Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 11:36

bokt / ad
Overige
Ingezonden door bokker Marsu
Afbeelding
Anky van Grunsven en Salinero. Foto: ©Kit Houghton / FEI

Grote, traditionele sportbonden als de voetbalbond KNVB, de tennisbond KNLTB en de Hippische Sportfederatie voor paardensport kampen met teruglopende ledenaantallen. Mensen zijn wél meer gaan sporten, maar laten clubs links liggen.

KNHS verliest de meeste lidmaatschappen in 2017
Dat blijkt uit nieuwe cijfers over lidmaatschappen van sportbonden die het AD heeft opgevraagd bij NOC-NSF. Met 22.000 lidmaatschappen minder ging de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) het hardst achteruit. De voetbalbond KNVB had in 2017 14.000 opzeggingen en de tennisbond KNLTB moet het met 12.000 lidmaatschappen minder doen.

Volgens het Mulier Instituut, dat onderzoek doet naar sport, hebben ‘de meeste traditionele bonden het moeilijk’. ,,Mensen geven aan dat traditionele sporten teveel tijd in beslag nemen’’, verklaart directeur Hugo van der Poel. ,,Volwassenen zeggen dat de verplichtingen van gezin en werk zich slecht verhouden tot de tijd die de sportclub van ze eist.’’

Mensen wijken uit naar hardlopen, wandelen en fitnessen, dat flexibeler is in te plannen. Sportbonden en NOC-NSF gaan samen om tafel om hier lessen uit te trekken. Manager sportparticipatie Richard Kaper bij NOC-NSF: ,,Sportbonden en -clubs kunnen hier nog een slag in maken door ook flexibeler sportaanbod te gaan aanbieden.''

De tennisbond zag in vier jaar tijd het grootste aantal leden vertrekken: ruim 52.000, een daling van 8 procent. De paardensportbond heeft door bijna 35.000 opzeggingen 16 procent minder lidmaatschappen dan in 2014.

Ook paardenmeisjes sterven uit
Anky van Grunsven vertelt in een video op de site van het AD over het dalende aantal leden bij de KNHS.
Anky zegt onder andere dat het dalende aantal leden makkelijk te verklaren is. Zo is de paardensport een dure sport en kan je gewoon gaan rijden bij de plaatselijke manege, waarbij je geen lid hoeft te zijn van de KNHS.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:01

Is het niet ook gewoon omdat sommige sportbonden ook nog best duur zijn om lid van te zijn? En sommige mensen switchen best veel van sport waardoor ze geen lid worden voor die 2 maanden dat ze een sport uitproberen.

Anoniem

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:05

Denk dat er bij de KNHS wel andere dingen meespelen waarom het ledenaantal terug loopt...

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:10

Wat ‘grappig’ om dit te lezen...
De ‘druk’ van lid zijn van een vereniging die aangesloten was bij de sportbond heeft er voor mij bij vrijwel elke sport die ik heb gedaan voor gezorgd dat ik stopte.
Bij iedere sport die ik uitoefende: zodra er wedstrijden om de hoek kwamen ben ik gestopt.
Weliswaar mede door faalangst maar zeer zeker ook doordat ik niet elk weekend of om het weekend vast wilde zitten aan een wedstrijd.
Ik heb er verder nooit echt aandacht aan besteed, maar nu ik dit lees herken ik het wel (weer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:29

Myrthe3 schreef:
Denk dat er bij de KNHS wel andere dingen meespelen waarom het ledenaantal terug loopt...


Inderdaad, wel grappig dat Anky zegt dat ledentallen teruglopen omdat manegelessen goedkoper zijn, maar volgens mij is de belangrijkste reden dat de KNHS het afgelopen jaar bijna 2x zoveel leden heeft verloren dan de nummer 2 op de lijst dat het KNHS zelf de afgelopen tijd binnen de eigen gelederen compleet gestoord bezig was.

Beetje apart dat Anky dat niet zou weten en dat het aan de maneges zou liggen. Maar goed, de topsporters kwamen altijd al als beste uit de bus bij het KNHS...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:48

Ligt ook niet aan de maneges. Want om bij een manege te rijden die aangesloten is bij de FNRS word je lid van de FNRS=KNHS.

Ik denk dat t gewoon te duur is voor veel mensen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:48

Waarschijnlijk wordt er momenteel meer recreatief gesport.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:48

Misschien een grote leegloop door houders van het ruiterbewijs?
Als je ooit een ruiterbewijs hebt behaald, dan kun je bij de Stichting Recreatieruiter eenmalig een levenslang ruiterbewijs krijgen. Een paar jaar geleden las ik dat hier ergens op Bokt, ik heb er toen gelijk eentje aangevraagd. (was toen dacht ik € 12,50 eenmalig).
Bij de KNHS moet je elk jaar meer dan € 20,- neertellen voor het geldig houden van je ruiterbewijs.
OK, daar zitten bij de KNHS dan wel weer verzekeringen aan, maar ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen ooit een ruiterbewijs behaald hebben en een periode niet meer of niet veel bezig zijn met paarden. Dan ga je niet elk jaar je lidmaatschap betalen als je bij de SRR gewoon eenmalig een blijvend ruiterbewijs kan krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:50

Ik kan alleen voor mezelf spreken. Maar ik rijd veel liever lekker voor mezelf en geef het geld dat ik aan wedstrijden uitgaf lekker uit aan goede instructie.

Daar heb ik meer aan dan een paar puntjes op papier. Waar ik het de helft van de tijd niet mee eens ben omdat het nooit klopte met mijn gevoel en het beeld op de camera :').

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:56

_San87_ schreef:
Ligt ook niet aan de maneges. Want om bij een manege te rijden die aangesloten is bij de FNRS word je lid van de FNRS=KNHS.

Ik denk dat t gewoon te duur is voor veel mensen.


Is dat zo? Ik rijd op een fnrs manege maar ben geen lid...

Anoniem

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:00

FNRS is een onderdeel van de KNHS als ik het goed zeg.

Het is ook gewoon belachelijk veel geld. Lid zijn, verplicht een boekje af moeten nemen die je nooit leest, startpas van dikke 100 euro etc etc.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:01

Vroeger had je sportclubs nodig om verder te komen in de sport. Nu kun je beter privé lessen nemen. In tegenstelling tot vroeger is hier nu ruime keuze in en beschikt bijna iedereen over eigen vervoer. Daarnaast heeft bijna niemand meer tijd om zich in te zetten voor allerhande klussen bij een vereniging en is het ook lastig om wekelijks vaste tijden in te plannen voor clublessen. Iedereen is daarbij individualistischer en kost het lid zijn van een sportbond bakken met geld waar je als amateur weinig profijt van hebt. Het gouden recept dus om je lidmaatschap op te zeggen.
Paardenmeisjes zullen nooit uitsterven, topsporters misschien?

Eigenlijk zegt de topictitel ook al genoeg. Ze hebben het over traditionele sportbonden.
Traditionele paardemensen hebben het lang genoeg voor het zeggen gehad in paardenland.
We leven niet meer in de tijd van dwang \ hoefijzers, bitten en goed zijn door een dressuurproefje. Denk ik, we realiseren ons meer en meer dat we een levend wezen met gedachtes en gevoelens in handen hebben en dat het plezier aan 2 kanten moet zitten. De hoogste klasses behalen wordt minder belangrijk dan de weg er naar toe. Dat vind ik een goede ontwikkeling en de knhs zou beter hier op inspelen ipv traditioneel te blijven. (En te jammeren over teruglopende ledenaantallen)
Laatst bijgewerkt door piezze op 27-07-18 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:05

Vergeet niet dat de prijs van wedstrijden rijden mede door de komst van de startkaart zonder coupons ook duurder is geworden voor de meeste mensen. Ik heb geen tijd om elke week op wedstrijd te gaan en zou in theorie net te veel wedstrijden rijden voor gelimiteerde startpas.
KNHS is er voor de topsport en mensen die heel veel starten beter op geworden, voor de "normale ruiters" enkel duurder.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:19

lucifertje schreef:
_San87_ schreef:
Ligt ook niet aan de maneges. Want om bij een manege te rijden die aangesloten is bij de FNRS word je lid van de FNRS=KNHS.

Ik denk dat t gewoon te duur is voor veel mensen.


Is dat zo? Ik rijd op een fnrs manege maar ben geen lid...


Zeker weten? Ook geen paspoort gekregen of de fnrs-lesovereenkomst?

Anoniem

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:28

Ik heb net het filmpje gekeken en dat slaat echt als een tang op een varken. :+
Waarom zijn er minder leden bij het KNHS? Anky: doordat mensen op maneges rijden en geen lid meer worden van de KNHS.
Wat is de oplossing? Anky: meer mensen moeten op maneges gaan rijden, dan worden er hopelijk ook meer lid van het KNHS. :+
Het is duidelijk dat ze haar uiterste best doet om in dat filmpje de échte antwoorden over hoe het KNHS de afgelopen jaren écht functioneerde zoveel mogelijk te vermijden.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:30

_San87_ schreef:
Ligt ook niet aan de maneges. Want om bij een manege te rijden die aangesloten is bij de FNRS word je lid van de FNRS=KNHS.

Ik denk dat t gewoon te duur is voor veel mensen.
FNRS is zeker niet hetzelfde als de KNHS:
https://www.knhs.nl/nieuws/2016/knhs-en ... enwerking/

M.b.t. te duur ben ik het met je eens. Ik heb in juni mijn startkaart na 2 jaar weer geactiveerd. Ben mij een hoedje geschrokken, kon 150 euro aftikken. En dan nog 10 euro per proefje = 20 euro voor een wedstrijd.
Als je af en toe een wedstrijdje rijden wel leuk vindt/vond dan zijn dit soort bedragen een goede motivator om daar mee te stoppen.

En dan zijn er ook nog sportverenigingen die eisen stellen aan hun leden zoals verplichte kantine-diensten. Daar zou ik ook geen tijd/zin in hebben.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:51

Ik vind de kosten voor een rijvereniging, je knhs lidmaatschap/startkaart en dan de proeven ook te duur als je niet regelmatig start.
En dan de diensten voor de vereniging die gedaan moeten worden. Tikt lekker aan. Was voor mij de rede om geen knhs lid meer te zijn toen ik een kind kreeg. Straks weer laagdrempelig instappen is niet te doen. Dus meld me pas weer aan als ik ook regelmatig gebruik ga maken van de startkaart/rijvereniging

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:58

Hier vind ik het ook eenvoudigweg veel en veel te duur. Ik zou graag weer af en toe starten, maar omdat ik regelmatig bijrijdpaarden heb waarvan ik niet zeker weet hoe lang ze blijven heb ik geen zin om steeds die startkaart te moeten betalen voor ieder paard :=

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:09

xyzutu2 schreef:
Ik heb net het filmpje gekeken en dat slaat echt als een tang op een varken. :+
Waarom zijn er minder leden bij het KNHS? Anky: doordat mensen op maneges rijden en geen lid meer worden van de KNHS.
Wat is de oplossing? Anky: meer mensen moeten op maneges gaan rijden, dan worden er hopelijk ook meer lid van het KNHS. :+
Het is duidelijk dat ze haar uiterste best doet om in dat filmpje de échte antwoorden over hoe het KNHS de afgelopen jaren écht functioneerde zoveel mogelijk te vermijden.


Maar dan wel met het kopje 'ook de paardenmeisjes sterven uit' erboven 8)7

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:20

hoefnageltje schreef:
Misschien een grote leegloop door houders van het ruiterbewijs?
Als je ooit een ruiterbewijs hebt behaald, dan kun je bij de Stichting Recreatieruiter eenmalig een levenslang ruiterbewijs krijgen. Een paar jaar geleden las ik dat hier ergens op Bokt, ik heb er toen gelijk eentje aangevraagd. (was toen dacht ik € 12,50 eenmalig).
Bij de KNHS moet je elk jaar meer dan € 20,- neertellen voor het geldig houden van je ruiterbewijs.
OK, daar zitten bij de KNHS dan wel weer verzekeringen aan, maar ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen ooit een ruiterbewijs behaald hebben en een periode niet meer of niet veel bezig zijn met paarden. Dan ga je niet elk jaar je lidmaatschap betalen als je bij de SRR gewoon eenmalig een blijvend ruiterbewijs kan krijgen.

Ik ben ook wel benieuwd naar deze getallen ja. Ik heb als recreatief westernruiter een jaar of 15 geleden m'n ruiterbewijs gehaald en altijd braaf verlengd. Die rekeningen werden steeds hoger en je kreeg er steeds minder voor terug. Alleen een paar keer per jaar een blad waar ik geen interesse in had en een verzekering die nooit uitkeerde (want dubbel met m'n normale verzekeringen). Dus toen SRR met hun eigen optie kwam was die keuze eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:20

tennan schreef:
Maar dan wel met het kopje 'ook de paardenmeisjes sterven uit' erboven 8)7


Ja, toen vroeg ik me ook af; wie rijdt er dan in vredesnaam nog op die volgens Anky veel te druk bezochte maneges als dat niet de paardenmeisjes zijn? Zijn dat dan allemaal paardenjongens geworden? :')

Ik vond het echt een typisch verhaaltje van iemand die niet wil zeggen dat zij zelf tot dat piepkleine groepje behoort dat daadwerkelijk geld verdient aan het huidige systeem inclusief alle lidmaatschapsverhogingen en de beruchte ons kent ons kliekjes in het bestuur, en ook even vergeet dat een van de redenen waarom de paardensport nu qua welzijn zo enorm onder vuur ligt onder andere de trainingsstijl was die zij zo intensief promootte. Dus ja, natuurlijk ligt het aan de maneges, plus dat huidige meisjes niet meer de mentaliteit hebben van gewoon lekker pony's gaan knuffelen op het stalletje met wedstrijdpony's dat je vader heeft, want dat was vroeger nog heel gewoon... :')
Earth to Anky, earth to Anky. :+

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:25

denk dat iedereen wel weet dat niet alles soepel loopt bij de KNHS, door het ruiterbewijs los te koppelen van de verzekering werd lidmaatschap voor velen onnodig. De aansprakelijkheidsverzekering dekt namelijk deels dezelfde kosten als de verzekering van het ruiterbewijs deed. Nu de mogelijkheid er is om alleen het ruiterbewijs te behouden en de dubbele verzekering op te zeggen is het makkelijk hierop kosten te besparen. Zo heb ik me ook afgelopen jaar afgemeld.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:21

Logisch ook. Zo heeft onze rijvereniging doodleuk ineens ingevoerd dat je 100 euro extra moet betalen plus 20 uur verplicht vrijwilligerswerk per jaar per lid. Anders nog extra 100 euro. Heeft ze veel leden gekost en gaat gok ik dit jaar nog meer leden kosten.
20 uur per jaar is belachelijk veel, ik wil best af en toe helpen en inspringen, maar deze aantallen....
En de gezinnen met meerdere rijdende jonge kids zijn helemaak de sjaak, mag nama 40/60 uur draaien per jaar :=

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:36

anjali schreef:
Waarschijnlijk wordt er momenteel meer recreatief gesport.


Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen natuurlijk :j Als het van mij afhing, wedstrijdsport (alle soorten, maar zéker die met dieren) werd afgeschaft.

Anoniem

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:42

Dat is ook zoiets, er wordt sterk gedaan alsof het verdwijnen van de KNHS betekent dat paardenmeisjes en paardrijden of alleen al paarden verzorgen of trainen ook verdwijnt. Ik ken onder alle actieve paardenbezitters in mijn huidige directe omgeving (30+?) er maar 1 die überhaupt wedstrijden rijdt en lid is van de KNHS, de rest is gewoon recreatief bezig op elke manier en op elk niveau.