Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:24

Afgelopen week hebben mijn vriend en ik tijdens onze vakantie in de Vogezen/het Zwarte woud kampf Natzweiler-Struthof bezocht. Vooraf had ik geen goed beeld over hoe het er in dit kamp aan toe ging. Maar het museum daar en delen van het kamp die nog erg intact zijn hebben zeker geholpen om een goed beeld te kunnen vormen. Waar ik vooraf besloten had om foto's te nemen, heb ik hier eigenlijk niet meer om gedacht en dus maar een paar foto's geschoten.

Dit concentratie kamp was van 21 mei 1941 tot 23 november 1944 in gebruik. De locatie van het kamp ligt op 800 meter hoogte en was door Albert Speer gekozen vanwege de aanwezigheid van graniet. Deze steen was nodig voor het te bouwen Germania, de nieuwe hoofdstad van het Derde Rijk.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Aan het einde ben ik nog bij de gaskamer geweest. Deze ligt een paar kilometer van het kamp. Deze kamer is nog volledig intact en ook te bezichtigen. Ik heb hier geen foto van gemaakt. Het was hier erg druk en het voelde niet goed om daar te klikken..

Ik ben geen professionele fotograaf,maar ik vind fotograferen wel erg leuk dus tips zijn zeker welkom!
Ondanks dat het dus geen hoogstandjes zijn leek het me toch waardevol om een inkijkje te geven in dit (voor veel mensen) nog onbekende kamp. Ikzelf vond het erg indrukwekkend. Het is nu 8 dagen geleden en als ik dit weer terugkijk krijg ik gelijk weer kippenvel.
Ik hoop mijn gevoel een beetje over te kunnen brengen met de foto's..

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:34

Indrukwekkende foto’s. Krijg er rillingen van.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:38

Zulke foto's spreken me altijd aan, rauw en puur. Wat is dat grote ding op foto 10, achter de wastafel?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:39

Ailill schreef:
Zulke foto's spreken me altijd aan, rauw en puur. Wat is dat grote ding op foto 10, achter de wastafel?


Dat is zon tafel waarop ze dode mensen plaatsen. Die gleuven geleide het bloed weg.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:40

Ailill schreef:
Zulke foto's spreken me altijd aan, rauw en puur. Wat is dat grote ding op foto 10, achter de wastafel?

Dat vroeg ik me ook al af. Ik vermoed een medische ruimte? Anatomisch onderzoek op overledenen?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:41

Ik wist dat er iets achter school wat luguber was en kon die groeven al niet plaatsen.

Ik neem aan voor onderzoek van de lichamen na overlijden? Ik bedoel de meeste werden letterlijk op hopen buiten gedropt en vervolgens verbrand of onder de zoden.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:42

heel indrukwekkend, en goed gefotografeerd. Moeilijk voor te stellen wat voor drama's daar hebben afgespeeld he. Hoeveel mensen hebben daar gelopen, hoeveel hebben er het leven gelaten. bbrrr hoop dat zoiets nooit meer zal gebeuren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:45

Ailill schreef:
Ik wist dat er iets achter school wat luguber was en kon die groeven al niet plaatsen.

Ik neem aan voor onderzoek van de lichamen na overlijden? Ik bedoel de meeste werden letterlijk op hopen buiten gedropt en vervolgens verbrand of onder de zoden.

Spoiler:
Die groeven zijn handig om het bloed weg te laten stromen denk ik
:\
^ In spoiler vanwege gruwelijk vermoeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:46

Die galg met die grauwe lucht er zo achter vind ik een indrukwekkende foto. Je hebt mooie, respectvolle foto's geschoten vind ik.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:47

Dat belletje was inderdaad gaan rinkelen, Magrathea. Ongelofelijk, alles ziet er zo mooi uit, prachtige omgeving en dan toch zo ontzettend veel ellende en verdriet achter die hekken en gesloten deuren.

Laat het inderdaad een les zijn.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:54

Indrukwekkende foto’s.
Galg in close-up vind ik mooi en luguber tegelijk.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:54

Ailill schreef:
Dat belletje was inderdaad gaan rinkelen, Magrathea. Ongelofelijk, alles ziet er zo mooi uit, prachtige omgeving en dan toch zo ontzettend veel ellende en verdriet achter die hekken en gesloten deuren.


Bizar vind ik dat ja, hoe mooi het daar is en hoeveel ellende er tegelijkertijd is geweest.
Mooie foto's hoor ts, het geeft een mooi beeld weer van hoe het daar was.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:01

Ailill schreef:
Ik wist dat er iets achter school wat luguber was en kon die groeven al niet plaatsen.

Ik neem aan voor onderzoek van de lichamen na overlijden? Ik bedoel de meeste werden letterlijk op hopen buiten gedropt en vervolgens verbrand of onder de zoden.


Mooie foto's ts! Naar mijn idee heb je op een respectvolle manier een indrukwekkende serie neergezet. Zeker niet zomaar kiekjes.

Om even op die tafel terug te komen: het lijkt mij inderdaad een tafel van een patholoog anatoom, dus iemand die lijken onderzoekt.
In nazi-duitsland werd in kampen ook veel medisch onderzoek gedaan. Niet altijd vriendelijk -sommige artsen hielden meer van martelen dan beter maken-, maar het is wel mogelijk dat in dit kamp onderzoek gedaan werd op overledenen. Mogelijk was men op zoek naar de eigenschappen van 'het perfecte ras', of datgene wat de rest minder superieur maakte.
Ik zou dat wel vermoeden, omdat het kamp in 41 al geopend is en (zoals ik het lees) geen typisch vernietigingskamp was.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:06

mirriezz schreef:
Ailill schreef:
Ik wist dat er iets achter school wat luguber was en kon die groeven al niet plaatsen.

Ik neem aan voor onderzoek van de lichamen na overlijden? Ik bedoel de meeste werden letterlijk op hopen buiten gedropt en vervolgens verbrand of onder de zoden.


Mooie foto's ts! Naar mijn idee heb je op een respectvolle manier een indrukwekkende serie neergezet. Zeker niet zomaar kiekjes.

Om even op die tafel terug te komen: het lijkt mij inderdaad een tafel van een patholoog anatoom, dus iemand die lijken onderzoekt.
In nazi-duitsland werd in kampen ook veel medisch onderzoek gedaan. Niet altijd vriendelijk -sommige artsen hielden meer van martelen dan beter maken-, maar het is wel mogelijk dat in dit kamp onderzoek gedaan werd op overledenen. Mogelijk was men op zoek naar de eigenschappen van 'het perfecte ras', of datgene wat de rest minder superieur maakte.
Ik zou dat wel vermoeden, omdat het kamp in 41 al geopend is en (zoals ik het lees) geen typisch vernietigingskamp was.


Yes, dat klopt, helaas “medisch onderzoek”.
Arme arme zielen..
https://www.scrapbookpages.com/Natzweil ... ments.html

Anoniem

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:24

Phoe, indrukwekkende foto's... Heel knap vastgelegd!

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:52

Wat een sprekende foto's. Van de sectietafel kreeg ik even de rillingen, vreselijk wat er met die mensen gebeurd is...

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:55

Erg mooie en indrukwekkende foto's. Zelf ooit ook eens in een kamp geweest, is erg heftig en indrukwekkend om te zien vind ik. En vooral ook het besef hoe onmenselijk er gehandeld is in die tijden.....vreselijk gewoon.

Maar, je foto's zien er mooi uit! Je hebt het op een mooie respectvolle manier vastgelegd als je het mij vraagt.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:10

Afschuwelijk.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:33

Bizar he dat dit zo heeft kunnen gebeuren.
Ik ben 17 jaar geleden toen ik in Havo 4 zat in dit kamp geweest. Destijds met Velo Bierman. EenJa overlevende van dit kamp die hier als elektricien te werk is gezet.
Mega indrukwekkend om alles zo te horen van iemand die het daadwerkelijk meegemaakt heeft.

Die snijtafel en de bijbehorende foto's van de ledematen en de ovens blijven op het netvlies gebrand.

Heb ook nog veel foto's, maar niet digitaal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:33

Mooie heftige fotos. Ik ben als klein meisje hier ooit geweest met mijn ouders. Was het alweer vergeten dat het dit kamp was maar de fotos halen alles in een keer boven. Ik ben er maanden kapot van geweest dat mensen dit andere mensen konden aandoen. Gruwelijk gewoon %)
Maar het hoorde bij mijn opvoeding ivm mijn opa van mijn moederskant die in een werkkamp is overleden vlak voor de bevrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:45

Indrukwekkende foto's... ik kende dit kamp ook helemaal niet..

@Karuna, heftig als klein meisje! Ik ben vorig jaar naar auschwitz geweest en vond dat al een hele impact hebben als dertiger. De opa en oma van mijn oom zijn daarheen gedeporteerd.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 16:59

Ailill schreef:
Zulke foto's spreken me altijd aan, rauw en puur. Wat is dat grote ding op foto 10, achter de wastafel?


Spoiler:
Dat is een onderzoekstafel die gebruikt werd om onderzoek te kunnen doen op lijken.
Overigens werden er ook medische onderzoeken gedaan op levende mensen. Oa ook met verschillende soorten gas.(https://www.scrapbookpages.com/Natzweiler/MedicalExperiments.html)


Even in een spoiler, voor mensen die het niet willen lezen

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:03

Ailill schreef:
Zulke foto's spreken me altijd aan, rauw en puur. Wat is dat grote ding op foto 10, achter de wastafel?

Zo'n tafel zie je ook in Kamp Vught, hier in Nederland. Dat was om sectie te verrichten en testen te doen. De geulen zijn om lichaamsvloeistoffen (voornamelijk bloed dus) af te voeren.

Aanvulling: ik zie nu dat iedereen dit zelfde in spoiler heeft gezet.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:08

Ik heb weleens een documentaire gezien dat er ook getest werd bv met dieren en mensen om een extra hoofd of arm op het lichaam te plaatsen. Echt te absurd voor woorden!

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Natzweiler-Struthof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 17:11

Iedereen bedankt voor de complimenten, dat vind ik erg leuk om te lezen!