Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:39

Ik kwam net op stal aan en boven mijn kast zit een Zwaluw nestje. Nu lagen er drie op de grond meer dood als levend, maar ze bewogen wel. Ik heb ze opgepakt en in een heel klein laagje water gezet. Inmiddels de dierenambulance gebeld maar het duurt nog even voordat ze er zijn. Heb nu een nestje nagemaakt en heb de indruk dat ze al wat meer leven. Eentje begon net zelfs zijn vleugels te spreiden. Iemand nog enig idee wat ik kan doen?
Er zitten nog twee andere jonkies maar die liggen ook buiten het nest. De ene ligt er half boven en de ander hangt op een randje een stukje verder. Zouden ze gevallen zijn? Verstoten? Ouders nergens te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:41

Ach gut. Zou je ze niet terug in het nest kunnen zetten. Evt met een plankje eronder?

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:45

Het nest is dus heel hoog en kan ik echt niet bij...

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:46

Waarschijnlijk is het te warm,ons zwaluwnest zit ook hoog,vlak onder het dak,jongen zijn overleden.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:50

Drinken ze als ze zo jong zijn ook? Heb echt 0 verstand van vogels. Weet alleen dat het zwaluwen zijn. Is het slim om ze een beetje nat te sputteren met water? Dierenambulance kon nog wel even duren zei de vrouw aan de telefoon, dus wil graag doen wat ik kan :)

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:54

Hier ook een nest naar beneden gevallen 2 dagen geleden.
Nest was niet meer te repareren.
Bijelkaar gezet op wat kuil op de grond en de ouders geven hun gewoon eten.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:54

Zwaluw ouders zijn heel trouw met voeren. Bij ons is eens na een storm een heel nest in een stal gevallen en ze zijn gewoon blijven voeren tot ze uitvlogen.

En nu heb ik een nestje uit de spanten in een afwas teiltje met iets stro zitten. De jongen vielen daar ook uit. Te warm. Teiltje zo hoog mogelijk gezet en paps en mams vliegen aan en af.

Als je de jongen niet terug kan zetten in het nest is dat dus een kans voor ze.

Hoor je de ouders niet alarm roepen? Dan houden ze je in de gaten.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:55

Zwaluwen zijn beschermd dus je mag ze niet zelf houden/verzorgen en zou met een pipet ze iets van kittenspul geven, inderdaad niet te warm houden anders raken ze uitgedroogd.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:56

Ze drinken niet volgens mij. Krijgen vocht binnen via insecten. Maar kan je zo googlen toch?

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:58

Het jong wat boven het nest zat zit er inmiddels weer in( ten minste, ik kan hem nergens anders meer vinden). De ander zit er nog een heel stuk naast. Heb ze nu dus in dat bakje boven op mijn kast gezet want de ouders vliegen hier nu inderdaad roepend rond. Ik ben op stal en heb hier verder ook geen pippetjes oid tot mijn beschikking...

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:59

Wellicht heb je hier wat aan? http://www.dierenambulancekennemerland. ... s-met-rust

'Wanneer je echt een verlaten jong vindt, doe dan alstublieft het volgende:
Laat de jonge vogel zo snel mogelijk ophalen door de dierenambulance; hoe langer je wacht, des te minder de kans dat hij het overleeft. Houdt de jonge vogel warm en op een rustige, donkere plaats totdat het wordt opgehaald.
Zet de jonge vogel in een klein doosje, leg onder in het doosje tissuepapier en leg een handdoek over de bovenkant.
Laat de vogel zoveel mogelijk met rust en kijk niet steeds onder de doek hoe het met hem gaat. Stress is dodelijk.
Geef de jonge vogel geen vocht of voedsel. Vaak komt het in de luchtpijp terecht.
Zet jonge donzige eendjes niet in een bak met water. Hun veren zijn nog niet waterdicht en ze zullen dus te snel afkoelen en doorweekt raken.'


Wat fijn dat je zo je best doet voor ze. Succes ermee!

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:01

Goed, hoorde een bonk en meneer nummer 4 ligt nu boven op mijn kast
Afbeelding

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:03

Achossie, gezien pa en ma in de buurt zijn zou ik ze in een ondiepe schaal zetten zodat de ouders er bij kunnen en verder met rust laten.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:06

De ouders blijven ze wel voeren als je uit de buurt blijft. Kunnen er honden of katten of iets in de zadelkamer? Zo niet, laat de vogels dan vooral met rust. Zo te zien zijn de jonge vogels al aardig ver ontwikkelt en zullen ze binnenkort wel uitvliegen.

Waarschijnlijk zijn de uit het nest gekomen/door de ouders uit het nest gegooid vanwege de warmte.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:08

Ik denk ook dat het te warm is boven in de nok. Heb je op je kast niet een mogelijkheid om het hele nagemaakte nestje te plaatsen? Dan kunnen de ouders ze toch nog opvoeden ipv dat ze met de dierenambulance mee gaan..?
Wel opletten met stal katten!

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Jonge zwaluwen uit nest gevallen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:11

Waar ik idd tegen aan loop zijn de honden en katten. Er lopen hier 3 katten en de 3 honden zaten net ook al aan de emmer te ruiken. Vandaar dat ik ze nu dus in die diepere emmer heb gezet

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:18

Het moet wel een beetje vlak/open zijn als je wilt dat de ouders voeren. Zwaluwen vliegen aan, gaan op het randje zitten (of naast hun jong de grond of een balk) en voeren dan. Echt een diepe emmer durven ze niet in.

Maar als ze niet veilig zijn voor de katten moet je wat natuurlijk. Vind het goed dat je zo je best voor ze doet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:25

Vooral met zwaluwen gebeurt dit inderdaad vaker. Een ondiepe bak met wat stro erin op je kast zetten lijkt me voor nu het beste.

Hier een tijdje geleden ook gehad, helaas zag ik het te laat en waren alle vier de jongen al dood ;( .

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:26

Duurt nog wel flink tijdje voor deze uitvliegen hoor. Vleugels moeten eerst helemaal dons vrij zijn. Zwaluwtjes poepen buiten hun nestje dus de rand van het nestje mag niet te hoog zijn, dan poepen ze zichzelf onder. Mocht je een nestje na kunnen bouwen en deze op een hoge plek krijgen is er nog kans (boven op de kasten oid?) maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Ze vallen meestal uit het nest door de hitte. Het is veel te warm daarboven waarschijnlijk. Zodra ze uit het nest zijn zullen de ouders ze ook niet meer verzorgen als ze los van elkaar op de grond rond wandelen, dus op de grond laten staan heeft sowieso geen zin.

Dus je kunt ze het beste zelf naar een vogelopvang brengen of de dierenambulance inderdaad laten komen.

Als je geen pipetje hebt dan geen water geven, je verdrinkt ze mogelijk. Liefst ook geen eten oid, gewoon met rust laten en bij de opvang afleveren als het kan! :)
Laatst bijgewerkt door Marit op 27-07-18 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:29

Eline_S_S schreef:
Het jong wat boven het nest zat zit er inmiddels weer in( ten minste, ik kan hem nergens anders meer vinden). De ander zit er nog een heel stuk naast. Heb ze nu dus in dat bakje boven op mijn kast gezet want de ouders vliegen hier nu inderdaad roepend rond. Ik ben op stal en heb hier verder ook geen pippetjes oid tot mijn beschikking...

Bak op de kast de oudersvoeren ze dan. Doe ik hier zo vaak. Zelfs op de grond tegen een weidepaal voeden ze de jongen nog.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:31

Morganlefay schreef:
Zwaluwen zijn beschermd dus je mag ze niet zelf houden/verzorgen en zou met een pipet ze iets van kittenspul geven, inderdaad niet te warm houden anders raken ze uitgedroogd.



Kattenvoer? Het zijn vogeltjes hè :').

Maargoed, als de ouders duidelijk nog in de buurt zijn proberen of je ze ergens hoog uit de buurt van de katten kan neerzetten... Maar anders inderdaad de dierenambulance, die zullen het wel druk hebben met de hitte.

Ik heb ooit een verlaten baby zwaluw zelf naar het vogelasiel gebracht...had nogal haast want het was zo'n klein diertje dus ik had een boete van 140 euro te pakken..
Dure vogel :')

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:33

Heb je geen lagere emmer die je op kunt hangen zodat ze ouder er toch bij kunnen of flinke laag stro in de emmer zodat het bakje hoger komt en dan de emmer ophangen.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:36

Bij ons in het vogelhospitaal krijgen alle vogels geweekte kattenbrokken met wat extra voedingstoffen en de zwaluwtjes krijgen wormen en tartaar. Dus het kattenvoer is niet gek hoor Ilse :) Kittenspul is echter niet nodig.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:37

Marit schreef:
Duurt nog wel flink tijdje voor deze uitvliegen hoor. Vleugels moeten eerst helemaal dons vrij zijn. Zwaluwtjes poepen buiten hun nestje dus de rand van het nestje mag niet te hoog zijn, dan poepen ze zichzelf onder. Mocht je een nestje na kunnen bouwen en deze op een hoge plek krijgen is er nog kans (boven op de kasten oid?) maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Ze vallen meestal uit het nest door de hitte. Het is veel te warm daarboven waarschijnlijk. Zodra ze uit het nest zijn zullen de ouders ze ook niet meer verzorgen, dus op de grond laten staan heeft sowieso geen zin.

Dus je kunt ze het beste zelf naar een vogelopvang brengen of de dierenambulance inderdaad laten komen.

Als je geen pipetje hebt dan geen water geven, je verdrinkt ze mogelijk. Liefst ook geen eten oid, gewoon met rust laten en bij de opvang afleveren als het kan! :)


Hier 4 jongen gewoon op de grond.
Is al 2 dagen geleden en heb gezien dat ze gewoon door voeren.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:38

Marit schreef:
Bij ons in het vogelhospitaal krijgen alle vogels geweekte kattenbrokken met wat extra voedingstoffen en de zwaluwtjes krijgen wormen en tartaar. Dus het kattenvoer is niet gek hoor Ilse :) Kittenspul is echter niet nodig.



Nee sorry, ik bedoelde kittenmelk maar m'n autocorrect ging er mee aan de haal.