerpoets je paard is) maar gewoon voer op de vloer gooien in een hoekje?
Anders is er wellicht ergens anders een plekje met beton je haar vast kan zetten waar ze haar voer gewoon van de grond kan eten?

neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 07:29

Maar met psylliumvezels geven en slobber is dat toch geen blijvende oplossing, toch?
Ik geef die net als reinigingskuur, dat is zo tegenstrijdig om ze dan van de grond te geven die nooit echt schoon kan zijn.

De korrels zou ik alvast wél zo kunnen geven denk ik.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:31

In de stal een metalen voerbak in de hoek hangen op borsthoogte.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Memories

Berichten: 2614
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:33

Ik zou er gewoon prioriteit van maken om zo snel mogelijk een voerbak aan de muur op te hangen. Wij hadden er altijd 1 van metaal van dit type *klik* en als je die goed (!!!) aan de muur schroeft slopen ze die er niet zo makkelijk af, hier niet gebeurt in ieder geval. Plastic dingen of voerbakjes met van die hengsels niet aan beginnen, dat heeft een beetje lompe eter er zo af.

Tot die tijd: grote (specie)kuip in een hoekje van de stal en dan verzwaren met iets, bijv stoeptegels oid? Dat gooien ze niet zomaar om. Speciekuipen zelf zijn ook wel redelijk sloopbestendig.

neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 07:38

Allright, dan ga ik mij eens laten gaan op Agradi. Alle redenen zijn daar goed voor, toch? :D

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Maaike_Indy

Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:39

Slobber vanaf de grond is inderdaad niet ideaal. Als de vloer gewoon bezem schoon (en droog!) is zou ik me er niet zo heel druk om maken. Als ik zie waar mijn paarden soms aan lebberen en knagen...
Ik Frankrijk voerden we de paarden in de groeps stalling gewoon vanaf de betonvloer. Ieder paard had zijn eigen mengsel met mineralen en brokjes. Ze likten het allemaal schoon op.

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:43

Hier ook metalen voerbakken aan de wand, gebeurd niks mee :)

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:44

En tot die tijd dat stal klaar is gewoon touwtje aan een emmer en die over het hoofd doen. Kan ze lopen zoveel ze wil gaat de emmer mee.
Wel even erbij blijven tot die leeg zodat die meteen eraf kan als die leeg is

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:53

Zorgen dat de bak klem zit.
Een oud stalgenootje van me haar paard sloopte ook steeds de waterton die heeft in een hoek op borsthoogte van het paard een schuine balk geplaatst, hier kon ze dan een ton tussen duwen. Het slopen was direct over.

Wat betreft het voeren, touwtje om de emmer en achter zijn oren hangen.
Of gewoon een stevige metalen bak aan de muur hangen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:55

al over een flexibele voerbak nagedacht? Die dingen heb je op moment voor nog geen euro bij de Aldi. Is een vierkante bak van soort rubber, waardoor ze er mee gooien kan, op gaan staan, alles, dat ding komt vanzelf weer in de juiste stand te staan.

neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 07:56

Minimelona: die had ik al, is effectief gesloopt met een grote barst in. Het kan dus. Plus, zo gooit ze haar voer nog altijd overal naartoe en dat is net wat ik niet meer wil. Speciekuipen krijgt ze ook stuk, ook al twee gesneuveld. Miss Demolition gaat hard, of ze gaat niet.

Ik ben aan het kijken naar een geschikte bak om op te hangen in de stal. Dat lijkt me het simpelste en hopelijk effectief.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:58


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:59

Is een hele simpele oplossing voor: emmer met een band achter haar oren gewoon om doen. Zoals vroeger koetspaarden een haverzak om kregen. Emmer gaat mee waar paard haar hoofd heeft (ipv dat jij die emmer onder haar neus houdt). leren ze heel snel te accepteren, en daarna leren ze heel snel dat hoofd stil houden eten binnen krijgen betekent.

Divers

Berichten: 1058
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:02

Is ze niet gewoon verveeld?

Dan maak ik maar zin.

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:06


neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 08:11

Kamsel, die is wel interessant, maar blijft die écht staan? Heb jij ook een smosser of een rustige eter?

Divers, ik kan me niet voorstellen dat ze daadwerkelijk zo verveeld is? Mijn gedacht is dat ze gewoon zo snel mogelijk en zonder al te veel inspanning (want voeten verzetten IS inspanning) haar eten binnen wil krijgen. Ze komt vrij nonchalant over?

In de tussentijd ga ik eens kijken om de emmer rond haar oren te doen. We zullen zien wat dat geeft. Gevalletje overgeven aan druk, sowieso nog een dingetje voor haar! x)

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:13

Divers schreef:
Is ze niet gewoon verveeld?


Dit. Speels gedrag? Ze is 3 zei je?
Heeft ze al die extra's nodig wat je voert? Anders gewoon lekker laten. Buiten zo'n bandbak en als ze het versmeerd heeft ze niks.
Zorgen voor speelmogelijkheden als er die niet zijn.

Mijn veulen staat gelijk met de benen in de waterbak te spelen.


kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:18

Zolang er eten in zit blijft ie wel staan. Ze kunnen er wel mee spelen, af en toe vind ik hem op kop, mijne staat er ook geregeld in..
Ze eet wel onbenullig, die van Eileen zou bijvoorbeeld niet blijven hangen tijdens het eten. Maar deze heeft een brede basis dus gaat niet gauw om. Eten is belangrijker dan omgooien, als dat op is moet natuurlijk wel gekeken worden of er niks onder ligt }:0

Syberdepiep

Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:27

Als je zoekt op de boktmarkt, ik heb nog RVS voerbakken te koop voor €5, kan ze alleen niet verzenden omdat ze loeizwaar zijn, maar wel sloopproof, goed aan de muur te bevestigen met 4 schoeven

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 08:27

Ze is drie jaar inderdaad. Ze staat op een paddock paradise, heeft een maatje, continue toegang tot ruwvoer en ik zou ze toch graag die extra's willen opvoeren om ze gezond te houden. Verveling kan, maar zie niet meteen wat ik daar nog extra aan kan gaan veranderen. Ik zou graag op de track op termijn nog obstakels maken en mogelijks ergens een verhoogje, maar dat zit er niet meteen aan te komen. Zijn nu druk bezig met de stallen klaar te krijgen en hebben in het eigen huis ook nog werk.

Met dit droge weer bijvoorbeeld zitten er amper nog genoeg mineralen in het gras, maar er staat hier nog wel echt veel gras dus aan ruwvoer geen gebrek. Dan wil ik dit graag opvullen om haar gezond te houden.

Kamsel, van mij zou de bak ook om mogen liggen als 'ie leeg is :D Ik vind het zonde van het voer want er gaat nu gewoon heel veel verloren.

Ik denk dat ik voor alle zekerheid toch ga zoeken naar een stevige voerbak voor aan de muur te monteren. Ook in de winter lijkt me dat het meest praktisch, dan kan ik snel voor mijn werk nog even de schuur inhollen om voer te geven. De stallen zijn hier inloopstallen en ik heb vanaf het huis daar een eigen ingang voor. Ik zag een heel grote bak passeren om ook hooi in te geven, mogelijks is dat ook een idee. Maar ik vermoed dat dat wel prijzig gaat zijn, eerst even bekijken hier. :D

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:14

Hier voeren we gewoon op de vloer, hoewel we uiteindelijk wel naar voerbakken toe willen die vastgeschroefd zijn. 1 van de paarden moet zijn eten altijd geweekt, maar door het niet te nat te voeren gaat dat prima.

Verder kan je in haar geval ook goed werken met een voerbak met touwtje, zodat het een voerzak is. Zo ophangen dat ze wel met haar neus uit het eten kan, maar de emmer niet voorbij haar neus. Zorg er bij voorkeur voor dat als ze een voet erbij weet te krijgen dat het touwtje breekt, dus als je het met een strotouwtje doet, op één punt grotendeels doorsnijden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers