Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 18:51

Het herderstasje (plantje) wat ik hier in de bermen tref is van de onderkant erg bruin ...
zou dat van de droogte kunnen zijn of teveel uit laat gassen van het verkeer wat er langs komt...

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:39

Droogte vermoed ik, ondanks wat regen komen we hier schat ik nog zeker 150-200mm water tekort en er komt weer een week met hitte en zon aan. Maar als zo'n 1jarige uitgebloeid is, dan sterft plant vaak af, dus dat kan ook de oorzaak zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 14:05

Is citroenmelisse geschikt voor paardjes ...

En benieuwd hoe heggen eruitzien met verschillende soorten beplanting erin. *-:)
En zijn doornen/stekels van invloed .... hoor graag ervaringen,
een heg met verschillende soorten erin lijkt me wel een grote meerwaarde :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:22

Ik zal binnenkort met foto's reageren. Zit er een beetje doorheen door alle druke, maar ik had wel beloof te reageren met planten namen etc. Maar het is me er nog een beetje bij in geschoten.

Hier alvast wel een foto van vanavond. Alles is nog laaang niet klaar, we zijn er nog heel er druk mee.

Korte zijde met knabbelstrukjes. Ik dacht zo 5 verschillende soorten. Het moet uiteindelijk een soort heg tot heup hoogte worden. De paarden moeten het kort houden. Voor nu zit er nog een extra draad tussen zodat de jonge aanplant niet gelijk de grond uitgetrokken wordt. :')
Afbeelding

Aan de lange zijde hebben we schietwilgen staan.
Namen van de andere struiken moet ik opzoeken.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:57

missfalki schreef:
Is citroenmelisse geschikt voor paardjes ...

En benieuwd hoe heggen eruitzien met verschillende soorten beplanting erin. *-:)
En zijn doornen/stekels van invloed .... hoor graag ervaringen,
een heg met verschillende soorten erin lijkt me wel een grote meerwaarde :j

Groet Karin.


Citroenmelisse is geschikt voor paarden. Ze kiezen het bij mij regelmatig in de kruidenmix.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 18:22

@casey dat komt vast goed met de namen Evelien, als er minder drukte bij jou is ... :j
Foto ziet er al wel veelbelovend uit en draadje er tussen is wel handig anders is het zo weg inderdaad!

Maar ben ook erg benieuwd naar foto's van al "volgroeide" heggen hoe dat er uit ziet,
ken namelijk alleen heggen bestaande van 1 soort struik. Mogelijk hebben anderen dat al wel.

@Diana_Mabel fijn dat citroenmelisse geschikt is, kan stekjes krijgen, :D
kan de gehele plant dan gegeven worden
en werkt het dan nog ergens specifiek voor bij paardjes.

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:44

@missfalki Citroenmelisse is een kruid dat veel gebruikt wordt in de kruidengeneeskunde. Citroenmelisse is namelijk een kruid dat bij uitstek geschikt is voor het behandelen van alledaagse stressklachten en spanningen. Citroenmelisse ontspant het lichaam, gaat aderverkalking tegen en beschermt het lichaam tegen schadelijke radicalen.

Je kunt citroenmelisse op verschillende manieren verwerken, waaronder citroenmelisse thee (van verse blaadjes), citroenmelisse massageolie en limonade van citroenmelisse, citroenmelisse zalf (met etherische olie van citroenmelisse).

De plant groeit heel makkelijk je kunt er veel van plukken. Zelf gebruik ik alleen de blaadjes maar ik denk dat paarden alles wel eten van de plant :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 16:46

Nu alles door de droogte zo "bruin" verkleurd is, valt het niet mee om nieuwe eetbare plantjes te ontdekken :o

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

GGFJ

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-04-13
Woonplaats: Keulen

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:55

Ja dat probleem heb ik hier helaas ook. Ben dan niet op zoek maar eetbaar kruid maar probeer hier vanalles te laten ontkiemen en groeien. Maar het is al zo lang zo warm en droog dat dat totaal niet op schiet. Op dit moment overleeft alleen mijn braam, de munt, bosaardbei en tijm ;(

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:11

Alles verbrand inderdaad, incl. de voeding in de grond als die onbedekt is. Hier de jonge planten bijgevoed zodat ze groeien en die staan in gecomposteerde mest. Naast inderdaad genoeg water zodra er schaduw op dat stuk staat. Oppotten en enkel ochtendzon kan ook helpen, net als schaduwdoek oid.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 18:45

Gisteravond voor het eerst kamille en smalle weegbree gegeven, valt me wel op dat de extra kruiden die ik geef ook gelijk met 1 grote hap verdwijnt en dat ze er soms wel maar vaak ook niet aan ruiken. Had verwacht dat ze dat eerst zouden "verkennen/onderzoeken". :))

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:47


Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:25

Weegbree kun je nog volop vinden maar verder is het om te huilen, kamille gaat ook nog wel idd.
Op stal heb ik een kruidenstrook ingezaaid van het voorjaar, alles bloeide heel mooi maar nu heeft het nu ook zwaar. De mariadistel lijkt zich juist kiplekker te voelen :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:49

Afbeelding
Van de week kregen ze hier druiventakken. De dag daarvoor wat hazaleaar maar die viel niet in de smaak die dag. Ook bamboe is hier gewillig. Voer ik vaak in de winter.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:22

Niet elke bamboe is eetbaar, welke voer jij?

Grappig dat hazelaar niet in de smaak viel, mijn paardje heeft daar juist de val op op dit moment.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:25

Diana_Mabel schreef:
Niet elke bamboe is eetbaar, welke voer jij?

Grappig dat hazelaar niet in de smaak viel, mijn paardje heeft daar juist de val op op dit moment.


Een kleine variant die hier al in de tuin stond. Vooral de blaadjes zijn geliefd. Hazelaar verbaasde mij ook aangezien ze de stam van de boom ook al hadden aangevallen.


missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 16:40

Daphara schreef:
Ik kwam deze lijst met kruiden net tegen

https://pin.it/vyvaubc7pkkso5


Oei, mijn engels is te beperkt ...
Ben wel erg benieuwd naar de informatie :j
iemand die het kan vertalen/toelichten ...

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:45

belle_boef schreef:
[ [url=m/S87ISl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van de week kregen ze hier druiventakken. De dag daarvoor wat hazaleaar maar die viel niet in de smaak die dag. Ook bamboe is hier gewillig. Voer ik vaak in de winter.



Kan elke druif?
Wbt bamboe eten.ze hier wel is van de japanse 1000 knoop groeit om het land hier .hazelaar en berken tskken lusten ze ook graag

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:56

Die van mij is witte druif. Ze eten tot ze er flauw van zijn. De ene keer is de stapel op de andere keer niet. Japanse duizendknoop, mogen ze dat hebben? Die heb ik nml ook woekeren.

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:00

belle_boef schreef:
Die van mij is witte druif. Ze eten tot ze er flauw van zijn. De ene keer is de stapel op de andere keer niet. Japanse duizendknoop, mogen ze dat hebben? Die heb ik nml ook woekeren.



Ja denk het wel , ze leven nog steeds na dik.drie jaar :P de DA zei dat ze dat prima kunnen eten.niet giftig en is een bamboe soort. Ik pluk het niet voor ze af en toe eten ze er zelf van

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 20:17

Vanavond van de buren verderop aan de weg de meidoorn uitgeprobeerd, waren aan het snoeien.
Maar allebei mijn paardjes vonden ze het erg smakelijk, vooral de jonge scheuten wat van gegeven en de doorns eten ze er zo bij op. Nadien hinniken of er nog meer is en de ander met opgeheven hoofd, erg leuk! :j En de meidoorn was nog groen, er is heel veel geel en te droog op het moment :n

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:40

De vertaling:
Kamille
Zonnehoed
Hokjespeul
Goudsbloem
Lavendel
Tijm

De zonnehoed zou ik niet zomaar aan paarden geven ik heb daar een keer iets over gelezen ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden. Hokjespeul ken ik niet, jullie?


je kunt ook kijken op de plantenlijst van paard en plant wat je kunt geven, en eventueel kun je het ook kopen :)
https://paardenplant.arborealis.nl/catalog/index.html


Kennen jullie het fenomeen tree hay al?
https://youtu.be/_GAR1FN-qwc
Ook leuk om te doen en zeker met het mogelijke tekort aan ruwvoer een goed alternatief voor hooi.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:56

Diana_Mabel schreef:
De vertaling:
Kamille
Zonnehoed
Hokjespeul
Goudsbloem
Lavendel
Tijm

De zonnehoed zou ik niet zomaar aan paarden geven ik heb daar een keer iets over gelezen ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden. Hokjespeul ken ik niet, jullie?


je kunt ook kijken op de plantenlijst van paard en plant wat je kunt geven, en eventueel kun je het ook kopen :)
https://paardenplant.arborealis.nl/catalog/index.html


Kennen jullie het fenomeen tree hay al?
https://youtu.be/_GAR1FN-qwc
Ook leuk om te doen en zeker met het mogelijke tekort aan ruwvoer een goed alternatief voor hooi.


Fijne toevoegingen!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 19:27

Diana, dank je wel voor de vertaling en van de hokjespeul heb ik ook nog niet eerder gehoord ...

Plantenlijst van paard en plant is inderdaad super handig verder op de site staat nog aanvullende informatie over de planten, struiken en bomen.

En tree hay zijn dat eikentakken met bladeren gedroogd (mijn engels is echt te beperkt :o )

In een ander topic kwam ter sprake om een hekwerk van wilg te vlechten, ook erg leuk en praktisch.

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:37

Tree hay is inderdaad een van de oudste vormen van "hooi" en inderdaad takken met meestal groene bladeren. Eiken niet zo gauw, en die eten de paarden ook niet zo graag, rijpe eikels wel. Wel graag gegeten is wilg, berk, hazelaar, essen en bij sommige dieren ook de takken van vruchtenbomen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19 en 13 bezoekers