KWPN-hengst Apache toch positief getest op WFFS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN-hengst Apache toch positief getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 10:54

*kwpn
Fokkerij, KWPN
Ingezonden door meerdere bokkers
Afbeelding
Emmelie Scholtens en Apache. Foto door aniek1985

De hengst Apache is drager van het WFFS-gen. Dat is gebleken uit het recente testresultaat van het haarmonster van de KWPN-hengst. Op 24 mei jl. publiceerden wij de resultaten van het onderzoek dat door Van Haeringen Laboratorium werd uitgevoerd op alle actieve KWPN-rijpaardhengsten. Het KWPN besloot als een van de eerste stamboeken tot het testen van de hengsten, aangezien wij onze fokkers optimaal willen informeren t.b.v. hun hengstenkeuze en tevens veel waarde hechten aan een gezonde populatie. Het testresultaat van Apache gaf aan dat hij geen drager was van het WFFS-gen. Begin juli bleken er enkele Apache-nakomelingen drager te zijn, ook uit moeders die zelf negatief getest waren. Een drager heeft altijd één ouder die zelf drager is; daarom liet het KWPN in overleg met Ad Valk Dressage Horses BV de hengst Apache opnieuw onderzoeken op basis van een nieuw afgenomen haarmonster.

Voor de oorspronkelijke test heeft het KWPN bij het Van Haeringen Laboratorium de DNA-monsters opgevraagd die gebruikt zijn voor de afstammingscontrole van de nakomelingen van de hengsten, om zeker te weten dat het goede monster getest zou worden. Dit DNA-monster kan bestaan uit haarwortels, bloed, sperma of ander weefsel. Bij de overgrote meerderheid van de hengsten is een haarmonster voorhanden, in het geval van Apache is een bloedmonster gebruikt. In het onderzoek op het bloedmonster van Apache blijkt nu dat er bij het Van Haeringen Laboratorium een fout is gemaakt. Apache werd geclassificeerd als ‘geen drager’ terwijl de uitslag van de recent uitgevoerde tweede test (op haarmonster) aangeeft dat Apache wel drager is van het WFFS-gen.

Het onderzoek op WFFS-dragerschap is bij in totaal twee hengsten uitgevoerd op basis van een bloedmonster. In deze bloedmonsterstroom zat naast Apache nog één andere KWPN-hengst en nog een aantal andere niet-KWPN paarden. Al deze paarden zijn opnieuw getest en hierin zijn geen fouten gevonden en daarmee zijn de uitslagen overeenkomstig met wat eerder gepubliceerd is. Er is dus geen reden om te twijfelen aan de op de KWPN-website gepubliceerde uitslagen van de actieve KWPN-hengsten.

Het Warmblood Fragile Foal Syndroom is een erfelijke aandoening die geen gevolgen heeft voor de geschiktheid van het dier voor de sport. Voor zover nu bekend wordt de aandoening bepaald door één gen. Alleen als een hengst en merrie beiden drager zijn van het gen is er 25% kans op een veulen dat lijdt aan WFFS, alhoewel er een even grote kans is dat het veulen compleet vrij is van WFFS, daarnaast is er een 50% kans dat het veulen eveneens drager zal zijn. Indien alleen de merrie of hengst drager is, zal een veulen nooit aan WFFS kunnen lijden, maar bestaat er wel 50% kans op een veulen dat drager is van het WFFS-gen. Een veulen met WFFS (lijder) kan aborteren, te vroeg worden geboren en/of geboren worden met afwijkingen. De belangrijkste afwijkingen bij het pasgeboren veulen zijn: huidafwijkingen (zoals een te elastische huid die gemakkelijk scheurt, wonden die ‘zomaar’ ontstaan) en hyperextensie van gewrichten. Doorgaans zijn de veulens niet levensvatbaar. Het is raadzaam om fokmerries te testen, zodat u weet of uw merrie drager is.

Het Van Haeringen Laboratorium betreurt de fout ten zeerste. Hieronder vindt u hun reactie.

Reactie Van Haeringen Laboratorium:
Op basis van een uitslag van een nakomeling, is twijfel ontstaan over het WFFS-resultaat wat door VHL is afgegeven voor de hengst Apache. Op verzoek van het KWPN is een hertest opgestart, op basis van nieuw aangeleverd haarmateriaal. Uit de hertest van het haarmonster kwam een ander resultaat naar voren dan in eerste instantie was afgegeven door VHL. Waar in eerste instantie een bloedmonster van Apache was getest als ‘vrij’ voor de WFFS-test, is het haarmonster getest als ‘drager’. Wij betreuren dit zeer en bieden daarom volgend jaar fokkers die een veulen krijgen van Apache uit een dekking in de periode van 24 mei jl. tot aan vandaag, 26 juli 2018, een gratis WFFS-test voor hun veulen.

Uit een interne analyse is gebleken dat bij de extractie van het bloedmonster op basis waarvan de initiële uitslag is verstrekt, een menselijke fout is gemaakt bij het inzetten van de DNA-extractie. Direct na het constateren van deze fout zijn alle monsters uit de testbatch hertest. Alle overige resultaten waren in overeenstemming met de eerder afgegeven resultaten. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de fout zich enkel beperkt heeft tot de uitslag van Apache. Daarnaast zijn de overige testbatches onafhankelijk van elkaar gecontroleerd op afwijkingen. Tijdens deze controle is geconstateerd dat de positieve en negatieve reactiecontroles geen afwijkingen vertoonden. Hiermee is vast te stellen dat het technisch gezien niet aannemelijk is dat er andere testfouten zijn gemaakt.

De procedures van het VHL voorzien erin dat alle monsters die worden getest, worden ingezet door een opgeleide laborant, die wordt gecontroleerd door een tweede, onafhankelijke laborant. Helaas heeft het VHL moeten constateren dat ondanks deze strikte procedure een fout is gemaakt bij het inzetten van het monster van Apache. Op basis van het afwijkende testresultaat zijn aanvullende maatregelen genomen om monsterverwisselingen in de toekomst te voorkomen. VHL streeft er naar om een zo hoog mogelijke kwaliteit van dienstverlening aan haar klanten te leveren. Dit waarborgt de organisatie onder andere door een managementsysteem te onderhouden wat is gecertificeerd volgens de ISO:9001-norm. Daarnaast voert de organisatie een gedeelte van haar testen uit onder ISO:17025-accreditatie. Deze case beschouwen wij dan ook als een incident.
Laatst bijgewerkt door Rije op 27-07-18 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: KWPN-hengst toch Apache positief getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:03

Dat was te verwachten..

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Re: KWPN-hengst Apache toch positief getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:42

Soort Foutje Bedankt actie. Daar komen ze niet zomaar mee weg denk ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:48

Suzanne F. schreef:
Soort Foutje Bedankt actie. Daar komen ze niet zomaar mee weg denk ik.


Natuurlijk wel, ze hebben immers geen levensbedreigende fout gemaakt.
Fouten gebeuren overal. Als zij keurig de juiste acties ondernomen hebben om de fout kans in de toekomst verder terug te brengen dan hebben ze hun plicht gedaan.

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Re: KWPN-hengst Apache toch positief getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:55

Ben ik de enige die denkt: foutje of manipulatie? Hoe waterdicht is dat systeem?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: KWPN-hengst Apache toch positief getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:56

Toch, als je met een dragermerrie bij Apache hebt gedekt, dan zit je nu mogelijk wel met een probleem...

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:58

Er bestaan geen 100% fout vrije lab uitslagen. Dat zal ook in hun algemene voorwaarden staan.

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Re: KWPN-hengst Apache toch positief getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:09

Het is toevallig wel 1 van de meest populaire hengsten van dit moment

Rocamor

Berichten: 10817
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:16

Babootje schreef:
Het is toevallig wel 1 van de meest populaire hengsten van dit moment


Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat een labo zich zou laten lenen om op deze manier een foute uitslag naar buiten te brengen.

Je naam kan maar 1x kapot

Rockes <3

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:20

Als ze de eerste test gemanipuleerd hadden was dat wel erg dom geweest. Ze weten goed genoeg dat merries en veulens er ook op getest worden en dat het aan het licht zou komen. Dus dat geloof ik niet. Vervelende fout van het lab lijkt dit me.

KWPN zal wel met compensaties moeten komen denk ik, of ze zullen volgend jaar misschien een paar rechtzaken te pakken hebben van eigenaars met veulens die positief testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:20

Rocamor schreef:
Babootje schreef:
Het is toevallig wel 1 van de meest populaire hengsten van dit moment


Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat een labo zich zou laten lenen om op deze manier een foute uitslag naar buiten te brengen.

Je naam kan maar 1x kapot

In de paardenwereld verbaast me niks meer in dat opzicht _O- Er gaat zoveel geld mee gemoeid.

fleurtjeuh
Berichten: 10305
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:21

Maar ze handelen toch heel netjes dat ze de mensen een gratis test geven die tussen de periode van de fals negatieve uitslag en de positieve uitslag een dekking hebben laten doen?

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Rocamor

Berichten: 10817
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:24

Joolien, als je doelt op de paardenwereld, daarin ga ik met je mee.

Maar een lab als dit? Specifieke kennis?

Ik mag me op mijn werk ook niet laten omkopen. Als ik dat toch doe, dan wel op dusdanige manier dat ik met mijn gezin plus de beesten zodanig ver weg kan, dat we onvindbaar zijn en blijven en een leuk leven kunnen leiden. Voor minder doen we het niet. Gelukkig bij ons niet zulke grote belangen dat klanten dat er voor over zouden hebben ;-)

Wellicht iemand bij vhl afgelopen maanden spontaan niet op komen dagen? :+
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 27-07-18 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rockes <3

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:25

Sizzle schreef:
Suzanne F. schreef:
Soort Foutje Bedankt actie. Daar komen ze niet zomaar mee weg denk ik.


Natuurlijk wel, ze hebben immers geen levensbedreigende fout gemaakt.
Fouten gebeuren overal. Als zij keurig de juiste acties ondernomen hebben om de fout kans in de toekomst verder terug te brengen dan hebben ze hun plicht gedaan.


Als je laat testen, word je er al op gewezen dat het laboratorium niet aansprakelijk is voor dit soort toestanden. Het zou ook wijs zijn om (zulke populaire) dekhengsten door 2 afzonderlijke laboratoria te laten testen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-07-18 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:30

Rocamor schreef:
Joolien, als je doelt op de paardenwereld, daarin ga ik met je mee.

Maar een lab als dit? Specifieke kennis?

Ik mag me op mijn werk ook niet laten omkopen. Als ik dat toch doe, dan wel op dusdanige manier dat ik met mijn gezin plus de beesten zodanig ver weg kan, dat we onvindbaar zijn en blijven en een leuk leven kunnen leiden. Voor minder doen we het niet. Gelukkig bij ons niet zulke grote belangen dat klanten dat er voor over zouden hebben ;-)

Wellicht iemand bij vhl afgelopen maanden spontaan niet op komen dagen? :+


Naja, als het foutje weinig gevolgen heeft is er niks aan de hand en heeft Apache toch mooi nog een seizoentje voor de volle mep kunnen dekken. :+

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:19

Babootje schreef:
Ben ik de enige die denkt: foutje of manipulatie? Hoe waterdicht is dat systeem?

Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Een heel oud spreekwoord maar nog steeds helemaal waar.

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:01

misterA schreef:
Babootje schreef:
Ben ik de enige die denkt: foutje of manipulatie? Hoe waterdicht is dat systeem?

Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Een heel oud spreekwoord maar nog steeds helemaal waar.


Hahaha, ja dat zal best

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:30

Babootje schreef:
Naja, als het foutje weinig gevolgen heeft is er niks aan de hand en heeft Apache toch mooi nog een seizoentje voor de volle mep kunnen dekken. :+


Die dekt niet zoveel meer, dus dat zal iets meevallen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:03

Cayenne schreef:
Toch, als je met een dragermerrie bij Apache hebt gedekt, dan zit je nu mogelijk wel met een probleem...


Dit probleem had je een jaar geleden ook gehad, toen kraaide er nog geen haan...

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:11

fleurtjeuh schreef:
Maar ze handelen toch heel netjes dat ze de mensen een gratis test geven die tussen de periode van de fals negatieve uitslag en de positieve uitslag een dekking hebben laten doen?

Tja, dat is voor hun heel goedkoop om aan te bieden.

Wat als jij een veulen van Apache fokt, met het doel om ook dit veulen voor de fok in te gaan zetten, je om die reden juist gekozen hebt voor een getestte hengst die geen drager is, dan heb je als eigenaar van de merrie toch wel een behoorlijke zepert met 50% kans op een drager veulen.

Wat wordt de schadeloosstelling als het veulen inderdaad drager blijkt? Of als je met een getestte hengst denkt te hebben gefokt omdat je merrie drager is...en het veulen straks dood is?

Een testje uitdelen als goedmakertje voor dit leed (op zijn minst bijna een jaar onzekerheid en stress) vind ik wel heel magertjes. De vervolg schade is nl veel groter dan de kosten van zo'n test.

Denk als het andersom was geweest, een verwisseling waarbij een populaire hengst met hoog dekgeld onterecht als drager was aangemerkt en daardoor een heel dekseizoen gemist had...dat er flink betaald had moeten worden.

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:21

Woogy schreef:
Cayenne schreef:
Toch, als je met een dragermerrie bij Apache hebt gedekt, dan zit je nu mogelijk wel met een probleem...


Dit probleem had je een jaar geleden ook gehad, toen kraaide er nog geen haan...

Vind ik niet helemaal hetzelfde hoor. Nu dekken fokkers bewust met een getestte hengst, waarvan dus "vaststaat" dat hij geen drager is.

Voordat de hengsten getest werden was het een gok. Nu is aan het begin van het seizoen gesuggereerd dat het geen gok meer is maar een feit dat Apache geen drager is. Hoeveel fokkers hebben deze "zekerheid" meegewogen in hun keuze voor Apache?

Apache is momenteel een hele populaire hengst. 50% van zijn nakomelingen zijn drager, dat betekent dat dit foutje een behoorlijke impact heeft op het voorkomen van dit gen in de volgende generatie dressuurpaarden.

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:22

Ik zou zeggen, alle gedekte merries gratis testen, weten dat je merrie geen drager is geeft iig zekerheid dat er geen lijder geboren kan worden, en dus rust bij de eigenaar dat hij een gezond veulen kan verwachten.
Daarna de veulens gratis testen en bij drager (een deel van)het dekgeld vergoeden en bij lijder veel meer.

Edit: dat ze zelf niet meer aanbieden zegt niet dat er meer schadevergoeding te halen is. Advocaten werk.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Rocamor

Berichten: 10817
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:44

oji schreef:
Apache is momenteel een hele populaire hengst. 50% van zijn nakomelingen zijn drager, dat betekent dat dit foutje een behoorlijke impact heeft op het voorkomen van dit gen in de volgende generatie dressuurpaarden.


Is inderdaad 50% van de nakomelingen drager? Is dit op de volledige populatie getest?

Rockes <3

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:47

We kunnen er heel dramatisch over doen, maar het grootste deel wordt toch van nauwelijks belang voor de fok.
Die ene enkeling die dadelijk toevallig hoge potentie HK materiaal gefokt heeft door een dekking dit jaar die zal het dan zelf moeten uitvechten als dat echt de moeite waard is.
Uiteindelijk zijn de meeste paarden hun geld vooral waard als sportpaard en dan zal die mutatie een biet zijn.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:58

Wie met DNA werkt weet dat een foutje best snel gemaakt is, ook al werk je zorgvuldig en heb je het protocol al honderd keer uitgevoerd...

@Rocamor: het is een heel simpel genetisch sommetje. Wanneer hij drager is (dus op 1 van de twee genen het gen aanwezig is), nakomelingen 50% kans hebben op het gen van hem, dus als er veel gedekt worden zul je ook zien dat 50% (met een kleine variatie erop) dat gen ook van hem heeft gekregen.
Met de moeder meegerekend. Is de moeder geen drager van het gen, dan is dus de helft van de veulens wel drager. Is de moeder ook drager van het gen, dan heeft 25% geen afwijkende genen, 50% is drager en 25% krijgt het dubbele gen.
Daar hoef je niet de hele populatie voor te testen.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 59 bezoekers