Pks van auto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Pks van auto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 11:02

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen en heeft verstand van auto's? Ik heb verschillende auto's bekeken voor het trekgewicht. En dat roept vragen op. Er zijn namelijk auto's met weinig pks die redelijk veel mogen trekken. voorbeeld: 105 pk die mag 1400kg trekken. En er zijn auto's met best veel pks die weinig mogen trekken. Voorbeeld: 140 pk mag maar 1000kg trekken. Waar zit dat verschil in? Ik weet niet beter dan hoe meer pk de auto heeft hoe meer die mag trekken. Maar dat is blijkbaar niet zo. Ik begrijp er niks meer van.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt!


kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Pks van auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:23

Het hangt ook af van het gewicht van de auto zelf.
Ik had hiervoor een Ford Focus C Max 2.0 gewicht 1400kg mocht 1390 trekken, had 145 pk.
Nu een Volvo s80 2.0 weegt 1553 kg en mag 1500 trekken, origineel rond de 145 pk is gechipt (speciaal gedaan voor de trekkracht) en heeft nu 170 pk
Ondanks de Ford de trailer prima kon trekken merk ik wel duidelijk verschil met de Volvo. De Volvo trekt hem veel makkelijker, met optrekken voel je de trailer nagenoeg niet. Nu is de Volvo wel een diesel, zit ook nog verschil in.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pks van auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:26

Het hangt van heel veel dingen af. Koppel is sowieso eigenlijk belangrijker dan PKs, maar vooral de bouw van het chassis is ook belangrijk (en heeft uiteraard ook meteen wel veel met het gewicht te maken), naast het eigen gewicht.
En verder hangt het ook nog eens af van in welk land een auto rondrijdt. Dezelfde Volkswagen mag in Duitsland soms meer trekken dan in NL.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Pks van auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:31

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:56

kiki1976 schreef:
Het hangt ook af van het gewicht van de auto zelf.
Ik had hiervoor een Ford Focus C Max 2.0 gewicht 1400kg mocht 1390 trekken, had 145 pk.
Nu een Volvo s80 2.0 weegt 1553 kg en mag 1500 trekken, origineel rond de 145 pk is gechipt (speciaal gedaan voor de trekkracht) en heeft nu 170 pk
Ondanks de Ford de trailer prima kon trekken merk ik wel duidelijk verschil met de Volvo. De Volvo trekt hem veel makkelijker, met optrekken voel je de trailer nagenoeg niet. Nu is de Volvo wel een diesel, zit ook nog verschil in.

Netjes verzameld, maar het is maar een heel beperkt deel van wat er van belang is.

Plat door de bocht is het maar een ding dat telt: hoe is de auto geconstrueerd. Wat de fabriek ontwerpt en bij de RDW ter type-goedkeuring wordt aangeboden, is wat jij op het kenteken terug ziet. Dat is het, niet meer en niet minder.

Want ik kan je lijstje probleemloos onderuit halen: 65pk, 110Nm, 2000kg toegestaan trekgewicht, 1700kg eigen gewicht.
Bestaat niet?, Zoek de specificaties van een 1979 Land Rover 109 CSW 2.25 Diesel er maar bij.
Gaat dat ergens over? Nee; je houdt die combi met geen mogelijkheid aan de 80km/h. Je mag blij zijn als ie 70km/h gaat halen. Gevaarlijk? Ach, remember; YOU are my crumplezone.......

De andere kant is dan dat mijn 170pk V8 automaat Range Rover (1900kg leeg) veel minder moeite heeft met de 2000kg trailer die ie af en toe moest trekken dan de Volvo V70 2.5T (210pk, 1600kg leeg)) met de 1600kg die ik er soms aan knoop (mag 1800 aan de haak hebben). Hoe dat kan? Ontwerp van de aandrijving.

Onduidelijk? Kom er gerust op terug.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

martikaW
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Pks van auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:42

ik zit een beetje met dezelfde vragen. ik heb een Ifor Williams trailer met een brutogewicht van 2600 kg.
Die trek ik nu moeiteloos met een Nissan Patrol met grijs kenteken. Maar ik wil eigenlijk liever een auto met meer zitplaatsen en ook nog ruimte voor de honden ( station wagen model) dat zou dan kostentechnisch ( geel kenteken) een benzine auto moeten zijn. Welke auto zou daarvoor in aanmerking kunnen komen?


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:30

martikaW schreef:
ik zit een beetje met dezelfde vragen. ik heb een Ifor Williams trailer met een brutogewicht van 2600 kg.
Die trek ik nu moeiteloos met een Nissan Patrol met grijs kenteken. Maar ik wil eigenlijk liever een auto met meer zitplaatsen en ook nog ruimte voor de honden ( station wagen model) dat zou dan kostentechnisch ( geel kenteken) een benzine auto moeten zijn. Welke auto zou daarvoor in aanmerking kunnen komen?

Een long body Nissan Patrol, op geel kenteken.

Er zijn vrijwel geen "gewone" personenauto's die legaal 2400kg aan de haak mogen hebben en als je die 2600kg TMM echt nodig hebt, heb je geen andere keuze.

Eventueel zijn er opties met een bestelbus. Ik weet van een kennis die een Vito met dubbele cabine ervoor heeft.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Pks van auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:42

Ik volg dit topic met interesse. Op het moment overweeg ik om een nieuwe auto aan te schaffen en dan wel een auto welke ook een trailer mag trekken. Uit het infotopic over trekauto's weet ik al dat het een stuk ingewikkelder ligt dan ik in eerste instantie dacht. Je moet met zoveel rekening houden. Onder aan de streep vraag ik me dan toch af of er een auto binnen mijn budget bestaat die geschikt is.
Zoals je als zegt, ikke, er zijn vrijwel geen "gewone" personenauto's die geschikt zijn. En hoewel ik graag een eigen trekauto heb, wil ik er ook makkelijk de stad mee in kunnen en naar mijn werk kunnen rijden.

Ik lees ook hier even mee!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:02

ikke schreef:
martikaW schreef:
ik zit een beetje met dezelfde vragen. ik heb een Ifor Williams trailer met een brutogewicht van 2600 kg.
Die trek ik nu moeiteloos met een Nissan Patrol met grijs kenteken. Maar ik wil eigenlijk liever een auto met meer zitplaatsen en ook nog ruimte voor de honden ( station wagen model) dat zou dan kostentechnisch ( geel kenteken) een benzine auto moeten zijn. Welke auto zou daarvoor in aanmerking kunnen komen?

Een long body Nissan Patrol, op geel kenteken.

Er zijn vrijwel geen "gewone" personenauto's die legaal 2400kg aan de haak mogen hebben en als je die 2600kg TMM echt nodig hebt, heb je geen andere keuze.

Eventueel zijn er opties met een bestelbus. Ik weet van een kennis die een Vito met dubbele cabine ervoor heeft.

Ik heb een Dodge Ram 1500 pick up op grijs kenteken maar wel 6 zitplaatsen. Die mag dat wel trekken.

Ljmichael

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-09-18
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:45

ik heb een landrover freelander 1.8 benzine en mag 2000 kg trekken geremd zelf weegt de auto 1455 kg

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:27

Ljmichael schreef:
ik heb een landrover freelander 1.8 benzine en mag 2000 kg trekken geremd zelf weegt de auto 1455 kg

Dat zeg je correct: MAG het trekken......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:55

ikke schreef:
Ljmichael schreef:
ik heb een landrover freelander 1.8 benzine en mag 2000 kg trekken geremd zelf weegt de auto 1455 kg

Dat zeg je correct: MAG het trekken......


Ook trekken is niet het probleem, veiligheid komt alleen in het gedring als de belading slecht is, de snelheid tehoog (voor de situatie), of als de lading gaat stuiteren.
Een langere afstand, bergen, slecht wegdek of druk verkeer gaan ook niet helpen, maar een keer in de week 10 km naar les is een ander verhaal.

Er zit zoveel verschil in ge bruikseisen, wat vind iemand nog comfortabel en veilig, en is het nog toegelaten binnen de wetgeving of betaalbaar?

PK of KW is dan eigenlijk nog de minst intressante, het enige nadeel is een verplichte defensieve rijstijl en dat je de tijd moet nemen.
Het idee om met vermogen uit een vervelende situaties te komen is een verkeerd idee omdat het probleem is ontstaan vanuit een verkeerde beoordeling van de situatie (te weinig afstand, irritatie, haast). Of op een te druk tijdstip waardoor de hoeveelheid verkeer zelf een probleem wordt.

Er zullen ongetwijveld voorbeelden te vinden zijn van andere situaties dan die uit mijn visie.
Er is echter maar een verantwoordelijk en dat is de bestuurder.

De TS is hier al een tijdje stil, ik hoop dat ze geen pech heeft.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:08

BMHP schreef:
ikke schreef:
Dat zeg je correct: MAG het trekken......


Ook trekken is niet het probleem, veiligheid komt alleen in het gedring als de belading slecht is, de snelheid tehoog (voor de situatie), of als de lading gaat stuiteren.
Een langere afstand, bergen, slecht wegdek of druk verkeer gaan ook niet helpen, maar een keer in de week 10 km naar les is een ander verhaal.

Er zit zoveel verschil in ge bruikseisen, wat vind iemand nog comfortabel en veilig, en is het nog toegelaten binnen de wetgeving of betaalbaar?

PK of KW is dan eigenlijk nog de minst intressante, het enige nadeel is een verplichte defensieve rijstijl en dat je de tijd moet nemen.
Het idee om met vermogen uit een vervelende situaties te komen is een verkeerd idee omdat het probleem is ontstaan vanuit een verkeerde beoordeling van de situatie (te weinig afstand, irritatie, haast). Of op een te druk tijdstip waardoor de hoeveelheid verkeer zelf een probleem wordt.

Er zullen ongetwijveld voorbeelden te vinden zijn van andere situaties dan die uit mijn visie.
Er is echter maar een verantwoordelijk en dat is de bestuurder.

De TS is hier al een tijdje stil, ik hoop dat ze geen pech heeft.

Wat jij slechts een "nadeel" vindt, is in de praktijk vaak op de rand van levensgevaarlijk!
Je weet dat ik streef naar power, hoe meer, hoe beter. Het is niet de haast, slechte rijstijl of grote mond maar simpelweg de keuze uit twee opties die je een verdubbeling van je mogelijkheden geeft. Ik KAN ervoor kiezen om het anker uit te gooien. De situatie die jij beschrijft laat je alleen de mogelijkheid het anker uit te gooien....

Maar het probleem bij een benzine Freebee van de eerste generatie ligt in een compleet ander vlak.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:23

ikke schreef:
Het is niet de haast, slechte rijstijl of grote mond maar simpelweg de keuze uit twee opties die je een verdubbeling van je mogelijkheden geeft. Ik KAN ervoor kiezen om het anker uit te gooien. De situatie die jij beschrijft laat je alleen de mogelijkheid het anker uit te gooien....

Maar het probleem bij een benzine Freebee van de eerste generatie ligt in een compleet ander vlak.


Ik ken de problemen van de benzine versie niet.

Ik ben niet tegen motorvermogen, ik promoot de andere oplossingen eerst.
motorvermogen maakt het rijden veel comfortabeler, zeker op langere ritten is het heel fijn om het te hebben en minder vermoeid aan te komen.

Extra motorvermogen vind ik een luxe. ik zie het niet als eerste vereiste of noodzaak.
Het is een extra, een luxe zoals cruisecontrol, airco en / of navigatie.
Naarmate je meer met een trailer rijd wordt het rijtje wensen langer.

Het probleem wat ik tegenwoordig zie, is dat mensen de rijervaring niet hebben. Niet weten hoe een noodstop met trailer voelt. Het is makkelijk te snel te rijden en voordat ze het weten in een sligger zitten.

Ik heb het geld niet voor mijn ideale paarden vervoer, paarden zijn mijn hobby, niet auto,s.
de 4 PK die in de wei lopen zetten op de weg geen zoden aan de dijk.

Doordat ik in de bergen woon, is tempo minder belangrijk, het verkeer is hier ook niet zo druk als in de Nederlandse situatie.

Ik geef je een hand, want het is fijn om keuze,s te hebben.

OWWW het omgaan met paarden staat garant voor ongelukken, het is statistisch de gevaarlijkste sport ter wereld, dus svp niet klagen over levensgevaar in zo iets veiligs als een auto.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:37

Een auto heeft power, cruise control, schuifdak bij voorkeur 4x4 en voldoende trekvermogen. Dat zijn mijn selectiecriteria. Ja, dan moet je soms iets langer zoeken; in specifieke gevallen zelfs niet terug deinzen voor import maar doe nou niet alsof dat allemaal zo moeilijk is.

Dat de kwaliteiten op de weg er niet op vooruit gaan is voor mij juist een reden om voor meer power te kiezen, ook zonder paarden aan de haak. Heb je de opties, heb je de mogelijkheden. Kun je tenminste KIEZEN welke oplossing de beste is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Pks van auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:20

Mijn Amarok 3.0l V6, met 224pk (165kW, 550Nm), die heeft power.
En die mag dus bijgevolg ook 3500kg trekken.
Heeft alleen geen schuifdak ikke ;)

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers