Discussie onderwerp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-01 15:07

Ik heb een probleem, waar ik van jullie graag meningen en ervaringen wil horen.
Ik heb een 2 jr. merrie, waarmee ik wil beginnen met bijv. longeren enzo. Maar nu heb ik al van een paar mensen gehoord, longeren is slecht voor een 2 jr. wacht tot zijn 3de jaar. begin alvast met het wennen aan een hoofstel en goed naast je wandelen e.d. Maar wat moet ik nou doen? Gaan beginnen met longeren? Of wachten en beginnen met wandelen?
Xantippe wil ontzettend graag leren en houdt van aandacht, wat kan ik inde plaats van longeren doen dan? Ik hoop op veel reacties!
Groetjes Linda


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 15:21

ik heb met tink erg veel lange boswandelingen gemaakt(van rustig een uur)een paar keer in de week.je kunt dan hoofdstel en bitje in doen en dan halstertouw door beide bitringen heen.

maar nu lees ik vaak vragen van jou.lijkt het je niet verstandig eens een boek over het opvoeden van jonge paarden te kopen waarin allemaal nuttige info staat wat je vooral NIET of vooral WEL moet doen?

soms is het beter om te zwijgen

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 15:28

Met jonge paarden kun je beter te lang wachten dan te kort! Ik begin met longeren en inrijden pas als mijn paarden 4 of 4,5 jaar zijn. Hoe meer tijd je hem nu geeft, hoe meer tijd jij later van hem kan genieten.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 15:37

Ja, mee eens!
Ik wandel heel veel met m'n pony (van bijna drie) gewoon aan de hand en sinds een half jaartje ook aan de fiets.
Van de week sprak een man mij aan: waarom ik er geen karretje achter zette. Mijn antwoord: Heb ik niet, hoezo dan?
Hij vond dat je zo niks aan je paardje had, hij had er zelf een van 14 maanden (!) die hij sinds twee maanden in een tuig liet lopen, en er dan zelf achter lopen.
Gister kwam ik die man tegen, met voor hem lopend die pony in tuig en het beestje was behoorlijk opgefokt. Ik vind 14 maanden ook wel heel overdreven. Op dat moment zei ik tegen Buster (die van mij dus): wat moet jij toch blij zijn dat je ook een stem hebt...
OK, ik doe niet alles wat hij zegt, maar ik vind wel dat de dingen die ik met hem doe voor ons allebei leuk moeten zijn, en ik heb nog altijd veel plezier in dat 'potje aanklooien' zoals die man het noemde!

Sorry, het heeft niet heel veel met jouw vraag te maken, maar ja, een voorbeeld: zo kan het dus ook...

De groeten van Nadia

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buster op 2001-06-19 15:38 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 15:41

tja dat is het beetje het nadeel van een jong paard kopen. Je moet lang wachten voordat je aan de slag kunt. Voor veel mensen is dat moeilijk en daarom zie je ook veel te veel paarden die te vroeg worden beleerd en op latere leeftijd allerlei gebreken krijgen.

Met een 2-jarige kun je prima wandelen maar longeren is uit den boze! Zet je paard lekker in de weide met een paar soortgenootje. Daar leert ie pas veel van en geeft hem ook genoeg afleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 17:24

helemaal met jippie eens
en dat longeren is als ie 3 jaar oud is ook in een paar dagen aangelerd dus daar hoef je het nu al niet voor te gaan doen.
En dat geld met de meeste dingen zoals hoofdstel indoen, poetsen enz.
Jonge paarden hoorden tot de 3 in de wei met leeftijdgenootjes als het kan.
En dan heb je als hij 3 is en dan rustig aan begint krijg je het beste paard dat je kan wensen.

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-06-19 18:15 ]</font>

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 17:43

lekker in het land laten lopen en veel wandelen is goed voor jullie band en je kan d'r netjes mee laten lopen soms kun je vast de comando's stap en halt oefenen en op rustige weggetjes kun je haar ook langzaam aan verkeersmak maken.Zelf begin ik hier pas met 2.5 jaar mee en hebben ze 2 jaar in het land gelopen as veulen leer ik ze al meelopen en voetje geven.

vlak voor ze 3 worden begin ik rustig met longeren als ze eenmaal (na 2 keer vaak) door hebben dat ze om je heen moeten blijven ga ik al lopend de hele bak door is minder belastend dan teeds op een volte.
Maar ik doe dit nooit langer dan 10 min en hooguit 2 keer in de week pas als ze 3 zijn bouw ik op en ga ik echt zadelmak maken. sommige paarden zijn echter ook met 3 te jong.
Mij mijn arabier heb ik gewacht tot ze ruim 4 was gewoon omdat die er lichamelijk wel aan toe was maar geestelijk niet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 18:11

Omdat Pinky nog geen vriendje heeft en erg aggressief is als ik niet regelmatig zorg dat hij zijn energie kwaijt kan heb ik speciaal voor hem een (grote) longeerbak gemaakt waar ik hem dan lekker los (alleenm halster om) inzet en dan een beetje rondjes laten lopen. Dit is nix minder slecht dan achter hem aan rennen in de wei. Zelfs veel beter want hierdoor leert hij ook nog eens dat IK de baas ben Lachen
Btw Pinky is ook 2 jaar en een maandje Lachen

Groetjesss

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus en 118 bezoekers