Baby vogel gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 18:27

Eerst en vooral:

Ja - ik weet dat je jonge vogels met rust moet laten, en dat doe ik normaal altijd. Echter deze keer was het anders.

Birdy was al de hele middag doelloos aan het rond lopen op de parkeerplaats van mijn werk. Wegens hitte zocht die schaduw op, en dit was net aan de ingang van het gebouw en naast de uitrit. Rond 16:30 verlieten de eerste mensen hun werk, en was risico om doodgereden de worden erg groot. Intussen zat het dier al de hele middag in het hitte zonder water. Mama vogel niet te vinden en dit alles in het midden van een industrie terrein.

Dierenambulance hebben we natuurlijk eerst proberen te bellen, maar die namen niet op.

Dus meegenomen naar huis. Beestje zit nu in een grote doos in mijn trapkast (open met horrengaas erop), met een bakje water en wat graantjes. Ziet er goed uit, en begon meteen te drinken en zijn veren goed te leggen.

Mogen probeer ik weer te bellen. Intussen zit ik wel met een wilde vogel in huis :')

Ik heb gelezen dat je gevonden vogels eigenlijk geen eten en drinken mag geven wegens verslikkings gevaar, maar deze is bijna volwassen dus het kan volgens mij geen kwaad?

Enig idee wat voor vogel dit is zodat ik de juiste voeding kan geven?

Uiteraard laat ik het dier zo veel mogelijk met rust.

Alle tips welkom. Dat ik had moeten laten zitten, en dat er elke dag vogels sterven weet ik wel...echter een groot verschil tussen weten dat het zo is, en het laten gebeuren voor je ogen. Ik ben zwak, ik weet :j

Afbeelding


Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:30

Lijkt op een meeuw.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:33

Je moet ze geen brood geven, als ze drinken en eten gaat dat plakken en stikken ze idd. Dit is een meeuw, die gaat geen graan eten, eendagskuikens of visjes gaan er meestal het beste in maar als je hondenbrokken in huis hebt zou je die ook in water kunnen weken om te kijken of hij dat wil eten. Als er een vogelopvang in de buurt zit zou je hem ook zelk kunnen brengen, dan krijgt hij vanavond nog het juiste eten.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 18:35

We zitten hier helemaal niet dicht bij de zee - of zijn er ook zoetwater meeuwen?

cursebreaker

Berichten: 11395
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:37

Ik zou proberen de dierenambulance te blijven bellen of een vogelopvang in de buurt.
De organisatie hier in zuid-limburg heeft iig 24uurs diensten dus ik hoop in de rest van nl ook?

Voor nu iig water aanbieden, eten zou ik nog even niet doen totdat je contact hebt gehad met een opvang, welke dan ook.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:38

Meeuwen zitten overal. Gok een zilvermeeuw maar vind het formaat lastig in te schatten vanaf de foto

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:38

Meeuwen zijn alleseters. Gekookt ei lust hij vast wel.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:40

FatCat schreef:
We zitten hier helemaal niet dicht bij de zee - of zijn er ook zoetwater meeuwen?


Meeuwen leven ook gewoon midden in de stad. Zijn zo aangepast (of verprutst hoe je het maar wil noemen) dat er zelfs meeuwen zijn die alleen nog maar brood of patat willen eten..

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:40

Dit is idd een meeuw. Zitten bij mij ook gewoon langs het water. De nog niet volwassen meeuwen (zoals deze hier) zeuren hier ook nog altijd om eten bij mams. Ik zou idd kijken of er een vogelopvang in de buurt is. Misschien nog eens dierenambulance proberen te bellen?

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:41

Ik had vannochtend exact het zelfde op mn werk!!! Alleen hebben wij geen shaduw dus zat hij bij ons in de hal in een hoekje. Ik heb hem in een doos gedaan en zelf naar de vogel opvang gebracht, dieren ambulance wilde niet komen. Deze zijn nog net ff te jong om voor zichzelf te kunnen zorgen.
Dus mocht je de mogelijkheid hebben, zelf even langs brengen!

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:42

Ik denk inderdaad ook een jonge meeuw!

Meeuwen heb je ook gewoon in zoet water, hier heb je hele groepen, leven gewoon rondom de wat grotere sloten.

Ik zou even google of er misschien een vogelopvang in de buurt zit.

Wel raar trouwens dat je de dierenambulance niet te pakken krijgt, ik ben dus niet de enige die dat probleem heeft met slechte bereikbaarheid van de dierenambulance, ik heb het al meerdere malen gehad dat ze of niet opnamen of dat ze niet kwamen etc.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 18:45

Op een Zilvermeeuw lijkt die idd sprekend.

OK ik blijf bellen.

Wilde het graan weghalen maar birdie was aan het rusten. Wilde het niet verstoren.

Zelf wegbrengen is geen probleem. Ik heb een auto.

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:01

Hopelijk komt er snel hulp voor dit kuiken.
Heeft het al zwaar genoeg gehad met deze hitte.
Lief dat je je om hem bekommerd.

Niet zeuren maar lééf!!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 19:06

Wat lief RaafSmits :)

Ik krijg niemand te pakken. Ook de dieren ambulace van leiden gebeld maar die is bezet. Denk dat er veel noodgevallen zijn in deze hitte :(

Ik denk eraan om verse vis te kopen, zou ze een voorkeur hebben? Uiteraard niets met zout of pepper erop :P

VenoSnorlax

Berichten: 4507
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:15

Dat is inderdaad een meeuw, week wat honden of kattenbrokjes in water en bied dat aan zaadjes zal die niet eten

Vogelopvang in delft bellen die is tot 11 uur open

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:18

Ik werk zelf op de dierenambulance en wij worden plat gebeld voor jonge meeuwen.

Eigenlijk is het wel jammer dat je hem hebt meegenomen. Nu is de vogel wees en zijn de ouders zoekende naar hun kind,
Ouders komen maar enkele keren per dag om te voeden.
Ze kunnen hele grote afstanden afleggen om voedsel te zoeken voor hun jongen.
Meeuwen hebben ook geen nest. Het zijn een paar takken waar de eieren ingelegd worden en zodra ze uitkomen gaan de jongen aan de wandel.

Beter is toch om hem terug te zetten en een schaduw plek te creeren (grote doos ofzo).
Daar kun je dan ook wat water neerzetten.
Dat is het advies wat wij momenteel geven aan jonge gezonde meeuwen die nog niet vliegen.
Laat het voeren maar aan de ouders over, die weten wat ze moeten hebben en zorgen ervoor dat ze ook zelf straks eten gaan zoeken.

Meeuwen leggen eieren op de grond en de jongen worden vanaf de grond groot gebracht. Tot ze kunnen vliegen leven en lopen ze dus op de grond ( en overal waar je je maar kunt bedenken)
Gaan de vogels echt op apen gapen dan komen we ze wel ophalen en natuurlijk de echt gewonde vogels.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:24

Een meeuw kan je geweekte kattenbrokken geven, de dierenambulance zou gewoon op moeten nemen, zelfs al is het druk. Wij rijden ons ook een slag in de rondte maar de telefoon wordt gewoon netjes opgenomen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 19:27

Bedankt voor de tip van de opvang in Delft!

Ze adviseerden om idd kattenbrokjes te geven. Die hebt ik gewoon in huis dus die zijn nu aan het weken :) Mocht ze dit niet eten ga ik nog even naar de AH voor vis.

Ook dat ik een bak water met voldoende diepte moest neerzetten, ander kunnen ze niet drinken. Dat had ik gelukkig al gedaan.

Ze vertelde me dat er veel meldingen binnen komen van dieren die de klust kwijt zijn wegens de warmte. Volgens mij is dit hier ook gebeurd.

Beestje blijft gewoon hier vannacht en dan morgen bel ik naar de lokale opvang. Beestje mag ook hier blijven hoor mochten ze vol zitten of zo.

Bedankt iedereen :) IK plaats nog wel een update morgen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 19:30

Ik weet het cowgirl - en ik heb de beslissing dan ook genomen met gemengde gevoelens. Was er een rustig plekje gras dichtbij had ik hem daar neergezet.

Terug zetten is idd een optie, maar dan lijk het beter om dit te doen morgen avond, dan is het rustig en de hitte golf gepasseerd.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:37

FatCat schreef:
Ik weet het cowgirl - en ik heb de beslissing dan ook genomen met gemengde gevoelens. Was er een rustig plekje gras dichtbij had ik hem daar neergezet.

Terug zetten is idd een optie, maar dan lijk het beter om dit te doen morgen avond, dan is het rustig en de hitte golf gepasseerd.


Grote kans dat de ouders dan niet meer komen. Kun je hem beter vanavond nog terug zetten en voor morgen een schaduw plek creeeren.
Ik snap wel goed dat het tegen je gevoel in gaat hoor ;)

PS Krijgen jullie een bandje als je de dierenambulance belt en ze nemen niet op.
Wij zijn op dit moment ook niet altijd bereikbaar ivm zware onderbezetting. -O- Geen vrijwilligers meer te krijgen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 19:48

Idd een bandje dat ze gesloten zijn. Er is wel een ander nummer voor noodgevallen buiten opening uren via meldkamer van de politie, maar dit vind ik toch echt geen noodgeval. Beestje is gezond en niet gewond.

Over het terug zetten vanavond, ik zou niet weten waar ik een veilige schaduw plek kan creeren. En als het dan weer zo warm is. hmmmm.

Kan me goed voorstellen dat het enorm zwaar is! Dikke pluim dat jij je inzet voor deze beestjes.

Wat doen jullie eigenlijk met deze meeuwen eens opgevangen? Voeden tot ze kunnen vliegen?

Denk dat het vliegen niet veraf is voor deze. Heb zelf een vellige tuin met schuur. Als ze overvol zitten mag ze hier blijven tot ze kan vliegen.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:55

FatCat schreef:
We zitten hier helemaal niet dicht bij de zee - of zijn er ook zoetwater meeuwen?


Is toch echt duidelijk een meeuw. Deze gaf ik bij het VOCZ (heb vrijwilligerswerk gedaan en veel meeuwen gevoerd) altijd gesneden, rauwe vis (ben de naam van die vis vergeten, is een bekende vissoort... Ik weet niet of meeuwen ook eventueel eendenvoer lussen trouwens. Dat is nog een optie anders.... dat moet geweekt worden.
Maar ik zou gewoon even kijken voor vis en deze in grote van cm bij cm voeren.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:17

AlwaysH schreef:
FatCat schreef:
We zitten hier helemaal niet dicht bij de zee - of zijn er ook zoetwater meeuwen?


Is toch echt duidelijk een meeuw. Deze gaf ik bij het VOCZ (heb vrijwilligerswerk gedaan en veel meeuwen gevoerd) altijd gesneden, rauwe vis (ben de naam van die vis vergeten, is een bekende vissoort... Ik weet niet of meeuwen ook eventueel eendenvoer lussen trouwens. Dat is nog een optie anders.... dat moet geweekt worden.
Maar ik zou gewoon even kijken voor vis en deze in grote van cm bij cm voeren.


Ik gaf ze spiering

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:30

Ik werkte gisteravond op de meldkamer dierenambulance. Telefoon staat roodgloeiend. Telefoon gaat honderden keren per dag voor mensen die bellen voor jonge vogels. Ons advies is de jonge vogels niet te vangen zolang ze niet gewond zijn of alleen als ze nog heel piepjong zijn en duidelijk te vroeg uit nest zijn gevallen. Of de vogel duidelijk geen ouders meer heeft Deze ziet er al wat ouder en goed doorvoed uit en ze leren dan nog vliegen vanaf de grond. Dit is inderdaad een jonge meeuw. Als je hem terugzet moet je hem wel in de gaten houden of de ouders hem nu nog wel komen voeren. Ik zou dat eerst wel proberen want je hebt nu een kinderdier bij de ouders weggehaald en het kan best zijn dat die oudermeeuwen nog een tijdlang naar hun kuiken blijven zoeken. Als de oudermeeuwen niet komen dan hem zelf even naar een vogelopvang brengen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:47

Jonge meeuw van ouders die ergens broeden waar het niet zo handig is.
Heb er op mijn werk ook al 2 op een nuttigere plek gezet van een koppel dat op het dak broedt. Deze formaatjes lazeren van het dak (relatief veilig omdat ze op een haar na uitvliegen) en de ouders komen mss af en toe nog een keer, maar 't is niet meer zo drama drama. Wij gooien ze meestal ff lekker vol en zetten ze dan ergens waar ze onder bosjes schaduw vinden en wat veilige vrije ruimte hebben voor vliegoefeningen.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, marte_kandia, tienus63 en 136 bezoekers